Uchwała nr XXX/195/2004
j
UCHWAŁA NR XXX / 195 /2004
RADY MIEJSKIEJ W DĘBNIE
z dnia 1 lipca 2004 roku
w sprawie: procedury uchwalania budżetu, Wieloletniego Planu Finansowego
i Wieloletniego Programu Inwestycyjnego oraz rodzaju i szczegółowości
materiałów informacyjnych towarzyszących projektowi budżetu.
Na podstawie art. 53 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jednolity z 2001r. Dz.U. Nr 142 poz. 1591 z późn. zm. z 2002 Dz.U. Nr 23 poz. 220, Nr 62 poz. 558, Nr 113 poz. 984, Nr 153 poz. 1271, Nr 214 poz. 1806 z 2003r. Dz.U. Nr 80 poz. 717, Nr 162 poz. 1568), art. 110 ust. 1 ustawy z dnia 26 listopada 1998r. o finansach publicznych (tekst jednolity z 2003r. Dz.U. Nr 15 poz. 148 z późn. zm. z 2003 Dz.U. Nr 45 poz. 391, Nr 65 poz. 594, Nr 96 poz. 874, Nr 166 poz. 1611, Nr 189 poz. 1851, z 2004 Nr 19 poz. 177) Rada Miejska w Dębnie uchwala co następuje:
§ 1. Burmistrz Miasta i Gminy opracowuje:
na okres pięcioletni Wieloletni Plan Finansowy (dalej WPF) w zakresie dochodów i wydatków oraz możliwości zadłużania się Miasta i Gminy przy uwzględnieniu aktualnie obowiązujących przepisów;
Wieloletni Program Inwestycyjny (dalej WPI) na okres pięcioletni uwzględniający Strategię Ekorozwoju Gminy Dębno, Plan Rozwoju Lokalnego oraz Studium Uwarunkowań i Kierunków Zagospodarowania Przestrzennego;
Budżet Zadaniowy na dany rok budżetowy
Plany, o których mowa w punktach a i b będą miały charakter kroczący, podlegający corocznej weryfikacji.
§ 2. 1.W powiązaniu z Wieloletnim Programem Inwestycyjnym oraz Wieloletnim Planem Finansowym
Burmistrz Miasta i Gminy przy pomocy Urzędu Miasta i Gminy i kierowników jednostek
organizacyjnych gminy opracowuje projekt budżetu w pełnej szczegółowości klasyfikacji
budżetowej (dział, rozdział, paragraf).
2.Burmistrz Miasta i Gminy zobowiązuje kierowników wydziałów, kierowników jednostek
organizacyjnych gminy do sporządzenia i przedłożenia wniosków budżetowych zadań
wykonywanych przez te jednostki.
3.Wniosek budżetowy jest dokumentem planistycznym składającym się z formularzy będących
załącznikami do Instrukcji Planowania określonych przez Zarząd Miasta i Gminy w uchwale Nr
51/37/2000 z dnia 9 sierpnia 2000 roku, składane przez podmioty wymienione w ust.2.
4. Sposób sporządzenia wniosków budżetowych i terminy składania określa Burmistrz Miasta i
Gminy dla podmiotów wymienionych w ust.2.
5.Wnioski radnych, mieszkańców i sołectw w sprawie wprowadzenia do budżetu zadań w formie
dowolnej kierowane są do Burmistrza Miasta i Gminy w terminie do 10 sierpnia roku
poprzedzającego rok budżetowy.
6.Koordynator współpracy z organizacjami pozarządowymi składa propozycję zadań własnych
gminy z zakresu pożytku publicznego, które mogą być realizowane przez wyłonione w drodze
otwartego konkursu ofert podmioty nie zaliczone do sektora finansów publicznych i nie działające
w celu osiągnięcia zysku.
7.Podmioty nie zaliczone do sektora finansów publicznych i nie działające w celu osiągnięcia zysku
podejmujące się realizacji zadań własnych gminy innych niż należące do sfery pożytku
publicznego przedstawiają Burmistrzowi Miasta i Gminy w terminie do 10 sierpnia roku
- 2 -
poprzedzającego rok budżetowy ofertę wykonania zadania w sposób efektywny, oszczędny i
terminowy, zgodnie z zasadami uczciwej konkurencji (szczegółowa kalkulacja kosztów i
przychodów).
8.Burmistrz Miasta i Gminy w terminie do 15 listopada roku poprzedzającego rok budżetowy
przedstawia Radzie projekt uchwały w sprawie przyjęcia Miejsko Gminnego Programu Profilaktyki
i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.
9.Burmistrz Miasta i Gminy w terminie do 15 listopada roku poprzedzającego rok budżetowy
przedstawia Radzie projekt uchwały w sprawie przyjęcia Programu współpracy na rok budżetowy
Gminy Dębno z organizacjami pozarządowymi i podmiotami, prowadzącymi działalność pożytku
publicznego oraz stowarzyszeniami jednostek samorządu terytorialnego.
§ 3. Projekt budżetu składa się z projektu uchwały budżetowej oraz załączników powiązanych z zapisami
uchwały w zakresie:
dochodów budżetu według źródeł w szczegółowości działu, rozdziału i paragrafu klasyfikacji budżetowej,
wydatków budżetu w szczegółowości działu, rozdziału i paragrafu klasyfikacji budżetowej z wyodrębnieniem:
wydatków bieżących w tym wynagrodzeń, pochodnych od wynagrodzeń, dotacji, wydatków na obsługę długu gminy, wydatków z tytułu udzielonych poręczeń i gwarancji;
wydatków majątkowych;
dochodów i wydatków związanych z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej i innych zleconych gminie;
dochodów i wydatków związanych z realizacją zadań z zakresu działania innych jednostek samorządu terytorialnego lub administracji rządowej przyjętych w drodze umów lub porozumień;
dochodów i wydatków związanych z realizacją zadań określonych w miejsko-gminnym programie profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych;
wydatków na programy i projekty realizowane ze środków pochodzących z funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności Unii Europejskiej;
kwot przeznaczonych na dotacje na realizację zadań gminy z zakresu pożytku publicznego i spoza tej sfery.
źródeł pokrycia deficytu lub przeznaczenia nadwyżki;
planów przychodów i wydatków zakładów budżetowych;
planów przychodów i wydatków środków specjalnych;
planów przychodów i wydatków gminnego funduszu ochrony środowiska;
przychodów i rozchodów gminy;
wieloletnich programów inwestycyjnych;
wielkości środków wyodrębnionych do dyspozycji jednostek pomocniczych (sołectw);
kwot dotacji dla instytucji kultury, których organizatorem jest gmina.
§ 4. W projekcie uchwały budżetowej:
ustala się wysokość rezerw: ogólnej i celowych;
ustanawia się upoważnienie dla Burmistrza Miasta i Gminy stosownie do przepisów ustaw: o samorządzie gminnym i o finansach publicznych.
Do projektu budżetu dołącza się objaśnienia, które obejmują:
a)opis dochodów wraz z uzasadnieniem,
b)wydatki w układzie zadań (w zakresie inwestycji przyporządkowane do dziedzin programowania),
c)informację o stanie zadłużenia gminy.
Wraz z projektem budżetu Burmistrz Miasta i Gminy przedkłada informację o stanie mienia gminy w szczegółowości nie mniejszej niż określa ustawa.
- 3 -
Projekt uchwały budżetowej wraz z objaśnieniami oraz informację o stanie mienia gminy Burmistrz przedstawia:
Radzie Miejskiej
Regionalnej Izbie Obrachunkowej - celem zaopiniowania
w terminie ustawowym.
W tym samym terminie Burmistrz Miasta i Gminy przedłoży także projekty Wieloletniego Planu Finansowego i Wieloletniego Programu Inwestycyjnego.
§ 5.1. Przewodniczący Rady Miejskiej prześle niezwłocznie projekt budżetu oraz projekty WPF i WPI
Komisjom Rady.
Komisje Rady, Kluby Radnych oraz Radni w terminie 21 dni od daty przekazania projektu budżetu przez Burmistrza Przewodniczącemu Rady Miejskiej formułują opinie o projektach budżetu, WPF i WPI oraz propozycje ewentualnych poprawek i przekazują je Burmistrzowi Miasta i Gminy a kopie do Komisji Rozwoju Gospodarczego, Budżetu i Finansów oraz Komisji Rewizyjnej
W przypadku, gdy poprawki będą prowadziły do zwiększenia sumy wydatków w odniesieniu do projektów budżetu, WPF i WPI, wnioskodawcy winni wskazać źródło pokrycia dla proponowanych zmian (określić dział, rozdział oraz tytuł);
Komisja Rozwoju Gospodarczego, Budżetu i Finansów w ciągu 7 dni po terminie określonym w pkt. 2 przedstawi Burmistrzowi Miasta i Gminy:
opinię o skutkach finansowych poprawek zgłoszonych przez Komisje Rady.
ostateczną opinię o projekcie budżetu, WPF i WPI.
Komisja Rewizyjna w ciągu 10 dni po terminie określonym w pkt. 2 przedstawi Burmistrzowi
Miasta i Gminy opinię o poprawności projektu budżetu, WPF i WPI oraz zgłoszonych
poprawek pod względem przyjętej procedury ich uchwalania.
Burmistrz Miasta i Gminy ustosunkuje się na piśmie do zgłoszonych uwag i opinii w terminie 7 dni licząc od daty określonej w pkt. 5 i przekaże swoje stanowisko Radzie Miejskiej.
Po upływie terminu o którym mowa w pkt. 2 inicjatywa w sprawie zmian w projekcie uchwały budżetowej przysługuje wyłącznie Burmistrzowi Miasta i Gminy.
Rozpatrywanie projektu uchwały budżetowej, odbywa się w jednym czytaniu.
Porządek obrad sesji budżetowej powinien zawierać:
a) odczytanie projektów uchwał: budżetowej oraz w sprawie WPF i WPI, wraz z
uzasadnieniem Burmistrza Miasta i Gminy;
b) odczytanie opinii Regionalnej Izby Obrachunkowej do uchwały budżetowej;
c) odczytanie opinii stałych Komisji Rady Miejskiej;
d) odczytanie stanowiska Burmistrza Miasta i Gminy w sprawie opinii Komisji;
e) dyskusje nad wniesionymi poprawkami i ich przegłosowanie;
f) głosowanie uchwały budżetowej;
g) głosowanie uchwały w sprawie WPF i WPI
Rada Miejska podejmuje uchwałę budżetową przed rozpoczęciem roku budżetowego a w szczególnie uzasadnionych przypadkach nie później niż do dnia 31 marca roku budżetowego.
§ 6. Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Miasta i Gminy.
§ 7. Traci moc uchwała Nr XXVII/166/2000 Rady Miejskiej w Dębnie z dnia 29 czerwca 2000r. w sprawie procedury uchwalania budżetu, Wieloletniego Planu Finansowego i Wieloletniego Programu Inwestycyjnego oraz rodzaju i szczegółowości materiałów informacyjnych towarzyszących projektowi budżetu.
§ 8. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Przewodniczący Rady Miejskiej
mgr Helena Sługocka
Metadane - wyciąg z rejestru zmian
Akcja | Osoba | Data |
---|---|---|
Dodanie dokumentu: | Arkadiusz Mazepa | 23-08-2004 12:05 |
Osoba, która wytworzyła informację lub odpowiada za treść informacji: | 23-08-2004 | |
Ostatnia aktualizacja: | - | 23-08-2004 12:05 |