Uchwała nr XXXVIII/247/2004
UCHWAŁA NR XXXVIII/247/2004
RADY MIEJSKIEJ W DĘBNIE
z dnia 30 grudnia 2004 r
W sprawie: przyjęcia do realizacji „Programu Rewitalizacji Obszarów Miejskich Gminy Dębno na lata 2004 - 2006"
Na podstawie art. 18 ust. l oraz ust. 2 pkt 6 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, póz. 1591 z późniejszymi zmianami) uchwala się co następuje:
§1
Przyjmuje się dokument pod nazwą „Programu Rewitalizacji Obszarów Miejskich Gminy Dębno na lata 2004 - 2006" - stanowiący załącznik nr l do niniejszej uchwały.
§2
Określone w planie projekty wynikające ze Strategii Ekorozwoju będą podstawą do tworzenia Wieloletniego Planu Inwestycyjnego.
§3
Uchyla się Uchwałę Rady Miejskiej Nr XXX/199/2004 z dnia 01 lipca 2004 r. o przyjęciu do realizacji „Programu Rewitalizacji Miasta Dębna na lata 2004 - 2006"
§4
Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Miasta i Gminy Dębno
§5 Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Przewodniczący Rady Miejskiej
mgr Helena Sługocka
Załącznik nr l
Do Uchwały Rady Miejskiej w Dębnie
Nr XXXVIII/247/2004 z dnia 30 grudnia 2004 r.
PROGRAM REWITALIZACJI
OBSZARÓW MIEJSKICH W GMINIE DĘBNO
NA LATA 2005 - 2006
Dębno 2004
Wprowadzenie
Rewitalizacja definiowana jest jako proces przemian przestrzennych, społecznych i ekonomicznych w zdegradowanych częściach miasta, przyczyniający się do poprawy jakości życia mieszkańców, stanu środowiska naturalnego i kulturowego, przywrócenia ładu przestrzennego oraz ożywienia gospodarczego i odbudowy więzi społecznych.
Celem opracowania i wdrożenia programów rewitalizacji miast jest pobudzenie aktywności środowisk lokalnych i stymulowanie współpracy na rzecz rozwoju społeczno - gospodarczego oraz przeciwdziałanie zjawiskom wykluczenia społecznego w zagrożonych patologiami obszarach miast.
Zadaniem Programu Rewitalizacji Obszarów Miasta Dębna jest rozpoznanie sytuacji przestrzennej, gospodarczej i społecznej Miasta i sformułowanie na tej podstawie wskazań dla skutecznego zarządzania jego rozwojem i rewitalizacją. Program Rewitalizacji stwarza również formalne możliwości przyznania w ciągu najbliższych lat środków z funduszy UE mogących w istotny sposób wpłynąć na poprawę jakości życia w mieście.
Punktem wyjścia dla sformułowania strategii rewitalizacyjnej jest określenie jej potrzeby. Projekt polskiej ustawy o programach rewitalizacji definiuje przedmioty rewitalizacji jako obszary wykazujące stan kryzysowy, rozumiany jako zespół niepożądanych, destrukcyjnych procesów w sferze przestrzennej, społecznej i ekonomicznej, który spowodował degradację obszaru. Realizacja programów ma umożliwić w zdegradowanych dzielnicach tworzenie warunków lokalnych i infrastrukturalnych do rozwoju małej i średniej przedsiębiorczości, działalności kulturalnej i edukacyjnej, w tym mającej za zadanie podniesienie kwalifikacji mieszkańców zagrożonych wykluczeniem społecznym, ze szczególnym uwzględnieniem działań obejmujących:
poprawę estetyki przestrzeni miejskiej,
porządkowanie „starej tkanki” urbanistycznej poprzez odpowiednie zabudowanie pustych przestrzeni w harmonii z otoczeniem,
rewaloryzację obiektów infrastruktury społecznej oraz budynków o wartości architektonicznej i znaczeniu historycznym.
Plan rewitalizacji swym działaniem obejmuje w znacznym stopniu całe społeczeństwo Dębna, ze szczególnym uwzględnieniem działań na rzecz młodzieży i lokalnych przedsiębiorców.
Wśród zadań rewitalizacji na wyznaczonych obszarach miejskich wymienić należy przede wszystkim:
zabezpieczenie warunków ekonomicznych dla realizacji procesu rewitalizacji
zabezpieczenie warunków planistyczno - prawnych
stworzenie warunków dla szerokiego udziału społeczeństwa procesie uzgadniania programu rewitalizacji
stworzenie warunków organizacyjnych dla realizacji procesu rewitalizacyjnego
usunięcie deficytów:
przestrzenno - strukturalnych
budowlano - technicznych substancji mieszkaniowej
funkcjonalnych
obszaru miasta i środowiska kulturowego
Przedstawiona w niniejszym Programie diagnoza stanu obszarów wyznaczonych do rewitalizacji oraz charakterystyka sytuacji społeczno - gospodarczej w mieście Dębno upoważnia do stwierdzenia, że podjęcie realizacji zadań Programu przyczyni się do rozwoju gospodarczego miasta, skutkującego przede wszystkim zmniejszeniem patologii społecznych, poprawą bezpieczeństwa, ograniczeniem skali bezrobocia. Zwiększy się także atrakcyjność inwestycyjna i turystyczna miasta, która w aspekcie integracji europejskiej oraz przygranicznego położenia Dębna ma duże znaczenie.
Dane statystyczne wykorzystane w „Programie Rewitalizacji Obszarów Miejskich w Gminie Dębno” pochodzą z roczników statystycznych, Urzędu Miasta i Gminy Dębno, Komisariatu Policji w Dębnie, Powiatowego Urzędu Pracy w Myśliborzu.
Rozdział I
Charakterystyka aktualnej sytuacji społeczno - gospodarczej w Mieście i Gminie Dębno
Zagospodarowanie przestrzenne
Miasto i Gmina Dębno położona jest na południowo - zachodnim krańcu województwa zachodniopomorskiego i od 1999 roku wchodzi w skład powiatu myśliborskiego. Położona jest w odległości 112 km na południe od Szczecina oraz 40 km na północny zachód od Gorzowa Wielkopolskiego. Gmina leży w pasie gmin przygranicznych, 20 km od granicy - co ma bardzo duży wpływ na wzmożone kontakty z Niemcami. W bliskiej odległości od granicy Gminy funkcjonują 4 przejścia graniczne obsługujące ruch towarowy i osobowy. Gmina posiada bardzo dobrze rozwiniętą sieć dróg. Przez obszar Gminy przebiega ważna trasa tranzytowa łącząca drogowe przejście graniczne w Kostrzynie z trasa krajową nr 3 Zielona Góra - Szczecin. Gmina sąsiaduje z następującymi gminami: Trzcińsko - Zdrój, Myślibórz, Boleszkowice, Mieszkowice w województwie zachodniopomorskim oraz gminami: Lubiszyn, Witnica i miastem Kostrzyn w województwie lubuskim. Przez Gminę przepływa rzeka Myśla, prawobrzeżny dopływ Odry, a jej największym dopływem jest Kosa, która przepływa przez Miasto. Na terenie Gminy znajdują się bogate złoża ropy naftowej i gazu. Gmina ma charakter rolniczo - leśny.
Obszar Gminy Dębno leży na obszarze Równiny Gorzowskiej, która jest w większej części sandrem fazy pomorskiej ostatniego zlodowacenia.
Gmina obejmuje obszar 31 878 ha , z tego:
15 615 ha ( 51,3 % ) |
- lasy i grunty leśne |
12 577 ha ( 40 % ) |
- grunty orne |
739 ha ( 2,3 % ) |
- wody |
2 947 ha ( 6,4 % ) |
- grunty zabudowane i zurbanizowane, nieużytki i tereny różne |
1.1. Infrastruktura techniczna
Miasto i Gmina Dębno jest położone na styku województw zachodniopomorskiego i lubuskiego, w pobliżu zachodniej granicy Państwa, w obrębie administracyjnym województwa zachodniopomorskiego w pasie nadgranicznym wzdłuż rzeki Odry. Przez Gminę Dębno przebiegają ważne drogowe szlaki komunikacyjne: droga krajowa nr 23 Myślibórz - Dębno - Sarbinowo, od północy łącząc się z drogą krajową nr 26 Renice - Myślibórz - Krajnik Dolny - granica państwa, którą dojeżdża się do drogi międzynarodowej E 65, krajowa nr 3 Świnoujście - Szczecin - Gorzów Wlkp. - Jakuszyce, od południa łączy się w miejscowości Sarbinowo z drogą krajową nr 31 Szczecin - Gryfino - Chojna - Mieszkowice - Boleszkowice - Sarbinowo - Kostrzyn n/O - Słubice - Świecko.
Z południowo - zachodnią częścią województwa zachodniopomorskiego miasto Dębno łączą dwie drogi wojewódzkie : droga nr 126 Osinów Dolny - Siekierki - Mieszkowice - Smolnica - Dębno i droga nr 127 Granica państwa - Porzecze - Chwarszczany - Dębno.
Natomiast od strony południowo - wschodniej droga wojewódzka nr 130 Barnówko - Tarnów - Boczna biegnie do trasy międzynarodowej E 65 w kierunku Gorzowa Wlkp. Obok dróg krajowych i wojewódzkich na obszarze gminy Dębno jest jeszcze 111,5 km dróg powiatowych, większość z nich ma nawierzchnię bitumiczną. Jedną z ważniejszych dróg powiatowych jest droga 2136Z Boleszkowice - Dębno.
Oprócz dróg wyżej wymienionych na terenie gminy Dębno jest 108,7 km dróg gminnych w tym: 33,2 km dróg gminnych jest ulicami miasta Dębna.
W niewielkiej odległości od Dębna znajduje się pięć międzynarodowych przejść granicznych w: Krajniku Dolnym, Osinowie Dolnym, Kostrzynie n/O, Słubicach, Świecku obsługujących ruch towarowy i osobowy, stanowiący także dogodny dojazd do Berlina i krajów Unii Europejskiej. Istniejąca linia kolejowa Stargard Szczeciński - Kostrzyn n/O obecnie obsługuje ruch towarowy na trasie Barnówko - Kostrzyn/O.
L.p. |
Rodzaj drogi |
Długość ogółem (km) |
W tym utwardzone (km) |
1 |
Drogi krajowe |
30,3 km |
30,3 km |
2 |
Drogi wojewódzkie |
29,9 km |
29,9 km |
3 |
Drogi powiatowe |
111,5 km |
111,2 km |
4 |
Drogi gminne |
108,7 km |
42,1 km |
Zaopatrzenie w gaz
Do miasta Dębno gaz jest dostarczany gazociągiem wysokiego ciśnienia 6,3 MPa. (Dębno -Mościczki) Dn - 100 zakończony stacją gazową I o przepustowości Q - 10 000 m/h. Całkowita długość sieci gazowej wynosi 59 100 m, w tym gazociągi średniego ciśnienia 9 200 m. Na terenie miasta znajdują się trzy stacje II o przepustowości 3 000 m/h.
Ogółem 3 734 gospodarstw domowych.
Zaopatrzenie w wodę
Długość sieci wodociągowej |
40,4 km |
Stan sieci |
Średni |
Liczba stacji uzdatniania wody |
1 |
Liczba przyłączy prowadzących do budynków |
962 |
Ilość studni |
7 |
długość przyłączy wodnych |
14,4 km |
Infrastruktura wodna w Mieście Dębno:
Wydajność ujęć wody
Lp. |
Numer ujęcia |
Ulica |
Qd max. |
1. |
ujęcie numer1 |
ul. Kosynierów 5 |
7920,0 m3/d |
Na terenie miasta znajduje się jedna stacja uzdatniania wody (SUW) zlokalizowana przy ulicy Kosynierów 5. Jest to ujecie przyjmujące wodę na którym pracuje 7 czynnych studni głębinowych nr : 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11.
Kanalizacja i oczyszczanie ścieków
Długość sieci kanalizacyjnej sanitarnej |
24,2 km |
Długość przyłączy do budynków |
9,3 km |
Liczba podłączonych gospodarstw domowych |
744 |
Na terenie miasta znajduje się tylko oczyszczalnia ścieków składająca się z dwóch części:
przy ul. Ofiar Katynia - część mechaniczna
przy ul. Kostrzyńskiej 28 - część biologiczna
Edukację ekologiczną
Segregację odpadów
Budowę bezpiecznego składowiska odpadów
Dofinansowania akcji w gminach.
lasy wodochronne nad rzeką Kosą (występowanie żółwia błotnego),
lasy wodochronne nad jeziorem Warnickim,
lasy wodochronne w strefie Głównego Zbiornika Wód Podziemnych Nr 134,
lasy stanowiące ostoję zwierząt podlegających ochronie gatunkowej w strefie GZWP
Nr 134.Ostrowieckie - 121,10 ha
Zielin - 56,61 ha
Postne - 51,40 ha
Lipowo - o pow. 10 ha położone w centrum miasta, z którego w ciągu sezonu, korzysta wielu mieszkańców miasta
Warnickie - 35 ha
Długie - 16 ha
Czaple - 36 ha
Głębokie - 9 ha
Duszatyń - 6 ha
Dolskie - 40 ha
Kościół parafialny p.w. Św. Apostołów Piotra i Pawła
Willa wraz z oficyną oraz przedogródkiem przy ul. Mickiewicza 32 - stanowiąca obecnie bibliotekę miejską
Kamienica przy Armii Krajowej 2
Kamienica przy Armii Krajowej 4
Willa ul. Baczewskiego 5
Willa ul. Baczewskiego 3
Gospodarka
rolnictwo, łowiectwo, leśnictwo - 106 osób
przemysł i budownictwo - 1 811 osób
usługi rynkowe - 723 osoby
usługi nierynkowe - 948 osoby.
rolnictwo, łowiectwo, leśnictwo - 79 ( w mieście 24 )
przemysł - 260 (w mieście 215 )
budownictwo - 187 (w mieście 167 )
handel i naprawy - 611 (w mieście 516 )
hotele i restauracje - 58 ( w mieście 50 )
transport, gospodarka magazynowa i łączność - 100 ( w mieście 71 )
obsługa nieruchomości, firm, nauka - 257 ( w mieście 239 )
ochrona zdrowia i opieka społeczna - 100 ( w mieście 93 )
pozostała działalność usługowa, komunalna, społeczna - 89 ( w mieście 74 )
pozostałe sekcje - 97 ( w mieście 71 ).
ulgi w podatkach lokalnych, zgodnie z Uchwałą Rady Miejskiej XX/133/2003 w sprawie określenia zasad stosowania pomocy p
sprawnej koordynacji inwestycji komunalnych z przedsięwzięciami inwestorów,
elastycznym dopasowaniu zagospodarowania przestrzennego Dębna do potrzeb inwestorów,
dopasowaniu do aktualnych potrzeb profilów nauczania w dębnowskich szkołach średnich i zawodowych,
szkolenia dla MŚP z zakresu finansowania rozwoju ze środków UE,
utworzenie Punktu Informacji Gospodarczej i Prawnej - Biblioteka
otwarcie Centrum Wspierania Biznesu przy Dębnowskim Ośrodku Kultury
promowanie przedsiębiorstw poprzez uczestnictwo w targach.
Urząd Miasta i Gminy Dębno,
Filia Powiatowego Urzędu Pracy,
Filie banków: Gospodarczy Bank Spółdzielczy Oddział Dębno, Bank PKO S.A, Bank PEKAO S.A. I o. Dębno, Spółdzielcza Kasa Oszczędnościowo - Kredytowa Oddział Dębno,
Filia Zakładu Ubezpieczeń PZU S.A. oraz PZU Życie S.A.
prywatne biura obrotu nieruchomościami, kancelarie prawne, kancelaria notarialna.
Szkoły podstawowe, gimnazja, szkoły średnie, Punkt Wykładowy Uniwersytetu Szczecińskiego
Rolnictwo, łowiectwo, leśnictwo - 106
Przemysł i budownictwo - 1 811 ( możliwy wzrost po realizacji programów oraz po uzyskaniu nowych inwestorów i środków pomocowych )
Usługi rynkowe - 723
Usługi nierynkowe - 948
Sfera społeczna
Struktura demograficzna i społeczna/trendy
trzy przedszkola, w tym jedno z oddziałem żłobkowym,
osiem szkół podstawowych
cztery gimnazja, w tym jedno dla dorosłych i jedno prywatne
trzy zespoły szkół ponadgimnazjalnych:
Zespół Szkół Stowarzyszenia Oświatowego w Dębnie
Zespół Szkół im. Ignacego Solarza w Smolnicy
Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych nr 1 im. Juliusza Słowackiego w Dębnie
Ochotniczy Hufiec Pracy
Punkt Wykładowy Uniwersytetu Szczecińskiego o kierunkach kształcenia:
oświata, edukacja, wychowanie,
profilaktyka, ochrona zdrowia, rehabilitacja, pomoc społeczna,
turystyka, sport, rekreacja, aktywny wypoczynek,
sztuka, kultura,
ekologia, ochrona środowiska,
rozwój zainteresowań, hobby,
rozwój regionalny, lokalny.
Społeczno - Kulturalno - Oświatowe:
Parafialny Zespół CARITAS przy Parafii Matki Bożej Fatimskiej oraz przy Parafii św. Piotra i Pawła
Zarząd Rejonowy Polskiego Czerwonego Krzyża
Polskie Stowarzyszenie Diabetyków - Koło w Dębnie
Polski Związek Niewidomych
Polski Związek Emerytów i Rencistów i Inwalidów
Klub Abstynenta „ Życie ”
Ognisko Wychowawcze „ Nasz Dom ”
Ognisko dla Dzieci i Młodzieży przy Parafii Matki Bożej Fatimskiej w Dębnie
Stowarzyszenie „ Inspiracje ”
Stowarzyszenie Pomocy Dzieciom „ Bądźmy Razem ”
Nadodrzańskie Zrzeszenie Pszczelarzy
Wojewódzki Związek Pszczelarzy Koło Pszczelarzy w Dębnie
Związek Kombatantów RP i byłych Więźniów Politycznych Zarząd Koła MG w Dębnie
Koło Związku Sybiraków w Dębnie
Związek Inwalidów Wojennych RP Zarząd Oddziału
Towarzystwo Miłośników Kultury Hebrajskiej
Stowarzyszenie Art - Forum
Biblioteka Publiczna Miasta i Gminy Dębno
Filia Pedagogicznej Biblioteki Województwa Zachodniopomorskiego im. Heleny Radlińskiej w Szczecinie
Dębnowski Ośrodek Kultury
Instytucje i Stowarzyszenia zajmujące się działalnością turystyczno - sportowo -rekreacyjną:
Uczniowski Ludowy Klub Sportowy „ Pomorzanin Cychry ”
Polski Związek Wędkarski Koło Nr 1 w Dębnie
Uczniowski Klub Sportowy UNIHOCA „ ARDO ”
Międzyszkolny Uczniowski klub Sportowy „ Gryf ”
Ludowy Zespół Sportowy „ SANTOS ”
Szkolny Związek Sportowy - Zarząd Miejsko - Gminny w Dębnie
Sekcja Karate Klubu „ KYOKUSHIN ” z Gorzowa Wlkp
Polski Związek Działkowców Zarząd POD im. 3 - go Maja
Zespoły i grupy działające przy instytucjach:
Koło Plastyczne „ Pastele ” działający przy DOK,
Zespół Muzyczny „ Big Band ” działający przy DOK,
Chór „ Srebrnego Włosa ” działający przy DOK,
Klub Karate SHOTOKAN przy SP1 W Dębnie
Kolo fotograficzne działający przy DOK,
Sekcja aerobiku działający przy DOK,
Sekcja brydża działający przy DOK,
Snooker działający przy DOK.
piesze patrole,
kamery, które w newralgicznych miejscach,
wprowadzono obowiązek znakowania elektronicznego psów - co pozwala ustalić szybko tożsamość właściciela psa a także wprowadzono zgodnie z Ustawą procedurę wyłapywania bezpańskich psów,
decyzją Rady Miejskiej powołano „ Radę Programową - Bezpieczne Miasto i Gmina Dębno ” w ramach której zwiększono uczestnictwo funkcjonariuszy Policji i Straży Miejskiej w szkołach na rożnego rodzaju pogadankach lub imprezach masowych dla dzieci i młodzieży,
wprowadzono ścisłą kontrolę punktów skupu złomu oraz szeroką pracę informacyjną na temat powstawania dzikich wysypisk śmieci.
przyjęto uchwałami : Uchwała Nr XVI/113/2003 Rady Miejskiej w Dębnie z dnia 30.10.2003r. w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego Miasta Dębna - dotyczy rejonu ul. Armii Krajowej, Mickiewicza, Kościuszki, Słowackiego oraz Uchwala Nr XVI/114/2003 Rady Miejskiej w Dębnie z dnia 30.10.2004r. w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego Miasta Dębna - dotyczy rejonu ul. Mickiewicza, Piłsudskiego, Słowackiego.
Strategia Ekorozwoju Miasta i Gminy Dębno przyjęta Uchwałą Nr XXXIX/277/01 Rady Miejskiej w Dębnie z dnia 31 maja 2001r. w sprawie Strategii Ekorozwoju Miasta i Gminy Dębno . Przyjęta strategia określa misje, cele i kierunki działania w mieście Dębno na lata 2000 - 2010.
Plan Rozwoju Lokalnego dla Miasta i Gminy Dębno na lata 2004 - 2006, przyjęty Uchwałą Rady Miejskiej XXX/198/2004 z dnia 30 lipca 2004 r.
Strategii Rozwoju Województwa Zachodniopomorskiego
Studium Uwarunkowań i Kierunków Zagospodarowania Przestrzennego Gminy Dębno
Strategii Ekorozwoju Miasta i Gminy Dębno
Wieloletnim Planie Inwestycyjnym Miasta i Gminy Dębno
Cele i zadania
Proces przygotowywania programu
Obszary miasta objęte w programie rewitalizacji
Modernizacji obszarów poprzemysłowych
Modernizacji budynków użyteczności publicznej
Modernizacji infrastruktury drogowej
Modernizacji budynków mieszkalnych
Adres |
ul. Kostrzyńska 28 |
Typ oczyszczalni |
Biologiczna „HYDROCENTRUM” |
Max wydajność |
3000 m3/d |
Średnia dobowa ilość ściekó QSD |
2400 m3/d |
Procent wykorzystania |
80 % |
Gospodarka odpadami
Wywóz nieczystości stałych z terenu miasta i okolic odbywa się w sposób zorganizowany i systematyczny. Na terenie Gminy znajduje się nieczynne wysypisko komunalne. Wysypiskiem zarządza Przedsiębiorstwo Usług Komunalnych Spółka z o.o. w Dębnie. W dniu 30 grudnia 2002 roku Rada Miejska Uchwałą Nr IV/19/2002 podjęła decyzję w sprawie zamknięcia i rekultywacji gminnego wysypiska odpadów. Termin zamknięcia ustalono do dnia 31.12.2004. Projekt rekultywacji został zaplanowany w budżecie Celowego Związku Gmin CZG - 12.
Składowisko odpadów w Dębnie wyposażone jest w wagę samochodową, pomieszczenie administracyjno - socjalne, przyłącza energii i wody, zbiornik bezodpływowy na ścieki oraz oświetlenie. Na terenie składowiska odpadów w Dębnie CZG - 12 podjęło działania zmierzające do budowy profesjonalnej stacji przeładunkowej odpadów komunalnych. Trafiające tam odpady są prasowane przy pomocy prasy kontenerowej typu STPK 23OOS w celu zmniejszenia ich objętości. Następnie, transportem II stopnia będącym w gestii CZG - 12 odpady są przewożone do ZUOK w Długoszynie, gdzie są poddawane sortowaniu i doczyszczaniu. Natomiast wyselekcjonowane z odpadów surowce wtórne poddawane są recyklingowi.
Edukacja ekologiczna
Co roku, mając na uwadze wiosenne porządki przeprowadzane przez mieszkańców gminy, organizuje się akcję Sprzątanie Świata w dniach 25 - 26 marca. W czasie akcji mieszkańcy mogą wystawiać przed swoje posesje odpady wielkogabarytowe. W akcję zaangażowana jest szczególnie młodzież i dzieci ze szkół dla których przygotowane są worki do selektywnej zbiórki odpadów na szkło, plastik, puszki oraz podstawione są specjalne kontenery na odpady wielkogabarytowe na terenach wiejskich. Ponadto w ramach funkcjonowania Gminnego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej organizowane są konkursy i akcje wspierające działania na rzecz ochrony środowiska, które służą przede wszystkim podnoszeniu edukacji ekologicznej i kształtowaniu właściwej podstawy wobec środowiska naturalnego.
Inne formy edukacji:
• Organizowanie Dnia Sadzenia Drzew i Krzewów
• Organizowanie konkursów np. wiedzy przyrodniczej
• Konkursy plastyczne i fotograficzne w zakresie ochrony form przyrody
• Lokalna prasa np. ochrony przyrody
• Wycieczki plenerowe, obozy, kolonie
• Zakup pomocy dydaktycznej
Gmina należy do Celowego Związku Gmin - CZG 12 działającego na rzecz ochrony środowiska poprzez:
1.2. Ochrona środowiska przyrodniczego; obszary chronione
W 2004 r. został uchwałą XXX/193/2004 z dnia 01 lipca 2004 r. został przyjęty przez Radę Miejską „Program ochrony środowiska dla Miasta i Gminy Dębno na lata 2004 - 2008 z perspektywą na lata 2009 - 2012”
Miasto i Gmina Dębno jest miejscem szczególnym ze względu na piękno otaczającej przyrody, malowniczo położone jeziora, obecność ginących gatunków roślin i zwierząt. Do najciekawszych miejsc należą: krajobraz rzeki Kosy z występującymi tu zagrożonymi gatunkami ptaków, rozlewiska rzeki Myśli, jez. Lipowo, jez. Ostrowiec z rezerwatem przyrody „Czapli Ostrów”. Okolice Dębna wyróżniające się istotnymi walorami przyrodniczymi i krajobrazowymi wykorzystywane są coraz częściej jako miejsca wypoczynku.
Gmina w roku 2002 zaakceptowała projekt lasów ochronnych dla Nadleśnictwa Debno o ogólnej powierzchni 10 070,14 ha ( z ogólnej powierzchni lasów Nadleśnictwa Dębno 10 970,10 ha ). Obszary chronione na terenie Gminy Dębno wynoszą 12,7 ha.
W kategorii lasów ochronnych znajdują się:
Na szczególne podkreślenie wartości przyrodniczych miasta Dębna zasługuje roślinność na północnym odcinku jez. Lipowo w centrum miasta. Wśród roślinności toni wodnej dominują: moczarka kanadyjska, wywłócznik kłosowy, rdestnica kędzierzawa. Na powierzchni lustra wody występuje grążel żółty i grzybień biały. W pasie brzegowym rośnie pałka szerokolistna, trzcina pospolita, turzyca brzegowa oraz drzewostan olchowy. Świat zwierzęcy chronionego obiektu obejmuje m.in. żółwie błotne, żabę błotną i trawną, ropuchy szarą i zieloną, traszki. Znajdują się tu miejsce gniazdowania wielu ptaków m.in. łabędzia niemego, łyski, kokoszki wodnej i nakrapianej, trzcinniaka drozdówki, kaczki krzyżówki itp.
Pomniki przyrody
Na terenie Miasta i Gminy Dębno jest 21 pomników przyrody w tym na uwagę zasługują:
% roślinność wodna na zachodnim odcinku na jez. Lipowo w Dębnie o pow. 0,78 ha
%18 - dębów we wsi Dyszno o obwodzie pni 443 - 633 cm
% aleja 262 dębów w Ostrowcu przy drodze do Dyszna o obwodach 443 - 610 cm
% w kol. Borne dwa gniazda orła bielika
% 2 gniazda bociana czarnego oraz głaz narzutowy
% pojedyncze drzewa takie jak - jesiony, buki, graby czy okazałe lipy.
1.3 Turystyka
Władze Gminy podjęły w ubiegłych latach szereg inicjatyw zmierzających do poprawienia stanu środowiska a przez to do podniesienia walorów turystycznych tego terenu. Rozwój bazy turystycznej to szansa na rozwój gospodarczy gminy. Zagospodarowanie turystyczne Gminy jest niewielkie. Brakuje zagospodarowania plaż, miejsc parkingowych, miejsc biwakowych, tablic informacyjnych, bazy noclegowej.
Na obszarach wiejskich powoli rozwija się agroturystyka. Funkcjonują już 4 gospodarstwa agroturystyczne w Barnówku, Dolsku, Warnicach i Radziczu. Przygotowywane są kolejne w Dargomyślu i Suchlicy. W chwili obecnej gospodarstwa oferują łącznie 38 miejsc noclegowych.
Na odpowiednie zagospodarowanie turystyczne zasługują największe jeziora:
Na obszarze Gminy wytyczonych jest 5 turystycznych szlaków pieszych prezentujących najwartościowsze elementy przyrodniczo - krajobrazowe naszej Gminy. Zgodnie z projektem sieci ścieżek rowerowych dla województwa zachodniopomorskiego planowane jest utworzenie dwóch ścieżek rowerowych (z północy na południe - „ Szlak elektrowni wodnych” - od Dargomyśla, wzdłuż wschodniej granicy gminy do jez. Zielin, ze wschodu na zachód - „ Szlak Humboldta ” - z Dolska do jez. Czaple i w stronę Trzcińska Zdrój). Trwają prace nad zagospodarowaniem turystycznym szlaku wodnego rzeki Myśli.
1.4. Granice stref ochrony konserwatorskiej
Obiekty zabytkowe miasta:
Wykaz obiektów o wartościach historycznych w obszarze proponowanym do rewitalizacji:
L.p. |
ULICA |
NUMER OBIEKTU |
1. |
Słowackiego |
12, 14, 20, 21, 22-24, 23, 26, 28, 29, 30, 31, 33, 35, 39, 41, 44, 48-50, 52, 58 Ulica posiada ciąg starodrzewu |
2. |
Bohaterów Września |
1, 3, 5, 7, 9 |
3. |
Piłsudskiego |
1, 5, 6, 13, 15, 16, 17, 19, 21, 23, 25, 27 |
4. |
Kostrzyńska |
1, 13 |
5. |
Kościuszki |
5, 8-19, 16, 19, 20, 23, 24, 26, 28, 30, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 56 |
6. |
Baczewskiego |
1, 2, 3, 4, 6, 8, 10, 11, 26 |
7. |
Mickiewicza |
6, 8, 13, 15, 17, 18, 19, 22, 24, 25, 27, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 40, 41, 42, 43, 44, 46, 49-51, 50, 52, 54, 56, 57-59, 58, 61, 62 |
8. |
Plac Zwycięstwa |
1, 2, 3, 4, 5, 5a |
9. |
Szkolna |
1, 2, 3 |
10. |
Plac Konstytucji 3 Maja |
Ciąg starodrzewu |
11. |
Jana Pawła II |
1, 2 |
12. |
Armii Krajowej |
1, 2-4, 3, 5, 6, 7 |
W nawiązaniu do zapisów w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego odtworzono na zasadach ustalonych przez Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków w Szczecinie historyczny wygląd Placu Konstytucji 3 Maja.
Rozwój gospodarczy to jeden z celów strategicznych Gminy Dębno, realizowany na podstawie zapisów Strategii Ekorozwoju Miasta i Gminy Dębno. Jednak prawidłowy i intensywny rozwój jest zależny od warunków, w których przedsiębiorczość się rozwija. Od kilku lat w Gminie realizowane są programy , dzięki którym w najbliższych latach ulegną poprawie warunki inwestowania. Na terenie Dębna dostępne są wszystkie media. Obszary wiejskie gminy zostały w ostatnich latach w 90 % zwodociągowane. Trwają prace nad ich całkowitym zwodociągowaniem, skanalizowaniem i zgazyfikowaniem. Systematycznie na terenie całej gminy realizowane są inwestycje z zakresu modernizacji infrastruktury transportu. Największym atutem gminy jest posiadanie złóż ropy naftowej i gazu. Atutem dającym szansę rozwoju przedsiębiorstw jest bliskość granicy polsko - niemieckiej oraz Berlina. W strukturze gospodarczej przeważa obecnie sektor prywatny, w którym dominuje działalność handlowa i usługowa. Odnośnie wielkości zatrudnienia w poszczególnych sektorach, znaczącą część stanowi produkcja drzewna. Mniejszy, ale równie znaczący udział posiada działalność w zakresie budownictwa, handlu, usług transportowych, gastronomii. Ogółem na terenie gminy zarejestrowanych jest 4 125 przedsiębiorstw, z czego funkcjonuje
1 838 małych przedsiębiorstw i 5 średnich.
W 2002 roku na terenie Miasta i Gminy Dębno zatrudnionych było 3 588 osób, w tym w mieście 3 104 osoby:
W porównaniu z 1999 rokiem liczba osób zatrudnionych spadła o 6,5 %.
Liczba podmiotów gospodarczych w 2002 r. wynosiła 1838 ( w mieście 1520 ), w tym:
Z ogólnej liczby przedsiębiorstw tylko 48 zarejestrowanych było w sektorze publicznym,
a 1790 w sektorze prywatnym. Z tej liczby 4 jednostki to przedsiębiorstwa państwowe , 76 to spółki prawa handlowego - w tym 36 z udziałem kapitału zagranicznego. Pozostałe jednostki to zakłady osób fizycznych.
Na terenie Dębna głównymi pracodawcami są firmy:
* DEPOL - Zakład meblowo - tapicerski
* KAMA - Zakład produkcyjno - handlowy
* LEPIKO - Przedsiębiorstwo handlowo - transportowe
* KORIMEX - Przedsiębiorstwo budowlano - inżynieryjne
* EDBUD - Przedsiębiorstwo budownictwa ogólnego
* JANPOL - Zakład hydrauliki siłowej
* BOKA - Producent galaretek spożywczych
* SHOES - Zakład obuwniczy
* EXSTRA S.A - Producent napojów alkoholowych
* CEDRUS - Zakład stolarski
* HYDROSPRZĘT - Zakład remontowo - produkcyjny
* LINOSPRZĘT - Usługi transportowe
* ŚWIDER - Usługi stolarskie
* DACHY - Zakład produkcyjno - usługowy
* EURO - ENSTER - producent okien i drzwi z PCV
* STANDARD - Zakład produkcji drzewnej
* SCANWOOD - Zakład produkcji drzewnej
* ANTA - Zakład produkcji drzewnej
* KAMI- Usługi stolarskie
* KATRIEN - Przedsiębiorstwo konfekcji odzieżowej
* NADLEŚNICTWO DĘBNO
* NADLEŚNICTWO RÓŻAŃSKO
* IRCHA sp. z o.o. - Zakład produkcji drzewnej
* T. M. ŁAZIŃSCY - Zakład stolarski
* K. J. DOBRUCCY - Zakład stolarski
Władze miasta chcą udzielać pomocy przedsiębiorcom poprzez:
Z myślą o inwestycjach miasto uwzględniło w planach przestrzennych zagospodarowania tereny pod działalność przemysłowo-produkcyjną, handlową, usługową, rzemieślniczą oraz budownictwo mieszkaniowe.
Tereny inwestycyjne
Dębno - ul. Dargomyska - południowo - zachodnia część miasta - obręb o pow. 16,81 ha z przeznaczeniem dla usług rzemieślniczych i przemysłu o charakterze uciążliwym ze strefą do 300 m. Na granicy z terenami upraw polowych i ogrodów działkowych ograniczenie strefy do granicy strefy od wysypiska.
Dębno - ul. Dargomyska - południowo - zachodnia część miasta - obręb o pow. 8,35 ha z przeznaczeniem dla usług rzemieślniczych przemysłu o charakterze uciążliwym.
Dębno - ul. Dargomyska - południowo - zachodnia część miasta -obręb o pow. 3,43 ha z przeznaczeniem dla usług rzemieślniczych i przemysłu o charakterze uciążliwym ze strefą w granicach stref od wysypiska i oczyszczalni.
Dębno - ul. Dargomyska - południowo - zachodnia część miasta -obręb o pow. 1,33 ha
z przeznaczeniem dla usług rzemieślniczych przemysłu o charakterze uciążliwym.
Dębno - ul. Sportowa we wschodniej części miasta na jego obrzeżu - obręb o pow. 6,24 ha, tereny magazynowo - przemysłowe o branży spożywczej. Ograniczenie strefy ochronnej do granicy działki.
Dębno - ul. Kolejowa - Cegielniana - Demokracji - obręb o pow. 3,60 ha z przeznaczeniem na utrzymanie dotychczasowej usługowo - mieszkaniowej funkcji z uzupełnieniem obiektami rzemieślniczo - przemysłowymi o charakterze nie uciążliwym. Zakaz lokalizowania nowego budownictwa mieszkaniowego.
Dębno - ul. Kostrzyńska - obręb o pow. 4,44 ha z przeznaczeniem dla usług rzemieślniczych i przemysłu.
Dębno - ul. Grunwaldzka - Parkowa - obręb o pow. 1,16 ha. Teren usług turystycznych nad jez. Lipowo ( plaża ) w śródmiejskiej części miasta - możliwość rozbudowy obiektu.
Dębno - ul. Ogrodowa - Parkowa - śródmiejska część miasta - obręb o pow. 1,54 ha z przeznaczeniem na zagospodarowanie terenu dla usług rekreacyjno - sportowych i gastronomiczno - usługowych.
Dębno - ul. Mickiewicza, w centrum miasta w pobliżu jez. Lipowo i terenów sportowo - kulturalnych - obręb o pow. 0,70 ha z przeznaczeniem na obiekty usług publicznych, komercyjnych, zieleń, zabudowa mieszkalna.
Dębno - ul. Armii Krajowej - teren położony w centrum miasta w pobliżu obiektów użyteczności publicznej, obiektów usługowo - handlowych i zabudowy mieszkaniowej wielorodzinnej - obręb o pow. 3,94 ha z przeznaczeniem na zabudowę mieszkaniową wielorodzinną z usługami nieuciążliwymi, tereny usług, handlu, gastronomii, parkingi dla projektowanych funkcji i tereny zieleni.
Infrastruktura lokalna
Miasto Dębno posiada rozbudowaną infrastrukturę techniczną i społeczną .
Znajdują się tu m.in.:
Struktura podstawowych branży gospodarki znajdujących się na terenie miasta / trendy
1) Branże przemysłowe:
* przemysł drzewny
* materiałów budowlanych
* elektryczny
* odzieżowy
* meblarski
2) Usługi:
* transport
* budownictwo
* turystyka, handel
* inne usługi
* naprawa maszyn i urządzeń
Ilość podmiotów gospodarczych i osób zatrudnionych w Mieście i Gminie Dębno w danych sektorach / trendy w 2002 r.
1) Ilość podmiotów gospodarczych - 1 838
2) Ilość osób zatrudnionych ogółem - 3 588 (w firmach zatrudniających
powyżej 9 osób tendencja spadkowa, ale wraz z zagospodarowaniem
strefy przemysłowej trend może ulec zmianie)
W porównaniu z 1999 rokiem liczba osób zatrudnionych spadła o 6,5 %.
Demografia
Miasto i Gmina w statystyce.
Przekrój statystyczny Gminy wg danych Urzędu Miasta i Gminy przedstawia poniższa tabela
(wg stanu za 2002r.):
Powierzchnia Miasta i Gminy ogółem |
31878 ha |
Stan ludności w mieście Stan ludności na wsi |
14 064 6 776 |
Liczba zawartych małżeństw |
136 |
Rozwody |
29 |
Urodzenia |
208 |
Zgony ogółem |
188 |
Ludność w wieku przedprodukcyjnym |
5 159 |
Ludność w wieku produkcyjnym |
12 878 |
Ludność w wieku poprodukcyjnym |
2 773 |
Drogi gminne |
33,14 km |
Liczba gospodarstw domowych w tym w mieście |
7006 4964 |
Liczba ludności w Gminie Dębno w latach 1993 - 2002
(wg danych z Urzędu Miasta i Gminy Dębno)
Lata |
Ludność ogółem |
Miasto |
Gmina |
1993 |
21 095 |
14 441 |
6 654 |
1994 |
21 260 |
14 444 |
6 816 |
1995 |
21 360 |
14 544 |
6 816 |
1996 |
21 464 |
14 615 |
6 849 |
1997 |
21 422 |
14 603 |
6 819 |
1198 |
21 474 |
14 600 |
6 847 |
1999 |
21 439 |
14 560 |
6 879 |
2000 |
21 393 |
14 499 |
6 894 |
2001 |
21 399 |
14 497 |
6 902 |
2002 |
21 312 |
14 436 |
6 876 |
Charakterystyka obecnej sytuacji społeczno-ekonomicznej.
Ludność Gminy żyje w 1 mieście i 46 miejscowościach. Miejscowości skupione są w 18 sołectwach. Charakterystycznym jest, że stałemu zmniejszeniu ulega liczba ludności miasta, zaś na stałym, podlegającym niewielkim zmianom poziomie utrzymuje się liczba mieszkańców wsi.
Obserwujemy stały, drastyczny spadek liczby urodzeń w Gminie - w 1985 r. rodziło się 386 dzieci rocznie, zaś w 2002 r. 210 dzieci. Czyli w ciągu 17 lat liczba urodzeń spadla o 54 %. Mimo to do 2002 r. Gminę Dębno charakteryzował dodatni przyrost naturalny. W 2002 r. wynosił on dla całej Gminy 1,2 ‰, dla miasta 2,0 ‰. Rok 2003 był pierwszym, kiedy liczba urodzeń była niższa od liczby zgonów. W związku z tym zmianie ulega także struktura wiekowa ludności.
Liczba urodzonych dzieci w latach 1997 - 2002
|
1997 |
1998 |
1999 |
2000 |
2001 |
2002 |
RAZEM |
233 |
240 |
216 |
223 |
221 |
209 |
|
|
|
|
|
|
|
GMINA |
73 |
83 |
84 |
86 |
87 |
72 |
|
|
|
|
|
|
|
MIASTO |
160 |
157 |
132 |
137 |
134 |
137 |
Stały spadek urodzeń widać przede wszystkim w szkolnictwie. Od dwóch lat zmniejsza się liczba uczniów w oddziałach podstawowych. Wzrasta też koszt utrzymania ucznia w szkole. Malejąca liczba uczniów skutkuje obniżeniem subwencji ogólnej.
W 2004 r. funkcjonowały w Mieście i Gminie Dębno:
- Liceum Techniczne,
- Liceum Agrobiznesu,
- Technikum Agrobiznesu,
- Liceum Profilowane
-Technikum Hotelarskie
- 4 letnie - Liceum Ogólnokształcące profilach - ogólnym, humanistycznym, matematyczno - fizycznym, biologiczno - chemicznym,
- Liceum Profilowane o profilach : ekonomiczno - administracyjnym, usługowo - gospodarczym,
- Liceum Ekonomiczne,
- Liceum Zawodowe,
- 3 - letnie Liceum Ogólnokształcące,
- Technikum Gastronomiczne,
- Zasadnicza Szkoła Zawodowa,
- Technikum Mechaniczne dla Dorosłych na podbudowie ZSZ
Marketing i zarządzanie, ekonomia i socjologia
Liczba uczniów w szkołach w roku szkolnym 2003/2004
L.P |
PLACÓWKA |
Liczba uczniów na dzień 10.IX.2003 r. |
1. |
SP - 1 |
396 |
2. |
SP - 3 |
750 |
3. |
SP - RÓŻAŃSKO |
139 |
4. |
SP - SMOLNICA |
131 |
5. |
SP - SARBINOWO |
107 |
6. |
SP - DARGOMYŚL |
67 |
7. |
SP - CYCHRY |
109 |
8. |
SP - BARNÓWKO |
64 |
9. |
Gimnazjum - SMOLNICA |
261 |
10. |
Gimnazjum - DĘBNO |
716 |
11. |
Gimnazjum dla dorosłych |
94 |
12. |
Gimnazjum Stow. Ośw. |
26 |
|
Razem : |
2860 |
W krótkim czasie widoczny staje się proces starzenia społeczeństwa, gdzie coraz mniejszy odsetek stanowi najbardziej rozwojowa grupa w wieku przedprodukcyjnym, a coraz większy liczba ludności w wieku poprodukcyjnym
Jednak porównując wielkość z 2002 r. ze średnimi województwa zachodniopomorskiego:
2002 r. |
Miasto i Gmina Dębno |
Województwo zachodniopomorskie |
Liczba ludności w wieku przedprodukcyjnym ( 0 - 17 lat ) |
24,6 % |
22,6 % |
Liczba ludności w wieku produkcyjnym |
62,0 % |
63,7 % |
Liczba ludności w wieku poprodukcyjnym |
13,4 % |
13,7 % |
możemy stwierdzić, że na tle województwa wskaźniki w Gminie są powyżej średniej wojewódzkiej i dają nam korzystniejszy układ. Najbardziej zbliżona do średniej wojewódzkiej jest liczba mieszkańców w wieku poprodukcyjnym. Procentowy udział ludności w wieku przedprodukcyjnym jest wyższy od średniej wojewódzkiej. Korzystnie wypadamy też na tle pozostałych gmin powiatu myśliborskiego.
W Gminie Dębno w 2002r. było 7006 gospodarstw domowych, w tym w mieście było 4964 gospodarstwa. Przeciętna liczba osób w gospodarstwie domowym wynosiła 2,97 osoby i była nieco wyższa od przeciętnej województwa wynoszącej 2,75 osoby. Prawie połowa gospodarstw domowych (44,6 %) to gospodarstwa jedno i dwuosobowe.
Gospodarstwa o liczbie członków 5 i powyżej stanowią tylko 16,4 %. Liczba rodzin w Gminie wynosiła 5 735. Większość rodzin (62 %) to rodziny z dziećmi do 24 lat pozostającymi na utrzymaniu rodziców. Z ogółu rodzin 75 % to małżeństwa. Jedna czwarta rodzin to związki nieformalne lub osoby samotnie wychowujące dzieci.
Gmina Debno charakteryzuje się bardzo niskim stopniem wykształcenia mieszkańców. Odsetek ludzi z wyższym wykształceniem wynosi 5,9 %, przy czym średnia dla naszego województwa wynosi 9,9 % (w Szczecinie i Koszalinie 16 %). Wyższy od średniej wojewódzkiej jest odsetek osób z wykształceniem podstawowym i podstawowym niepełnym. Średni odsetek dla województwa wynosi 34,1 %, a dla Gminy 39,1 %.
Rynek pracy i bezrobocie
Stopa bezrobocia w powiecie myśliborskim na dzień 31.12.2003 r. wynosiła 28,4 % i była wyższa o 1,4 % w stosunku do 2002 r. stopa bezrobocia w województwie zachodniopomorskim wynosiła 27 %.
Procentowy udział bezrobotnych z gminy Dębno w powiecie myśliborskim wynosi 29,25 %. Na koniec grudnia 2003 roku w Gminie Dębno zarejestrowanych było 2 501 bezrobotnych w tym 1 297 kobiet. W porównaniu do końca grudnia 2002r. W Gminie Dębno nastąpił wzrost liczby zarejestrowanych bezrobotnych o 11,8 %. Jedyną gminą powiatu w której nastąpił spadek liczby bezrobotnych był Barlinek. Osoby z prawem do zasiłku stanowią w Dębnie 20,4 %, w ciągu ostatniego roku nastąpił wzrost liczby osób pobierających zasiłek o 11,8 %. Osoby nie posiadające prawa do zasiłku stanowią prawie 80 % ogółu bezrobotnych. 35,6 % ogółu bezrobotnych to mieszkańcy wsi.
W powiecie myśliborskim największy odsetek (73 %) osób bezrobotnych stanowią osoby z wykształceniem zasadniczym, gimnazjalnym i poniżej. Właśnie dla tych osób należy stworzyć Centrum Kształcenia Ustawicznego które umożliwiłoby szybką reakcję na potrzeby rynku pracy. Największą grupę wśród bezrobotnych ( 52,6 % % stanowiły osoby pomiędzy 18 a 34 rokiem życia. W Gminie Dębno, w stosunku do pozostałych gmin powiatu myśliborskiego jest zarejestrowanych najwięcej absolwentów- 123 osoby (39,5 % w porównaniu z innymi gminami powiatu, zaś 4,9 % w stosunku do ogółu zarejestrowanych bezrobotnych w gminie Dębno).
W Gminie Dębno z zasiłku i świadczeń przedemerytalnych korzysta 351 osób.
Do PUP filia Dębno wpływa najmniej ofert pracy w porównaniu z innymi gminami powiatu
Wpływające oferty dotyczą głównie pracowników fizycznych. W Gminie Dębno niewiele jest
ofert pracy dla administracji i kadry wyższej.
PUP realizuje także aktywne formy przeciwdziałaniu bezrobociu. W ramach realizacji programu „ Pierwsza Praca ” zaktywizowano w filii Dębno 82 osoby. W szkoleniach wzięło udział 62 osób ( 25,5 % ogółu przeszkolonych w powiecie, ale 2,4 % ogółu bezrobotnych w Gminie Dębno). W pracach interwencyjnych w 2003 r. wzięło udział 70 osób (25, 9 % ogółu zatrudnionych na interwencję w powiecie). W ramach robót w publicznych zatrudnionych w gminie Dębno było 47 osób (24 % biorących udział w robotach publicznych w powiecie). Absolwenci stanowili 40,10 % ogółu aktywizowanych osób bezrobotnych.
Liczba bezrobotnych w dniu 31.12.2003 roku , w gminach powiatu myśliborskiego
w porównaniu do 31.12.2002 r.
Procentowy udział bezrobotnych zamieszkałych na terenie poszczególnych gmin powiatu myśliborskiego :
Pomoc społeczna
Obowiązek wykonywania zadań pomocy społecznej spoczywa na Gminie Dębno oraz na administracji rządowej w zakresie ustalonym ustawą.
W Gminie Dębno z pomocy społecznej w różnym zakresie korzysta około 2041 rodzin, o łącznej liczbie osób 7137, co daje ponad 33 % ogółu ludności. Tak wysoki poziom potrzeby korzystania z pomocy socjalnej państwa wynika przede wszystkim z wysokiego poziomu bezrobocia, i to często strukturalnego, jak również z niemożności, a często niechęci do podejmowania jakiejkolwiek inicjatywy w celu znalezienia pracy lub poprawy warunków życiowych. Długoletnie bezrobocie prowadzi do ukształtowania postaw społecznych jedynie żądających, a nie wykazujących żadnej woli zmiany istniejącego stanu rzeczy. Dotyczy to zwłaszcza terenów wiejskich, gdzie z reguły zamieszkują ludzie najubożsi, nieposiadający środków na poprawę estetyki i funkcjonalności otoczenia, w którym mieszkają, jak również niektórych dzielnic leżących na peryferiach miasta, które przez lata nie były właściwie doinwestowane, w porównaniu z pozostałymi terenami, i gdzie warunki życia i rozwoju osobistego nie są porównywalne z innymi dzielnicami.
Szczegółowe dane dotyczące rodzaju i zakresu pomocy społecznej przedstawiają poniższe tabele.
Typy rodzin objętych pomocą społeczną 2003 r. ( Źródło OPS Dębno )
WYSZCZEGÓLNIENIE |
Liczba rodzin ogółem |
Liczba osób w rodzinach |
|
0 |
1 |
2 |
|
RODZINY OGÓŁEM |
01 |
2041 |
7137 |
o liczbie osób 1 |
02 |
341 |
351 |
2 |
03 |
304 |
684 |
3 |
04 |
407 |
1221 |
4 |
05 |
442 |
1768 |
5 |
06 |
381 |
1905 |
6 i więcej |
07 |
166 |
1208 |
w tym (z wiersza 01): rodziny z dziećmi ogółem |
08 |
1137 |
4731 |
o liczbie dzieci 1 |
09 |
346 |
977 |
2 |
10 |
357 |
1346 |
3 |
11 |
296 |
1420 |
4 |
12 |
78 |
459 |
5 |
13 |
37 |
261 |
6 |
14 |
10 |
80 |
7 i więcej |
15 |
13 |
188 |
RODZINY NIEPEŁNE OGÓŁEM |
16 |
254 |
755 |
o liczbie dzieci 1 |
17 |
104 |
227 |
2 |
18 |
83 |
223 |
3 |
19 |
44 |
181 |
4 i więcej |
20 |
23 |
124 |
RODZINY EMERYTÓW I RENCISTÓW OGÓŁEM (WIERSZE 22+23+24+25) |
21 |
408 |
998 |
o liczbie osób 1 |
22 |
139 |
139 |
2 |
23 |
91 |
182 |
3 |
24 |
86 |
258 |
4 i więcej |
25 |
92 |
419 |
Udzielone świadczenia - zadania własne Gmin - 2003 (Źródło OPS Dębno)
Formy pomocy |
Liczba osób, którym przyznano decyzją świadczenie |
Liczba świadczeń |
Kwota świadczeń w zł |
Liczba rodzin |
Liczba osób w rodzinach |
|
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
|
RAZEM |
01 |
1.500 |
X |
455.802 |
1.040 |
4.073 |
SCHRONIENIE |
02 |
1 |
111 |
1.405 |
1 |
1 |
POSIŁEK OGÓŁEM |
03 |
808 |
155.764 |
146.155 |
370 |
1,675 |
W tym: dla dzieci i młodzieży w okresie nauki w szkole |
04 |
790 |
154.351 |
140.850 |
352 |
1,657 |
UBRANIE |
05 |
X |
X |
X |
X |
X |
USŁUGI OPIEKUŃCZE - OGÓŁEM |
06 |
19 |
4.960 |
93,070 |
19 |
21 |
W tym: specjalistyczne usługi opiekuńcze |
07 |
4 |
1.250 |
23.500 |
4 |
5 |
ZASIŁKI CELOWE NA POKRYCIE WYDATKÓW POWSTAŁYCH W WYNIKU ZDARZENIA LOSOWEGO |
08 |
1 |
1 |
15.000 |
1 |
7 |
SPRAWIENIE POGRZEBU |
09 |
X |
X |
X |
X |
X |
INNE ZASIŁKI CELOWE I W NATURZE OGÓŁEM |
10 |
671 |
X |
200.172 |
649 |
2.369 |
W tym: zasiłki specjalne i celowe |
11 |
59 |
62 |
6.827 |
59 |
193 |
PORADNICTWO SPECJALISTYCZNE W SZCZEGÓLNOŚCI PRAWNE I PSYCHOLOGICZNE |
12 |
X |
X |
X |
120 |
453 |
POMOC W ZAŁATWIANIU SPRAW URZĘDOWYCH I INNYCH |
13 |
230 |
X |
X |
566 |
2.261 |
PRACA SOCJALNA |
14 |
938 |
X |
X |
938 |
3.245 |
Powody przyznania pomocy 2003 r. (Źródło OPS Dębno)
Powód trudnej sytuacji życiowej |
Liczba rodzin ogółem |
Liczba osób w rodzinach |
|
0 |
1 |
2 |
|
UBÓSTWO |
01 |
760 |
3002 |
SIEROCTWO |
02 |
3 |
6 |
BEZDOMNOŚĆ |
03 |
28 |
28 |
POTRZEBA OCHRONY MACIERZYŃSTWA |
04 |
109 |
437 |
BEZROBOCIE |
05 |
720 |
2581 |
NIEPEŁNOSPRAWNOŚĆ |
06 |
359 |
1143 |
DŁUGOTRWAŁA CHOROBA |
07 |
361 |
1111 |
BEZRADNOŚĆ W SPRAWACH OPIEKUŃCZO - WYCHOWAWCZYCH I PROWADZENIU GOSPODARSTAWA DOMOWEGO - OGÓŁEM |
08 |
368 |
1496 |
W TYM: RODZINY NIEPEŁNE |
09 |
254 |
755 |
RODZINY WIELODZIETNE |
10 |
117 |
805 |
ALKOHOLIZM |
11 |
138 |
455 |
NARKOMANIA |
12 |
1 |
5 |
TRUDNOŚCI W PRZYSTOSOWANIU DO ŻYCIA PO OPUSZCZENIU ZAKŁADU KARNEGO |
13 |
16 |
38 |
KLĘSKA ŻYWIOŁOWA LUB EKOLOGICZNA |
14 |
2 |
8 |
Rzeczywista liczba rodzin i osób objętych pomocą społeczną 2003 r.
(Źródło OPS Dębno )
Wyszczególnienie |
Liczba osób, którym przyznano decyzją świadczenie |
Liczba rodzin ogółem |
Liczba osób w rodzinach |
|
0 |
1 |
2 |
3 |
|
Świadczenie przyznane w ramach zadań zleconych i zadań własnych ( bez względu na ich rodzaj, formę liczbę oraz źródło finansowania) |
01 |
2079 |
1141 |
3881 |
Świadczenie przyznane w ramach zadań zleconych bez względu na ich rodzaj, formę i liczbę |
02 |
766 |
649 |
2270 |
Świadczenie przyznane w ramach zadań własnych bez względu na ich rodzaj, formę i liczbę |
03 |
1534 |
1040 |
2953 |
Pomoc udzielona w postaci pracy socjalnej - ogółem |
04 |
X |
2079 |
7126 |
W tym: wyłącznie w postaci pracy socjalnej |
05 |
X |
938 |
3245 |
Liczba rodzin i osób w rodzinach korzystających z pomocy w latach 2001 - 2003
(Źródło OPS Dębno )
Rok |
Liczba rodzin |
Liczba osób w rodzinach |
Procent ogółem liczby Gminy |
2001 |
1556 |
5370 |
25 |
2002 |
1989 |
6873 |
32 |
2003 |
2041 |
7137 |
33 |
Podsumowując można stwierdzić, że pauperyzacja społeczeństwa z roku na rok zwiększa się a tym samym rośnie liczba osób uprawnionych do świadczeń z pomocy społecznej natomiast dominującą przyczyną ubiegania się o świadczenia jest wciąż utrzymujące się wysokie bezrobocie.
Mieszkalnictwo
Zasoby mieszkaniowe (stan 31.12.2003r. )
Ogółem w mieście - 4 454
stanowiące własność:
Osób fizycznych - 2 268
Spółdzielni Mieszkaniowej - 1 328
Gminy - 799
Skarbu Państwa - 20
Zakładów Pracy - 36
Pozostałych podmiotów - 3
3.2. Struktura organizacji pozarządowych
Dębnowskie organizacje i stowarzyszenia pozarządowe działające na terenie miasta i okolic swoją aktywną pracą realizują zadania nie tylko wynikające ze swoich statutowych obowiązków ale również ich działalność jest wszechobecna we wszystkich imprezach organizowanych dla i na rzecz mieszkańców Gminy.
Gromadzą one w swoich szeregach ludzi, którzy swoimi poczynaniami doprowadzają do rozwiązania konkretnych problemów, posiadają oni odpowiednią wiedzę o nich, są odpowiedzialni za siebie i swoje otoczenie i działają dla ogólnego dobra mieszkańców.
Organizacje i stowarzyszenie pozarządowe stanowią niezależną inicjatywę obywatelską, potrzebną działaczom i społeczeństwu. W związku z tym z roku na rok ich rola i znaczenie wzrasta.
Miasto Dębno i organizacje pozarządowe w życiu publicznym Gminy współpracują głównie w takich dziedzinach jak:
W/w dziedziny są głównymi, ale nie wyłącznymi obszarami współpracy.
Zasady współpracy Gminy Dębno z organizacjami pozarządowymi określa Uchwała Nr XXIV/165/2004 Rady Miejskiej w Dębnie z dnia 31 marca 2004 roku w sprawie programu współpracy z organizacjami pozarządowymi, podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego i stowarzyszeniami jednostek samorządu terytorialnego oraz Uchwała Nr XXIV/166/2004 w sprawie szczegółowych zasad i trybu udzielania dotacji z budżetu Miasta i Gminy Dębno, podmiotom nie zaliczonym do sektora finansów publicznych i nie działających w celu osiągnięcia zysku na cele publiczne zawiązana z realizacją innych zadań własnych niż należących do sfery pożytku publicznego, sposobów jej rozliczenia oraz kontroli wykonania zleconego zadania.
Działając na podstawie art.5 ust. 3 Ustawy z 24 kwietnia 2003 roku o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie ( Dz. U. Nr 96/2003, poz. 873 z póź. zm. ), Rada Miejska Dębna uchwaliła „ Program współpracy Gminy Dębno z podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego na rok 2005 ” tj. Uchwała Nr XXXVI/227/2004 Rady Miejskiej w Dębnie z dnia 25 listopada 2004 roku.
Wykaz organizacji i stowarzyszeń pozarządowych, działających na terenie Gminy Dębno
3.3. Stan bezpieczeństwa i porządku publicznego na terenie miasta Dębno
Ochroną porządku publicznego w mieście Dębno zajmuje się Policja i Straż Miejska. Jednym z podstawowych zadań wynikających z Ustawy o Strażach Miejskich jest działalność Straży Miejskiej w Dębnie na rzecz utrzymania czystości i porządku publicznego w mieście. Powyższe zadania Straż Miejska realizuje wspólnie z Komisariatem Policji oraz wyznaczonymi pracownikami Urzędu Miasta.
Z doświadczeń i zebranych informacji przez Straż Miejską określono miejsca na terenie miasta gdzie najczęściej popełniane są wykroczenia w dziedzinie utrzymania czystości przestrzegania porządku publicznego. Do tych miejsc należy park miejski, promenadę nad jeziorem Lipowo, skwery miejskie oraz rozległy teren osiedla Waryńskiego.
Do najbardziej charakterystycznych wykroczeń popełnianych na terenie miasta zaliczyć należy:
- niezgodny z Ustawą o utrzymaniu czystości sposób wyprowadzania psów przez ich właścicieli,
- zaśmiecanie skwerów i promenady przez młodzież,
- spożywanie alkoholi w miejscach niedozwolonych,
- wysypywanie śmieci na obrzeżach miasta,
- kradzieże metali z przeznaczeniem na złom.
Przeciwdziałając wymienionym negatywnym zjawiskom Straż Miejska wprowadziła:
W ostatnich latach wzrasta poziom bezpieczeństwa w Gminie. W 2003 roku w stosunku do roku 2002 spadła o 27 % liczba postępowań przygotowawczych w sprawach karnych. W 2002 roku wszczęto 819 postępowań, zaś w 2003 roku 594. Nastąpił więc znaczny spadek przestępstw stwierdzonych. W 2002 r. stwierdzono ogółem 921 czynów. Natomiast w 2003 - 645, czyli o 276 mniej (o 30 %). Największy spadek przestępstw nastąpił w odnotowanych przestępstwach kryminalnych. Niestety spada wskaźnik wykrywalności. W 2002 roku wynosił on 57 %, zaś w roku 2003 - 53,6 %, czyli spadła 0 3,9 %. Niepokojąca jest wzrastająca liczba przestępstw z Ustawy o Przeciwdziałaniu narkomanii. Jednak ich poziom w porównaniu z większymi ośrodkami jest niewielki.
Dla zwiększenia poprawy bezpieczeństwa i utrzymania czystości w mieście należałoby w dalszym ciągu rozbudować system istniejącego już monitoringu miasta oraz zwiększyć ilość patroli pieszych.
Lp. |
Rodzaj wykonywanych czynności służbowych przez Straż Miejską |
2002 |
2003 |
1. |
Wspólne patrole SM z Policją |
118 |
96 |
2. |
Ilość skierowanych spraw do Sądu |
3 |
3 |
3. |
Ilość wyjazdów do Sądu i Prokuratury |
6 |
4 |
4. |
Ilość wypisanych upomnień |
200 |
273 |
5. |
Ilość wypisanych pouczeń |
527 |
555 |
6. |
Zabezpieczenie miejsc kradzieży |
16 |
18 |
7. |
Doprowadzono do KM Dębno |
59 |
39 |
8. |
Interwencje domowe wspólnie z Policją |
57 |
70 |
9. |
Zatrzymanie sprawców wykroczeń i przestępstw |
46 |
28 |
10. |
Kontrole prywatnych posesji |
416 |
281 |
11. |
Wspólne z Policją kontrole targowiska miejskiego |
40 |
41 |
12. |
Interwencje w sprawie zwierząt |
186 |
202 |
13. |
Kontrole miejsc użyteczności publicznej |
221 |
237 |
14. |
Zabezpieczenie imprez masowych |
37 |
23 |
15. |
Zabezpieczenie miejsc kolizji i wypadków drogowych |
28 |
26 |
16. |
Kontrole porządkowe na terenach ZGM |
87 |
72 |
17. |
Odwieziono do izby wytrzeźwień |
2 |
2 |
18. |
Kontrole dzikich wysypisk śmieci |
97 |
83 |
19. |
Wspólne z KP kontrole pojazdów |
37 |
39 |
20. |
Nocne parole - kontrole dyskotek |
3 |
5 |
21. |
Wylegitymowano |
883 |
1050 |
22. |
Wystawiono wezwań do stawiennictwa się w SM |
150 |
179 |
23. |
Udzielono asyst dla pracowników UMiG |
59 |
46 |
24. |
Ilość kontroli wykonanych przez SM |
54 |
62 |
25. |
Kontrola zakładów pracy ( utrzymanie porządku ) |
13 |
10 |
26. |
Interwencje w sprawie środowiska naturalnego |
55 |
92 |
27. |
Udział przedstawicieli SM w zebraniach wiejskich |
6 |
12 |
28. |
Kontrole na terenie dzikich plaż i jezior |
13 |
29 |
29. |
Udział przedstawicieli SM w świętach państwowych |
6 |
6 |
30. |
Udział w ćwiczeniach ratowniczych |
3 |
2 |
Zagrożenie przestępczością kryminalną |
2001 |
2002 |
Dynamika |
Przeciwko życiu i zdrowiu |
22 |
34 |
154,5 |
Zgwałcenia |
1 |
3 |
300,0 |
Przestępstwa rozbójnicze |
8 |
14 |
175,0 |
Kradzież z włamaniem |
141 |
236 |
167,4 |
Kradzież cudzej rzeczy |
211 |
178 |
89,6 |
Kradzież i kradzież z włamaniem do samochodu |
25 |
22 |
88,0 |
Uszkodzenie rzeczy |
41 |
41 |
100,0 |
Z ust. o narkomanii |
7 |
16 |
228,6 |
Inne przestępstwa |
126 |
187 |
148,4 |
RAZEM |
582 |
749 |
128,7 |
Zagrożenie przestępczością gospodarczą |
2001 |
2002 |
Dynamika |
Oszustwa gospodarcze |
7 |
10 |
142,9 |
Korupcja |
1 |
3 |
300,0 |
Przeciwko obrotowi gospodarczemu |
8 |
10 |
125,0 |
z KKS |
1 |
21 |
2100,0 |
Inne przestępstwa |
6 |
9 |
150,0 |
RAZEM |
23 |
53 |
230,4 |
Problem przestępczości w 2002r. w porównaniu do roku 2001 obrazuje poniższy wykres:
|
2001 |
2002 |
dynamika |
Wszczęto dochodzeń |
725 |
611 |
84,3 |
Stwierdzono przestępstw |
722 |
879 |
121,7 |
Uzyskano wykrywalność |
57,5 |
56,8 |
Spadek o 0,7 |
Czyny popełnione przez nieletnich |
29 |
57 |
196,6 |
3. ANALIZA SWOT
Poniższa analiza została opracowana drogą konsultacji społecznych podczas prac nad "Strategią Ekorozwoju Miasta i Gminy Dębno" w 2000 r.
Szanse i zagrożenia tkwiące w otoczeniu
l. p |
Szanse ( obecne , potencjalne ) |
Trend |
Zagrożenia ( obecne , potencjalne ) |
Trend |
Sfera gospodarcza: |
||||
Różnorodność podmiotów gospodarczych |
! |
Zła sytuacja ekonomiczna wsi - brak możliwości inwestycyjnych w zakresie rolnictwa i rozwoju agroturystyki |
! |
|
Współpraca z zagranicą - transfer technologii |
! |
Ograniczone zasoby finansowe ze strony podmiotów gospodarczych jak również gminy |
! |
|
2 |
Turystyka - agroturystyka |
! |
Polityka państwa w zakresie przeciwdziałania bezrobociu |
! |
3 |
Ściągnięcie obcego kapitału |
! |
Mała aktywizacja gospodarcza |
! |
4 |
Położenie przygraniczne |
! |
Brak konsekwentnej polityki rolnej państwa |
! |
5. |
Dochody z bogactw naturalnych |
! |
Dominacja dużych miast w województwie |
! |
6. |
Zasoby naturalne (ropa i gaz) |
! |
Położenie geograficzne |
! |
7. |
Rezerwy terenów pod budownictwo przemysłowe i mieszkaniowe |
! |
Problemy zagospodarowania terenów z AWSP |
! |
8. |
Bliskość Berlina - możliwość stworzenia bazy rekreacyjnej, pozyskania inwestorów i rozwoju gospodarczego |
! |
Bliskość Berlina - trudne do przewidzenia skutki np. migracje ludności, baza surowcowa, odpływ kapitału |
! |
9. |
|
|
Fiskalizm ograniczający możliwości inwestycyjne podmiotów gospodarczych |
- |
Sfera społeczna: |
||||
1. |
Popieranie programów ekologicznych |
! |
Nieskuteczna polityka mieszkaniowa państwa |
! |
2. |
Dobrze rozwinięte szkolnictwo |
! |
Słaba świadomość w zakresie ochrony i więzi lokalnych wśród dorosłych mieszkańców gminy |
- |
3. |
Przejęcie ochrony zdrowia |
! |
Brak terenów rekreacyjnych mogących wpłynąć na pogłębienie więzi lokalnych |
! |
4. |
Powrót do województwa szczecińskiego i stworzenie nowych więzi lokalnych |
! |
brak ośrodka naukowego w województwie |
! |
5. |
|
|
Dewastacja dóbr kultury |
! |
Sfera infrastrukturalna: |
||||
|
|
|
Ustawa o finansowaniu gmin - ograniczenia w finansowaniu inwestycji infrastrukturalnych |
! |
1 |
Kredyty na inwestycje |
! |
Utworzenie powiatu w Myśliborzu |
- |
2 |
Opracowanie koncepcji ochrony środowiska - gazyfikacja, utylizacja odpadów ciekłych i stałych |
! |
Przedłużający się proces reformy terytorialnej |
! |
3 |
|
|
Wysoka inflacja i oprocentowanie kredytów |
! |
4
|
Unia Europejska, Euroregiony -transfer technologii, środki na finansowanie infrastruktury |
! |
|
! |
5 |
Możliwość łączenia w Związki Międzygminne |
! |
Wysypisko i gospodarka odpadami ciekłymi dla całej gminy- konieczność poniesienia nakładów |
! |
6 |
Koncepcja w zakresie retencji |
! |
Brak programu telefonizacji gminy |
! |
12 |
Łączność |
! |
Problemy uzdatniania wody |
! |
13 |
Komunikacja PKP, PKS |
! |
Konieczność zmian w pralnie przestrzennego zagospodarowania w celu aktywizacji infrastrukturalnej gminy |
! |
Sfera ekologiczna: |
||||
1. |
Duże walory krajobrazowe |
! |
Przemysł silnie degradujący środowisko naturalne |
! |
2. |
Duża aktywność Urzędu gminy w zakresie ochrony środowiska |
! |
Duże nasilenie szarej strefy |
! |
3. |
Możliwości wspierania inwestycji proekologicznych ze źródeł zewnętrznych |
! |
Brak monitoringu trucicieli |
! |
|
|
|
Brak systemu kar za niszczenie i degradowanie środowiska naturalnego |
! |
4. |
|
|
Zaniedbania w edukacji ekologicznej |
! |
UWARUNKOWANIA WEWNĘTRZNE ROZWOJU GMINY
Mocne i słabe strony gminy
Lp. |
Mocne strony ( obecne , potencjalne ) |
Trend |
Słabe strony ( obecne , potencjalne ) |
Trend |
Sfera gospodarcza: |
||||
1. |
Wzrost liczby małych firm i ich różnorodność |
! |
Słabo rozwinięty przemysł |
! |
2. |
Możliwość rozwoju turystyki i agroturystyki |
! |
Słaba sieć telekomunikacyjna |
|
3. |
Działania na rzecz promocji gminy |
! |
Ucieczka osób wykształconych do innych większych ośrodków |
! |
4. |
Stosowanie ulg podatkowych dla inwestorów |
- |
Niski poziom kształcenia w stosunku do województwa |
- |
5. |
Zasoby surowców naturalnych |
! |
Słaba kondycja lokalnych firm |
! |
6. |
3 banki prowadzące obsługę podmiotów gospodarczych |
! |
Brak lobby gospodarczego |
- |
7. |
Walory przyrodnicze |
! |
Mało miejsc pracy dla kobiet i specjalistów |
! |
8. |
Małe migracje |
- |
Niezadowalająca estetyka miasta i gminy |
! |
9. |
Rozwój budownictwa indywidualnego |
! |
Słabe powiązania komunikacyjne z innymi ośrodkami |
! |
10. |
Tradycja przemysłowa miasta |
! |
Baza rekreacyjna - turystyczna |
! |
11. |
Współpraca z gminami przygranicznymi w ramach euroregionu |
! |
Promocja na rzecz rozwoju agroturystyki |
! |
12. |
Przychylność władz Miasta i Gminy dla rozwoju przedsiębiorczości |
! |
|
|
13. |
Możliwości rozwoju budownictwa mieszkaniowego i przemysłowego ( wolne tereny) |
- |
|
|
Sfera społeczna: |
||||
1. |
Istniejące szkoły ponadpodstawowe |
! |
Starzenie się społeczności wiejskiej |
- |
2. |
Wzrastający poziom wykształcenia ludzi młodych |
! |
Słaba integracja społeczna |
- |
3. |
Młode społeczeństwo |
- |
Zagrożenie patologiami |
! |
4. |
Budowa nowych obiektów edukacyjnych |
! |
Zły stan infrastruktury technicznej |
! |
5. |
Rosnąca świadomość ekologiczna wśród najmłodszych |
! |
Słaby rozwój budownictwa mieszkaniowego |
! |
6. |
Przejęcie służby zdrowia przez Miasto i Gminę |
! |
Niskie dochody ludności |
! |
7. |
Wykorzystanie potencjału ludzkiego |
! |
Brak placówek dydaktycznych i kulturowych |
! |
Sfera infrastrukturalna: |
||||
1. |
Możliwości rozwoju budownictwa mieszkaniowego i przemysłowego ( wolne tereny) |
! |
Zły stan infrastruktury technicznej |
! |
2. |
Opracowanie dokumentacji - koncepcji gazyfikacji i utylizacji ścieków |
! |
Baza rekreacyjno - turystyczna |
! |
3. |
Rozbudowa cieci hotelowej |
! |
Brak komunalnego sytemu utylizacji zanieczyszczeń |
! |
4. |
Wzrost transportu kołowego, dobra gęstość dróg |
! |
Zły stan nawierzchni dróg i ulic |
! |
5. |
|
|
Bezpieczeństwo i porządek publiczny |
! |
6. |
|
|
Słabe powiązania komunikacyjne z innymi ośrodkami |
! |
7. |
|
|
Przygotowanie na wypadek klęsk żywiołowych |
! |
8. |
|
|
Niewykorzystane niekonwencjonalnych źródeł energii |
! |
9. |
|
|
Brak uzbrojonych terenów pod budownictwo mieszkaniowe |
! |
10. |
|
|
Brak centrum handlowo-gastronomiczno-hotelowego |
- |
11. |
|
|
Brak skutecznej informacji lokalnej |
! |
Sfera ekologiczna: |
||||
1. |
Dbałość o rozwój nowych obszarów zieleni |
|
Położenie geograficzne |
! |
2. |
Walory krajobrazowe |
! |
Zanieczyszczenie środowiska |
! |
3. |
Możliwość współpracy w ramach realizacji przedsięwzięć proekologicznych w ramach programów transgranicznych |
! |
Zagrożenie środowiska naturalnego |
! |
4. |
Brak mocno zanieczyszczonego środowiska naturalnego |
! |
Gospodarka odpadami |
! |
5. |
Rozwój bazy turystycznej |
! |
Zaniedbana ochrona zalesień i wód |
- |
6. |
Poprawa stanu zieleni w gminie |
! |
Brak retencji w gminie |
! |
7. |
Możliwość czynnej i biernej rekreacji w gminie |
! |
Brak monitoringu trucicieli środowiska |
|
8. |
|
|
Dzika utylizacja zanieczyszczeń |
! |
9. |
|
|
Brak wizji zagospodarowania spójnego terenów zabudowanych, zwłaszcza wiejskich |
! |
10. |
|
|
Zaniedbane obejścia mieszkalne |
! |
Rozdział II
Nawiązanie do strategicznych dokumentów dotyczących rozwoju przestrzenno - społeczno - gospodarczego
W Narodowym Planie Rozwoju 2004-2006 jako cel strategiczny określono rozwijanie konkurencyjnej gospodarki, opartej na wiedzy i przedsiębiorczości, zdolnej do długofalowego, harmonijnego rozwoju, zapewniającej wzrost zatrudnienia oraz poprawę spójności społecznej, ekonomicznej i przestrzennej z Unią Europejską na poziomie regionalnym i krajowym. Jego realizacja oparta będzie na dążeniu do zapewnienia wysokiego poziomu ochrony środowiska, zgodnie z zapisami traktatu konstytucyjnego Unii Europejskiej oraz zobowiązaniami akcesyjnymi.
STRATEGICZNE DOKUMENTY ROZWOJU PRZESTRZENNO-GOSPODARCZEGO GMINY DĘBNO
Studium Uwarunkowań i Kierunków Zagospodarowania Przestrzennego Gminy Dębno przyjęty Uchwałą Rady Miejskiej w Dębnie nr IV/24/99 z dnia 29 grudnia 1998 r. oraz przyjęty Uchwałą Rady Miejskiej XII/78/2003 z dnia 26 czerwca 2003 r. (Dziennik Urzędowy Woj. Zachodniopomorskiego Nr 61 poz. 112 z dnia 01.08.2003 r.) Miejscowy Plan Ogólny Zagospodarowania Przestrzennego Miasta Dębna oraz Planu Szczegółowego Zagospodarowania Przestrzennego Śródmieścia Miasta Dębno w rejonie ulicy Piasta, Armii Krajowej i Chojeńskiej po NZPOW
Powiązania programu z dokumentami strategicznymi
Program rewitalizacji zgodny jest z priorytetami i celami rozwojowymi, zapisanymi w szeregu dokumentach strategicznych i długookresowych, a w szczególności w:
Wszystkie projekty określone w ramach Programu Rewitalizacji Miasta Dębna są zgodne z zapisami Strategii Rozwoju Województwa Zachodniopomorskiego.
Z:
celem strategicznym „ Powszechna dostępność dóbr, usług i informacji ”
celem pośrednim „ Kształtowanie i utrzymanie ładu przestrzennego ”
celem operacyjnym „ Przeciwdziałanie degradacji przestrzeni przez nieskoordynowaną działalność inwestycyjną ”
Priorytetem 1 „ Wypracowanie i propagowanie modeli rozwoju przestrzennego dla poszczególnych jednostek funkcjonalnych ”
Priorytetem 3 „ Ochrona krajobrazu naturalnego i kulturowego”
Priorytetem 4 „ Dbałość o wyraz przestrzenny i architektoniczny zespołów urbanistycznych ”
Priorytetem 5 „ Dbałość o utrzymanie historycznego kształtu wartościowych zespołów urbanistycznych i architektonicznych ”
celem operacyjnym „ Racjonalizacja wykorzystania przestrzeni zagospodarowanej i przekształconej ”
Priorytetem 1 „ Rewaloryzacja i rewitalizacja centrów miejskich ”
Priorytetem 3 „ Odbudowa opuszczanych i zaniedbanych obszarów miasta ”
Priorytetem 6 „ Podnoszenie jakości życia poprzez właściwy rozwój funkcjonalny obszarów ”
Zapisy w programie Rewitalizacji odzwierciedlają zapisy w Studium Uwarunkowań i Kierunków Zagospodarowania Przestrzennego Gminy Dębno
Są zgodne z:
Pkt. 2.4 Utrzymanie modernizacji i kształtowanie układów przestrzennych urządzeń i systemów ponadlokalnej obsługi ludności z ukierunkowaniem działań:
- zapewniających uprzywilejowane lokalizacje o wysokich walorach przestrzennych procesach rozwoju rewaloryzujących śródmieście
- poprawę rozwiązań z zakresu głównego układu ulicznego
Rekonstrukcja, Rewitalizacja i Rewaloryzacja
- zapewnienie efektywności w procesach rewitalizacji w wyniku kompleksowych działań wspólnych, w odniesieniu do całego układu lub poszczególnych wnętrz urbanistyczno - architektonicznych.
Zapisy w Planie Rewitalizacji są zgodne z celem strategicznym zapisanym w Strategii Ekorozwoju Miasta i Gminy Dębno:
„ zapewnienie ładu ekologicznego, społecznego, ekonomicznego, przestrzennego ”
Zadania zapisane w kartach projektów w Planie Rewitalizacji, które są zadaniami Miasta i Gminy Dębno, zostały uchwalone przez Radę Miejską w Budżecie i w Wieloletnim Planie Inwestycyjnym. Decyzja o ich realizacji jest zgodna z kierunkami działania Rady Miejskiej.
Rozdział III
Założenia i cele lokalnego programu rewitalizacji obszarów miejskich w Dębnie
Istotą planowanego procesu rewitalizacji jest rozpoczęcie wieloletnich kompleksowych działań technicznych, społecznych i ekonomicznych prowadzących do przygotowania terenu do uruchomienia nowej działalności gospodarczej, podniesienia jego atrakcyjności inwestycyjnej oraz zainicjowania i rozwój nowej działalności wytwórczej i usługowej, opartej na najlepszych dostępnych technologiach i praktykach. Działania te pozwolą na stworzenie nowych miejsc pracy dla mieszkańców oraz przyczynią się do wzrostu atrakcyjności inwestycyjnej miasta. Ważnym elementem podejmowanych w ramach programu rewitalizacji działań będzie pobudzenie aktywności środowisk lokalnych i utrzymywanie współpracy na rzecz rozwoju społeczno-gospodarczego, co przyczyni się do złagodzenia społecznych skutków restrukturyzacji.
Istotne dla właściwej oceny problemów degradacji obszarów miejskich i ich rewitalizacji jest rozumienie miasta i jego poszczególnych obszarów jako kompleksowych struktur przestrzenno-funkcjonalnych uwikłanych w konkretne mechanizmy ekonomiczne, urbanistyczne, prawne, kulturowe i społeczne. Z tej też racji zarówno proces degradacji miasta, jak i działanie skierowane na jego w procesie rewitalizacji ma zawsze charakter kompleksowy, którym przeciwdziałać trzeba również kompleksowo, jak i systemowo przygotowany i prowadzony proces rewitalizacji.
Program rewitalizacji Dębna zakłada kompleksową odnowę przestrzenną, gospodarczą i społeczną wyznaczonego obszaru miasta. Obszar ten obejmuje zarówno centrum miasta wraz z terenem po- przemysłowym, jak i tereny zdegradowanej dzielnicy mieszkaniowej oraz teren „blokowisk ”.
Zgodnie ze zintegrowanym charakterem tego procesu, rewitalizacja to zagadnienie natury społecznej i gospodarczej. Przede wszystkim wiąże się to z negatywnymi skutkami dla lokalnego rynku pracy. Stopa bezrobocia wynosi obecnie 28,4 %. Problem ten niesie za sobą kolejne, pochodne mu, trudności społeczne: znaczne osłabienie więzi społecznych, niski stopień aktywności mieszkańców i ich identyfikacja się z miastem, a także - naturalny w pewnym stopniu, odpływ mobilnych i wykształconych mieszkańców.
Skala problemu - techniczna, finansowa i społeczna - jest na tyle duża, że konieczne jest opracowanie i wdrożenie zintegrowanego, społeczno - gospodarczo - przestrzennego programu rewitalizacji miasta.
Uwarunkowania, jakimi są: jednej strony - obecna sytuacja społeczno - gospodarcza miasta, brak perspektyw powrotu do rozwijania na dużą skalę działalności przemysłowej, a z drugiej strony - możliwości, jakie tworzą walory turystyczne środowiska kulturowego i naturalnego Dębna i okolic oraz dogodna dostępność komunikacyjna miasta, skłaniająca do poszukiwania nowych możliwości tworzenia miejsc pracy dla mieszkańców oraz wzrostu atrakcyjności osadniczej i inwestycyjnej miasta.
Każdy proces tworzenia i przygotowywania programu dotyczącego rozwoju miasta, gminy podyktowany jest przede wszystkim dobrem mieszkańców i instytucji działających na danym obszarze. Taki program powinien uwzględniać potrzeby, oczekiwania i możliwości instytucji publicznych, organizacji społecznych, podmiotów gospodarczych oraz samych mieszkańców. Dlatego przygotowanie niniejszego programu opierało się na szeregu przedsięwzięciach organizacyjnych, szkoleniowych, uzgodnieniach, konsultacji społecznych. Celem było dokonanie diagnozy stanu faktycznego i wypracowanie najbardziej właściwej metodologii zmierzającej do wydzielenia obszarów przeznaczonych do rewitalizacji oraz zaproponowanie konkretnych tematów projektów realizowanych w przyszłości.
Wybierając zadania do realizacji uwzględniano:
- zadania objęte Programem wyznaczono na terenach stanowiących własność miasta oraz pozostałych inwestorów planujących przedsięwzięcia inwestycyjne,
- tereny reprezentacyjne miasta, które charakteryzują się dużym stopniem degradacji,
- tereny reprezentacyjne dla najszerszego zaprezentowania możliwych efektów rewitalizacji,
- przygotowane dokumentacje projektowo - kosztorysowej ze stosownymi uzgodnieniami i pozwoleniami
Wspomagająco dla procesu rewitalizacji, będą realizowane następujące działania:
- porządkowanie stanu prawnego nieruchomości na terenach obszaru rewitalizowanego
- współfinansowanie przez Gminę remontów elewacji budynków nie będących własnością Gminy zgodnie z Uchwałą Rady Miejskiej Nr VI/37/2003 z dnia 27.02.2003r.
- szerokie stosowanie ulg podatkowych, zgodnie z :
a) podjętą 30 grudnia 2003r. przez Radę Miejską Uchwałą Nr w sprawie określania zasad stosowania pomocy publicznej dla przedsiębiorców w Gminie Dębno,
b) Uchwałą Nr XXXVI/229/2004 Rady Miejskiej z dnia 25 listopada 2004 r. w sprawie zwolnień w podatku od nieruchomości
- udzielenie pomocy osobom bezrobotnym w ramach działalności Powiatowego Urzędu Pracy:
a) szkolenia i przekwalifikowania zawodowe,
b) prace interwencyjne,
c) staże absolwenckie,
d) aktywizacje zawodową absolwentów,
e) roboty publiczne,
f) programy specjalne.
Obszar miasta objęty Programem Rewitalizacji obejmuje obszar śródmieścia miasta Dębna zamknięty ulicami: Grunwaldzka, Parkowa,, Mickiewicza, Baczewskiego, Słowackiego, Zachodnia, Wojska Polskiego, Chojeńska.(wg mapy nr 1)
Obszar ten obejmuje najbardziej skoncentrowaną zabudowę skupiającą większość usług i handlu na obszarze miasta. Na terenie tym znajduje się duża ilość obiektów o wartościach historycznych jak również ciągi starodrzewu oraz budownictwo z różnych okresów przeważnie z okresu przed 1945 rokiem.
Na wyznaczonym terenie funkcjonują wspólnoty mieszkaniowe, które nie posiadają wystarczających środków na prowadzenie niezbędnych remontów. Własność komunalna podwórek i otoczenia nie sprzyjają ich rozwojowi.
W obszarze tym znajduje się teren po byłych NZPOW, który został wykupiony przez Miasto i Gminę. Na teren ten przeprowadzono konkurs na opracowanie urbanistyczno - architektonicznej koncepcji na szczeblu krajowym przez Stowarzyszenie Architektów SARP w Gorzowie. Na podstawie zwycięskiej pracy wyłonionej przez Komisję został opracowany miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego, w którym wyraźnie określono historyczne znaczenie tego terenu.
W granicach obszaru objętego znalazły się tereny:
- historycznej zabudowy miejskiej
- nieekonomicznie wykorzystanej przestrzeni o dużym potencjale gospodarczym
- „blokowisk”
- zdegradowanych dzielnic mieszkaniowych
- centrum miasta o słabej dynamice rozwoju, stanowiącej barierę w harmonijnym rozwoju całego miasta.
Rozdział IV
PLANOWANE DZIAŁANIA PRZESTRZENNE NA OBSZARZE REWITALIZOWANYM
Zadania zmierzające do poprawy sytuacji w obszarach objętych Programem Rewitalizacji
Modernizacja budynków mieszkalnych
Projekt 1 „Modernizacja budynku mieszkalno - usługowego w Dębnie przy Placu Konstytucji 3 Maja 3-7”
Projekt 2 „Modernizacja budynku mieszkalno - usługowego w Dębnie przy ul. Józefa Piłsudskiego 1”
Projekt 3 „Modernizacja budynku mieszkalnego w Dębnie przy ul. Józefa Piłsudskiego 2”
Projekt 4 „Modernizacja budynku mieszkalnego w Dębnie przy ul. Jana Pawła II 2-4-6”
Modernizacja obszarów poprzemysłowych
Projekt 5 „Budowa kanalizacji sanitarnej , deszczowej , instalacji wodociągowej oraz dróg w rejonie ulic Piasta , Armii Krajowej i Chojeńskiej / zagospodarowanie terenu po byłych zakładach NZPOW /.”
Modernizacja budynków użyteczności publicznej
Projekt 6 „Remont zabytkowej willi przy ul. Mickiewicza 43”
Projekt 7 „Remont zabytkowego budynku Biblioteki Publicznej (remont elewacji)”
Projekt 8 „Remont Komisariatu Policji”
Modernizacja infrastruktury drogowej
Projekt 9 „Remont nawierzchni ulicy Grunwaldzkiej”
Priorytetowymi zadaniami są zadania z zakresu:
Projektów dalszej kolejności realizowane będą zadania Projektów zakresu
PROJEKT 1
Tytuł:
Modernizacja budynku mieszkalno - usługowego w Dębnie przy Placu Konstytucji 3 Maja 3-7
Zgodność z planem zagospodarowania przestrzennego
Zadanie zgodne ze studium uwarunkowań i zagospodarowania przestrzennego
Okres realizacji projektu
2006
Uczestnicy projektu
- władze gminy
- wspólnota mieszkaniowa
Wskaźnik osiągnięć projektu; (szacowanie docelowe wartości wskaźnika)
Produktu
Powierzchnia budynku poddana renowacji - 2014m
Metadane - wyciąg z rejestru zmian
Akcja | Osoba | Data |
---|---|---|
Dodanie dokumentu: | Arkadiusz Mazepa | 19-01-2005 15:29 |
Osoba, która wytworzyła informację lub odpowiada za treść informacji: | 19-01-2005 | |
Ostatnia aktualizacja: | - | 19-01-2005 15:29 |