Uchwała Nr XII/84/2007 w sprawie: procedury uchwalania budżetu, Wieloletniego Planu Finansowego i Wieloletniego Programu Inwestycyjnego oraz rodzaju i szczegółowości materiałów informacyjnych towarzyszących projektowi budżetu.
UCHWAŁA NR XII /84/2007
RADY MIEJSKIEJ W DĘBNIE
z dnia 12 lipca 2007 roku
w sprawie: procedury uchwalania budżetu, Wieloletniego Planu Finansowego
i Wieloletniego Programu Inwestycyjnego oraz rodzaju i szczegółowości
materiałów informacyjnych towarzyszących projektowi budżetu.
Na podstawie art. 53 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jednolity z 2001 r. Dz.U. Nr 142 poz. 1591, z 2002 r. Nr 23, poz. 220, Nr 62, poz. 558, Nr 113, poz. 984, Nr 153, poz. 1271 i Nr 214, poz. 1806, z 2003 r. Nr 80, poz. 717 i Nr 162, poz. 1568, z 2004 r. Nr 102, poz. 1055 i Nr 116, poz. 1203, z 2005 r. Nr 172, poz. 1441 i Nr 175, poz. 1457 oraz z 2006 r. Nr 17, poz. 128 i Nr 181, poz. 1337, z 2007 r. Nr 47 poz. 327) Rada Miejska w Dębnie uchwala co następuje:
§ 1.1. Przygotowanie projektu budżetu Gminy Dębno wraz innymi wymaganymi niniejszą uchwałą dokumentami należy do wyłącznej właściwości Burmistrza.
2. Burmistrz opracowuje:
na okres pięcioletni Wieloletni Plan Finansowy (dalej WPF) w zakresie dochodów i wydatków oraz możliwości zadłużania się Gminy przy uwzględnieniu aktualnie obowiązujących przepisów;
Wieloletni Program Inwestycyjny (dalej WPI) na okres pięcioletni uwzględniający Strategię Rozwoju Gminy Dębno oraz Studium Uwarunkowań i Kierunków Zagospodarowania Przestrzennego;
Budżet Zadaniowy na dany rok budżetowy.
3. Plany, o których mowa w ust. 2 punktach a i b mają charakter kroczący, podlegający corocznej weryfikacji.
§ 2. 1. W powiązaniu z WPI oraz WPF Burmistrz przy pomocy Urzędu Miasta i Gminy i kierowników jednostek organizacyjnych gminy opracowuje projekt budżetu w pełnej szczegółowości klasyfikacji budżetowej (dział, rozdział, paragraf) uwzględniający poniższe dokumenty.
2. Burmistrz zobowiązuje kierowników wydziałów, kierowników jednostek organizacyjnych gminy do sporządzenia i przedłożenia wniosków budżetowych zadań wykonywanych przez te jednostki.
3. Wniosek budżetowy jest dokumentem planistycznym składającym się z formularzy będących
załącznikami do Instrukcji Planowania określonych przez Burmistrza, składane przez podmioty
wymienione w ust. 2.
4. Sposób sporządzenia wniosków budżetowych i terminy składania określa Burmistrz dla podmiotów wymienionych w ust. 2.
5. Wnioski radnych, mieszkańców i sołectw w sprawie wprowadzenia do budżetu zadań w formie
dowolnej kierowane są do Burmistrza w terminie do 10 sierpnia roku poprzedzającego rok budżetowy.
6. Koordynator współpracy z organizacjami pozarządowymi składa propozycję zadań własnych
gminy z zakresu pożytku publicznego, które mogą być realizowane przez wyłonione w drodze
otwartego konkursu ofert podmioty nie zaliczone do sektora finansów publicznych i nie działające
w celu osiągnięcia zysku.
7. Podmioty nie zaliczone do sektora finansów publicznych i nie działające w celu osiągnięcia zysku
podejmujące się realizacji zadań własnych gminy innych niż należące do sfery pożytku
publicznego przedstawiają Burmistrzowi w terminie do 10 sierpnia roku poprzedzającego
- 2 -
rok budżetowy ofertę wykonania zadania w sposób efektywny, oszczędny i terminowy,
zgodnie z zasadami uczciwej konkurencji (szczegółowa kalkulacja kosztów i przychodów).
8. Burmistrz w terminie do 15 listopada roku poprzedzającego rok budżetowy
przedstawia Radzie projekty uchwał w sprawie:
przyjęcia Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych,
przyjęcia Programu Przeciwdziałania Narkomanii w Gminie.
9. Burmistrz w terminie do 15 listopada roku poprzedzającego rok budżetowy przedstawia Radzie projekt uchwały w sprawie przyjęcia Programu współpracy na rok budżetowy Gminy Dębno z organizacjami pozarządowymi i podmiotami, prowadzącymi działalność pożytku publicznego oraz stowarzyszeniami jednostek samorządu terytorialnego.
§ 3. Projekt budżetu składa się z projektu uchwały budżetowej oraz załączników powiązanych z zapisami
uchwały w zakresie:
prognozowanych dochodów budżetu według źródeł w szczegółowości działu, rozdziału i paragrafu klasyfikacji budżetowej oraz w podziale na dochody: bieżące i majątkowe,
wydatków budżetu w szczegółowości działu, rozdziału i paragrafu klasyfikacji budżetowej z wyodrębnieniem:
wydatków bieżących w tym wynagrodzeń, pochodnych od wynagrodzeń, dotacji, wydatków na obsługę długu gminy, wydatków z tytułu udzielonych poręczeń i gwarancji;
wydatków majątkowych;
dochodów i wydatków związanych z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej i innych zadań zleconych gminie odrębnymi ustawami;
dochodów i wydatków związanych z realizacją zadań z zakresu działania innych jednostek samorządu terytorialnego lub administracji rządowej przyjętych w drodze umów lub porozumień;
dochodów i wydatków związanych z realizacją zadań określonych w miejsko-gminnym programie profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych oraz programie przeciwdziałania narkomanii;
wydatków na programy i projekty realizowane ze środków pochodzących:
z budżetu Unii Europejskiej ,
z pomocy udzielonej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA),
z innych źródeł zagranicznych niepodlegające zwrotowi;
wieloletnich programów inwestycyjnych;
kwot przeznaczonych na dotacje na realizację zadań gminy z zakresu pożytku publicznego i spoza tej sfery;
kwot dotacji celowych na pomoc finansową dla innych jednostek samorządu terytorialnego;
kwot dotacji dla instytucji kultury, których organizatorem jest gmina ;
kwot dotacji dla działających na terenie gminy publicznych i niepublicznych przedszkoli, szkół i placówek oświatowo - wychowawczych;
zakres i kwoty dotacji przedmiotowych;
dochody i wydatki związane z realizacją zadań wspólnych realizowanych w drodze umów lub porozumień zawartych przez gminę z innymi jednostkami samorządu terytorialnego;
źródeł pokrycia deficytu lub przeznaczenia nadwyżki budżetu gminy;
przychodów i rozchodów budżetu gminy;
planów przychodów i wydatków dochodów własnych jednostek budżetowych;
planów przychodów i wydatków Gminnego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej;
wielkości środków wyodrębnionych do dyspozycji jednostek pomocniczych (sołectw).
- 3 -
§ 4. 1.W projekcie uchwały budżetowej:
a) ustala się wysokość rezerw: ogólnej i celowych,
b) ustala się limit zobowiązań z tytułu zaciąganych kredytów i pożyczek oraz emitowanych papierów wartościowych,
c) ustanawia się upoważnienia dla Burmistrza stosownie do przepisów ustaw: o samorządzie gminnym i o finansach publicznych.
Do projektu budżetu dołącza się objaśnienia, które obejmują:
a) opis dochodów wraz z uzasadnieniem,
b) wydatki w układzie zadań (w zakresie inwestycji przyporządkowane do dziedzin
programowania),
c) prognozę łącznej kwoty długu na koniec roku budżetowego i lata następne,
wynikającej z planowanych i zaciągniętych zobowiązań gminy.
Wraz z projektem budżetu Burmistrz przedkłada informację o stanie mienia gminy w szczegółowości nie mniejszej niż określa ustawa.
Projekt uchwały budżetowej wraz z objaśnieniami oraz informację o stanie mienia gminy Burmistrz przedstawia:
Radzie Miejskiej,
Regionalnej Izbie Obrachunkowej - celem zaopiniowania w trybie i terminie ustawowym.
Równocześnie Burmistrz przedkłada także projekty WPF i WPI.
§ 5. 1 . Przewodniczący Rady Miejskiej przesyła niezwłocznie projekt budżetu oraz projekty WPF i
WPI Komisjom Rady.
Komisje Rady, kluby radnych oraz radni w terminie 21 dni od daty przekazania projektu budżetu przez Burmistrza Przewodniczącemu Rady Miejskiej formułują opinie o projektach budżetu, WPF i WPI oraz propozycje ewentualnych poprawek i przekazują je Burmistrzowi, a kopie do Komisji Rozwoju Gospodarczego, Budżetu i Finansów oraz Komisji Rewizyjnej
W przypadku, gdy poprawki będą prowadziły do zwiększenia sumy wydatków w odniesieniu do projektów budżetu, WPF i WPI, wnioskodawcy winni wskazać źródło pokrycia dla proponowanych zmian (określić dział, rozdział oraz tytuł);
Komisja Rozwoju Gospodarczego, Budżetu i Finansów w ciągu 7 dni po terminie określonym w ust. 2 przedstawia Burmistrzowi:
opinię o skutkach finansowych poprawek zgłoszonych przez Komisje Rady,
ostateczną opinię o projekcie budżetu, WPF i WPI.
Komisja Rewizyjna w ciągu 10 dni po terminie określonym w ust. 2 przedstawi Burmistrzowi opinię o poprawności projektu budżetu, WPF i WPI oraz zgłoszonych poprawek pod względem przyjętej procedury ich uchwalania.
Burmistrz ustosunkuje się na piśmie do zgłoszonych uwag i opinii w terminie 7 dni licząc od daty określonej w ust. 5 i przekaże swoje stanowisko Radzie Miejskiej.
Po upływie terminu o którym mowa w ust. 2 inicjatywa w sprawie zmian (poprawek) w projekcie uchwały budżetowej przysługuje wyłącznie Burmistrzowi.
Rozpatrywanie projektu uchwały budżetowej, odbywa się w jednym czytaniu.
Porządek obrad sesji budżetowej powinien zawierać:
a) odczytanie projektów uchwał: budżetowej oraz w sprawie WPF i WPI, wraz z
uzasadnieniem Burmistrza;
b) odczytanie opinii Regionalnej Izby Obrachunkowej do uchwały budżetowej;
c) odczytanie opinii stałych Komisji Rady Miejskiej;
d) odczytanie stanowiska Burmistrza w sprawie opinii Komisji;
e) dyskusja nad przedstawionymi opiniami oraz stanowiskiem Burmistrza;
f) dyskusje nad zaproponowanymi poprawkami i ich przegłosowanie;
g) głosowanie uchwały budżetowej;
h) głosowanie uchwały w sprawie WPF i WPI.
- 4 -
Rada Miejska podejmuje uchwałę budżetową w terminie przewidzianym ustawowo.
§ 6. Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi.
§ 7. Traci moc uchwała Nr XXX/195/2004 Rady Miejskiej w Dębnie z dnia 01 lipca 2004 r. w sprawie procedury uchwalania budżetu, Wieloletniego Planu Finansowego i Wieloletniego Programu Inwestycyjnego oraz rodzaju i szczegółowości materiałów informacyjnych towarzyszących projektowi budżetu.
§ 8. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Przewodnicząca Rady Miejskiej
mgr Helena Sługocka
Metadane - wyciąg z rejestru zmian
Akcja | Osoba | Data |
---|---|---|
Dodanie dokumentu: | Arkadiusz Mazepa | 17-09-2007 15:04 |
Osoba, która wytworzyła informację lub odpowiada za treść informacji: | 17-09-2007 | |
Ostatnia aktualizacja: | - | 17-09-2007 15:04 |