Logo BIP Logo ePUAP
Biuletyn Informacji Publicznej
herb jednostki
Urząd Miejski w Dębnie
System eBoi

eBoi
Jak załatwić sprawę?

System eWrota

eWrota
BIPy jednostek organizacyjnych.

Protokół z Sesji Nr LXII z dnia 30.03.2006 r.


Protokół z przebiegu LXII sesji Rady Miejskiej w Dębnie

z dnia 30.03.2006 r

Sesja Rady Miejskiej odbyła się w Sali posiedzeń UMiG o godz. 10.00

Obrady trwały do godz 16,15

Przewodnicząca RM Helena Sługocka otworzyła sesję i przywitała wszystkich obecnych.

Poinformowała, że na sali obrad obecni są : Burmistrz MiG , Z-ca Burmistrza MiG, Komendant Policji , Komendant SM, Kierownicy Wydziałów UMiG, Prezesi spółek gminnych, Kierownicy i Dyrektorzy jednostek gminnych, sołtysi wsi , mieszkańcy MiG, prasa lokalna i regionalna.

Lista obecności gości stanowi załącznik nr 1

Stwierdzam, że na stan 21 radnych Rady Miejskiej obecnych jest 18. co stanowi 85% stanu ogólnego Rady.

Lista obecności Radnych stanowi załącznik nr 2

Wobec czego Rada może obradować i podejmować prawomocne uchwały.

Informuję, że wpłynął wniosek od Burmistrza o wprowadzenie do porządku obrad dwóch projektów uchwał w sprawie :

8 e - upoważnienia Burmistrza MiG Dębno do zaciągnięcia zobowiązania finansowego.

8 f - zabezpieczenia wkładu własnego dla projektu "Praca z trudnym klientem" jako zadanie

Ośrodka Pomocy Społecznej w Dębnie.

Pismo Burmistrza -załącznik nr 3

Przewodnicząca RM - poinformowała , że Radny B Ircha złożył interpelację na temat dokonania debaty w kwestii wniosków Komisji Rewizyjnej. Przypomnę, że odbyła się już debata na której Burmistrz odpowiadał na zapytania i wnioski KR.

Jest również potrzeba dokonania zmian w kolejności porządku obrad , ponieważ Przewodniczący Komisji Rewizyjnej nie może być na początku sesji i pkt dotyczący sprawozdania z pracy Komisji Rewizyjnej przenieść należy na koniec sesji.

Kto jest za wprowadzeniem do porządku projektu uchwały w sprawie upoważnienia Burmistrza MiG Dębno do zaciągnięcia zobowiązania finansowego?

Stan Radnych na sali 19

Głosowanie: za jednogłośnie

Stwierdzam, że projekt uchwały został wprowadzony do porządku obrad

Kto jest za wprowadzeniem do porządku obrad projektu uchwały w sprawie zabezpieczenia wkładu własnego dla projektu "Praca z trudnym klientem" jako zadanie

Ośrodka Pomocy Społecznej w Dębnie.

Stan radnych na sesji 19

Głosowanie: za jednogłośnie

Stwierdzam, że Rada wprowadziła do porządku obrad projekt uchwały.

Kto jest za wprowadzeniem do porządku obrad odpowiedzi Burmistrza na wnioski Komisji Rewizyjnej.

Radny B Ircha - w kwestii formalnej dobrze by było aby obecny przy tym był szef Komisji Rewizyjnej

Radny M Jacura - czy wniosek był radnego został przyjęty przez pozostałych członków Komisji Rewizyjnej

Przewodnicząca RM - była to interpelacja a nie wniosek. Kto jest za wprowadzeniem do porządku obrad odpowiedzi Burmistrza na pytania i wnioski Komisji Rewizyjnej.

Stan radnych na sesji 19

Głosowanie: za 7 za

8 przeciw

2 wstrzymujących się.

/ 2 radnych nie głosowało/

Stwierdzam, że ten punkt nie wejdzie do porządku obrad.

Kto jest za tym aby informacja z pracy KR za I kwartał została przeniesiona po podjęciu uchwał.

Stan radnych na sali 19

Głosowanie: za jednogłośnie.

Stwierdzam, że poprawki zostały naniesione.

Przedstawiam porządek obrad.

  1. Sprawy regulaminowe:

a/ otwarcie sesji RM,

b/ stwierdzenie kworum,

c/ przyjęcie protokołu z przebiegu LXI sesji RM,

d/ informacja Przewodniczącego RM o działaniach podejmowanych między sesjami,

  1. Sprawozdanie z działalności Burmistrza MiG Dębno,

a/ pytania do sprawozdania,

b/ odpowiedzi Burmistrza na pytania,

c/ przyjęcie sprawozdania z działalności Burmistrza.

  1. Interpelacje i zapytania radnych.

  2. Odpowiedzi na interpelacje.

  3. Informacja z pracy Rad Sołeckich za 2005 rok.

  4. Analiza stanu bezpieczeństwa w MiG Dębno.

  5. Podjęcie uchwał w sprawie:

a/ zmiany budżetu MiG Dębno na 2006 r,

b/ zmiany uchwały nr XVIII/188/04 RM w Dębnie z dnia 27.V.2004 r w sprawie ustalenia sieci publicznych szkół podstawowych i gimnazjów oraz granic ich obwodów na terenie MiG

Dębno,

c/ wskazania Wiceprzewodniczącego Rady Miejskiej w Dębnie upoważnionego do określenia poleceń wyjazdu służbowego dla Przewodniczącego Rady Miejskiej

d/ zmiany uchwały w sprawie uchwalenia planu pracy Rady Miejskiej w Dębnie na 2006 rok.

e/ upoważnienia Burmistrza MiG Dębno do zaciągnięcia zobowiązania finansowego,

f/ zabezpieczenia wkładu własnego dla projektu "Praca z trudnym klientem" jako zadanie

Ośrodka Pomocy Społecznej w Dębnie.

  1. Sprawozdanie z pracy Komisji Rewizyjnej za I kwartał 2006 roku.

  2. Odpowiedzi na zapytania

  3. Sprawy różne.

11. Zamknięcie sesji RM

Czy są pytania do porządku obrad?

Kto jest za przyjęciem porządku obrad LXII sesji RM?

Stan radnych 19

Głosowanie : za jednogłośnie

Stwierdzam, ze Rada przyjęła porządek obrad.

Informuję, że protokół z przebiegu LXI sesji RM został sporządzony i wyłożony do wglądu w Biurze Rady. Dotychczas nie wniesiono uwag. Czy ktoś chce wnieść uwagi odnośnie uwidocznionych zapisów w protokole sesji?

Kto jest za przyjęciem protokołu?

Stan radnych 19

Głosowanie.: za jednogłośnie

Stwierdzam, że Rada przyjęła protokół.

=====================================

1d - informacja Przewodniczącego RM o działaniach podejmowanych między sesjami.

Przewodnicząca RM - składa informację ze swojej działalności między sesjami.

Informacja stanowi załącznik nr 4

========================================

PKT 3 Sprawozdanie z działalności Burmistrza MiG Dębno.

Przewodnicząca RM - proszę Burmistrza o złożenie sprawozdania.

Burmistrz przedstawił sprawozdanie ze swojej działalności za okres od 24 lutego do 30 marca 2006 r. Załącznik nr 5

Przewodnicząca RM - proszę o pytania do sprawozdania Burmistrza.

Radny J Baranowicz - dwa punkty inwestycyjne - czy kwoty po przetargach na budowę oświetlenia ul. Piłsudskiego, Baczewskiego i przebudowa promenady , jedno na kwotę 145.044,38 zł i druga za kwotę prawie 450.000 zł - jak te kwoty mają się do projektowanych w budżecie. Druga sprawa to budynek po sanepidzie na wykonanie projektu technicznego na adaptację mieszkań. Z tego co orientuję się budynek ten był przekazany przez Wojewodę na Ochotniczy Hufiec pracy. Czy jest zgoda pierwotnego właściciela na inny cel niż to pierwotnie zostało przeznaczone.

Burmistrz MiG - kwoty po przetargu są wyższe niż zakładaliśmy. Na kotłownię 3 oferty na promenadę 5 ofert. Co do budynku po sanepidzie przejęliśmy od Skarbu Państwa w drodze komunalizacji na cel społeczny. Cel mieszkaniowy jest też celem społecznym.

Nie widzę żadnych sprzeczności ani prawnych ani domniemanych, że wykorzystujemy to niezgodnie.

Radny K Witkowski - jeśli chodzi o przetargi były oferty tańsze i próbowałem z kierownikiem to wyjaśnić. Na kotłownię oferta Uniwersalu była tańsza o 30.000 zł. Pomyłki w kosztorysie rzędu kilkaset zł i oferta została odrzucona a wybrana druga droższa o 30.000 zł. Tak się składa, że miejscowe oferty odpadają wybierani są inni i drożsi.

Burmistrz MiG - trzy sprawy tego typu trafiły do arbitrażu łącznie z budowa kanalizacji i arbitraż bezwzględnie wymaga stosowania zasad ustawowych, nie może być błędów w ofercie kosztorysowej. My jako gmina ponosimy koszty arbitrażu 5.000 zł. Sejm przygotowuje się do zmiany w ustawie o przetargach tak aby kwota była dopuszczalna w ofercie. Należy racjonalnie podchodzić do tych spraw a na dzień dzisiejszy jest taki a nie inny stan prawny.

Radny J Baranowicz - to prawda ale przepisy zmieniają się stale i być może i w tym względzie zostało zmienione. Jest również zapis , że o ile w przetargu kwoty przewyższają zapis budżetowy można przetarg unieważnić i ogłosić nowy. Będą mogli startować inni i poprawić ofertę. Mam nadzieję, że ten przepis nie został uchylony. Dlaczego nie stosujemy tego zapisu.

Burmistrz MiG - można podejść do tego i w ten sposób i proszę Radę o decyzję, że możemy wycofać się z przetargu i ogłosić nowy. Nie wyrażamy zgody na zwiększenie kwot.

Radny B Ircha - należało tą sprawę unieważnić i ponownie wystąpić z ofertą przetargową. Nasze firmy płaca podatki a inni wygrywają. Dlaczego Pan Ferkaluk przegrał konkurs na nadzór na modernizację oczyszczalni ścieków.

Kierownik IKI - Pan A. Ferkaluk nie startował w przetargu na nadzór oczyszczalni ścieków. Był przetarg na nadzór i firma gorzowska dała 70.000 zł a miejscowa firma 120.000 zł. To o czym my rozmawiamy . Nie możemy łamać ustawy o zamówieniach publicznych.

Burmistrz MiG - pan Bogumił wyraża opinię niezgodne z ustawa o zamówieniach publicznych, muszę być konsekwentny w tym temacie.

Kierownik RI - odsyłam wszystkich naszych biznesmenów aby poczytali raz ustawę o zamówieniach publicznych.

Radny B Ircha - chciałbym aby wydział promocji przedstawiał nam co zostało zorganizowane i jaki efekty tego są. Były wyjazdy do Książnicy Pomorskiej do Barlinka na Lider Plus i nic nie wiemy.

Burmistrz MiG - wszyscy otrzymali zaproszenia i proponuje czasami korzystać z zaproszeń. Lider Plus to temat rozwoju strategii rozwoju obszarów wiejskich. Uczestniczą tam 3 sektory samorządowe. Chodzi o to aby można było aplikować o środki unijne na aktywizację obszarów wiejskich. Burmistrz Ostry w tym uczestniczył i na komisjach prezentował kierunki jak ma to się odbywać.

Z-ca Burmistrza - zaproszenia były skierowane do osób, które uczestniczyły w warsztatach rekrutacyjnych czyli do osób bezpośrednio zaangażowanych w opracowywanie strategii .

Przewodnicząca RM - należy życzyć aby projekt się udał. W drugim etapie można się starać o pieniądze na szkolenia w granicach 750 tyś a w następnym etapie są już milionowe kwoty i mogą w to wchodzić już inwestycje. Warto brać udział w tym projekcie i rozpisany on jest do 2013 roku. Dlatego czeka nas długa droga warsztatów i spotkań aby opracować jak najlepsze dokumenty, które będą przyjęte.

Kto jest za przyjęciem sprawozdania z działalności Burmistrza MiG Dębno.

Stan radnych 19

Głosowanie : za jednogłośnie

Stwierdzam, że Rada przyjęła sprawozdanie.

=============================================

PKT 4 Interpelacje i zapytania radnych.

Radny B Ircha - złożył 3 interpelacje - Odczytał treść interpelacji.

Załącznik nr 6

Radny J Baranowicz - postaram się odpowiedzieć na interpelację pana Bogusława. Jest procedura jeśli składa się interpelację niezbyt wygodne dla sprawujących władzę to pisemnie się odpowiada i nikt nie wie co w nich jest a niektóre co bardziej sprzyjają to głośno się odczytuje na sesji. Składałem interpelację - całość kosztów odnośnie modernizacji PEC - chcę zapoznać radnych z liczbami, wydatkami bo one są ciekawe nie tylko dla radnych.

Z zestawienia kosztów związanych z opracowaniem różnych koncepcji modernizacji ciepłowni wynika, że budżet gminy i PEC czyli podatnicy stracili łącznie 925,314 zł z tego PEC 532,841 zł a budżet gminy 392,473 zł. Do roku 2000 pod uwagę była brana kotłownia gazowo- olejowa. Od roku 2001 rozważano ciepłownię opalana gazem przy skojarzeniu wytwarzania energii elektrycznej. Gaz miał pochodzić z miejscowych złóż a wytwarzana energia elektryczna miała zasilać kopalnię ropy i gazu. W tym celu wykonano analizy ekonomiczno-techniczne proponowanego rozwiązania , wykupiono grunty pod budowę elektrociepłowni - koszt 45.000 zł , dokonano wyceny PEC do sprzedaży udziałów - koszt 97.000 zł. Nawet przeszkolono pracowników do obsługi elektrociepłowni za kwotę 91.000 zł. przygotowano umowę inwestycyjną powołującą nową spółkę. Podpisanie jej odłożono na sesji w dniu 26 września 2002 roku dla nowej Rady. W tej sprawie zgłoszono dwa wnioski : radnego M Jacury " Uważam, że ta Rada nie powinna podejmować żadnych decyzji w sprawie prywatyzacji PEC - taki wniosek stawiam i proszę przewodniczącego o przegłosowanie. Po długiej dyskusji radny P. Szymkiewicz postawił kolejny wniosek : Umowę w sprawie prywatyzacji PEC zatwierdzi Rada nowej kadencji" Wniosek ten przegłosowano 14 radnych za i 9 przeciw. W obecnej kadencji P Burmistrz z popierającymi go radnymi zerwali umowę z firmą przygotowującą restrukturyzację PEC nie zważając na konsekwencje tej decyzji. Wykonawca umowy inwestycyjnej zaskarżył gminę do Sądu o zapłatę za wykonane zadania. Sprawę co było do przewidzenia Burmistrz przegrał. Wydając na kancelarie prawne i opłaty sądowe kwotę 33.600 zł. Nagannym jest fakt, że decydując się na proces sadowy pan Burmistrz zdał się jedynie na kancelarię prawną sam nie uczestnicząc w rozprawie. Jak czytamy w uzasadnieniu wyroku " Piotr Downar nie stawił się na posiedzenie wyznaczone na dzień 11 stycznia 2005 roku w trakcie którego miał zostać przesłuchany w charakterze strony. Pełnomocnik gminy stwierdził również, że Piotr Downar nie ma zbyt wiele dopowiedzenia . W rezultacie z przegranego procesu gmina musiała zapłacić 260.775 zł za przygotowanie restrukturyzacji PEC, 21.000 zł kosztów sadowych oraz 4.000 zł jako zwrot kosztów postępowania apelacyjnego. Do tego doszły odsetki w kwocie 72.282 zł i łącznie na tym interesie podatnicy stracili 358.057.90 zł. W międzyczasie zlecono firmie prof. Rozenberga opracowanie nowego studium opłacalności i możliwości modernizacji ciepłowni za 32.446 zł. Zapłacono również dla pana Rozenberga 790 zł za przyjazd na posiedzenie Komisji aby mógł stwierdzić, że problem PEC w Dębnie można wreszcie odfajkować, a to, że ciepłownię oddano na 20 lat dla PEC Opole nie musimy się martwić - martwić się będzie kto inny . Z tego opracowania wynikało, że najlepiej pozostać przy opalaniu miałem, oddać ciepłownię obcej firmie i od niej kupować ciepło. Tak więc zatoczyliśmy koło wychodząc od miału wracając do miału, a że przy okazji z dymem poszło prawie milion zł no top cóż- to nie z własnej kieszeni. Za taką kwotę mogliśmy mieć zmodernizowaną i własną ciepłownię, nie oddając ją w obce ręce bez większych kredytów. Jak to się stało że:

  • zdecydowano się na proces, gdy było pewne, że go wygrać nie można,

  • dlaczego zlecono za takie pieniądze kancelarii prawnej, która nie potrafiła stwierdzić, że za wykonane zadanie trzeba płacić, i że w związku z tym umowy nie należało zrywać,

  • na podstawie jakich opinii prawnych stwierdził pan Burmistrz, że zerwanie umowy z firmą Frąckowiak nie pociągnie skutków finansowych,

  • jaka była opinia 'naszych' prawników w tej sprawie?

Na te pytania chciałbym otrzymać odpowiedź.

Burmistrz MiG - mam prośbę aby obecna prasa nie pisała wprost a raczej zagłębiła się w materiał. Jeśli chodzi o kwotę 540.000 zł to pan Baranowicz dokładnie wie jak one były wydawane na proces modernizacji od 1997 r i z tej kwoty 83.000 zł w 2002 roku zostało wydane na zmianę koncepcji. 460.000 zł zostało utopione w kwocie 900.000 zł.Pan chce cała winę na mnie skierować. Ten proces trwał 8 lat. Były co najmniej dwie opinie prawne - radca prawnym była wówczas pani Iglewska , której opinia była taka a nie inna. Główne przyczyny przegrania sporu to na skutek zeznania dwóch członków Zarządu, którzy potwierdzili, że taka była między firmą Frąckowiak a gminą umowa , że będzie wykonany taki zakres i wynagrodzenie nie będzie się należało, że nie dojdzie do prywatyzacji. To zeznanie zaważyło o przegranym procesie. Złożyłem doniesienie do prokuratury. Moja odpowiedzialność to odsetki i koszty sadowe. Natomiast kwotę 275.000 zł i tak byśmy musieli zapłacić dla Frąckowiaków. Sąd jasno wykazał, że umowa cesji była nieformalna i nieskuteczna. Osobnym tematem jest to dlaczego gmina ogłosiła przetarg na tak dużą kwotę i podpisana została umowa z Frąckowiakami. Okres od 1997-2005 roku jedna koncepcja na ciepłownię gazową i wydano wówczas około 460.000 zł i drugi etap podpisania umowy na prywatyzację PEC gdzie miałem dużo wątpliwości, czy to jest słuszne czy nie słuszne. Stwierdziłem, że obniżenie kosztów opłat dla mieszkańców jest ważniejsze niż kwotę którą należało wydać.

Radny J Baranowicz - nie ukrywałem kwot od 1998 r i przez dwa lata byłem w Radzie nadzorczej PEC. W tamtym czasie była opracowana koncepcja ciepłowni gazowo-olejowej na prawie 80.000 zł z możliwością wzięcia pieniędzy zewnątrz na uruchomienie. Wydanie ponad 400.000 zł było po to aby mieć nowoczesną ciepłownię. Natomiast teraz wszystko zostało zaprzepaszczone, zerwane. To spółka z wytwarzanej energii zapłaciła by Frackowiakom a nie budżet gminy. Po drugie każdy świadek składa przysięgę, że musi mówić prawdę i tylko prawdę inaczej grozi mu odpowiedzialność karna. W tym miejscu odczytał z uzasadnienia wyroku wypowiedź Jana Solucha. Także nie tylko członkowie Zarządu ale i pracownik Urzędu nie mógł inaczej powiedzieć jak prawdę, że firma Frackowiaków wywiązała się z zadania, tylko kwestia kto miał za to zapłacić, czy nowa spółka czy gmina.

Burmistrz MiG - jest tu również kwestia umowy nienazwanej - czyli umowa efektu. Efektem była prywatyzacja i podwyższenie kapitału spółki. Natomiast jednym z elementów umowy był zakres rzeczowy wykonany za 60.000 zł i ta dokumentacja nie została podpisana. Kodeks cywilny mówi, że za wykonana pracę należy się wynagrodzenie i Frackowiacy sami to wycenili składając w październiku 2002 roku ofertę za 60.000 zł. Prywatyzacja PEC - stanęła na sesji w marcu 2003 r gdzie Rada przegłosowała formułę VOT. W tej chwili trwają zmiany o partnerstwie publiczno - prawnym. Wszyscy użytkownicy ciepła otrzymali zawiadomienia o obniżce za ciepło. Niektóre wspólnoty nie obniżyły zaliczki na ciepło. Jesienią przyjdzie rozliczeni do wszystkich lokatorów.

Radny A Dobropolski - jak wygląda windykacja w PEC , jakie są zaległości za dostarczone ciepło i z kim przedsiębiorstwo podpisuje umowy.

G Księgowa PEC - umowy na dostarczanie ciepła podpisywane jest z każdym odbiorcom. Również umowy sa podpisywane z Zarządami wspólnot mieszkaniowych. Zadłużenia ogólne - wspólnot mieszkaniowych - niewypłacalni - 35 osób na 32 wspólnoty. Nie ma należności przeterminowanych. Wspólnoty różnie rozliczają. Rozliczenie następuje w okresie roku kalendarzowego albo po okresie zimowym. Będziemy pozywać Zarządy wspólnot do określenia spłaty zaległości.

Radny Z Myszkowski - chełpienie się obniżką 20 % kosztów nie jest zgodne z rzeczywistością. Prosta sprawa , nie trzeba być wielkim ekonomistą aby stwierdzić, że 20% z cen z roku 2005 w stosunku do proponowanej w umowie 15 % 2002 mniej więcej wychodzi na to samo. Dlaczego pan Burmistrz zobowiązany do obrony interesów gminy tych interesów nie bronił w Sądzie. Pozostawienie na pastwę losu takiej poważnej sprawy w Sądzie jest nieporozumieniem . Tym bardziej skoro pan Burmistrz uznaje, że zeznania świadków mijają się z faktami, to dlaczego pan Burmistrz nie przedstawił swoich argumentów. Jestem przekonany, że pan Burmistrz jako radny poprzedniej kadencji całą sprawę znał bardzo dobrze i miał do dyspozycji wszystkie materiały nawet do tych tajnych w pewnym momencie. Należało sobie na ich podstawie wyrobić stanowisko i bronić je w Sądzie. Natomiast tu wypowiedź pana świadczy o tym, że zrobiła to poprzednia Rada , poprzedni Burmistrz to niech gmina zapłaci a ja tego nie będę zanadto bronił. Tak to odbieram.

Radny M.Komarowski - nieuzasadniony atak na prywatyzację PEC - nie trzeba być wielkim ekonomistą jak pan powiedział , żeby wiedzieć że Polska importuje 80% gazu. Wasze świetlane marzenia o kotłowni gazowej są związane z cenami światowymi gazu. Gaz od kwietnie drożeje o 15 %. Miejscowych cen gazu nie ma. Ci prywatni inwestorzy w domkach jednorodzinnych przechodzą na ogrzewanie miałem, co oni nie pilnują swoich pieniędzy koledzy ekonomiści?

Burmistrz MiG - w kwestii mojej nieobecności na rozprawie sądowej - na w październiku byłem na rozprawie sądowej i wyraziłem swoja opinię. 11 stycznia złożyłem wniosek do sądu o przesunięcie terminu rozprawy i Sąd nie uwzględnił mojego wniosku. Przyznaję , że nie byłem na jednej rozprawie bo w tym momencie byłem na innych posiedzeniach Sądu.

Radny Z. Myszkowski - sieciowy gaz ma ceny krajowe. Natomiast tu byłaby cena umowna i obowiązywała by na cały czas eksploatacji.

Burmistrz MiG - sprostowanie nie na cały czas tylko na 10 lat. Jeśli by było to na ul. Cegielnianej to obniżka o 3 %. Są to te dwa szczegóły. Po 10 latach wolna amerykanka.

Radny B Ircha - czy pan Burmistrz uznaje ciągłość władzy - powiedział pan że tak to tamte grzechy też obciążają pana. Mam pytanie - ile kosztuje roczna obsługa biura prawnego pana Adamca? I jak to się ma do efektów. Złożę na piśmie zapytanie. Ile pan Adamiec dodatkowo bierze za udział w sprawie - proszę mi skserować.

Przewodnicząca RM - proszę złożyć na piśmie zapytania.

Radny J Głuszko - budowa kanalizacji sanitarnej w Bogusławiu. Od kilku tygodni trwają prace miedzy Bogusławiem a Cychrami i mieszkańcy prosili abym zapytał się odnośnie tej inwestycji , ponieważ do tej pory nie zostały wykopy zasypane a oziminy zniszczone i kiedy to zostanie oszacowane i koszty rolnikom zwrócone.

Burmistrz - informowałem aby ci poszkodowani składali wnioski i będzie rzeczoznawca który przystąpi do wyceny. Terminu rozpatrywania wniosków nie podamy dopóki nie zostaną zakończone prace. Należy ustalić powierzchnię i gmina nie uchyla się od odszkodowania.

Przerwa obrad.

============================================

PKT 5 - Odpowiedzi na interpelację .

Przewodnicząca RM - odpowiedzi na interpelację zostały udzielone. Jeśli jest wola obejrzenia odpowiedzi to w Biurze Rady są dokumenty.

Odpowiedzi na interpelacje zostały rozdane wszystkim radnym.

============================================

PKT 6 - Informacja z pracy Rad Sołeckich za 2005 rok.

Komisja przyjęła informację.

Przewodnicząca RM - Czy są pytania do informacji.

Pytań nie było

Przewodnicząca RM - kto jest za przyjęciem informacji na temat pracy Rad Sołeckich.

Głosowanie: za jednogłośnie

Stwierdzam, że Rada przyjęła informację. Załącznik nr 7

=======================================

PKT 7 Analiza stanu bezpieczeństwa w MiG Dębno.

Komisja przyjęła informację . Przewodniczący Komisji przedstawił wnioski składane przez radnych na posiedzeniu wspólnym komisji.

Radny D. Dutkiewicz - na ul. Szkolnej brakuje znaku ustąp pierwszeństwa przejazdu. Na ul. Kościuszki jadąc od Netta wyjęto znak i nie ma go do dzisiaj. Jak skończyła się sprawa z panem Saskowskim.

Radny B Ircha - sprawa bezpieczeństwa przy Biedronce . Mój wniosek - należy w końcu przeciąć te utrudnienia. Plany odnośnie NZPOW nie są realizowane . Niebezpiecznie jest od kościoła aż za pomnik. Proszę to wziąć pod uwagę i wszystkie głosy powinny się tu zjednoczyć aby poprawić tą sytuację.

Komendant SM - nie powiem czy na Szkolnej jest znak. 3 tygodnie temu strażnicy wykonali ocenę zasadności, czytelności znaków drogowych w MiG. Jest protokół sporządzony, który trafił do Burmistrza i pana Kornasia do dalszej realizacji. Sprawa Biedronki - są dwa przejścia dla pieszych i ludzie nie przechodzą po pasach. Jest tam bardzo duży ruch.

Odnośnie pana Saskowskiego - pan Saskowski został wyrokiem Sądu ukarany za ubliżanie Strażnikom Miejskim. Z kolei pan Saskowski złożył doniesienie do Prokuratury na Strażników Miejskich, że na sprawę pojechali służbowym samochodem , którzy na skutek wyroku sądowego zapłacili karę po 200 zł na rzecz domu dziecka a panu Saskowskiemu po 10 zł. Konsultowałem to z radca prawnym i panem Burmistrzem i nie ma tu kary i nadal mogą pracować.

Radny J Baranowicz - sprawa koło Biedronki - należało o tym pomyśleć gdyż był niedawno remont Biedronki, usprawniło by wjazd do Biedronki jeśli byłby po prawej stronie patrząc prosto od rynku. Teren na wprost ograniczyć można było do przejścia pieszego na druga stronę. W ten sposób ograniczyło by się chodzenie ludzi po całym pasie na wprost sklepu.

Radny A. Dobropolski - 23.03 2006 r poruszałem sprawę barierek przy kiosku koło NZPOW - czy gmina wystąpiła do Dyrekcji Dróg aby należ zmusić ich do zamontowania barierek.

Radny S. Witkowski - punkty sprzedaży napojów alkoholowych powyżej 4.5 %. Większość pijących to dzieci z gimnazjum. Co zrobić aby tą patologię ukrócić. Patrole są i nic nie wynika z tego. Proceder jest niesamowity. Na ul. Szkolnej nie ma znaków drogowych i nikt na to nie zwraca uwagi. Sprawa psów - dwie dziewczynki udało mi się obronić od ugryzienia psów. Mimo wszystkich oświadczeń w tym temacie ,psy dalej chodzą i brudzą.

O ludzi w tym względzie nie dbamy tylko o to aby właściciela nie ukarać. Czy w tym względzie zostało coś zrobione, dając tyle pieniędzy na utrzymanie porządku publicznego.

Komendant SM - sprawa psów - nie załatwimy tematu tak że psów nie będzie na ulicach. Należy dotrzeć do świadomości i odpowiedzialności obywateli . Kary są nakładane na obywateli po 200 zł za nie pilnowanie swoich psów. 100 zł za brak szczepienia. Widać teraz więcej , że pies jest prowadzony na smyczy. Są różne metody sprzątania odchodów po psach. Różne miasta różnie rozwiązują ten problem. Uważam, ze ta polityka , którą samorząd stosuje jest właściwa, ale nie jest jeszcze zadawalającą. Spożywanie alkoholu - musimy wykonywać czynności w mundurach i ludzie znają nas bardzo dobrze i nie zdarzyło się aby dla małolata ktoś sprzedał alkohol widząc człowieka w mundurze.

Radny Z Myszkowski - jak załatwione są sprawy psów niebezpiecznych ile jest pozwoleń i czy prowadzone są kontrole tego zagadnienia.

Komendant SM - jest 11 ras na które hodowcy powinni mieć zezwolenia. SM stwierdza jak pies jest przechowywany i zabezpieczony. Mamy zarejestrowanych 164 psy rasy niebezpiecznych. Właściciel musi mieć certyfikat rasy. Nie dotyczy mieszańców ras i podobnych. Psy muszą być wyprowadzane w kagańcu i na smyczy.

Radny Z Myszkowski - skoro tak dużo pozwoleń czy te warunki są kontrolowane.

Wystarczy również oświadczenie lekarza weterynarii, że jest to pies rasowy i niekoniecznie musi być certyfikat.

Komendant SM - lekarz weterynarii nie określi rasy . Pies musi uczestniczyć w wystawach i zdobyć certyfikat. Jest tu dylemat, niektórzy ludzie mają psy rasowe ale nie zależy im na certyfikatach i mówią, że to mieszaniec.

Komendant Policji - sprawa Biedronki - tam potrzeba kompleksowego rozwiązania. Kwestia barierek- postępowanie zakończone - jest teraz kwestia naprawy barierek i ściągnięcie z ubezpieczenia osoby, która zniszczyła te barierki. Sprawa spożywania alkoholu - prowadzone są działania mające wyeliminowanie sprzedawców alkoholu i papierosów na sztuki dla nieletnich.

Z-ca Burmistrza - sprawa Biedronki - przy modernizacji Biedronka występowała do zarządcy drogi o inne usytuowanie wjazdu i wyjazdu i nie otrzymała innego rozwiązania. Proponujemy wyjazd na ul. Piasta i ten ruch w jakiś sposób będzie odciążony. Co do usunięcia problemu - myślę, że w momencie przeniesienia targowiska będzie łatwiej rozwiązać ten problem. Jest tendencja do tego aby przeznaczyć znaczne środki na modernizację terenów poprzemysłowych. W tym roku mamy zapisane środki na uzbrojenie terenu po NZPOW , utwardzenie i mamy obowiązującą uchwałę o przeniesieniu targowiska . W roku 2007 będziemy składać wniosek unijny a wykonanie będzie w 2008.

Przewodnicząca RM Kto jest za przyjęciem informacji na temat stanu bezpieczeństwa na terenie MiG Dębno.

Stan radnych na sali 20

Głosowanie. za 16

1 przeciw

2 wstrzymujących

/ 1 radny nie głosował/

Stwierdzam, że Rada przyjęła informację. Załącznik nr 8

=======================================

PKT 8 a projekt uchwały w sprawie zmiany budżetu MiG Dębno na 2006 r,

Skarbnik Gminy - od ostatniej komisji zmieniło się to, że otrzymaliśmy zawiadomienie o ostatecznych kwotach dotacji celowych. W tym miejscu wymieniała zadania na które dotacja została skierowana. Poinformowała, że zdjęta została kwota z projektu uchwały powiązana z Klubem Seniora z odpłatnością za wyżywienie. Po dyskusji z osobami kompetentnymi w tym zakresie na ten czas wyłączamy to i przyjmujemy rozwiązanie inne w momencie gdy dopracujemy się właściwego rozwiązania do tematu powrócimy. Kolejna zmiana w projekcie uchwały to przesunięcie kwoty 29.000 zł z Gimnazjum dla Dorosłych i zapisanie na PT budynku po sanepidzie na mieszkania. Następne zmiany to w wydatkach RS. W dziale Rolnictwo wprowadza się wydatek 2.500 zł na walkę z ptasią grypą.

To co powoduje deficyt budżetu to 60.000 zł na dach w Smolnicy , 2.500 zł na ptasią grypę i 300.000 zł nowe zadanie -Polsko-Niemieckie Aktywności Społecznej w Cychrach. Deficyt ma zostać z finansowany nadwyżką wolnych środków

Radny J Baranowicz - sprawa Smolnicy - 60,000 zł jest już w projekcie zapisane . Burmistrz poinformował nas że ma się odbyć ponowne zebranie wiejskie. Z tego widać że jest już projekt , pozwolenie na budowę i wszystko aby już przeznaczyć 60.000 zł na remont dachu. W innych przypadkach ludzie latami czekają aby coś rozpocząć, natomiast tu jest hasło i od razu jest dane 60.000 zł. Ja nie jestem przeciwny temu aby nie robić , tylko dlaczego w jednym przypadku inwestycje rodzą się z przypadku i pieniądze się znajdują a w innych przypadkach ludzie 10 lat i więcej czekają na chodnik. Należy wszystkich traktować równo.

Z-ca Burmistrza - świetlica w Smolnicy remontowana jest w ramach wniosku unijnego. Stwierdziliśmy że dach wymaga gruntownego remontu i finansowanie będzie z dwóch źródeł. Remont świetlicy stał się nijako wymuszony obecną sytuacją przed katastrofą budowlaną. W związku z tym, że mieszkańcy mają pomysł na zagospodarowanie świetlicy musimy podjąć działania aby wyremontować ten obiekt. Kwota remontu została ustalona po wizji lokalnej.

Kierownik RI - wykonawca stwierdził po zimie że konstrukcja dachu nie wytrzymała. Na zebraniu wiejskim temat był analizowany i była uchwała o sprzedaży tego obiektu. Jednak na drugim zebraniu zdecydowano, że sprzedaży nie będzie. Ta część środkowa jest remontowa i musimy pilnie wykonać remont dachu Stwierdziliśmy że w kwocie 60.000 zł zmieścimy się przy remoncie dachu i posadzki.

Radny B Ircha - co tam jest że z dnia na dzień jest inaczej się decyduje. Najpierw chciano sprzedać budynek, stwierdzono, że jest w złym stanie to należy go wyremontować. Postępuje się jak z panienką.

Radny J Sypniewicz - było spotkanie i najpierw na sprzedaż budynek świetlicy przeznaczono. W ciągu dwóch tygodni były zebrane podpisy od młodzieży i podjęli decyzję o nie sprzedaży. Nie było kupca na tą świetlicę.

Burmistrz MiG - temat przewijał się odnośnie funkcjonowania świetlic wiejskich. Młodzież powinna mieć miejsce do korzystania. Pierwsze zebranie pokazało, że nie ma sensu wydawania pieniędzy na remont. Statut sołectwa mówi, że wystarczy 10 % mieszkańców aby zebranie zwołać. Odbyło się zebranie wiejskie i stwierdzono, że budynek należy sprzedać. Młodzież złożyła podpisy że chcą mieć świetlicę i budynku nie sprzedawać. Jeśli sprzedamy to za rok wpłynie wniosek o budowę nowej świetlicy. Problem ten stawiam w dniu dzisiejszym pod obrady i decyzji . Chodzi nam również o to, aby nie tracić środków unijnych. Musimy w pierwszej kolejności dach wyremontować j. Jeśli będzie decyzja o przeznaczeniu środków to remontujemy a jak nie to wycofujemy się z realizacji tego zadania.

Radny J Baranowicz - mieszkańcy powinni określić jej funkcje. Istnienie tej świetlicy jest problematyczne w samej Smolnicy. Znając życie to te 60.000 zł na początek. Nikt nie powiedział jaki będzie pozostały koszt na uruchomienie w przyszłości tej świetlicy . Może poczekać aby młodzież i dorośli zdecydowali co tam ma być.

Burmistrz MiG - są dwa wnioski sprzeczne. Drugie zebranie młodzież wyraziła swoją opinię. Dwie grupy społeczne się wypowiedziały. Jeśli świetlica zostanie zdewastowana to zamkniemy ją na 5 lat. Decyzja Rady.

Radny A Bójko - czy zabezpieczone środki w Sarbinowie starczą na wyposażenie świetlicy. Smolnica ma halę sportową i inne obiekty publiczne. Należy dokończyć co się rozpoczęło.

Burmistrz - doposażenie świetlicy w Sarbinowie można rozłożyć w czasie. Należy teraz podjąć decyzję. Ja dzisiaj oczekuję decyzji.

Radny S. Lenartowicz - po co ta dyskusja , są środki unijne i należy to zrobić szybko i dokładnie. Wykonać remont dachu i zamknąć temat.

Przewodnicząca RM - długo młodzież musi się uczyć jeszcze aby sami się zorganizować i podjęli inicjatywę. Smolnica jest na trasie drogi krajowej i wizytówką nas wszystkich. Jest honorem aby każda wieś miała swoją świetlicę. Należy pokazać młodzieży kierunki i stworzyć odpowiednie warunki do zagospodarowania wolnego czasu. Chodzi o to aby wioski stały się ośrodkami kultury dla samych siebie.

Radny B Ircha - co ze świetlicą w Barnówku - należy włożyć środki, i pomyśleć o jej remoncie.

Burmistrz MiG - świetlica w Barnówku jest ujęta remontem ze środków unijnym. Będą tam prace dodatkowe w związku z zwilgotnieniem ścian, które należy osuszyć. Zabezpieczyłem 5.000 zł dodatkowych środków na nieprzewidziane tematy przy remontach świetlic.

Radny Z Myszkowski - położenie świetlicy w Barnówku i Smolnicy jest złe. Zastanowić się czy w tym miejscu robić i wydawać środki. Może sprzedać i zastanowić się nad inną bezpieczną lokalizacją tych dwóch świetlic. Bo w tym miejscu lokalizacja świetlicy wiejskiej jest horrorem.

Radny J Baranowicz - co za te środki unijne i nasze w tych świetlicach będzie wykonywane.

Burmistrz MiG - malowanie, sanitariaty, wymiana okien i drzwi jest za środki unijne. Dach i posadzka z naszych środków.

Kierownik RI - mamy zabezpieczone środki na remonty świetlic 191.000 zł i z tego otrzymamy unijnych 85% - Około 30.000 zł przeznaczone jest na remont świetlicy w Smolnicy.

Burmistrz MiG - jak z modelować funkcjonowanie świetlicy w Smolnicy aby nie dochodziło do dewastacji i czy ta świetlica ma być w ogóle. Moim zdaniem świetlica w każdej miejscowości być powinna. Drugie pytanie co zrobić z młodzieżą która dewastuje świetlice jak ją opanować i zagospodarować. Raz na 3-4 lata możemy podjąć się tematu rozbudowy świetlicy. W Barnówku możemy świetlicę sprzedać i powstanie problem braku świetlicy i czy jesteśmy wstanie wciągu 2 lat rozpocząć budowę nowej. Skupmy się jednak na Smolnicy . Wydział inwestycji ocenił maksymalne koszty remontu dachu . Po odkryciu konstrukcji dachu wyjdą faktyczne koszty naprawy.

Radny J Głuszko - dyskutują osoby najmniej zainteresowane tą świetlicą. Jest pan Sołtys, pan Dyrektor Szkoły, Sekretarz, pochodzą oni ze Smolnicy znają środowisko i potrzeby i wiedzą jaka będzie przyszłość wyremontowanej świetlicy.

Przewodnicząca RM - kto jest za przeprowadzeniem remontu świetlicy w Smolnicy?

Stan radnych 20

Głosowanie : za jednogłośnie.

Wniosek został przyjęty.

Kierownik RI - kosztorys inwestorski na remont kotłowni i przyłącza świetlicy w Cychrach jest na 176.000, zł. Kosztorys pierwotny zakładał 205.000 zł Praktycznie 120.000 zł to kwota budowy kotłowni , do tej kwoty dorzuciliśmy budowę przyłącza. Wygrała oferta po przetargu z kwotą 121.000 zł. Nie możemy sobie wybierać jaka to firma. Skoro były błędy w kosztorysie to taki kosztorys musiał zostać odrzucony. Ponieważ brakuje w budżecie parę tysięcy na inspektorów nadzoru i dalsze pochodne. Decyzja należy do państwa czy unieważniamy przetarg czy nie.

Burmistrz MiG - można unieważniać przetarg jeśli oferty przekraczają kwoty zapisane w budżecie. Prosiłbym o odrzucenie zapisanych środków na to zadanie i na drugiej sesji upoważnienie Burmistrza do zaciągnięcia zobowiązania w granicy 150.000 zł. Faktem jest że to przyłączenie w OSP w Cychrach powinno być wykonywane i w tym roku mamy trochę jeszcze czasu aby taką taktykę zastosować.

Kierownik RI - w tym miejscu przedstawił jakie firmy zgłosiły swoje oferty do przetargu. Kosztorys mówił o 90.000 zł na dokończenie promenady

Burmistrz - proponuję na promenadę zabezpieczyć środki.

Kierownik RI - OSP Cychry 3 oferty - przedstawił firmy i kwoty. Oświetlenie Baczewskiego i Piłsudskiego 7 ofert - przedstawił firmy i kwoty przetargowe.

Radny A Dobroipolski - na jakich pozycjach taka duża różnica w ofertach.

Kierownik RI - elementem istotnym jest stawka robocizny plus maksymalne progi zysków.

Przewodnicząca RM - ogłosiła przerwę w obradach

Radny A Brzozowski - pokaźne ilości wody podczas deszczu spływają po schodkach na teren plaży przy Parkowej i należy poszerzyć te schody odwodnić je aby woda nie spływała na plażę. Zgodziliśmy się na podjazd dla wózków inwalidzkich koło schodów przy Parkowej plaży. Jest tam naturalna końcówka ciągu spacerowego. Myślę, że należy dołożyć trochę środków na wykończenie tych schodów i zabezpieczenia przed spływaniem wód deszczowych.

Burmistrz _ na promenadzie jest ustalony zakres robót. Nie mogę zając w tej chwili decyzji co do Parkowej. Poruszamy się w granicach ustalonych w podkładach geodezyjnych

Kierownik RI - w tym miejscu wyprofilować chodnik dla niepełnosprawnych w ramach remontów bieżących. Ta część jest przewidziana podczas remontu ul. Parkowej.

Burmistrz MiG - czyli na tym zadaniu zwiększamy kwotę o 22.000 zł.

Radny B Ircha - ja tu podobnie jak na Cychrach wnioskuję aby jeszcze raz ogłosić przetarg.

Burmistrz MiG - Jest to pewien precedens o zamówieniach publicznych . chociaż taką ścieżkę mamy. Oferta firmy dębnowskiej była najkorzystniejsza. W kwietniu można takie praktyki stosować ale w czerwcu i lipcu i dalej już nie. Pewne graniczne kryteria zostały spełnione czyli najtańsza oferta i firma miejscowa. Proponuję - 22.000 zł na Promenadę. Na Cychry ogłosimy drugi przetarg. W końcówce przyszłego tygodnia moglibyśmy ogłosić drugi przetarg i w połowie maja podpisanie umowy. Nie mamy gwarancji, że w następnym przetargu ten sam oferent zaproponuje 92.000 zł.

Radny S. Witkowski - inwestycje dzielą się własnymi prawami . Przez 3 miesiące widać, że przetargi idą i nie należy tego hamować. Wydział Inwestycji będzie musiał się od początku zajmować jeśli będziemy hamować tok postępowania przy przetargach. Pan Jan Baranowicz mówi, że do inwestycji tylko dokładamy. Są inwestycje gdzie poszło mniej pieniędzy jak Zielona o 400.000 zł mniej, Kosynierów za 1.003.000 zł mniej. Czyli obracamy się w logice tych pieniędzy i nie szastamy ani na prawo ani na lewo. Chodzi nam o to aby zima nie kłaść asfaltu albo o to aby rozpoczęta inwestycja została skończona. Proponuję aby uznać te przetargi jako dobre.

Przewodnicząca RM - kto jest za przyznaniem kwoty na zadanie promenada nad jeziorem 22.000 zł

Stan Radnych na sali 20

Głosowanie: za jednogłośnie.

Stwierdzam, że Rada zaakceptowała kwotę 22.000 zł na promenadę.

Przewodnicząca RM - Kto jest za zdjęciem 6.000 zł na zadaniu budowa kotłowni w OSP w Cychrach.?

Radny J Głuszko - proszę aby pan Burmistrz wyjaśnił.

Burmistrz MiG - jeżeli państwo będziecie za zdjęciem kwoty w uchwale będę musiał unieważnić przetarg

Radny J Głuszko - proponuję aby nie ryzykować bo 30.000 zł to nie aż taka wielka kwota. Korzyścią będzie to, że inwestycja zostanie prędzej wykonana. Firmy które brały udział w przetargu będą się odwoływać i najlepszy okres lata przeciągniemy w czasie.

Przewodnicząca RM - kto jest za wycofaniem kwoty 6.000 zł z projektu uchwały na remont kotłowni OSP Cychry?

Stan radnych na sali 20

Głosowanie : za 2

16 przeciw

1 wstrzymujący

/ 2 radnych nie głosowało/

Stwierdzam, że kwota pozostaje w projekcie uchwały.

Burmistrz MiG - na komisji wspólnej informowałem że w ubiegłym tygodniu doszło do rozstrzygnięcia przetargu ul. Kosynierów Chojeńska i otrzymałem telefon z Euro-Regionu, że jest jeszcze do zagospodarowania pewna kwota na centrum spotkań Polsko-Niemieckich. Rozważamy , świetlicę w Dargomyślu , Somolnicy , Cychry. Jest to kwota do 50.000 EURO taki wniosek może być złożony do czerwca br. Była państwa akceptacja aby na dzisiejszej sesji przedstawić propozycje. Po rozpatrzeniu tematu jest konieczność sporządzenia kosztorysu, zgłoszeń itd. Wydział RI wystąpił do mnie z wnioskiem aby skoncentrować się na jednym zadaniu świetlica w Cychrach. Poleciłem przygotować propozycje wniosku w 3 wariantach. Państwo uchwalicie jeden wniosek i w dniu jutrzejszym zostanie złożony w Urzędzie Marszałkowskim o dofinansowanie:

1/ - wariant maksymalny obejmuje 133.000 zł - koszt remontu całej instalacji CO bez remontu pomieszczeń i wyposażenia. Druga część wniosku 149.656.000 zł - remont sanitariatów, malowanie, część elektryczna, drzwi, wyposażenie w stoły, komputery.

2/ - wariant 111.000 zł - mniej na wyposażeniu trochę ograniczamy zakres ale też temat dopinamy. Już nie będzie to OSP a Polsko-Niemieckie Centrum Współpracy.

3/ wariant - 133.000 zł - napisanie wniosku , sprawozdawczość i monitorowanie.

Uważam, że powinniśmy rozważać między kwota 149 tyś a 111 tyś. Na ful wypas czy na oszczędny wniosek.

Radny A. Dobropolski - wracając do Cychr to robić od początku do końca aby do tematu już nie wracać.

Radny J. Głuszko - prosiłbym o ten wariant gdzie jest objęta również instalacja elektryczna.

Kierownik PiR - tak naprawdę w pracach budowlanych nie ma różnicy a jedynie w wyposażeniu. Z tego Centrum Edukacji korzystać będą wszyscy i mieszkańcy i strażacy.

Radny B Ircha - może byśmy znaleźli trochę grosza aby reaktywować "Maślankę" w Cychrach. Tam były najlepsze golonki w całym powiecie.

Radny J Głuszko - sala sportowa jest na dole a szkoleniowe będą na górze.

Kierownik RI - jest niepowtarzalna szansa odremontowania OSP i salę gimnastyczną w Cychrach maksymalnym stopniu na wiele lat.

Przewodnicząca RM - kto jest za 300.000 zł na zadanie Polsko Niemieckie Centrum Aktywności w Cychrach.

Stan Radnych 19

Głosowanie: za jednogłośnie

Stwierdzam, że Rada wyraziła zgodę.

Przewodnicząca RM - kto jest za przyjęciem projekt uchwały w sprawie zmiany budżetu MiG Dębno na 2006 r, plus 4000 zł do zadania promenada.

Stan radnych na sali 19

Głosowanie.: za jednogłośnie.

Stwierdzam, że Rada podjęła uchwałę. Nr LXII/368/2006. Załącznik nr 9

=====================================

PKT 8 e projekt uchwały w sprawie upoważnienia Burmistrza MiG Dębno do zaciągnięcia zobowiązania finansowego.

Burmistrz MiG - występuję z wnioskiem o 150.000 zł aby można było rozstrzygać przetargi i nie czekać co miesiąc do sesji o zabezpieczenie kwot w budżecie. Będzie to łatwiejsze funkcjonowanie Urzędu i przetargów.

Przewodnicząca RM - czy są pytania do projektu uchwały.

Pytań nie było.

Kto jest za przyjęciem projekt uchwały w sprawie upoważnienia Burmistrza MiG Dębno do zaciągnięcia zobowiązania finansowego.

Stan radnych 19

Głosowanie: za 18

1 wstrzymujących

Stwierdzam, że Rada podjęła uchwałę nr LXII/372/06. Załącznik nr 10.

=====================================

PKT 8 b projekt uchwały w sprawie zmiany uchwały nr XVIII/188/04 RM w Dębnie z dnia 27.V.2004 r w sprawie ustalenia sieci publicznych szkół podstawowych i gimnazjów oraz granic ich obwodów na terenie MiG Dębno,

Radny P. Chrobak - komisja wspólna przyjęła projekt uchwały. Wniosek został wypracowany o kontynuacji dowozów dzieci do gimnazjum w Smolnicy dla klas II i III

Burmistrz MiG - proponuję aby wniosek przegłosować o kontynuowaniu dowozów klas II i III do gimnazjum w Smolnicy z Barnówka, Mostna, Więcławia.

Przewodnicząca RM - kto jest za przyjęciem wniosku Burmistrza?

Stan radnych na sali 19

Głosowanie: za jednogłośnie.

Stwierdzam, że wniosek został przyjęty.

Czy są pytania do projektu uchwały.

Kto jest za przyjęciem projekt uchwały w sprawie zmiany uchwały nr XVIII/188/04 RM w Dębnie z dnia 27.V.2004 r w sprawie ustalenia sieci publicznych szkół podstawowych i gimnazjów oraz granic ich obwodów na terenie MiG Dębno.

Stan Radnych na sali 20

Głosowanie : za 17

1 przeciw

2 wstrzymujących

Stwierdzam, ze Rada podjęła uchwałę nr LXII/369/2006. Załącznik nr 11

Radny Z Myszkowski - chciałbym powtórzyć wniosek z komisji wspólnej - zobowiązać Burmistrza i służby oświatowe do przeanalizowania sytuacji dowozów do szkół w taki sposób aby zorganizować niezależnie od przynależności dziecka do obwodu. Niezależnie od tego czy to dziecko jeździ zgodnie z obwodem czy do innej szkoły na terenie gminy należy je dowozić. Kursy autobusów i tak muszą się odbywać. Dajmy rodzicom prawo wyboru do jakich szkół chcą posyłać swoje dzieci. Niech również dyrektorzy zdecydują ile w swojej szkole mogą uczniów przyjąć.

Burmistrz MiG - musi być określenie pewnych ram. Czy np. 3 dzieci też należy wozić ze Smolnicy do SP nr 3 w Dębnie. Czy chodzi panu tylko o młodzież gimnazjalną.

Radny Z Myszkowski - chodzi mi o całą młodzież szkół podstawowych i gimnazjum. Nie mówmy tylko o sieci autobusów PKS bo mamy własne środki lokomocji i mamy zamiar dokonać zakupu dodatkowego autobusu. Dla wszystkich dzieci uprawnionych do dowozów tak zorganizować dowozy aby dzieci nie ponosiły kosztów zakupu biletów.

Burmistrz MiG - uchwaliliśmy obwody. Rozgraniczmy gdzie kogo dowozić w granicach obwodów. W innych sytuacjach będziemy dwa razy wozić dzieci. Będziemy kontynuować dowozy w okresie przejściowym. Jednak nie doprowadzajmy do takiej sytuacji, że będziemy wozić w dwa miejsca a koszty są naprawdę wysokie. W skali roku to kwota 600.000 zł.

Radny Z. Myszkowski - dlaczego pan zakłada, że będą dwa kursy. Proponuję aby temu tematowi się przyjrzeć. Jeśli rodzice z Barnówka chcą aby ich dzieci uczęszczały do gimnazjum w Smolnicy to gmina nie funduje im odrębnego autobusu tylko jada do Dębna i przesiadają się w odpowiedni autobus do Smolnicy. Rolą naszych służb jest tak spięcie tych kursów aby mogły się przesiąść i spokojnie dojechać do Smolnicy. Oni dokonali wyboru a my zabezpieczmy co leży po naszej stronie.

Burmistrz MiG - ja rozumiem intencję. Że taka jest możliwość, przesiąść się i kontynuować dojazd. Może być tak, że te ostatnie roczniki nie będą miały na co się przesiąść. Zaakceptowaliśmy obwody szkolne. Przez dwa lata będzie okres przejściowy a za trzy nie będzie możliwości dopłat do biletów.

Przewodnicząca RM - panie Burmistrzu temat zostanie przesunięty na komisję Rady.

===========================================

PKT 8 c projekt uchwały w sprawie wskazania Wiceprzewodniczącego Rady Miejskiej w Dębnie upoważnionego do określenia poleceń wyjazdu służbowego dla Przewodniczącego Rady Miejskiej.

Komisja przyjęła projekt uchwały.

Przewodnicząca RM - Czy są pytania do projektu uchwały.

Kto jest za przyjęciem projekt uchwały w sprawie wskazania Wiceprzewodniczącego Rady Miejskiej w Dębnie upoważnionego do określenia poleceń wyjazdu służbowego dla Przewodniczącego Rady Miejskiej

Stan radnych na sali 20

Głosowanie: za jednogłośnie

Stwierdzam, że Rada podjęła uchwałę nr LXII370/2006. Załącznik nr 12

============================================

PKT 8 d - projekt uchwały w sprawie zmiany uchwały w sprawie uchwalenia planu pracy Rady Miejskiej w Dębnie na 2006 rok.

Komisja przyjęła projekt uchwały.

Przewodnicząca RM - Czy są pytania do projektu uchwały. Kto jest za przyjęciem projektu uchwały w sprawie zmiany uchwały w sprawie uchwalenia planu pracy Rady Miejskiej w Dębnie na 2006 rok.

Stan radnych na sali 20

Głosowanie.: za 18

2 wstrzymujących się.

Stwierdzam, że Rada podjęła uchwałę nr LXII/ 371/2006. Załącznik nr 13

=====================================

PKT 8 f - projekt uchwały w sprawie zabezpieczenia wkładu własnego dla projektu "Praca z trudnym klientem" jako zadanie Ośrodka Pomocy Społecznej w Dębnie.

Skarbnik Gminy - wniosek OPS będzie realizowany w okresie dwóch lat. Należało zapisać że Rada Miejska w Dębnie zabezpiecza kwotę 25. 083 zł jako wkład własny. Z tego 13.220 zł zabezpieczyła w roku 2006 oraz w budżecie 2007 zł kwotę 11.863 zł.

Przewodnicząca RM - kto jest za przyjęciem projektu uchwały w sprawie zabezpieczenia wkładu własnego dla projektu "Praca z trudnym klientem jako zadanie Ośrodka Pomocy Społecznej w Dębnie'.

Stan radnych na sali 20

Głosowanie: za jednogłośnie

Stwierdzam, że Rada podjęła uchwałę nr LXII/373/2006. Załącznik nr 14

Ogłoszona została przerwa w obradach.

=======================================

PKT 1 e - Sprawozdanie Komisji Rewizyjnej za I kwartał 2006 roku.

Przewodniczący KR - W ostatnim kwartale posiedzeń Komisji Rewizyjnej odbyło się 8. Zakończyła się kontrola w DOK i trwa jeszcze kontrola wybranych inwestycji. Jesteśmy na etapie uzgadniania ustaleń między nami oraz panem Burmistrzem.

W tym miejscu odczytał wnioski z kontroli DOK, dodając swoje wyjaśnienia . Stwierdził, że odpowiedzi zostały udzielone. Odczytał niektóre odpowiedzi Dyrektora DOK. Na temat inwestycji jesteśmy umówieni z Burmistrzem i Kierownikiem RI. Chcielibyśmy ustalić jakie są procedury przy organizowaniu przetargów , realizacji zadań i przy ich rozliczaniu. Wydaje nam się , że warto zwrócić uwagę na bardziej efektywną pracą inspektorów nadzoru i starań przy opracowywaniu dokumentacji projektowej. Chcę zwrócić uwagę na taką rzecz, że niezależnie kiedy i kto z radnych będzie chciał zająć się dokumentacją przetargową muszą te rzeczy być czytelne dla wipów.

=============================

PKT 9 Odpowiedzi na zapytania

Przewodnicząca RM - Burmistrz udzielił już odpowiedzi na pytania.

PKT 10 Sprawy różne.

Radny J Baranowicz - co ze sprawą projektu uchwały w sprawie skargi na OPS.

Przewodnicząca RM - pani Jędrzejczyk wycofała na piśmie skargę na panią Kierownik OPS. Jest protokół i pismo podpisane przez panią Jędrzejczyk. Dlatego to dzisiaj nie stanęło w formie uchwały do podjęcia.

Radny J Baranowicz - prośba aby materiały na sesję nie docierały do nas w czterech ratach.

Przewodnicząca RM - staramy się aby docierały kompletne jednak nie raz są poślizgi w opracowywaniu materiałów stąd spóźnienia w ich dostarczaniu.

Radny J Baranowicz - do finansowych nie mamy zastrzeżeń , chodzi o inne materiały czy informacje.

Pani Waszczuk - mieszkam przy ul. Różanej przy jeziorze , które się tam utworzyło. Ulica ta jest o pół metra niżej niż kratki ściekowe i podczas deszczu tworzy się jezioro na całej szerokości ulicy. Ja nawet samochodem nie mogę wyjechać. Zalewa nam piwnice. Byłam zmuszona utworzyć wał przeciwpowodziowy, który zalewa teraz sąsiada.

Pan Górewicz - jaki jest dalszy los naszego pisma mieszkańców Oś. Siewna. Chodzi o ul. Różaną, Łąkową, Jaśminową. Czy pismo to zostało skierowane na posiedzenie Komisji jeśli nie to dlaczego. Otrzymałem odpowiedź od pani z którego wynika, że dalej będziemy się paplać w błocie do 2008 roku. Odczytał urywek z otrzymanej odpowiedzi. Każdy remont zaczyna się od najstarszej zabudowy.

Pan S. Ł.ąk - na pismo skierowane do Rady Miejskiej w sprawie inwestycji budowy dróg na oś Siewna odpowiedz otrzymaliśmy od pani przewodniczącej, ale mam wątpliwość. Czy pani dokładnie przeczytała pismo - sadzę, że nie. Pod tym pismem podpisał się pan Moździerz i pan pisał pod dyktando czyjeś. Jeżeli państwo piszecie, że połowa ul. Jaśminowej z jednostronnym chodnikiem tz że w Wydziale RI ludzie którzy to pisali nie wiedzą , że ta ulica ma dwustronny chodnik. Piszecie, że trzeba było wykonać ul. Czereśniową ale do połowy. Znam panią Bakalarczyk, która niechętnie daje pozwolenia, przegląda się. Napisane zostało, że w WPI brak finansowania. Jesteście państwo autorami Merkuriusza Dębnowskiego - w inwestycjach na 2005 rok nie ma ul. Czereśniowej i Kwiatowej. Inwestycje na 2005 rok wynosiły 12.500.000 zł plus ponad 2 500.000 zł pozostało niewykorzystanych środków z inwestycji w 2004 r. Czy to się zgadza? Kto kłamie? Jeżeli ktoś pokazuje ulice i nie wie, że ul. Łąkowa sięga do końca przechodzi przez ul. Różaną. Panie Burmistrzu - dlaczego w tym piśmie skierowanym do pana Górewicza nie napisaliście ,że na Łąkowej mieszka człowiek innej opcji i dlatego ta ul. Nie będzie robiona. To by było dla mnie zrozumiałe. Człowiek z mojego osiedla kiedyś mi daje projekt protokołu Komisji Rewizyjnej z kontroli dokumentacji pt. kanalizacja sanitarna gminy Dębno zdanie nr 2 z posiedzenia odbytego 8 .11 2005 r. Mam pytanie ile wydano środków na te projekty - faktura ostatniego projektu opiewa na 57.000 zł a w sumie wydano 195.000 zł czyli tak lekką ręką wydaje się pieniądze podatników. W Merkuriuszu jest podane, że 500.000 zł wydaje się znowu pieniądze na kanalizację gminy i znowu czekamy dwa lata minie i projekty będą nieaktualne. Pan Baranowicz mówił dzisiaj ile wydaliśmy środków ma prywatyzację PEC . Tyle uwag.

Pan H. Kreczmer - przytoczył odpowiedź na pismo syna. Wielu ludzi chce inwestować i robi im się różne niegrzeczne historie. Jeśli jest komisja urbanistyczna powinna zapytać strony zainteresowane. Proponuję aby ta komisja przestała istnieć. Odnośnie inwestycji koło przychodni - dlaczego parkingu nie zrobiono przy samej przychodni aby ułatwić ludziom dostęp do przychodni i osobom niepełnosprawnym. Potrzeba jest jednego człowieka do zadecydowania a nie komisji. W Dębnie niszczy się pomysły ludzi i bogactwo ludzkie. Wysoka Rada jest dla służenia ludziom a nie narzucania im co mają robić. To w niewolnictwie tak było. Należało by tu zadać szereg pytań - kto kieruje dewastacją miasta i na czyje żądanie. Czy infrastruktura miasta ma służyć mieszkańcom czy niezrozumiałym ambicjom architektów. Dlaczego hamuje się inicjatywy społeczne i proponuję zmiany w tej materii.

Pan Korżenko - mam drażliwą sprawę jako sam mieszkaniec. Pracuję w Komisariacie Policji w Dębnie jest tu mój przełożony pan Komendant Jacek Michalewski. Nas funkcjonariuszy Policji jako funkcjonariuszy publicznych wiążą zasady etyki, które jasno określają sposób wypowiedzi i zachowania. Mam zapytanie - czy radnych miasta i gminy Dębno też obowiązują zasady etyki? - sposób wypowiedzi i komentowania pewnych wypowiedzi w prasie publicznej i lokalnej. Większośc mieszkańców tą prasę kupuje lub dostaje. Moje pytanie do pana Radnego Irchy, bo kością niezgody , drzazgą w oku pańskim jest pomnik Orła Białego , miejsce usytuowania jego i rzekome w tym miejscu utworzenia ronda. Mam pytanie - jacy są tu inwestorzy?. Mam propozycję jeśli któryś z tych przedsiębiorców ma swojego kierowcę który nie umie złamać tira na skrzyżowaniu to proponuję aby pan Dutkiewicz udzielił lekcji jazdy tirem - jest to moja prywatna propozycja.

W tym miejscu odczytał wypowiedź radnego B. Irchy w gazecie "Puls Powiatu" z 3 marca 2006 roku. Dodał - że słowo zacytowane z gazecie oznacza pewną część ciała na której każdy z nas siedzi.

Panie Ircha jeśli ma pan sumienie to niech się pan w nie uderzy. Jeśli próbuje pan wypowiadać się na ten temat , w którą stronę orzeł ma się zwrócić - to najlepiej niech patrzy w górę, nikomu w tedy nie będzie szkodził. Poddaję Wysokiej Radzie sposób wypowiedzi czy ocenę etyczną wypowiedzi radnego , jako funkcjonariusza publicznego. Ja jako Policjant też jestem rozliczany za wypowiedzi w stosunku do społeczeństwa, w czasie interwencji, w czasie kontroli drogowych czy nawet na jakimkolwiek innym spotkaniu. Nie wiem - mam prośbę czy jest to możliwe aby stworzyć komisję etyki i rozliczać za wypowiedzi radnych w prasie publicznej w miejscach publicznych i na różnych spotkaniach. To jest moje pytanie jako obywatel miasta i osoba więżąca , jestem tym urażona. Nie żądam od pana przeprosin w prasie publicznej bo nie na tym rzecz polega. Ale proszę, jeśli ktoś z radnych się wypowiada nie poprosi kogoś o konsultację w jaki sposób te odpowiedzi układać.

Radny J. Baranowicz - pomijając słownik i kropki radnego Irchy nad usytuowaniem pomnika Rada powinna przedyskutować. Jeśli to będzie pomnik przy którym będzie zbierało się społeczeństwo to ma on rację jak on będzie obrócony i usytuowany. Jeśli będzie usytuowany blisko jezdni i chcemy zrobić imprezę z udziałem społeczeństwa to ludzie będą stać na jezdni, albo z tyłu za pomnikiem. Także odrzucając wszystkie wielokropki i skróty przedyskutować trzeba jego usytuowanie gdzie i jak ma wyglądać.

Radny K Witkowski - będzie się kręcił na rolce. Dawno na ten temat była debata. Ci co się tym nie interesują to nic nie wiedzą.

Radny J. Baranowicz - panie Witkowski, o ile ja znam troszeczkę przepisy i uprawnienia Rady , to Rada decyduje a nie powołana komisja o tym gdzie i jak ma być usytuowany pomnik. To jest zadaniem Rady. Nie żartowałbym bo mogę odwrócić żart, jeśli pan mówi, że na rolkach to wykorzystać to co pokazał pan Ircha na ostatniej sesji. Jest to jednak problem, który dotyczy przyszłości. Chciałbym zatrzymać się nad pismem złożonym przez 23 mieszkańców Oś Siewna. Pani Przewodnicząca znowu wybiórczo traktuje pisma złożone do Rady. Niektórych zaprasza się na komisję i inne osoby dla potwierdzenia , tutaj wyraźnie jest napisane Rada Miejska w Dębnie i pytałem na ostatniej komisji wspólnej co z tym pismem , odpowiedziała mi pani - " skierowałam do wyjaśnienia". Byłem przekonany, że zanim pójdzie odpowiedź do mieszkańców, po otrzymaniu przez panią wyjaśnień z wydziału, trafi to na komisję, odpowiednio zostanie temat przedyskutowany i wówczas pójdzie odpowiedź do mieszkańców. To Rada powinna zająć się tą sprawą. Jest pismo Burmistrza do pani Przewodniczącej i to miało chyba iść jako odpowiedź a poszło to co nie trzeba. W piśmie jest powiedziane , że dla całego Oś Siewna jest sporządzona dokumentacja projektowa. W ramach tej dokumentacji można wykonać ul. Różaną, Morelową, Łąkową gdzie jest 90 % zabudowy, a później dopiero Jaśminową, Czereśniową gdzie to budownictwo się zaczyna. Pozwolenie na budowę trwa jeśli obejmuje całość dokumentacji i w ramach tego pozwolenia wybiera się dla kogoś ulice i stąd jeszcze raz wnioskuję o powrót tego pisma na komisję , dokładne rozważenie i zapisanie w budżecie na 2007 rok wykonanie tych ulic.

Burmistrz MiG - jeden problem to zakres inwestycji drogowych na Oś Siewna a drugi problem to co zgłosił pan Korżenko i Rada powinna wypowiedzieć się w tym temacie. Na ostatniej sesji zwróciłem uwagę dla pana Irchy, że mimo wszystko symbole narodowe należy uszanować

Radny B Ircha - to żaden symbol tylko zmokła kura na gazecie.

Burmistrz MiG - w tym momencie zastanawiam się czy rozmawiać. Co do zakresu inwestycji na Siewnej zgłosił pan Jan, że jest projekt, dokumentacja, pozwolenie i zrobić od razu. Od 1998 roku mamy również dokumentację na Osiedle Północne. Kompleksowo robimy Cegielnianą Chrobrego itd. Założeniem Rady było że sukcesywnie będziemy poszczególne ulice wykonywać i takt Rada przyjęła stosowne zapisy w WPI. Ośiedle Siewna funkcjonuje na dwóch pozwoleniach na budowę. Jedno pozwolenie funkcjonuje W tym roku kończyło się pozwolenie na budowę i dlatego zrobiono część ul. Czerśniowej. Drugim pozwoleniem na budowę jest od ul. Kwiatowej po Łąkowa i dalej Morelowa, Jaśminowa. W ubiegłym roku wykonaliśmy część ul. Jaśminowej aby umożliwić mieszkańcom ruch okólny. Dlaczego jaśminowa nie została zrobiona do końca - bo takie były środki. Szkoda że pan Łąk się nie zastanowił jakie były przyczyny , że na początku roku projektowane było

12.500 000 zł , wykonano ile - szkoda, że pan się nie zastanowił. Znaczna część zeszłorocznego budżetu obejmowała zadania na które wnioskowaliśmy o środki unijne i te zadania zgodnie z wnioskiem Urzędu marszałkowskiego zostały przesunięte na ten rok. Realizacja jest w tym roku. W samorządach funkcjonuje obecnie zasada, że mamy prawo środki z inwestycji przesunąć na następny rok i z różnych przyczyn środki zostały przesunięte. Rada Miejska przesunęła środki z budynku socjalnego na realizację ul. Kwiatowej. Pan też jako Przewodniczacy RM spotykał się z podobnymi sytuacjami. Dlaczego ul. Kwiatowa - miałem na celu skomunikowanie ulic wzdłuż i ruch okólny. Następnym czynnikiem, który zdecydował o tym, że będzie to ul. Kwiatowa jest teren rekreacyjny. W WPI są zapisane kwoty na stopniowe realizowanie tych uli. Do utwardzenia gmina na dzień dzisiejszy ma około 20 km dróg plus tereny wiejskie gdzie ludzie mieszkaja po 60 lat w tym samym zagęszczeniu. Jest problem jak podzielić pewną ograniczona pulę środków i obdzielić wszystkich, musi tu pewien konsensus. Oś. Siewna sukcesywnie będzie realizowane. Podjęcie decyzji, która ulica pierwsza do nowej nawierzchni jest zawsze trudne. Jest to utrudnienie i uciążliwość dla mieszkańców ale najdłuższe odcinki wykonaliśmy. Jeszcze na 10 lat mamy co robić , tego co powinniśmy już wykonać . Staraniem tej Rady aby po kolei po części realizować potrzeby drogowe. Rozmawiałem z panem Kreczmerem, aby zwrócił się do Rady Miejskiej. Komisja urbanistyczna jest wymogiem ustawowym i wydaje opinie. Komisja urbanistyczna zajęła stanowisko , określiła zakres planu przestrzennego w tym rejonie miasta. Dysponentem przestrzeń publicznej jest zawsze Rada Miejska. Cóż by powiedzieli mieszkańcy oś Siewna jak by ktoś im tam chciał postawić market. Pan wiedział jaką działką dysponuje kupując ją, która miała już plan zagospodarowania przestrzennego. Prosiłbym o ostrożność wypowiadaniu się co do samodzielności, samorządności itd. Ponosi pan konsekwencje wcześniejszych decyzji, a z drugiej strony RM może na komisji wrócić do tego tematu i zastanowić się. Co powiedzą właściciele wcześniejsi, którzy wyrazili zgodę na taki a nie inny plan zagospodarowania przestrzennego. Plan urbanistyczny zakłada tam mniejsze działki budynki małogabarytowe a nie wielkogabarytowe budowle. Rada raz podjęła decyzję jak ten teren będzie zagospodarowany. Komisja urbanistyczna wyraziła negatywną opinię w pana sprawie.

Pan Kreczmer - Jest ogólnie przyjęte, że sąsiada należy zapytać. Bardzo proszę o powrócenie do sprawy i pozytywne załatwienie wypracowanie konsensusu aby wszystko miało "ręce i nogi".

Przewodnicząca RM - obiecuję że zgodnie z pana prośbą na komisję jeszcze raz przekażę sprawę.

Radny A. Brzozowski - nikt państwu nie odmawia racji , że ulice zamieszkane powinny być utwardzone. Proponuje aby przygotować informację na temat ciągów komunikacyjnych które wymagają utwardzenia. Jak pamiętam 12 lat temu w obrębie miasta mieliśmy 12 km dróg nieutwardzonych. Jakaś ich część została utwardzona za zasługą kolejnych składów Rady Miejskiej. Ja się przychylam do głosów państwa , że trzeba to zrobić szybko. Jesteśmy tu w takim momencie, że nie naszą rolą będzie przygotowywanie budżetu na rok 2007 i wypada przypomnieć państwu o aktywność i składanie wniosków do budżetu do 10 sierpnia. Należy przygotować informację na łamach Merkuriusza w kwestii stanu nawierzchni ulic i chodników w gminie. Taka publikacja byłaby ze wszech miar interesująca. Odnośnie budowy pomnika chcę panu Korżence podziękować za ten głos. Ja też jestem człowiekiem takim, że czasami wyrwie się to i owo z ust. Za każdym razem jest mi wstyd z tego powodu - ja ubolewam w sytuacji gdy powiem coś niegrzecznego czy kogoś urażę. Chciałbym zapytać jak kolega Bogumił się czuje. Na miłość Boską są pewne granice. Powtarza, ja również nie jestem bez winy - zdarza mi się powiedzieć coś nieadekwatnego do tematu i grona osób które się znajduje. Zawsze jest mi przykro i staram się osoby zainteresowane przeprosić. Pytam się pana Bogumiła jak on się czuje w sytuacji , które mamy pewne rzeczy poza dyskusyjne. Ja dzisiaj z tej sali wyjdę w kajdankach jeśli się kolega do tego nie ustosunkuje to chyba dam w pysk.

Radny B Ircha - to choć jak chcesz to ci dam. Ale sobie po ujeżdżacie dzisiaj , już komuna ujeżdżała mnie.

Radny M Jacura -chcę poinformować, że na złożoną interpelację na ostatniej sesji otrzymałem odpowiedź od pana Burmistrza i zgodnie z art. 37 Statutu pkt 7 powinienem zażądać odpowiedzi szczegółowej, ale nie robiłem tego bo nasza rozmowa czy pisanie pism do siebie nic nie da. Wystąpiłem do Biura Współpracy z Organizacjami Pozarządowymi w Szczecina odnośnie organizacji obozu sportowego i oczekuję odpowiedzi.

W tym miejscu odczytał pytania zawarte w piśmie.

Druga sprawa - kiedy zostanie uporządkowana prawna strona Klubu Seniora i powstanie tam Stowarzyszenie. Uważam, skoro Stowarzyszenia występują o środki to również Klub Seniora powinien być Stowarzyszeniem aby mogli ubiegać się o środki. Ja się nie zgadam aby środki na Klub Seniora były przekazywane w taki sposób jak obecnie. Rozmawiałem z panią Skarbnik i z panią Przewodniczącą, że w Klubie Seniora działają różne Kluby i można to połączyć w jedno Stowarzyszenie i środki im przekazać. Nie jestem przeciwny ale wszystkich traktować jednakowo.

Burmistrz MiG - z naszych szacunków wynika , aby dokończyć wszystkie nawierzchnie na Oś Siewna, te na które jest pozwolenie na budowę: Morelowa, Jaśminowa, Czereśniowa, Łąkowa- potrzeba około 2.000.000 zł. Jest to inwestycja rozłożona na dłuższy czas. Na Różanej myślę że niższymi kosztami można zlikwidować do jezioro wody. Zobowiązuję kierownika aby tą sprawę rozpatrzył i w ramach niższych kwot spróbować zaradzić temu. Co do Klubu Seniora - funkcjonuje tam około 5 Stowarzyszeń, które mają swoje zajęcia i są członkami innych Stowarzyszeń. Powołanie jeszcze jednego Stowarzyszenia jest bardzo trudne. Słuchając dyskusji w tej kwestii i wg Statutu możemy powołać Radę Seniorów po 1 lub 2 przedstawicieli Stowarzyszenia i w ten sposób to zalegalizować. Tej grupie ludzi należy udostępnić miejsce, zapewnić minimalne funkcjonowanie i określić im cel w jakim to ma zmierzać. Nadanie statutu dla Klubu Seniora czy regulaminu funkcjonowania nadanego przez Burmistrza po części może by zadowoliło radnego. Były dwa lata temu próby powołania Stowarzyszenia i spełzły na niczym, bo są tam emeryci i renciści , diabetycy , inwalidzi i ich oczekiwania zaczęły się rozjeżdżać. To wszystko blokuje powołanie jednego Stowarzyszenia. Myślę, że nadanie Statutu i Regulaminu Organizacyjnego Zarządzeniem Burmistrza dla Klubu Seniora rozwiąże problem.

Przewodnicząca RM - korzystając z obecności pana Komendanta Policji chcą pogratulować panu Korżence takiej postawy. Jeżeli w Polsce służby, które mają w mundurze Orzełek potrafią upomnieć się o godność Orła Białego, to myślę, że jest to ważne i naprawdę cenne godne najwyższego uznania i pochwały. Bardzo się cieszę z tego głosu proszę pana i serdecznie panu dziękuję. Jeżeli taką postawę mają wszyscy Policjanci to naprawdę możemy być dumni z Polaków w tym mieście. Serdecznie gratuluję tego stanowiska i serdecznie dziękuję panu za ten głos.

Pan Korżenko - może niektórzy radni nie zrozumieli o co mi chodzi. Panie Ircha to nie jest śmieszne. Podsimiechiwania może pan wykonywać między swoimi kolegami w pracy. Chodzi mi o sposób i esencję wypowiedzi. Jeśli pan zaczął kampanię wyborczą to gratuluję spalonego startu. Na pewno szerokim głosem rozejdzie się w jaki sposób podchodzi pan do mieszkańców Dębna i do instytucji jaką jest kościół.

Radny B Ircha - panie Korżenko pańską rolą jest głównie pilnowanie porządku w mieście i tam ma pan przede wszystkim się wykazać a nie insynuować. A gdzież ja tu kościół obraziłem?. Proszę pana należało zapytać redaktora który pisał w gazecie. Ja na sesji mówiłem wyraźnie aby w tym miejscu pomnika nie budować. Pomnik Orła Białego proponowałem postawić na miejscu obecnego rynku. Tam będzie jego godne miejsce a nie na skrzyżowaniu ulic.

Pan Korżenko - panie Ircha zacytuję pańską wypowiedź dosłownie z gazety "Puls Powiatu" Niech reszta radnych posłucha. Chciałem być grzeczny i jestem nadal grzeczny. Ale jeśli komuś nie pasuje nie dosłowne cytowanie. W tym miejscu zacytował słowa zawarte w 'Gazecie Plus Powiatu" : podobno powstał problem w którą stronę będzie skierowany Orzeł Biały . Jeśli w stronę kościoła to będzie miał - zacytuję brzydkie słowo " będzie miał w dupie miasto".

Radny B Ircha - ale tam nie ma w dupie.

Pan Korżenko - jest du - trzy kropki i pie.

Radny B Ircha - no to co to jest tam w dupie?

Pan Korżenko - to jak mam to zrozumieć? Gratuluję panu.

Radny B Ircha - niech pan spocznie bo pan Policjant a ja teraz będę mówił. Widzicie to jest tak: uderz w stół to nożyce się odezwą. Poprzednio była tu młoda sybiraczka i zapytałem ile ma lat , powiedziała mi że Stalina powinienem sobie w ogródku postawić. Pewnie że mógłbym ale nie mam skąd go wziąć. Nie mogą być decyzje podejmowane bo zbierze się kilku ludzi i o wszystkim decydują. Pani Przewodnicząca dobrze by było aby wszyscy pracowali jak należy a nie tylko gadali, funkcjonariusze porządku pilnowali. Nie słowa a czyny świadczą o ludziach, a pani tylko pięknie mówiła. Dziękuję. Mi się ten projekt nie podoba. Póki pomnik nie stanie i nie będzie poświęcony i społeczeństwo go nie zaakceptuje to dla mnie powiedziałem tak że wygląda jak zmokła kura. To nie jest symbol narodowy. Kiedyś będzie jak będzie zrobiony. Powinien być poddany pod osąd społeczny. Dlaczego tam na siłę chcecie budować miejsce nie jest godne tego co ma tam powstać. Pani Przewodnicząca w Merkuriuszu powiedziała wcześniej, że nie wiemy w którą stronę ustawić Orła. Było tak Pani Przewodnicząca ? Głosie Szczecińskim napisała pani, że nie wie jak ustawić Orła. Dlaczego Pani nie wiesz jak ustawić Orła - on jest niezręcznie tam. Jak będzie do miasta to w stronę kościoła będzie ogonem oby nie było obrazy, jak będzie odwrotnie to też będzie nie politycznie. To nie jest miejsce i ta pani która pisała tu powiedziała wyraźnie - chodzi o spowodowanie dyskusji a nic innego w gazecie nie było niż to co mówiłem na sesji.

Pan H. Kreczmer - sprawa Orła Białego jest nie zwykle ważną sprawą. Przecież Orzeł Biały to nasze wezwanie. 80% ludzi pochodzi z kresów a tam był Sybir i była rzeź. Z jakimi problemami ludzie tu przyszli i tu misi być takie coś. Jesteśmy zobowiązani do uhonorowania i postawienia pomnika w godnym miejscu. Pan Ircha proponuje w drugim miejscu bo chodzi jemu o coś innego- jemu chodzi o bezczeszczenie tego pomnika . Na tym placu jest toaleta publiczna, a więc jemu tylko o to chodzi.

Radny B Ircha - ubikację można zlikwidować .

Pan H Kreczmer - musi to być plac odpowiednio uformowany i jest to nasz obowiązek wobec społeczności.

Burmistrz MiG - sprawa miejsca na pomnik było ustalone przez Radę Miejską poprzedniej kadencji, uchwalony plan zagospodarowania. Następnym dokumentem jest uchwała RM tej kadencji , że w tym miejscu zgodnie z planem zagospodarowania powstanie pomnik Orła Białego. Z panią Przewodniczącą podjęliśmy działania w celu wykonania uchwały Rady. Powołałem Komitet Budowy Pomnika i zaprosiłem wszystkich przedstawicieli organizacji społecznych. Zaproszenie to przyjęło 90 % organizacji społecznych i delegowały do tego Komitetu swojego przedstawiciela. Powołałem wszelkie służby budowlane aby Komitet mógł konsultować się zgodnie z przepisami. Odbyły się dwa posiedzenia i dyskutowano w jaka stronę aby na lata postawiony pomnik mógł stać i na zasadzie konsensusu służyć wszystkim. Co by pan nie powiedział, każdy pomnik ma przód i tył. Panie Ircha niech pan sobie wyobrazi, że 20.000 ludzi swój pogląd wyraża. Ludzie, którzy przez społeczeństwo zostali wybrani i mają mandat zaufania i chcą to trudne zadanie wypełnić.

Przewodnicząca RM - projekt został wybrany jest zrobiony przez artystę malarza pana M. Kuliga pracownika Akademii Sztuk Pięknych z Wrocławia. Uzyskał bardzo wysokie oceny od naszej pani dyrektor Staneckiej - Dyrektora Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków . Makieta była wystawiana na wystawie Regionalnej w Książnicy Pomorskiej. Ludzie się zachwycają , ludzie którzy wyjechali z Dębna gratulują nam że dobrze zrobiliśmy i że Dębno będzie miało swój symbol swoje korzenie i centralne miejsce gdzie będziemy mogli się spotykać a nie na cmentarzu. Prosili o to Kombatanci , niektórzy z nich już nie żyją. Nie wiem - żeby tu wśród nas Polaków była tak brudna dyskusja nad symbolem na który czekają 60 lat ci którzy nie byli wolni i nie mieli ojczyzny , to po prostu się nie godzi i człowieczeństwu nie przystaje. Bardzo proszę niech pan zaprzestanie dyskusji bo to się nie godzi.

Radny Z Myszkowski - Pani Przewodnicząca pani sama dopuszcza do takiej dyskusji - to nie jest temat dzisiejszej sesji. Jeśli mamy dyskutować to proszę przygotujmy to i zaprośmy ludzi , którzy na ten temat mogą więcej powiedzieć i wtedy dyskutujmy. Natomiast rzucenie takiego hasła - jeden się obrazi drugi wychodzi do niczego nie prowadzi. Ja nie chcę wyrażać swojej opinii i nie jestem przeciwnikiem budowy pomnika bo rzeczywiście powinien powstać w mieście. Po co w tej chwili o tym rozmawiać.

Radny B Ircha - no to pomnik zostawmy w spokoju.

Radny A Brzozowski - czekam na przeprosiny.

Radny B Ircha - kogo - ty przeproś żeś na sesji nawalony powiedział ty komunisto, zdrajco.

Radny A Brzozowski - były przeprosiny.

Radny B Ircha - sprawa parkingów koło przychodni i przy boisku na Grunwaldzkiej - pan Getman to nawet ładnie to robi, ale pod kontem prostym, ostre głębokie wcięcia. Należało teren obniżyć i wjazdy trochę ze skosem. Jak się robi top w sposób przemyślany. To samo przy przychodni , nie przekonacie mnie , że jest tam dobrze. Tam będzie teren odpowiedni dla piesków, natomiast ludzie będą się denerwować i wyzywać. W Merkuriuszu wiadomości są podawane albo nie czytelnie albo nie rzetelnie - krytykowaliśmy Merkuriusza , mieliśmy go poprawić, miał być samorządowy ale niestety tak się nie stało. Merkuriusz powinien zawierać konsultację ze społeczeństwem - a tego nie ma. W poprzedniej kadencji była dyskusja o Radach Dzielnicowych. Można by było podzielić miasto na Dzielnicę północną i południową. Rady te Dzielnicowe miały by lepszy kontakt z Urzędem i Radą Miejską i byłyby one społeczne. Uważam że możemy do tego tematu wrócić.

Radny J Baranowicz - mieszkańcy Oś Siewna oczekują od Rady rzetelnego rozpatrzenia ich sprawy. Ponawiam wniosek o to, aby pismo wróciło na komisję , poprosić zainteresowanych 3 osoby i odpowiedzieć. Napiszą oni do wojewody a wojewoda do Rady i wtedy odpowiemy, że ludzie nie mają racji.

Burmistrz MiG - może zaprośmy wszystkich przedstawicieli tych osiedli gdzie są pozwolenia na budowę i projekty. Pan proponuje tylko jedną grupę mieszkańców.

Przewodnicząca RM - obiecuję panu, że sprawa wróci na komisję Rady tak samo sprawa pana Kreczmera. Odnośnie Różanej Burmistrz zlecił panu Moździerzowi przyjrzenie się tym niedogodnościom. Powiadomię państwa kiedy komisja będzie obradowała. Jeśli chodzi o Rady Osiedlowe to prawo mówi bardzo wyraźnie jak te rady funkcjonują. Jest to możliwe do powołania jeśli znajdą się osoby chętne do pracy w takich radach.

Przewodnicząca RM - związku z wyczerpaniem się porządku LXII sesji RM zamykam obrady i dziękuję za udział.

===========================================

Protokołowała Przewodnicząca RM

Ewa Bajkiewicz Helena Sługocka

1

1

Metadane - wyciąg z rejestru zmian

Akcja Osoba Data
Dodanie dokumentu: Arkadiusz Mazepa 26-05-2006 10:21
Osoba, która wytworzyła informację lub odpowiada za treść informacji: 26-05-2006
Ostatnia aktualizacja: - 26-05-2006 10:21