Logo BIP Logo ePUAP
Biuletyn Informacji Publicznej
herb jednostki
Urząd Miejski w Dębnie
System eBoi

eBoi
Jak załatwić sprawę?

System eWrota

eWrota
BIPy jednostek organizacyjnych.

Informacja o głosowaniu przez Pełnomocnika w wyborach samorządowych zarządzonych na 21 listopada 2010r.

Warszawa, dnia 20 września 2010 r.

PAŃSTWOWA

KOMISJA WYBORCZA

ZPOW-703-42/10

Informacja

o głosowaniu przez pełnomocnika, w wyborach do rad gmin, rad powiatów

i sejmików województw oraz w wyborach wójtów, burmistrzów

i prezydentów miast, zarządzonych na dzień 21 listopada 2010 r.

Państwowa Komisja Wyborcza, w związku z wyborami do organów jednostek samorządu

terytorialnego, zarządzonymi na dzień 21 listopada 2010 r., informuje o warunkach

głosowania przez pełnomocnika.

Przepisy ustawy z dnia 16 lipca 1998 r. – Ordynacja wyborcza do rad gmin, rad powiatów

i sejmików województw (Dz. U. z 2003 r. Nr 159, poz. 1547, z późn. zm.) umożliwiają

ustanowienie pełnomocnika, który w imieniu wyborcy odda głos w wyborach.

Szczegółowe zasady w sprawie sporządzenia aktu pełnomocnictwa do głosowania

w wyborach do rad gmin, rad powiatów i sejmików województw oraz w wyborach wójtów,

burmistrzów i prezydentów miast określa rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych

i Administracji z dnia 1 września 2010 r. (Dz. U. Nr 170, poz. 1146).

Pełnomocnictwo do głosowania może obejmować głosowanie:

1) w dniu 21 listopada 2010 r. (w wyborach do rad oraz w wyborach wójta burmistrza

i prezydenta miasta) i w dniu ponownego głosowania (tzw. II tura, jeżeli będzie ona

przeprowadzona w przypadku wyborów wójta, burmistrza i prezydenta miasta), gdy akt

pełnomocnictwa zostanie sporządzony przed dniem pierwszego głosowania;

2) w dniu ponownego głosowania w wyborach wyborów wójta, burmistrza i prezydenta

miasta głosowania (tzw. II tura wyborów), gdy akt pełnomocnictwa zostanie

sporządzony po dniu pierwszego głosowania.

 

Prawo do ustanowienia pełnomocnika do głosowania mają:

· wyborcy posiadający orzeczenie o znacznym lub umiarkowanym stopniu

niepełnosprawności, a także wyborcy posiadający równoznaczne orzeczenie organu

rentowego, tj. orzeczenie o:

1) całkowitej niezdolności do pracy, ustalone na podstawie art. 12 ust. 2, i niezdolności

do samodzielnej egzystencji, ustalone na podstawie art. 13 ust. 5 ustawy z dnia

17 grudnia 1998 r. ? emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych;

2) niezdolności do samodzielnej egzystencji, ustalone na podstawie art. 13 ust. 5 ustawy

wymienionej w pkt 1;

3) całkowitej niezdolności do pracy, ustalone na podstawie art. 12 ust. 2 ustawy

wymienionej w pkt 1;

4) orzeczenie o zaliczeniu do I grupy inwalidów;

5) orzeczenie o zaliczeniu do II grupy inwalidów;

a także osoby ? stałej albo długotrwałej niezdolności do pracy w gospodarstwie rolnym,

którym przysługuje zasiłek pielęgnacyjny

oraz

· wyborcy, którzy najpóźniej w dniu głosowania ukończą 75 lat.

Pełnomocnikiem może być osoba wpisana do rejestru wyborców w tej samej gminie,

co udzielający pełnomocnictwa do głosowania.

Pełnomocnikiem nie może być osoba wchodząca w skład komisji obwodowej właściwej

dla obwodu głosowania osoby udzielającej pełnomocnictwa do głosowania, a także

mężowie zaufania, jak również kandydaci na radnego oraz na wójta, burmistrza i prezydenta

miasta.

Pełnomocnictwo do głosowania można przyjąć tylko od jednej osoby lub od dwóch osób,

jeżeli co najmniej jedną z nich jest wstępny (ojciec, matka, dziadek, babka, itd.), zstępny

(syn, córka, wnuk, wnuczka, itd.), małżonek, brat, siostra lub osoba pozostająca w stosunku

przysposobienia, opieki lub kurateli w stosunku do pełnomocnika.

Pełnomocnictwa do głosowania udziela się przed wójtem (burmistrzem, prezydentem

miasta) lub przed innym pracownikiem urzędu gminy upoważnionym przez wójta

(burmistrza, prezydenta miasta) do sporządzania aktów pełnomocnictwa do głosowania.

W celu sporządzenia aktu pełnomocnictwa wyborca udzielający pełnomocnictwa składa

wniosek do wójta (burmistrza, prezydenta miasta) gminy, w której jest wpisany do rejestru

wyborców. Wniosek taki należy złożyć najpóźniej w 10 dniu przed dniem wyborów,

tj. do dnia 11 listopada 2010 r.

Wyborca, który po dniu pierwszego głosowania będzie chciał udzielić pełnomocnictwa

do głosowania w jego imieniu w dniu ponownego głosowania w wyborach wójta,

burmistrza i prezydenta miasta składa wniosek o sporządzenie aktu pełnomocnictwa

do głosowania najpóźniej w 10. dniu przed dniem ponownego głosowania, tj. do dnia

25 listopada 2010 r. W przypadku, gdy ponowne głosowanie przeprowadzane będzie

w innym terminie, wniosek składa się na 10 dni przed dniem ponownego głosowania.

Wzór wniosku o sporządzenie aktu pełnomocnictwa stanowi załącznik nr 1

do niniejszej informacji.

Do wniosku należy dołączyć:

· pisemną zgodę osoby mającej być pełnomocnikiem na przyjęcie pełnomocnictwa

do głosowania — wzór zgody na przyjęcie pełnomocnictwa stanowi załącznik nr 2

do niniejszej informacji;

· kopię aktualnego orzeczenia właściwego organu orzekającego o ustaleniu stopnia

niepełnosprawności, jeżeli wyborca udzielający pełnomocnictwa w dniu głosowania

nie będzie miał ukończonych 75 lat;

Akt pełnomocnictwa do głosowania jest sporządzany w miejscu zamieszkania wyborcy

udzielającego pełnomocnictwa do głosowania lub w innym miejscu na obszarze gminy,

jeżeli wyborca zwróci się o to we wniosku o sporządzenie aktu pełnomocnictwa.

Wyborca ma prawo cofnięcia udzielonego pełnomocnictwa do głosowania. Cofnięcie

pełnomocnictwa do głosowania następuje przez złożenie najpóźniej na 2 dni przed dniem

wyborów, tj. do dnia 19 listopada 2010 r. (w przypadku przeprowadzania ponownego

głosowania w wyborach wójta, burmistrza i prezydenta miasta najpóźniej na 2 dni przed

dniem ponownego głosowania, tj. do dnia 3 grudnia 2010 r.), stosownego oświadczenia

wójtowi (burmistrzowi, prezydentowi miasta) gminy, w której sporządzono akt

pełnomocnictwa do głosowania, lub doręczenie takiego oświadczenia właściwej obwodowej

komisji wyborczej w dniu głosowania.

Wyborca, który udzielił pełnomocnictwa do głosowania w jego imieniu może zagłosować

osobiście, pod warunkiem, że zrobi to wcześniej niż pełnomocnik.

Jednocześnie Państwowa Komisja Wyborcza informuje, że głosowanie przez pełnomocnika

będzie odbywało się w następujący sposób:

· pełnomocnik przed przystąpieniem do głosowania okaże obwodowej komisji wyborczej

dokument umożliwiający stwierdzenie jego tożsamości (dowód osobisty, paszport, inny

dokument ze zdjęciem) oraz akt pełnomocnictwa do głosowania,

· obwodowa komisja wyborcza odnotuje nazwisko i imię (imiona) pełnomocnika

wyborcy w spisie wyborców w rubryce „uwagi” odpowiadającej pozycji, pod którą

umieszczono nazwisko wyborcy, wraz z oznaczeniem „pełnomocnik”, a akt

pełnomocnictwa do głosowania załączy do spisu wyborców,

· pełnomocnik potwierdzi otrzymanie karty do głosowania własnym czytelnym podpisem

w rubryce spisu przeznaczonej na potwierdzenie otrzymania karty do głosowania przez

wyborcę udzielającego pełnomocnictwa do głosowania, a następnie uda się

do pomieszczenia zapewniającego tajność głosowania, gdzie na karcie do głosowania

zaznaczy na kogo oddaje głos, po czym wrzuci kartę do głosowania do urny.

Głosowania przez pełnomocnika nie przeprowadza się w: obwodach głosowania

utworzonych w szpitalach, zakładach pomocy społecznej, zakładach karnych i aresztach

śledczych.

Przewodniczący

Państwowej Komisji Wyborczej

Stefan J. Jaworski

Załączniki do pobrania

Pobierz Rozpakuj
Pobierz spakowane pliki Rozpakuj pliki i pobierz

Metadane - wyciąg z rejestru zmian

Akcja Osoba Data
Dodanie dokumentu: Anna Szymczyk 22-09-2010 06:55
Osoba, która wytworzyła informację lub odpowiada za treść informacji: 22-09-2010
Ostatnia aktualizacja: Anna Szymczyk 06-10-2010 20:32