Logo BIP Logo ePUAP
Biuletyn Informacji Publicznej
herb jednostki
Urząd Miejski w Dębnie
System eBoi

eBoi
Jak załatwić sprawę?

System eWrota

eWrota
BIPy jednostek organizacyjnych.

Protokół z Sesji Nr LI z dnia 31.08.2005 r.


Protokół z przebiegu LI sesji Rady Miejskiej w Dębnie w dniu 31.08.2005r.

Obrady odbyły się w sali posiedzeń UMiG o godz. 10.00.

Sesja trwała do godz 14.00

Na wstępie Przewodnicząca RM Helena Sługocka otworzyła obrady i przywitała wszystkich obecnych.

Poinformowała, że na sali obrad są obecni: Burmistrz MiG, Z-ca Burmistrza MiG, kierownicy i dyrektorzy jednostek gminnych, kierownicy wydziałów UMiG, sołtysi wsi, mieszkańcy MiG.

Lista obecności gości stanowi załącznik nr 1

Przewodnicząca RM - dzisiaj przypada wielka rocznica zrywu Solidarnościowego. " Solidarność to znaczy jeden i drugi nigdy jeden przeciw drugiemu” Jan Paweł II 25 lat Solidarności - tej która wyrosła z buntu przeciwko nieprawdzie o nas samych, o człowieku, narodzie, Polsce. Silne zakorzenienie w tym co w narodzie trwałe, budowane na skale, wyryte w sercach i pielęgnowane z dziada pradziada dało siłę szerokim rzeszom Polek i Polaków, by bez względu na konsekwencje upomnieć się o prawdę.

Nadzieja dodawała otuchy. Nadzieja na spełnienie pragnień o polskości nie wyżebranej, o Polsce w której duch poległych broni godności i dumy, broni polskich pól, zakładów pracy , języka , kultury, naturalnych bogactw i ich służebnej roli dla narodu i pojedynczego człowieka .Zwycięstwo dało wolność oczekiwaną i błogosławioną. Nowe wdarło się na teren wolności z każdej strony. Odpowiedzialność nie zagospodarowała wszystkich obszarów wolności. Wiele skaziła samowola. Pokolenie walecznych zna smak niewoli i wolności ciężko zdobytej ale ono powoli odchodzi. Odpowiedzialność każe budzić wciąż na nowo czujność serc polskich, budzić patriotyzm młodych i uczyć, uczyć odpowiedzialności za sprawy wielkie i małe w Ojczyźnie małej i wielkiej. Pracy i walki nie koniec. Pamiętajmy Solidarność to jeden i drugi nigdy jeden przeciw drugiemu. Wielu ludzi oddało życie za wolność . Minutą ciszy uczcijmy poległych za wolność.

Wszyscy na sali powstali i minutą ciszy uczcili poległych za wolność podczas ruchu solidarnościowego i przeddzień rozpoczęcia II wojny światowej.

Stwierdziła, że na stan 21 radnych w obradach udział bierze 17 co stanowi 81 % stanu ogólnego Rady.

Nieobecni: Radny P. Chrobak, S. Lenartowicz, K. Kasprowiak.

Wobec czego Rada może obradować i podejmować prawomocne uchwały.

Lista obecności radnych stanowi załącznik do protokołu nr 2

Informuję że wpłynęło pismo od Burmistrza o wprowadzeniu do porządku obrad projektu uchwały w sprawie zmian do uchwały nr XXXVIII/241/2004 RM w Dębnie z dnia 30 XIII 2004 r w sprawie ustalenia wykazu wydatków, które nie wygasają z upływem roku budżetowego.

Skarbnik Gminy - omówiła potrzebę podjęcia dzisiaj uchwały.

Kto jest za wprowadzeniem do porządku obrad projektu uchwały w sprawie zmian do uchwały nr XXXVIII/241/2004 RM w Dębnie z dnia 30 XIII 2004 r w sprawie ustalenia wykazu wydatków, które nie wygasają z upływem roku budżetowego.

Stan radnych na sali 18

Głosowanie: za jednogłośnie.

Stwierdzam, że projekt uchwały został wprowadzony do porządku obrad.

Przewodnicząca RM przedstawiła porządek obrad:

1. Sprawy regulaminowe:

a/ otwarcie sesji RM,

b/ stwierdzenie kworum,

c/ przyjęcie protokołów z przebiegu XLIX i L sesji RM,

d/ informacja Przewodniczącego RM o działaniach podejmowanych między

sesjami,

2 Sprawozdanie z działalności Burmistrza MiG Dębno,

a/ pytania do sprawozdania Burmistrza,

b/ odpowiedzi na pytania dotyczące sprawozdania Burmistrza,

c/ przyjęcie sprawozdania z działalności Burmistrza.

3 Interpelacje i zapytania radnych.

4 Informacja z przebiegu wykonania budżetu za I półrocze 2005 r.

5 Informacja o założeniach do budżetu MiG Dębno na 2006 rok.

6 Informacja o przygotowaniu placówek oświatowych do nowego roku

szkolnego 2005/2006.

  • Podjęcie uchwał w sprawie:

a/ zmiany budżetu i zmian w budżecie MiG Dębno na 2005 rok,

b/ uchwalenia zmiany miejscowego planu zagospodarowania

przestrzennego terenu w rejonie ul. B Chrobrego, miasta Dębno,

c/ przeprowadzenia konsultacji dotyczących zniesienia urzędowych nazw

miejscowości i ich części na terenie gminy Dębno, powiat myśliborski,

województwo zachodniopomorskie

d/ rozpatrzenie skargi radnego Jana Baranowicza w sprawie dowozu dzieci do

publicznej Szkoły Podstawowej w Dargomyślu.

e/ zmian do uchwały nr XXXVIII/241/2004 RM w Dębnie z dnia 30 XIII

2004 r w sprawie ustalenia wykazu wydatków, które nie wygasają z

upływem roku budżetowego.

8. Odpowiedzi na zapytania.

  • Sprawy różne.

10. Zamknięcie sesji RM

Przewodnicząca RM - czy są uwagi do porządku obrad?

Radny Jan Baranowicz - zgłaszam wniosek formalny o zmianę zapisu treści pkt 7 d - w porządku obrad. Pani Przewodnicząca zapisała „ rozpatrzenie skargi radnego Jana Baranowicza w sprawie dowozu dzieci do publicznej SP w Dargomyślu”.Taka treść znalazła się również na zawiadomieniach o sesji na tablicach ogłoszeń. Stwierdzam ten zapis nie jest właściwy. Chcę poinformować panią Przewodniczącą i wszystkich obecnych , że nigdy nie byłem przeciwny dowożeniu dzieci z gminy Boleszkowice do szkoły w Dargomyślu. Domagałem się jedynie jednakowego traktowania dzieci w całej gminie. W piśmie do wojewody zachodniopomorskiego nie wspomniałem ani słowem o szkole podstawowej w Dargomyślu. Nie składałem też skargi na dowóz dzieci do publicznej szkoły w Dargomyślu, o finansowaniu przez gminę Dębno zadań własnych gminy Boleszkowice. Składam wniosek o zmianę zapisu tak, aby odzwierciedlał treść pisma złożonego wojewodzie zachodniopomorskiemu. Rozpatrywanie tego pkt w takim jak został zapisany w porządku obrad mija się z celem bo nie odpowiada prawdzie i nie może być rozpatrywany.

Radny M Komarowski - pkt 7d był omawiany na komisjach w brzmieniu jak na zawiadomieniach o sesji. Podjęliśmy uchwałę że wrócimy po opinii RIO i radcy prawnego. Wnioskuję za zdjęciem pkt 7 d z porządku obrad.

Burmistrz MiG - wojewoda przekierował pismo pana Baranowicza do Rady Miejskiej. Odczytał treść odpowiedzi od wojewody. Organ nadzoru potraktował to jako skarga i jesteśmy zobowiązani podjąć decyzję i wojewodzie udzielić odpowiedzi. Pan Baranowicz pełni funkcje publiczne i stykał się pan z różnymi pismami i organ nadzoru tak to potraktował.

Radny J. Baranowicz - dyskusja tu jest na temat czy to skarga czy nie skarga a ja kwestionowałem tylko o zapis w porządku obrad a nie jak zakwalifikowano moje pismo. Moje pisma skierowałem do Wojewody i RIO po sesji majowej, kiedy prosiłem aby zdecydować, że od września będą dowożone dzieci z Mostna, Więcławia i Łaz do Barnówka i sprawa byłaby zamknięta. Nic nie mówiłem o dowożeniu dzieci podstawowej w Dargomyślu a jedynie o finansowaniu przez gminę zadania gminy Boleszkowic.

W tym miejscu odczytał pismo jakie skierował do Wojewody i do RIO.

Zapis w porządku obrad powinien odzwierciedlać treść pisma do wojewody. Obsługa prawna powinna przygotować opinię czy Burmistrz może finansować zadania innej gminy odmawiając tego swoim dzieciom.

Przewodnicząca RM - przepraszam, że sformułowanie w porządku obrad nie satysfakcjonuje pana Baranowicza ale w piśmie sprawa dotyczy finansowania dowozów , nieprawidłowego działania Burmistrza , dowozu dzieci z Barnówka -jest tu kumulacja różnych spraw i nazwanie tego w jednym haśle do porządku obrad było trochę karkołomną. W związku z tym , że w rezultacie chodzi o sprawę dowożenia dzieci dlatego można to było nazwać że chodzi o dowożenie dzieci do Dargomyśla. Jeśli to zakłóca tok myślenia pana Baranowicza możemy to nazwać inaczej. My jednak będziemy przyglądać się całości treści a nie tytułowi do rozpatrzenia.

Radny A. Brzozowski - jest stała metodyka zgłaszanych przez J. Baranowicza - jest to oficjalne zawiadomienie i osoba rozpatrująca pismo potraktowała jak skarga i na tym koniec. Nad czym mamy dyskutować. Obowiązuje nas jakiś termin zajęcia stanowiska w sprawie W moim przekonaniu łączenie spraw dowozu dzieci do szkoły w Barnówku ze sprawą skargi na działalność Burmistrza jest w/g mnie nie dopuszczalne, tak się nie robi. Jest to szantaż ze strony Jana Baranowicza, który mówi, że jak zostanie zapisane jak on chce to on wycofa skargi.

Burmistrz MiG - nie ma przeszkód aby gmina mogła dowozić dzieci do szkół publicznych. Rozróżnijmy dwa zadania obowiązkowe i nieobowiązkowe. Obowiązkowym zadaniem jest dowóz dzieci do szkół publicznych. Nie przyjęcie dzieci z gminy Boleszkowice do szkoły w Dargomyślu pogarszamy sytuację finansową szkoły w Dargomyślu. Stanowisko Kuratorium - dzieci z Barnówka sa objęte dowozem i gmina zapewniła im dowóz do SP nr 1 w Dębnie.

Burmistrz przytaczał niektóre stwierdzenia zawarte w pismach od Kuratora i opinii prawnej w kwestiach dowozu.

Przewodnicząca RM - wniosek radnego Komarowskiego o wycofaniu z porządku obrad pkt 7 d

Kto jest za wycofaniem z porządku obrad pkt 7d w sprawie rozpatrzenia skargi radnego Jana Baranowicza w sprawie dowozu dzieci do publicznej szkoły podstawowej w Dargomyślu?

Stan radnych na Sali 18

Głosowanie: za 12

4 przeciw

/ 2 radnych nie głosowało/

Stwierdzam, że Rada przyjęła wniosek.

Radny Z Myszkowski - przyjęty wniosek radnego Komarowskiego nie kończy sprawy w kwestii tytułu jest istotną sprawą. Pani Przewodnicząca powinna podjąć decyzję o tytule na przyszłość.

Przewodnicząca RM - w sprawach różnych

Burmistrz MiG - w protokołach poprzedniego Zarządu była dyskusja ale nie było decyzji . Są tu członkowie ówczesnego Zarządu - czy taką decyzję panowie podjęliście czy nie - takie pytanie zadaje i proszę mi odpowiedzieć jeśli nie teraz to może na piśmie. Proszę o wypowiedzenie się czy to był błąd czy w dobrej wierze.

Przewodnicząca RM - kto jest za przyjęciem porządku obrad z poprawkami.

Stan radnych na sali 18

Głosowanie: za jednogłośnie.

Stwierdzam, że porządek obrad został przyjęty.

Informuję, że protokoły z przebiegu XLIX i L sesji RM zostały sporządzone i wyłożone do wglądu w Biurze Rady. Dotychczas nie wniesiono uwag. Czy w dniu dzisiejszym ktoś chce zgłosić uwagi do protokołów.

Uwag nie było.

Kto jest za przyjęciem protokołów z przebiegu XLIX i L sesji RM?.

Stan radnych na Sali 18

Głosowanie: za jednogłośnie

Stwierdzam, że Rada przyjęła protokoły.

PKT 1 d - informacja Przewodniczącego o działaniach podejmowanych między sesjami.

Przewodnicząca R - przedstawiła informację o działaniach podejmowanych między sesjami.

Sprawozdanie stanowi załącznik nr 3

PKT 2 - sprawozdanie z działalności Burmistrza MiG Dębno.

Burmistrz MiG - przedstawił sprawozdanie z działalności za okres od 29 lipca do 31 sierpnia 2005 roku.

Sprawozdanie stanowi załącznik nr 4.

Przewodnicząca RM - czy są pytania do sprawozdania.

Radny J. Głuszko - czy wizyta w Szczecinie z Dyrektorem Wielkopolskiej Spółki Gazowniczej ma związek z moim wnioskiem o gazyfikację wsi Cychry. Proszę o szerszy komentarz.

Radny Z Myszkowski - budowa zielonych ostoi - pomyłka. Ostoja to co innego znaczy .

Radny B Ircha - nie rozumem modernizacja dachu UMiG , może to konserwacja.

Radny S. Witkowski - 12 ofert na wodociąg Młyniska - skąd taka rozbieżność w kwotach ofert. Działka na ul, Zielonej, która to jest działka i czy zgodne z zagospodarowaniem przestrzennym.

Burmistrz - spr Młyniska - rozpiętość duża kwot od 600.000 zł do 1800.000 zł. Trzy oferty na poniżej 700.000 zł. Ul. Zielona jest to samodzielna działka , przy pierwszym przetargu nikt nie przystąpił. Będzie drugi przetarg i będę kontynuował cykl sprzedaży. Modernizacja dachu - remont można było określić. Zielone ostoje - nazewnictwo się kojarzy z czym innym ale jest właściwe i EUROREGION tak to nazywa. Sprawa gazyfikacji doszło do spotkania - na dzień rozmów pana Głuszki pan dyrektor miał do dyspozycji 32.000.000 zł. Na dzień naszej rozmowy i ostatecznych decyzji ma 14.000.000 zł i nie jest możliwe dokonanie gazyfikacji Cychr w przyszłym roku .

Radny A. Dobropolski - spotkanie w Strasbergu, proszę rozszerzyć informację.

Burmistrz MiG - sprawa finansowania wniosku na Chojeńską i Kosynierów i wymagany jest partner zagraniczny i mamy poparcie partnera zagranicznego. Wniosek z INTREREGU.

Kto jest za przyjęciem sprawozdania z działalności Burmistrza MiG Dębno?

Stan radnych na Sali 18

Głosowanie: za 17

1 wstrzymujących się

Stwierdzam, że Rada przyjęła sprawozdanie.

========================

PKT 3 - interpelacje i zapytania radnych.

Przewodnicząca RM - proszę o składanie interpelacji i zapytań.

Radny J. Baranowicz - możliwość zapewnienia opieki w przedszkolnej.

PKT 4 - Informacja z wykonania budżetu MiG Dębno za I półrocze 2005 roku.

Proszę o wnioski komisji.

Komisje przyjęły informację z wykonania budżetu za I półrocze 2005 roku.

Radny A. Brzozowski - niski stopień wykonania inwestycji. Przyczyna leży po stronie pacy wydziału UMiG i Burmistrza. Sprawa budowa boisk sportowych w gminie. Realizacja drobnych zadań pozwala budować wnioski, że z realizacją tych zadań jest coś nie tak. Chcemy zaproponować komisjom aby w pracy należy uwzględnić realizacje inwestycji w gminie. Nasze wnioski nie są obarczone dużym bagażem błędów. Należy odbyć dyskusję na temat realizacji inwestycji.

Radny J. Baranowicz - wykonanie wydatków za I półrocze 2004 do 2005 r. Nie wiem za czym mam głosować bo informacja z wykonania budżetu jest rzetelna i prawidłowa czy za tym co się kryje za tymi zapisami. Na wydatki majątkowe w roku 2004 w planie mieliśmy 11.000.000 a wykonano do końca czerwca za 1.703.000 tj 16 % . Prawie 2.000.000 zł przeszło na rok bieżący i do końca czerwca br inwestycje zakończone i wykonane. Wykonano za 734.000 zł to 5% środków zostało wykorzystane. Czy chęć nadgonienia tego do kwoty prawe 14.000.000 nie doprowadzi do byle jakiego wykonania zadań inwestycyjnych. Jest tragiczna sytuacja wykonania 5% zadań inwestycyjnych do półrocza. Stąd dylemat przy głosowaniu.

Burmistrz MiG - z 14.000.000 zł znaczna kwota jest ulokowana w środkach o dofinansowanie z PORR. Przesuwaliśmy dwukrotnie te środki. Była niemożliwość wykonania wielu zadań mając zablokowane środki finansowe we wnioskach. . Inaczej to wygląda jeśli wyłączymy środki z zadań unijnych . Tego pan Baranowicz nie wziął pod uwagę oceniając wykonanie budżetu za półrocze. Patrzmy realnie na wykonanie i patrzmy na przyczyny.

Radny A. Dobropolski - jeśli chodzi o inwestycje, błąd leży w tym, że my projektujemy np 100 m drogi lub 150 m - nikt się nie zgłosi bo wykonawca na 100 m sprzętu nie będzie ściągał. Apeluję i proszę aby wykonywać całość inwestycji a nie małe odcinki by zadowolić niektórych. Należy robić całość inwestycji a nie kawałkami.

Burmistrz MiG - co do przetargu to chodziło o nawierzchnię asfaltową i nikt się nie zgłosił. Chcąc realizować postulaty mieszkańców postawiliśmy warunki aby w sierpniu wykonać inwestycje a oczekiwany termin realizacji we wrześniu i nikt się nie zgłosił. Nie można do drugiego przetargu zmieniać specyfikację. Zadanie nawierzchni asfaltowej weszło w końcu czerwca i wydział inwestycji nie mógł wcześniej ogłosić przetargu. Ktoś niezorientowany ma swoje zdanie.

Radny B Ircha - ktoś wystąpił o te środki i musiał mieć wyobrażenie. Te ul. można było wcześniej przygotować jak: Ogrodowa, B. Września, Chrobrego . My żyjemy w wirtualnym świecie. Należy wybrać priorytety na które starać się o środki unijne.

Burmistrz MiG - pan nie rozumie nowej rzeczywistości - musi być 100% finansowania jeśli zabiegamy o środki unijne. Płacimy wykonawcom a następnie otrzymujemy zwrot. Nie możemy budżetu tak zbudować aby mieć więcej wniosków niż środków, musimy mieć budżet wyważony. Musimy sprawnie się w tych sprawach poruszać i albo będziemy zabiegać o środki zewnątrz albo nie. Nie do mnie te pretensje.

Radny J. Baranowicz - może nie do końca rozumiemy zabieganie o środki unijne i ich realizację . Rozmawialiśmy swego czasu , że środki finansowe swoje przeznaczać na zadania konkretne , które zostaną zrealizowane a na realizację zadań z dofinansowaniem ze środków unijnych pozyskiwać kredyty. Obecnie angażujemy swoje środki na zadania na które nie zawsze otrzymujemy dofinansowanie i są to wirtualne zapisy. Nie należy rozdrabniać inwestycji na 50-60 a zapisać na całościowe inwestycje a pod środki unijne branie kredytu i uruchomienie go w odpowiednim momencie. Takie działania są prawidłowym czuwaniem nad budżetem i prawidłowe wykorzystanie swoich środków.

Burmistrz MiG - założenia do tegorocznego budżetu były takie: wypuszczamy wszelkie zadania projektowe i do kwietnia zostało to wykonane. Następnie weszły drobne zadania. Duże zadania ulokowane są we wnioskach lub jak wodociąg Młyniska jako swoje. Nie mogłem w czerwcu wpuścić wykonawcę na wodociąg w Młyniskach jak rolnicy mają zboże na polu. Oprócz dużych zadań są do realizacji małe np te które Komisja Rolna typowała do realizacji. W ubiegłym budżecie było 63 zadania inwestycyjne z czego 40 przechodziło przez biuletyn zamówień publicznych , w tym roku 30 przez biuletyn. W tej chwili przygotowujemy się do inwestycji na przyszły rok.

Radny Z. Myszkowski - jaki jest stan kanalizacji , proszę przybliżyć.

Burmistrz MiG - zakwalifikowany został wniosek na rozbudowę drugiego bioksybloku na oczyszczalni, czyli zapewnienie funkcjonowania oczyszczalni dla terenów całej gminy oraz dwie miejscowości Dargomyśl i Bogusław. W tej sprawie czekamy na uzgodnienia z wojewodą. Na dzień 10 września wydział inwestycji będzie miał gotową specyfikację i ogłosimy przetarg. W miesiącu lutym będzie można wejść na plac budowy bioksybloku. W tej chwili przygotowujemy się do przyszłorocznych inwestycji.

Radny J Głuszko - nie należy ubolewać że masy bitumicznej nie można kłaść zimą. Można ją kłaść w listopadzie i w marcu.

Radny A. Bójko - było przyjęte że wykonana zostanie dokumentacja kanalizacji na ul. Pułaskiego Piaseczna, Włościańską łącznie z nawierzchnią ul. Pułaskiego. Realizacja niech odbywała by się w okresie kilku lat. Ta ul, ma 60 lat. Jednak zlecenie jest na kanalizację a nie ma na nawierzchnię ul. Pułaskiego. W pozostałych inwestycjach również tak się dzieje. Skoro przyjęliśmy to zadanie nich ono będzie realizowane. Jeżeli w budżecie przyjmujemy do realizacji ul Jana Pawła jednak nie widzę aby coś w tym roku zostało tam zrobione. Jana Pawła od Słowackiego na osiedle brak realizacji a zrobione jest z drugiej strony na osiedle. Z tego wynika, że co innego jest zapisane w budżecie a co innego się realizuje.

Burmistrz MiG - jeśli chodzi o ul. Jana Pawła było wyraźnie napisane przy konstrukcji budżetu jako deptak. Co do ul, Pułaskiego jest projektowana również nawierzchnia tej ul. Jeśli nie to musimy to wyjaśnić. Projektować należy nawierzchnie tam gdzie jest ewentualnie już zabudowa bo inaczej będą kolizje z wjazdami do posesji. Na ul. Pułaskiego budowa nawierzchni jest uzasadniona i wjazdy można uzgodnić i zaprojektować.

Skarbnik Gminy - odczytała opinię RIO . Załącznik nr 5

Przewodnicząca RM - kto jest za przyjęciem informacji z wykonania budżetu MiG Dębno za I półrocze 2005 r.

Stan radnych na sali 18

Głosowanie: za 15

wstrzymujących się 3

Stwierdzam, że Rada przyjęła informację.

Przerwa w obradach.

=========================================

PKT 5 - Informacja o założeniach do budżetu MiG Dębno na 2006 rok.

Komisje przyjęły informację o założeniach do budżetu. Był wniosek komisji o zwiększeniu środków do budżetu RS o 5 zł na mieszkańca w przyszłym roku.

Burmistrz MiG - uwzględniłem wniosek komisji i skutkuje to kwotą 35.000 zł zwiększeniem środków dla RS ogólnie. Podstawa na sołectwo będzie wynosić 1200 zł. Drugi wniosek również uwzględniłem i przychyliłem się do daty 30 czerwca do wyliczenia ilości mieszkańców w danej miejscowości.

Radny S. Witkowski - wcześniej zgłaszałem na forum Rady żeby w nowym budżecie nazewnictwo zadań było prawidłowe. W WPI zadania należy nazywać dokładnie aby wiadomo było co będzie robione jaki zakres. Przestrzegać aby kwoty nie były wprowadzane do budżetu bez określenia kalkulacji kosztów i efektów rzeczowych. Cisną się zmiany do budżetu nie wszystko na tym samym poziomie , aby np wydatki bieżące oprzeć na wydatkach państwa. Czy rzeczywiście każdemu należy się ta złotówka i to stanowisko pracy. Z marszu o % inflacji podnosimy wszystkim a efekt taki, że nasze inwestycje maleją. Zabezpieczenie środków dla stowarzyszeń i innych na tych samym poziomie a efekty kulturalne i sportowe ulegają zmniejszeniu. Czy były sprawdzane efekty wydawania środków dla tych instytucji. Wszystko odbywa się kosztem inwestycji. Pieniądze z nafty i gazu są przeznaczane na inne cele nie inwestycyjne, przez co w mieście efektów mieszkańcy nie widzą. Wstrzymam się od głosu.

Burmistrz MiG - główne założenia do budżetu - nie ma szaleństw. Jest to najtrudniejszy rok do spłaty kredytów 3.500.000 zł i musimy się z tego wywiązać. Na przyszły rok musimy zapisać 500.000 zł na zapłatę do budżetu państwa, ponieważ możemy przekroczyć 150 % dochodu na jednego mieszkańca dlatego zostawiam rezerwę w kwocie 500.000 zł. Następna rzecz jaka weszła to stypendia 400.000 zł nie finansowane w całości z budżetu państwa. Musimy uwzględnić rezerwy na nieprzewidziane zadania.

Przewodnicząca RM - kto jest za przyjęciem założeń do budżetu MiG na 2006 rok?

Stan radnych na sali 18

Głosowanie; za15

3 wstrzymujących się

Stwierdzam, że Rada przyjęła założenia do budżetu na 2006 rok.

Załącznik nr 6

==========================

PKT 6 Informacja o przygotowaniu placówek oświatowych do nowego roku szkolnego 2005/2006.

Przewodnicząca RM - proszę o wnioski komisji.

Komisja Oświaty, Kultury i Spraw Publicznych przyjęła informację.

Radny B. Ircha - czy państwo dyrektorzy maja uwagi niech tu przedstawią. Czy panu dyrektorowi z SP nr wszystko gra.

Przewodnicząca RM - kto jest za przyjęciem informacji o przygotowaniu placówek oświatowych do nowego roku szkolnego 2005/2006.

Stan radnych na Sali 18

Głosowanie: za 18

Stwierdzam, że Rada przyjęła informację. Załącznik nr 7

===========================================

PKT 7 a podjęcie uchwały w sprawie zmiany budżetu i zmian w budżecie MiG Dębno na 2005 rok.

Przewodnicząca RM - proszę o wnioski komisji.

Komisja Rozwoju Gospodarczego i Finansów przyjęła projekt uchwały.

Radny B Ircha - byłem wnioskodawcą aby usunąć z projektu uchwały dofinansowanie uniwersytetu trzeciego wieku. Chodzi o stowarzyszenie „Miłośników Dębna”. W innych przypadkach wymaga się bardzo formalnego podejścia o dofinansowanie a tutaj jest jakby z marszu od tyłu. Proponuję aby jako radni złożyli się na dofinansowanie uniwersytetu trzeciego wieku z własnej kieszeni.

Radny K. Witkowski - sprawa którą podnosi kolega Ircha na komisji była rozpatrywana i wniosek został odrzucony.

Radny M Jacura - ja nie jestem przeciwny powstaniu uniwersytetu trzeciego wieku. Jeśli przyjmujemy wnioski do budżetu niech dla wszystkich będą jednakowe reguły. Jednemu stwarzamy krótką drogę wejścia a drugiemu długą. Dla nas radnych należy się informacja zanim w budżecie znajdzie się zapis kwotowy. Tak to się nie stało dlatego podniosłem ten temat. Ja nie jestem przeciwny ani uniwersytetowi, ani kwocie tylko formie wprowadzenia tego do uchwały budżetowej.

Z-ca Burmistrza - odnośnie trybu wprowadzania wniosków do budżetu z zakresu, współpracy z organizacjami pożytku publicznego. Rada podjęła uchwałę i określiła sfery współpracy organizacji pożytku publicznego z gminą i jest tam aktywizacja osób starszych oraz tryb wprowadzania nowych zadań w trakcie roku. Opracowując program współpracy konsultowaliśmy to z organizacjami poza rządowymi i na ten czas rzeczywiście stowarzyszenia tego nie było ale była grupa starszych osób sybiraków, emerytów i stąd ten zapis w programie o sferze współdziałania. W programie jest zapis, że jeśli w trakcie roku pojawiać się będzie wniosek o dofinansowanie to można wniosek rozpatrzyć. Procedura jest taka - wniosek jest przedstawiany i akceptujemy go i uruchamia się tym samym procedura wyboru wykonawcy tego zadania. Po uchwaleniu wykonawcy na to zadanie gmina ogłosi konkurs na realizację. To nie znaczy, że stowarzyszenie będzie realizatorem tego zadania. Realizatorem tego zadania może być np związek Emerytów, czyli organizacja, która jest zainteresowana realizację tego zadania.

Radny K. Witkowski - powiadomiłem panią prezes Stowarzyszenia i jest do dyspozycji.

Radny J. Baranowicz - dziwię się, że pan Jacura dziwi się takiej formie wprowadzania kwot do budżetu na sesji. Jeżeli czyjś wniosek chce się odrzucić wówczas zaprasza go się na wszystkie komisje i sesję aby obronił wniosek.

Przewodnicząca Stowarzyszenia - może wielu z państwa nie ma świadomości czym jest uniwersytet trzeciego wieku. Historia jest krótka - uniwersytety powstały w latach 30 a reaktywowano dopiero w latach 70 w dużych miastach przy istniejących uniwersytetach. Poszliśmy za głosem ludzi starszych z dużym bagażem zawodowym, którzy chcą być czynni w społeczeństwie. Stowarzyszenie „ Miłośników Dębna „ postawiło sobie za cel utworzenie uniwersytetu trzeciego wieku. Chcemy wyjść na przeciw potrzebom ludzi starszych tym bardziej, że wielu z tych ludzi swoje życie i pracę poświęcili temu miastu. Tworząc plan uniwersytetu trzeciego wieku kierowaliśmy się zadaniami, które wynikają z potrzeb społeczności - jest to aktywizacja intelektualna, nauka języka niemieckiego, angielskiego, promocja zdrowego trybu życia , umożliwienie przezwyciężania własnej niemocy, radzenia sobie z bezsilnością, samotnością, również rękodzielnictwo, taniec, i inne. Celem stowarzyszenia jest aby ludzie starsi czuli się potrzebni w środowisku i z radością patrzeli na to co wokół nich się dzieje. Wszystkie zajęcia prowadzone będą na zasadzie dobrowolności, żadnych ograniczeń wiekowych i wykształcenia. Zajęcia odbywać się będą w sekcjach i grupach, niektóre zajęcia będą odpłatne a niektóre nie odpłatne .

Radny B Ircha - może ta pani przejmie się rolą młodych rodziców, którzy nie mają środków na uczenie swoich dzieci, nie maja na książki nie maja pracy, bo o tym to nikt nie mówi tylko o tym aby z budżetu brać. Złóżmy się oby ten temat nie został tak wprowadzony. Jestem całym sercem za ale nie wprowadzać tego do budżetu w ten sposób. Nie chodzi o pieniądze ale o zasadę, jak się jednym załatwia a drugim nie. Ludzie starsi na ogół nie są pozostawieni sami sobie , oni maja środki i dzielą się nimi z młodymi.

Burmistrz MiG - nikt nie ma wątpliwości , że inicjatywa jest słuszna, ponieważ już dwa lata temu dyskutowaliśmy o zakresie działania klubu seniora. Jest stowarzyszenie, które chce działać w tym zakresie i wprowadzić te zadania na wyższą formę. Skromne środki w tym roku. Starsze osoby chcą się skupić i funkcjonować w społeczeństwie.

Radny Z Myszkowski - pani Przewodnicząca kończmy tą dyskusję bo jest ona żenująca. Chcę zachęcić panią aby w kwoty figurowały bardziej zasadne w pani wniosku a kwota 680 zł jak pani widzi radni małpiego rozumu dostają.

Radny R. Święcicki - jako radni powinniśmy się wstydzić i nie powinno mieć miejsca ta dyskusja w takim gronie o pieniądzach i takich sprawach. Pochylmy głowę nad samymi sobą.

Radny B Ircha - otóż to - dajmy sami swoje pieniądze.

Przewodnicząca RM - kto jest za wycofaniem z projektu uchwały kwoty 680 zł.

Stan radnych 18

Głosowanie : za 1

przeciw 17

Stwierdzam, że wniosek nie uzyskał akceptacji Rady.

Skarbnik gminy - Chcę powiedzieć czym się różni wcześniejszy projekt od tego który państwo dzisiaj otrzymaliście. 13.700 zł na remont przepustu w Grzymiradzu i to zostało zdjęte z ul. Grunwaldzkiej. Wprowadzone zostały dochody OSiR z przeznaczeniem na Triadę. Na Komisji Rolnej mówiłam o zabezpieczenie środków na remont nawierzchni ul. Witosa 65.000 zł , została ona również zdjęta z ul. Grunwaldzkiej. Jest jedna nowa pozycja o której sygnalizował pan Burmistrz - chodzi o remont budynku socjalnego i na ten cel 8.000 zł zdjęte jest z wodociągu Młyniska.

Burmistrz MiG - na komisji budżetowej sygnalizowałem , że taką rzecz wprowadzimy , chodzi o mieszkanie po pani Sicińskiej. Uważam, za słuszne wyremontowanie tego mieszkania i wprowadzenie rodziny Banaszków na to mieszkanie.

Przewodnicząca RM - kto jest za podjęciem uchwały w sprawie zmiany budżetu i zmian w budżecie MiG Dębno na 2005 rok z poprawkami.

Stan radnych na sali 18

Głosowanie za 17

wstrzymujących się 1

Stwierdzam, że Rada podjęła uchwałę nr LI/ 297/2005. Załącznik nr 8

===========================================

PKT 7 b projekt uchwały w sprawie uchwalenia zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego terenu w rejonie ul. B Chrobrego, miasta Dębno.

Komisje przyjęły.

Przewodnicząca RM - kto jest za podjęciem uchwały w sprawie zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego terenu w rejonie ul. B Chrobrego, miasta Dębno.

Stan radnych na sali 18

Głosowanie: za jednogłośnie

Stwierdzam, że Rada podjęła uchwałę nr LI/298/2005. Załącznik nr 9

==========================================

PKT 7 c projekt uchwały w sprawie przeprowadzenia konsultacji dotyczących zniesienia urzędowych nazw miejscowości i ich części na terenie gminy Dębno, powiat myśliborski, województwo zachodniopomorskie.

Przewodnicząca RM - proszę o wnioski komisji.

Komisje przyjęły projekt uchwały ze zmiana zapisu w §1 pkt 2.

Przewodnicząca RM - odczytała projekt uchwały po naniesionej poprawce w § 1 pkt 2 z wykreśleniem § 3.

Radny B Ircha - na czyj to wniosek następują zniesienia nazw miejscowości.

Burmistrz MiG - do tej pory w spisie nazw te miejscowości funkcjonują i Ministerstwo Spraw Wewnętrznych przystąpiło do aktualizacji terenów gmin zgodnie z obowiązującą w tym zakresie ustawą.

Przewodnicząca RM - kto jest za podjęciem uchwały w sprawie przeprowadzenia konsultacji dotyczących zniesienia urzędowych nazw miejscowości i ich części na terenie gminy Dębno, powiat myśliborski, województwo zachodniopomorskie.

Stan radnych na sali 18

Głosowanie: za jednogłośnie

Stwierdzam, że Rada podjęła uchwałę nr LI/299/2005. Załącznik nr 10

PKT 7d projekt uchwały w sprawie zmian do uchwały nr XXXVIII/241/2004 RM w Dębnie z dnia 30 XII. 2004 r w sprawie ustalenia wykazu wydatków, które nie wygasają z upływem roku budżetowego.

Przewodnicząca RM - pani skarbnik wyjaśniała nam skąd pochodzi potrzeba podjęcia uchwały. Przypomnę, że dotyczy ona remontu hali sportowej w SP3.

Kto jest za podjęciem uchwały w sprawie zmian do uchwały nr XXXVIII/241/2004 RM w Dębnie z dnia 30 XII. 2004 r w sprawie ustalenia wykazu wydatków, które nie wygasają z upływem roku budżetowego.

Stan radnych na Sali 18

Głosowanie: za jednogłośnie.

Stwierdzam, że Rada podjęła uchwałę nt LI/300/2005 Załącznik nr 11

PKT 8 odpowiedzi na zapytania

Burmistrz MiG - jeśli chodzi o opiekę przedszkolną jest ona zapewniona wszystkim dzieciom.

=====================================

PKT 9 Sprawy różne.

Przewodnicząca RM - zapraszam radnych jutro o godz. 15.00 pod pomnik chwila refleksji , data wybuchu drugiej wojny światowej.

Odczytała pisma które wpłynęły do Rady

Poinformowała, że należy zająć stanowisko odnośnie redakcji uchwały w sprawie skargi radnego J. Baranowicza. Może pan Baranowicz zaproponuje treść uchwały.

Radny J Baranowicz - uchwała powinna odzwierciedlać treść pisma, które otrzymał wojewoda. Podtrzymuję ofertę spotkania i porozumienia w sprawie treści uchwały o dowozach , ale nie widzę zainteresowania tym Burmistrza i chce aby to trwało dalej to proszę bardzo. Nie wygłaszałem poglądów, że jestem przeciwny dowożeniu dzieci do Dargomyśla. Na ostatniej sesji pytałem ile kosztowało reklama wyborcza w Merkuriuszu.

Kierownik OKiS - 125 plus wat.

Radny B Ircha - co do tej reklamy wyborczej to cena mi nie przeszkadza ale nie powinno to mieć miejsca w Merkuriuszu bo jest to biuletyn samorządowy i takie promowanie się nie powinno mieć miejsca. Jest to fatalny błąd i panie Burmistrzu proszę wydać polecenie aby takie reklamy nie powtarzały się.

Burmistrz MiG - pani Dyrektor Biblioteki podjęła decyzję o puszczeniu tego bo w poprzednich latach w trakcie wyboru do parlamentu i sejmu przyjmowała takie ogłoszenia. Do wyborów samorządowych takie ogłoszenia nie były przyjmowane. Rada może określić jakie artykuły powinny być zamieszczane w Merkuriuszu a czego nie wolno.

Radny A. Dobropolski - w kwestii formalnej w imieniu rencistów i emerytów chcę podziękować pani Umińskiej że się zajęła tematem tworzenia uniwersytetu trzeciego wieku.

Radny S Witkowski - ja do Przewodniczącego KR aby odczytał szczegóły , przy małych inwestycjach są znaczące i aby nie było kłopotów z tymi dużymi inwestycjami przy projektowaniu w budżecie 2006.

Radny A. Brzozowski -co z wnioskiem KR o sporządzenie harmonogramu przygotowania inwestycji na rok 2006. Czy pozostałe komisje uwzględnią w swoich planach zagadnienia inwestycyjne. Jeśli chodzi o boiska są to rzeczy nowe i nie należy ich nazywać boiskami a placem, trawnikiem.

Przedstawił uwagi KR przy kontroli boisk jak, Dargomyśl, Różańsko, Cychry, Mostno, Dębno:

- stosuje się w realizacji inwestycji rozmaite procedury wykonawstwa mimo, że

temat jeden - boisko wiejskie.

- wyjątkowych przypadkach stwierdza się dokument przekazania placu budowy dla wykonawcy. W Dargomyślu ta sprawa została dobrze zrobiona, łącznie z pomiarami geodezyjnymi.

- nie wszędzie wykonuje się badania gleby.

- nie wszędzie występuje nawożenie i koszenie murawy.

- brak konsultacji z osobami bądź jednostkami zainteresowanymi,

- brak wyznaczonego terenu na składowanie zbędnej ziemi,

Reasumując skoro KR przy sprawach drobnych stwierdziła takie uchybienia to jak jest przy większych inwestycjach. Cała odpowiedzialność za jakość inwestycji leży w nadzorze. W umowach jest zapis o robotach zanikających i przed zasypaniem podłoża powinien być dokonany pomiar geodezyjny? Określenie warunków nawożenia - kłania się tu brak konsultacji przed inwestycją.

Burmistrz MiG - faktem jest że inwestycje boisk są różnie przeprowadzane. Nie jest celowe aby na każde boisko robić projekt. Musimy doprowadzić do takiego stanu aby trawa się dobrze trzymała i na nim można było kopać piłkę. Wydział inwestycji uczy się realizacji boisk bo do tej pory realizował to OSiR i PUK wykonywał metodą chodnikową. Nikt nie jest ani alfą i omegą w które są początkujące.

Radny A. Brzozowski -dlaczego nie ma dziennika budowy chodnika w Mostnie. Proszę o informację w tej materii. W budżecie powinny być zapisane środki na badania geodezyjne przy budowach boisk czy chodników. 1200 zł kosztuje odkrywka to chyba nie dużo.

Radny B Ircha - łatwo się rozdaje pieniądze nie swoje. W sprawie boisk należy robić pastwisko a nie boisko na terenie wiejskim . Trochę solidności wykonywaniu inwestycji. Nadzór inwestycyjny nie funkcjonuje jak należy, jest dezinformacja, brak organizacji przy wykonywaniu inwestycji a czasem jest działanie na złość. W tej chwili nic nie da się zrobić ale chodzi o to aby jak najmniej krzywd zrobić następnej Radzie. Na boisku w Sarbinowie było szkło - niechlujstwo od wykonawstwa do nadzoru . Wnioskuję aby robić pastwiska a nie boiska.

Radny A. Dobropolski - roboty zanikające - brak nadzoru - brak dzienników budów - jest to sprawa nie do pomyślenia - tragedia, jest marnowanie naszych pieniędzy. Czy jest gwarancja na łatanie dziur w jezdni. Aby łatać dziury w nawierzchni jezdni musi ona być gładka. Apeluję aby inwestycje robić dokładnie i w całości a nie kawałkami. Ile kosztuje łatanie dziur.

Kierownik GPiN - łatanie dziur - tak się łata i nie da się inaczej bo jest taki stan nawierzchni drogi.

Pan K. Moskalik - technologia wykonywania boisk na wsiach jest różna. Boisko w Dargomyslu było robione jako ostatnie. W Mostnie należało rozplantować ziemię nawieźć glinki i stworzyć mieszankę humusową. Wykonawca ma obowiązek naprawić miejsca źle nawożone. Boisko w Cychrach tam były bagna i należało nawieźć humusu i wyrównać powierzchnię. Boisko w Sarbinowie priorytetem jest tam przedstawienie słupów oświetleniowych. Z racji ukształtowania terenu i braku pieniędzy wykonaliśmy profilowanie połaci boiska. Prawdą jest, że uczymy się na błędach. Niektóre inwestycje boisk nie wymagają dzienników budowy. Założeniem jest aby na boisku rosła trawa i można było grać w piłkę.

Radny J Baranowicz - sprawa sprawdzenia dwóch specyfikacji na halę w Smolnicy - brak informacji na ten temat.

Radny K. Witkowski - nie było to tematem posiedzenia Komisji budżetowej. Kierownik inwestycji miał nas zapoznać - jest na urlopie.

Radny B Ircha - ja jestem w trakcie kontroli na Smolnicy i złożę informację.

Radny A Bójko - odnośnie boisk - w Cychrach było powiedziane że boisko ma być w poprzek bo piłki lecą na szkołę, natomiast wzdłuż szkoły bieżnia do biegania. W Sarbinowie - walczyliśmy o to boisko od 1995 r - skoro weszło do planu i mówimy szerokość 165 m długość 100m. Boisko powinno być przesunięte w głąb aby była linia wokół boiska dla straży pożarnej. Gmina poszerzyła boisko na szerokości ale nie na długości. Była spisana notatka służbowa ale nie podpisana przez wszystkich, natomiast w Dargomyślu podpisana przez wszystkich. Nadmiar ziemi wywozili za bramkę i wywozili a następnie ponownie przywozili , jaka jest logika. Chodzi aby boisko było w miarę możliwości wykonane właściwie. Obywatel w sprawie słupa pisał do gminy i nie otrzymał odpowiedzi. Inwestycje nie są robione jak należy.

Radny A. Dobropolski - chce podziękować dla pana Kornasia i PUK za wyremontowanie ławek koło totolotka.

Pan M. Umińska - podziękowała za przyjazne nastawienie do sprawy tworzenia uniwersytetu trzeciego wieku.

Przewodnicząca RM - w związku z wyczerpaniem się porządku obrad LI sesji RM zamykam obrady i dziękuję za udział.

Protokołowała Przewodnicząca RM

E. Bajkiewicz Helena Sługocka

Metadane - wyciąg z rejestru zmian

Akcja Osoba Data
Dodanie dokumentu: Arkadiusz Mazepa 21-11-2005 15:02
Osoba, która wytworzyła informację lub odpowiada za treść informacji: 21-11-2005
Ostatnia aktualizacja: - 21-11-2005 15:02