Uchwała nr XXX/199/2004
UCHWAŁA NR XXX/199/2004
RADY MIEJSKIEJ W DĘBNIE
Z dnia 01 lipca 2004 r.
W sprawie: przyjęcia do realizacji „Programu Rewitalizacji Miasta Dębna na lata 2004 - 2006”
Na podstawie art. 18 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późniejszymi zmianami) uchwala się co następuje:
§ 1
Przyjmuje się dokument pod nazwą „Program Rewitalizacji Miasta Dębna na lata 2004 - 2006” - stanowiący załącznik nr 1 do niniejszej uchwały.
§ 2
Określone w Programie projekty wynikające ze Strategii Ekorozwoju będą podstawą do tworzenia Wieloletniego Planu Inwestycyjnego.
§3
Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Miasta i Gminy Dębno
§4
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Przewodniczący Rady Miejskiej
mgr Helena Sługocka
Załącznik nr 1
Do Uchwały Rady Miejskiej
Nr XXX/199/2004 z dnia 01 lipca 2004 r.
Urząd Miasta i Gminy
w Dębnie
PROGRAM REWITALIZACJI
MIASTA DĘBNA
NA LATA 2004-2006
DĘBNO 2004
Wstęp
Rewitalizacja definiowana jest jako proces przemian przestrzennych, społecznych i ekonomicznych w zdegradowanych części naszego miasta przyczyniający się do poprawy jakości życia mieszańców, stanu środowiska naturalnego i kulturowego, przywrócenia ładu przestrzennego oraz do ożywienia gospodarczego i odbudowy więzi społecznych.
Celem opracowania i wdrożenia programów rewitalizacji miast jest pobudzenie aktywności środowisk lokalnych i stymulowanie współpracy na rzecz rozwoju społeczno-gospodarczego oraz przeciwdziałanie zjawiskom wykluczenia społecznego w zagrożonych patologiami obszarach miast.
Realizacja programów ma umożliwić w zdegradowanych dzielnicach tworzenie warunków lokalowych i infrastrukturalnych do rozwoju małej i średniej przedsiębiorczości, działalności kulturalnej i edukacyjnej, w tym mających za zadanie podniesienie kwalifikacji mieszkańców zagrożonych wykluczeniem społecznym, ze szczególnym uwzględnieniem działań obejmujących:
poprawę estetyki przestrzeni miejskiej
porządkowanie „starej tkanki” urbanistycznej poprzez odpowiednie zabudowanie pustych przestrzeni w harmonii z otoczeniem
rewaloryzację obiektów infrastruktury społecznej oraz budynków o wartości architektonicznej i znaczeniu historycznym
Część I
Założenia Programu Rewitalizacji
Program rewitalizacji Dębna zakłada kompleksową odnowę przestrzenną, gospodarczą i społeczną wyznaczonego do rewitalizacji obszaru miasta. Obszar ten obejmuje zarówno centrum miasta wraz z terenem po- przemysłowym, jak i tereny zdegradowanej dzielnicy mieszkaniowej oraz teren „blokowisk”
Zgodnie ze zintegrowanym charakterem tego procesu, rewitalizacja to również zagadnienie natury społecznej i gospodarczej. Przede wszystkim wiąże się to z negatywnymi skutkami dla lokalnego rynku pracy. Stopa bezrobocia wynosi obecnie 29,4%. Problem ten niesie za sobą kolejne, pochodne mu, trudności społeczne: znaczne osłabienie więzi społecznych, niski stopień aktywności mieszkańców i ich identyfikacja się z miastem, a także - naturalny w pewnym stopniu, odpływ mobilnych i wykształconych mieszkańców.
Skala problemu - techniczna, finansowa i społeczna - jest na tyle duża, że konieczne jest opracowanie i wdrożenie zintegrowanego, społeczno - gospodarczo-przestrzennego programu rewitalizacji miasta.
Uwarunkowania, jakimi są: jednej strony - obecna sytuacja społeczno-gospodarcza miasta, brak perspektyw powrotu do rozwijania na dużą skalę działalności przemysłowej, a z drugiej strony - możliwości, jakie tworzą walory turystyczne środowiska kulturowego i naturalnego Dębna i okolic oraz dogodna dostępność komunikacyjna miasta, skłaniająca do poszukiwania nowych możliwości tworzenia miejsc pracy dla mieszkańców oraz wzrostu atrakcyjności osadniczej i inwestycyjnej miasta.
Część II
Powiązania programu z dokumentami strategicznymi
Program rewitalizacji zgodny jest z priorytetami i celami rozwojowymi, zapisanymi w szeregu dokumentach strategicznych i długookresowych, a w szczególności w;
Strategii Rozwoju Województwa Zachodniopomorskiego
Wszystkie projekty określone w ramach Programu Rewitalizacji Miasta Dębna są zgodne z zapisami Strategii Rozwoju Województwa Zachodniopomorskiego.
Z:
celem strategicznym "Powszechna dostępność dóbr, usług i informacji",
celem pośrednim "Kształtowanie i utrzymanie ładu przestrzennego"
celem operacyjnym " Przeciwdziałanie degradacji przestrzeni przez nieskoordynowaną działalność inwestycyjną"
Priorytetem 1 "Wypracowanie i propagowanie modeli rozwoju przestrzennego dla poszczególnych jednostek funkcjonalnych"
Priorytetem 3 "Ochrona krajobrazu naturalnego i kulturowego"
Priorytetem 4 "Dbałość o wyraz przestrzenny i architektoniczny zespołów urbanistycznych"
Priorytetem 5 "Dbałość o utrzymanie historycznego kształtu wartościowych zespołów urbanistycznych i architektonicznych"
celem operacyjnym "Racjonalizacja wykorzystania przestrzeni zagospodarowanej i przekształcanej"
priorytetem 1 "Rewaloryzacja i rewitalizacja centrów miejskich"
priorytetem 3 "Odbudowa opuszczanych i zaniedbanych obszarów w miastach"
priorytetem 6 " Podnoszenie jakości życia poprzez właściwy rozwój funkcjonalny obszarów"
Studium Uwarunkowań i Kierunków Zagospodarowania Przestrzennego Gminy Dębno
Zapisy w Programie Rewitalizacji odzwierciedlają zapisy w Studium Uwarunkowań i Kierunków Zagospodarowania Przestrzennego Gminy Dębno
Są zgodne z:
Pkt 2.4 Utrzymanie modernizacja i kształtowanie układów przestrzennych urządzeń i systemów ponadlokalnej obsługi ludności z ukierunkowaniem działań :
. zapewniających uprzywilejowane lokalizacje o wysokich walorach przestrzennych procesach rozwoju rewaloryzujących śródmieście
. poprawę rozwiązań z zakresu głównego układu ulicznego
Rekonstrukcja, Rewitalizacja i Rewaloryzacja .
. zapewnienie efektywności w procesach rewitalizacji w wyniku kompleksowych działań wspólnych , w odniesieniu do całego układu lub poszczególnych wnętrz urbanistyczno-architektonicznych .
Strategii Ekorozwoju Miasta i Gminy Dębno
Zapisy w Planie Rewitalizacji są zgodne z celem strategicznym zapisanym w Strategii Ekorozwoju Miasta i Gminy Dębno:
"zapewnienie ładu ekologicznego, społecznego, ekonomicznego, przestrzennego"
Wieloletnim Planie Inwestycyjnym Miasta i Gminy Dębno
Zadania zapisane w kartach projektów w Planie Rewitalizacji, które są zadaniami Miasta i Gminy Dębno, zostały uchwalone przez Radę Miejską w Budżecie i w Wieloletnim Planie Inwestycyjnym. Decyzja o ich realizacji jest zgodna z kierunkami działania Rady Miejskiej.
Część III
Zasięg terytorialny
Obszar miasta objęty rewitalizacja położony jest w granicach:
- lata 2004 - 2006 - ciąg ulic Mickiewicza, Armii Krajowej, Kostrzyńskiej, Piłsudskiego oraz Plac Konstytucji
- lata 2007 - 2013 - budynki przyległe do ulicy Mickiewicza, ulic oraz Plac Konstytucji
- lata 2007 - 2013 - budynki przyległe do ulicy Mickiewicza, ulice: Baczewskiego, Słowackiego, Zachodnia, Wojska Polskiego, Chojeńska.
Określeniu proponowanych granic przyświecały zróżnicowane cele i z tego powodu objęto nim:
teren historycznej zabudowy miejskiej, objęty równocześnie ochroną konserwatorską,
teren nieekonomicznie wykorzystanej przestrzeni o dużym potencjale gospodarczym,
tereny „blokowisk”
teren najbardziej zdegradowanej dzielnicy mieszkaniowej,
teren centrum miasta o słabej dynamice rozwoju, stanowiącej barierę w harmonijnym rozwoju całego miasta,
teren o niedostatecznym wyposażeniu w sieci i urządzenia infrastruktury technicznej.
Część IV
Analiza SWOT dla Miasta i Gminy Dębno
Poniższa analiza została opracowana drogą konsultacji społecznych podczas prac nad "Strategią Ekorozwoju Miasta i Gminy Dębno" w 2000 r.
Szanse i zagrożenia tkwiące w otoczeniu
l. p |
Szanse ( obecne , potencjalne ) |
Trend |
Zagrożenia ( obecne , potencjalne ) |
Trend |
Sfera gospodarcza: |
||||
Różnorodność podmiotów gospodarczych |
! |
Zła sytuacja ekonomiczna wsi - brak możliwości inwestycyjnych w zakresie rolnictwa i rozwoju agroturystyki |
! |
|
Współpraca z zagranicą - transfer technologii |
! |
Ograniczone zasoby finansowe ze strony podmiotów gospodarczych jak również gminy |
! |
|
2 |
Turystyka - agroturystyka |
! |
Polityka państwa w zakresie przeciwdziałania bezrobociu |
! |
3 |
Ściągnięcie obcego kapitału |
! |
Mała aktywizacja gospodarcza |
! |
4 |
Położenie przygraniczne |
! |
Brak konsekwentnej polityki rolnej państwa |
! |
5. |
Dochody z bogactw naturalnych |
! |
Dominacja dużych miast w województwie |
! |
6. |
Zasoby naturalne (ropa i gaz) |
! |
Położenie geograficzne |
! |
7. |
Rezerwy terenów pod budownictwo przemysłowe i mieszkaniowe |
! |
Problemy zagospodarowania terenów z AWSP |
! |
8. |
Bliskość Berlina - możliwość stworzenia bazy rekreacyjnej, pozyskania inwestorów i rozwoju gospodarczego |
! |
Bliskość Berlina - trudne do przewidzenia skutki np. migracje ludności, baza surowcowa, odpływ kapitału |
! |
9. |
|
|
Fiskalizm ograniczający możliwości inwestycyjne podmiotów gospodarczych |
- |
Sfera społeczna: |
||||
1. |
Popieranie programów ekologicznych |
! |
Nieskuteczna polityka mieszkaniowa państwa |
! |
2. |
Dobrze rozwinięte szkolnictwo |
! |
Brak szkolnictwa wyższego |
- |
3. |
Przejęcie ochrony zdrowia |
! |
Brak terenów rekreacyjnych mogących wpłynąć na pogłębienie więzi lokalnych |
! |
4. |
Powrót do województwa szczecińskiego i stworzenie nowych więzi lokalnych |
! |
brak ośrodka naukowego w województwie |
! |
5. |
|
|
Dewastacja dóbr kultury |
! |
|
|
|
Słaba świadomość w zakresie ochrony i więzi lokalnych wśród dorosłych mieszkańców gminy |
! |
Sfera infrastrukturalna: |
||||
|
|
|
Ustawa o finansowaniu gmin - ograniczenia w finansowaniu inwestycji infrastrukturalnych |
! |
1 |
Kredyty na inwestycje |
! |
Utworzenie powiatu w Myśliborzu |
- |
2 |
Opracowanie koncepcji ochrony środowiska - gazyfikacja, utylizacja odpadów ciekłych i stałych |
! |
Przedłużający się proces reformy terytorialnej |
! |
3 |
|
|
Wysoka inflacja i oprocentowanie kredytów |
! |
4
|
Unia Europejska, Euroregiony -transfer technologii, środki na finansowanie infrastruktury |
! |
|
! |
5 |
Możliwość łączenia w Związki Międzygminne |
! |
Wysypisko i gospodarka odpadami ciekłymi dla całej gminy- konieczność poniesienia nakładów |
! |
6 |
Koncepcja w zakresie retencji |
! |
Brak programu telefonizacji gminy |
! |
12 |
Łączność |
! |
Problemy uzdatniania wody |
! |
13 |
Komunikacja PKP, PKS |
! |
Konieczność zmian w pralnie przestrzennego zagospodarowania w celu aktywizacji infrastrukturalnej gminy |
! |
Sfera ekologiczna: |
||||
1. |
Duże walory krajobrazowe |
! |
Przemysł silnie degradujący środowisko naturalne |
! |
2. |
Duża aktywność Urzędu gminy w zakresie ochrony środowiska |
! |
Duże nasilenie szarej strefy |
! |
3. |
Możliwości wspierania inwestycji proekologicznych ze źródeł zewnętrznych |
! |
Brak monitoringu trucicieli |
! |
|
|
|
Brak systemu kar za niszczenie i degradowanie środowiska naturalnego |
! |
4. |
|
|
Zaniedbania w edukacji ekologicznej |
! |
UWARUNKOWANIA WEWNĘTRZNE ROZWOJU GMINY
Mocne i słabe strony gminy
Lp. |
Mocne strony ( obecne , potencjalne ) |
Trend |
Słabe strony ( obecne , potencjalne ) |
Trend |
Sfera gospodarcza: |
||||
1. |
Wzrost liczby małych firm i ich różnorodność |
! |
Słabo rozwinięty przemysł |
! |
2. |
Możliwość rozwoju turystyki i agroturystyki |
! |
Słaba sieć telekomunikacyjna |
|
3. |
Działania na rzecz promocji gminy |
! |
Ucieczka osób wykształconych do innych większych ośrodków |
! |
4. |
Stosowanie ulg podatkowych dla inwestorów |
- |
Niski poziom kształcenia w stosunku do województwa |
- |
5. |
Zasoby surowców naturalnych |
! |
Słaba kondycja lokalnych firm |
! |
6. |
3 banki prowadzące obsługę podmiotów gospodarczych |
! |
Brak lobby gospodarczego |
- |
7. |
Walory przyrodnicze |
! |
Mało miejsc pracy dla kobiet i specjalistów |
! |
8. |
Małe migracje |
- |
Niezadowalająca estetyka miasta i gminy |
! |
9. |
Rozwój budownictwa indywidualnego |
! |
Słabe powiązania komunikacyjne z innymi ośrodkami |
! |
10. |
Tradycja przemysłowa miasta |
! |
Baza rekreacyjna - turystyczna |
! |
11. |
Współpraca z gminami przygranicznymi w ramach euroregionu |
! |
Promocja na rzecz rozwoju agroturystyki |
! |
12. |
Przychylność władz Miasta i Gminy dla rozwoju przedsiębiorczości |
! |
|
|
13. |
Możliwości rozwoju budownictwa mieszkaniowego i przemysłowego ( wolne tereny) |
- |
|
|
Sfera społeczna: |
||||
1. |
Istniejące szkoły ponadpodstawowe |
! |
Starzenie się społeczności wiejskiej |
- |
2. |
Wzrastający poziom wykształcenia ludzi młodych |
! |
Słaba integracja społeczna |
- |
3. |
Młode społeczeństwo |
- |
Zagrożenie patologiami |
! |
4. |
Budowa nowych obiektów edukacyjnych |
! |
Zły stan infrastruktury technicznej |
! |
5. |
Rosnąca świadomość ekologiczna wśród najmłodszych |
! |
Słaby rozwój budownictwa mieszkaniowego |
! |
6. |
Przejęcie służby zdrowia przez Miasto i Gminę |
! |
Niskie dochody ludności |
! |
7. |
Wykorzystanie potencjału ludzkiego |
! |
Brak placówek dydaktycznych i kulturowych |
! |
Sfera infrastrukturalna: |
||||
1. |
Możliwości rozwoju budownictwa mieszkaniowego i przemysłowego ( wolne tereny) |
! |
Zły stan infrastruktury technicznej |
! |
2. |
Opracowanie dokumentacji - koncepcji gazyfikacji i utylizacji ścieków |
! |
Baza rekreacyjno - turystyczna |
! |
3. |
Rozbudowa cieci hotelowej |
! |
Brak komunalnego sytemu utylizacji zanieczyszczeń |
! |
4. |
Wzrost transportu kołowego, dobra gęstość dróg |
! |
Zły stan nawierzchni dróg i ulic |
! |
5. |
|
|
Bezpieczeństwo i porządek publiczny |
! |
6. |
|
|
Słabe powiązania komunikacyjne z innymi ośrodkami |
! |
7. |
|
|
Przygotowanie na wypadek klęsk żywiołowych |
! |
8. |
|
|
Niewykorzystane niekonwencjonalnych źródeł energii |
! |
9. |
|
|
Brak uzbrojonych terenów pod budownictwo mieszkaniowe |
! |
10. |
|
|
Brak centrum handlowo-gastronomiczno-hotelowego |
- |
11. |
|
|
Brak skutecznej informacji lokalnej |
! |
Sfera ekologiczna: |
||||
1. |
Dbałość o rozwój nowych obszarów zieleni |
|
Położenie geograficzne |
! |
2. |
Walory krajobrazowe |
! |
Zanieczyszczenie środowiska |
! |
3. |
Możliwość współpracy w ramach realizacji przedsięwzięć proekologicznych w ramach programów transgranicznych |
! |
Zagrożenie środowiska naturalnego |
! |
4. |
Brak mocno zanieczyszczonego środowiska naturalnego |
! |
Gospodarka odpadami |
! |
5. |
Rozwój bazy turystycznej |
! |
Zaniedbana ochrona zalesień i wód |
- |
6. |
Poprawa stanu zieleni w gminie |
! |
Brak retencji w gminie |
! |
7. |
Możliwość czynnej i biernej rekreacji w gminie |
! |
Brak monitoringu trucicieli środowiska |
|
8. |
|
|
Dzika utylizacja zanieczyszczeń |
! |
9. |
|
|
Brak wizji zagospodarowania spójnego terenów zabudowanych, zwłaszcza wiejskich |
! |
10. |
|
|
Zaniedbane obejścia mieszkalne |
! |
Część V
Planowane do wykonania zadania w podokresie 2004-2006
Przy wyborze zadań pilotażowych kierowano się następującymi przesłankami;
Zadania objęte pilotażem wyznaczono na terenach stanowiących własność miasta oraz pozostałych inwestorów planujących przedsięwzięcia inwestycyjne
Wybór terenów reprezentacyjnych miasta, które charakteryzują się dużym stopniem degradacji,
Wybór terenów reprezentatywnych dla najszerszego zaprezentowania możliwych efektów rewitalizacji,
Przygotowana dokumentacji projektowo-kosztorysowej ze stosownymi uzgodnieniami i pozwoleniami
Zadania, które są położone na terenach zatwierdzonych miejscowymi planami zagospodarowania przestrzennego.
Oprócz wyżej wymienionych zadań realizowane będą, jako wspomagające, następujące działania:
Porządkowanie stanu prawnego nieruchomości na terenach obszaru rewitalizowanego
Współfinansowanie przez gminę remontów elewacji budynków nie będących własnością Gminy zgodnie z Uchwałą Rady Miejskiej Nr VI/37/2003 z dnia 27.02.2003 r.
Szerokie stosowanie ulg podatkowych, zgodnie z;
podjętą 30 grudnia 2003 r. przez Radę uchwałą w sprawie określenia zasad stosowania pomocy publicznej dla przedsiębiorców w gminie Dębno.
uchwałą Rady Miejskiej o zwolnieniach w podatku od nieruchomości
udzielanie pomocy osobom bezrobotnym w ramach działalności Powiatowego Urzędu Pracy poprzez:
szkolenia i przekwalifikowania zawodowe,
prace interwencyjne,
staże absolwenckie
aktywizacje zawodową absolwentów,
roboty publiczne,
programy specjalne.
PROJEKT 1
Tytuł:
Modernizacja budynku mieszkalno-usługowego w Dębnie przy Placu konstytucji 3 Maja 3-7
Zgodność z planem zagospodarowania przestrzennego
Zadanie zgodne ze studium uwarunkowań i zagospodarowania przestrzennego
Okres realizacji projektu
2006
Uczestnicy projektu
- władze gminy
- wspólnota mieszkaniowa
Wskaźnik osiągnięć projektu; (szacowanie docelowe wartości wskaźnika)
Produktu
Powierzchnia budynku poddana renowacji - 2014m
Metadane - wyciąg z rejestru zmian
Akcja | Osoba | Data |
---|---|---|
Dodanie dokumentu: | Arkadiusz Mazepa | 23-08-2004 12:08 |
Osoba, która wytworzyła informację lub odpowiada za treść informacji: | 23-08-2004 | |
Ostatnia aktualizacja: | - | 23-08-2004 12:08 |