Logo BIP Logo ePUAP
Biuletyn Informacji Publicznej
herb jednostki
Urząd Miejski w Dębnie
System eBoi

eBoi
Jak załatwić sprawę?

System eWrota

eWrota
BIPy jednostek organizacyjnych.

UCHWAŁA NR XXXIV /276/2013 RADY MIEJSKIEJ W DĘBNIE z dnia 27 marca 2013 r. w sprawie rozpatrzenia skargi pani ?. na Burmistrza Dębna.


Uchwała Nr XXXIV /276/2013
Rady Miejskiej w Dębnie

z dnia 27 marca 2013 r.

w sprawie rozpatrzenia skargi pani …. na Burmistrza Dębna. 

Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tj. Dz.U. 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) ) i art. 229 pkt 3 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (tj. Dz.U. 2013r. poz. 267 ), Rada Miejska w Dębnie uchwala, co następuje: 

§ 1. Po rozpatrzeniu skargi Pani …..- na działalność Burmistrza Dębna dotyczącej nie dopełnienia obowiązku nadzoru nad DTBS sp. z o.o. w sprawie likwidacji samowoli budowlanej, uznaje się skargę za bezzasadną z przyczyn zawartych w uzasadnieniu stanowiącym załącznik do uchwały.  

§ 2. Zobowiązuje się Przewodniczącego Rady Miejskiej w Dębnie do powiadomienia skarżącego o sposobie i uzasadnieniu załatwienia skargi.  

§ 3. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.  


Uzasadnienie

W dniu 24 października 2012r. do Urzędu Miejskiego w Dębnie, wpłynęło pismo pani …. w sprawie likwidacji samowoli budowlanej w budynku mieszkalnym przy ul. Kościuszki 20 w Dębnie. Pani … w piśmie informuje, iż pismem z dnia 6 lipca 2011r. zgłosiła zarządcy, tj. DTBS Sp. z o.o. w Dębnie fakt wykonania ocieplenia ściany lokalu przy ul. Kościuszki 20/4 od wewnątrz, czyli od strony klatki schodowej (ponad parterem i przed poddaszem), przez Państwo …. Pismem z dnia 19 lipca 2011r. zarządca potwierdził samowolę, o czym powiadomił m. in. Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego w Myśliborzu. Decyzją z dnia 10.04.2012r. Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego odmówił nałożenia na Państwo ….. obowiązku wykonania określonych czynności lub robót budowlanych, w celu doprowadzenia wykonanych robót budowlanych bez wymaganego pozwolenia na budowę, wydanego przez właściwy organ administracji budowlanej, polegających na wykonaniu ocieplenia części ściany wewnętrznej od strony klatki schodowej, przylegającej do lokalu stanowiącego własność Państwa …., znajdującej się w budynku mieszkalnym wielorodzinnym na działkach o numerze ewidencyjnym gruntu 442/2 i 879, obręb 5 Dębno, do stanu zgodnego z prawem. …. nie otrzymała w/w decyzji, w związku z tym, nie mogła się od niej odwołać. Dnia 17 stycznia 2013 roku w/w złożyła do Urzędu Miejskiego w Dębnie pismo - monit na wniosek z dnia 19 października 2012 r. w sprawie likwidacji samowoli budowlanej  
w budynku mieszkalnym przy ul. Kościuszki 20 w Dębnie. Dnia 21 stycznia 2013 r. Burmistrz Dębna podtrzymał stanowisko, iż administracyjny tryb postępowania został wykorzystany przez DTBS w Dębnie oraz poinformował w/w, że sprawa administracyjna została zakończona decyzją administracyjną z dnia 10 kwietnia 2012r., w której Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego w Myśliborzu odmówił nałożenia na Państwo … obowiązku wykonania określonych czynności zmierzających do przywrócenia stanu poprzedniego.  
W dniu 18.02.2013r. Pani …. złożyła wniosek adresowany do Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego w Szczecinie za pośrednictwem Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego w Myśliborzu. Przedmiotowy wniosek dostarczyła do Urzędu Miejskiego w Dębnie do wiadomości dla Burmistrza. Wniosek dotyczył przywrócenia uchybionego terminu do wniesienia odwołania od decyzji PINB  
w Myśliborzu oraz z żądania stwierdzenia nieważności decyzji PINB w Myśliborzu z dnia  
10 kwietnia 2013r. znak NB.TS.7140-173/11/2012, jako wydanej z naruszeniem prawa, poświadczeniem nieprawdy, błędnego postępowania administracyjnego i naruszenie norm  
i zasad sprawiedliwości społecznej. Na podstawie posiadanych dokumentów oraz oświadczenia Pani … bezprawnie połączono dwie wspólnoty, co spowodowało, że została wykluczona z postępowania administracyjnego. Rada zważyła co następuje: 

1. Ze względu na samodzielność spółek gminnych, wyczerpującą regulację ich sytuacji prawnej przez Kodeks spółek handlowych gmina nie jest upoważniona do korzystania wobec swej spółki gminnej z kompetencji publicznoprawnych. Gmina może wykorzystać jedynie swe uprawnienia właścicielskie akcjonariusza bądź udziałowca spółki. Art. 10a z dnia 20 grudnia 1996 r. ustawy o gospodarce komunalnej (tekst jednolity: Dz. U. 2011 r. Nr 45 poz. 236) stanowi w ust. 6, że członków zarządu spółek z udziałem jednostek samorządu terytorialnego powołuje i odwołuje rada nadzorcza. W spółkach kapitałowych z udziałem jednostki samorządu terytorialnego zarząd jest powoływany i odwoływany wyłącznie przez radę nadzorczą, natomiast Burmistrz pełni wyłącznie funkcję zgromadzenia wspólników w spółkach komunalnych. Nie ma zatem żadnych prawnych możliwości wydawania prezesowi spółki komunalnej poleceń służbowych, czy wytycznych w zakresie załatwiania konkretnych spraw zgodnie z życzeniem Burmistrza. Kontrola działalności zarządu spółki komunalnej powinna być sprawowana przez radę nadzorczą spółki i w tym zakresie Burmistrz nie sprawuje kontroli bezpośredniej działalności spółki, a jedynie pośrednio kontroluje jej działalność poprzez członków wybranej rady nadzorczej i wykonywanie funkcji walnego zgromadzenia spółki. Z powyższych względów również Komisja rewizyjna Rady Miejskiej nie może bezpośrednio kontrolować działalności takiej spółki. W związku z powyższym bezprzedmiotowe jest zarzucanie Burmistrzowi, że nie dopilnował tego, iż spółka komunalna DTBS pełniąc funkcję zarządcy wspólnoty mieszkaniowej w zakresie bieżącego zarządu nie wykonała jakiejś czynności.  

2. Podmiot sprawujący zarząd nieruchomością wspólnoty mieszkaniowej niezależnie od tego czy jest nim spółka komunalna, czy np. prywatny przedsiębiorca podlega kontroli i decyzjom wspólnoty mieszkaniowej. To wspólnota mieszkaniowa jest ostatecznie odpowiedzialna za prawidłowy zarząd nieruchomością wspólną oraz poszanowanie praw i interesów swoich członków, w szczególności wspólnota w formach prawem przewidzianych decyduje o wystąpieniu samodzielnie lub poprzez zarządcę z wnioskiem o wydanie decyzji administracyjnej, bądź o złożeniu odwołania od decyzji administracyjnej, z wnioskiem lub pozwem do sądu powszechnego itp. Należy podkreślić, że dla podjęcia takich działań wspólnota nie potrzebuje pośrednictwa zarządcy, który działa jedynie z umocowania wspólnoty, może bowiem bez ograniczeń działać samodzielnie. Wspólnota może też zawsze zmienić nie odpowiadającego jej wymaganiom zarządcę na innego.  

3. W budynku nieprzekraczającym siedmiu samodzielnych lokali, z których przynajmniej jeden jest wyodrębniony i należy do innej osoby niż dotychczasowy właściciel, zarządzanie odbywa się na zasadach przewidzianych dla współwłasności nieruchomości - w Kodeksie cywilnym i Kodeksie postępowania cywilnego, tj. według art. 199-209 k.c. oraz art. 608 i 611-616 k.p.c. Wspólnota mieszkaniowa zarządzana w tym reżimie nie dysponuje organami i administrowanie wspólną własnością opiera się na bezpośrednim udziale w zarządzaniu właścicieli lokali.„Każdy ze współwłaścicieli jest obowiązany do współdziałania w zarządzie rzeczą wspólną” (art. 200 k.c.). W sprawach zwykłego zarządu decyduje większość właścicieli, obliczana  według wielkości udziałów w nieruchomości wspólnej, a w sprawach przekraczających zwykły zarząd - wszyscy właściciele. Odnośnie uczestnictwa pani …. w postępowaniu administracyjnym zakończonym decyzją Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego w Myśliborzu z 10 kwietnia 2012 r. to należy stwierdzić, że organ administracji, jakim jest PINB był zobowiązany prawidłowo ustalić strony postępowania, zawiadomić je o tymże postępowaniu, zapewnić w nim czynny udział, a następnie doręczyć decyzję administracyjną. Skoro pani … uważa się indywidualnie za stronę w tym postępowaniu administracyjnym, to oczywiście ma możliwość kwestionowania prawidłowości przeprowadzonego postępowania i wydanej decyzji PINB przed organem II instancji. Natomiast nie ma żadnych podstaw prawnych obarczanie Burmistrza odpowiedzialnością za sposób prowadzenia postępowania administracyjnego oraz prawidłowość decyzji wydawanych przez Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego, który w żaden sposób nie podlega Burmistrzowi.  

Bezpodstawne jest również wymaganie przez członka wspólnoty mieszkaniowej od Burmistrza, aby wydawał DTBS jako zarządcy wspólnoty mieszkaniowej jakieś polecenia odnośnie sposobu zarządzania daną wspólnotą i podejmowania w jej imieniu jakichś działań. Pani … jako właścicielka lokalu ma wpływ na zarządzanie swoją wspólnotą mieszkaniową i powinna go zgodnie z prawem wykorzystać w celu podjęcia przez członków wspólnoty decyzji odnośnie odpowiednich działań, które są jej zdaniem potrzebne dla ochrony interesów wspólnoty i jej członków.  

Ze względu na powyższe Rada Miejska w Dębnie uznaje skargę pani Jadwigi …. za bezzasadną. 

Id: C907CD4D-E956-4862-B9B7-14B8AF4278F9. Projekt

Strona 1

Id: C907CD4D-E956-4862-B9B7-14B8AF4278F9. Projekt

Strona 2

Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2002 r. Nr 23, poz. 220, Nr 62, poz. 558, Nr 113, poz. 984, Nr 153, poz. 1271 i Nr 214, poz. 1806, z 2003 r. Nr 80, poz. 717 i Nr 162, poz. 1568, z 2004 r. Nr 102, poz. 1055 i Nr 116, poz. 1203, z 2005 r. Nr 172, poz. 1441 i Nr 175, poz. 1457, z 2006 r. Nr 17, poz. 128 i Nr 181, poz. 1337, z 2007 r. Nr 48, poz. 327, Nr 138, poz. 974 i Nr 173, poz. 1218, z 2008 r. Nr 180, poz. 1111 i Nr 223, poz. 1458, z 2009 r. Nr 52, poz. 420 i Nr 157, poz. 1241, z 2010 r. Nr 28, poz. 142 i 146, Nr 40, poz. 230 i Nr 106, poz. 675, z 2011 r. Nr 21, poz. 113, Nr 117, poz. 679, Nr 134, poz. 777, Nr 149, poz. 887 i Nr 217, poz. 1281, z 2012 r. poz. 567 oraz z 2013 r. poz. 153.

Metadane - wyciąg z rejestru zmian

Akcja Osoba Data
Dodanie dokumentu: Anna Szymczyk 11-04-2013 13:18
Osoba, która wytworzyła informację lub odpowiada za treść informacji: Helena Sługocka 28-03-2013
Ostatnia aktualizacja: - 11-04-2013 13:18