Logo BIP Logo ePUAP
Biuletyn Informacji Publicznej
herb jednostki
Urząd Miejski w Dębnie
System eBoi

eBoi
Jak załatwić sprawę?

System eWrota

eWrota
BIPy jednostek organizacyjnych.

Protokół z Sesji Nr LVIII z dnia 22.12.2005 r.


Protokół z przebiegu LVIII sesji Rady Miejskiej

w Dębnie z dnia 22 grudnia 2005 roku.

Sesja odbyła się w sali posiedzeń UMiG o godz. 10.00 i trwała do godz. 18.00

Przewodnicząca RM Helena Sługocka otworzyła sesję Rady Miejskiej i przywitała wszystkich obecnych na sali obrad.

Stwierdziła, że w obradach udział biorą : Burmistrz MiG, Z-ca Burmistrza MiG, Dyrektor Szpitala Powiatowego w Dębnie, przedstawiciele Związków Zawodowych Nauczycieli, Dyrektorzy i Kierownicy jednostek organizacyjnych UMiG, Prezesi spółek gminnych, Kierownicy Wydziałów UMiG Sołtysi wsi, mieszkańcy MiG prasa lokalna i regionalna.

Lista obecności gości stanowi załącznik nr 1

Stwierdzam, że na stan 21 radnych Rady Miejskiej obecnych jest 19 co stanowi. 90, 47 % stanu ogólnego Rady.

Wobec czego Rada może obradować i podejmować prawomocne uchwały.

Nieobecni: Radny R. Święcicki, K. Kasprowiak.

Lista obecności radnych stanowi załącznik nr 2

Informuję, że wpłynął wniosek od Burmistrza o wprowadzenie do porządku obrad 3 projektów uchwał :

5c - uchwalenia regulaminu określającego wysokość oraz szczegółowe warunki przyznawania nauczycielom dodatków : za wysługę lat, motywacyjnego, funkcyjnego, za warunki pracy oraz niektóre inne składniki wynagradzania, a także wysokość oraz szczegółowe zasady przyznawania i wypłacania dodatku mieszkaniowego,

5 d/ określenia zasad udzielania i rozmiaru zniżek dyrektorowi, wicedyrektorowi szkoły

/ przedszkola/ oraz nauczycielowi pełniącemu inne stanowisko kierownicze w szkole

/ przedszkolu/ oraz zasad zwalniania od obowiązku realizacji tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych prowadzonych bezpośrednio z uczniami lub wychowankami albo na ich rzecz, nauczycieli zatrudnionych w pełni wymiarze zajęć i określenia tygodniowego , obowiązkowego wymiaru godzin zajęć pedagogów, psychologów i logopedów.

5 e - Zaciągnięcia kredytu długoterminowego.

Pismo Burmistrza stanowi załącznik nr 3.

Burmistrz MiG - przyczyną rozszerzenia porządku obrad jest to, że regulamin wynagradzania nauczycieli był omawiany na komisjach Rady i ze związkami zawodowymi. Otrzymaliśmy pozytywną opinię z Kuratorium i myślę, że nie ma przeszkód aby dzisiaj na sesji uchwalić.

Skarbnik Gminy - w oparciu o naszą uchwałę budżetową mamy zapisane wielkości kredytu i upoważnienie dla Burmistrza. Mamy opinię RIO o możliwościach spłaty. W trybie o zamówieniach publicznych wyłoniliśmy bank, który dodatkowo życzy sobie tej uchwały. Dodatkowo powiem, że kredyt uruchomimy w 2006 roku.

Przewodnicząca RM - poinformowała o zmianie w porządku obrad co do kolejności podejmowania uchwał.

Burmistrz MiG - porządkujemy budżet tego roku i część zadań tego roku proponujemy umieścić w przyszłorocznym budżecie jako nie wygasające. Kredyt uruchamiamy w tym roku a zadania umiejscawiamy w przyszłorocznym budżecie i kredyt w przyszłorocznym budżecie również.

Proponuję aby dziś najpierw rozpatrzyć tegoroczny budżet i gdybyśmy podejmowali uchwałę na przyszły rok to z następnymi zmianami.

Przewodnicząca RM - Kto jest za wprowadzeniem do porządku obrad proponowanych zmian?

Stan Radnych na sali 19

Głosowanie: za jednogłośnie.

Stwierdzam ,że Rada wprowadziła do porządku obrad 3 projekty uchwał.

Przedstawiam porządek obrad.

  1. Sprawy regulaminowe:

a/ otwarcie sesji RM,

b/ stwierdzenie kworum,

c/ przyjęcie protokołów z przebiegu LVI i LVII sesji RM

d/ sprawozdanie Przewodniczącej RM o działaniach podejmowanych między sesjami.

  1. Sprawozdanie z działalności Burmistrza MiG Dębno.

a/ pytania do sprawozdania,

b/ odpowiedzi na pytania,

c/ przyjęcie sprawozdania z działalności Burmistrza.

3. Interpelacje i zapytania radnych.

  • Uchwalenie budżetu MiG Dębno na 2006 rok oraz WPI na lata 2006-2010.

a/ opinia Regionalnej Izby Obrachunkowej w Szczecinie,

b/ opinia stałych Komisji Rady,

c/ stanowisko Burmistrza MiG Dębno do wniosków komisji,

d/ dyskusja nad poprawkami i głosowanie poprawek do budżetu i WPI,

e/ podjęcie uchwały w sprawie uchwalenia budżetu MiG Dębno na 2006 r,

f/ podjęcie uchwały w sprawie uchwalenia Wieloletniego Programu Inwestycyjnego na

lata 2006-2010.

5. Podjęcie uchwał w sprawie:

a/ zmiany budżetu i zmian w budżecie MiG Dębno na 2005 rok,

b/ zmiany planu przychodów i wydatków Gminnego Funduszu Ochrony Środowiska i

Gospodarki Wodnej na 2005 rok,

c/ uchwalenia regulaminu określającego wysokość oraz szczegółowe warunki

przyznawania nauczycielom dodatków : za wysługę lat, motywacyjnego, funkcyjnego,

za warunki pracy oraz niektóre inne składniki wynagradzania, a także wysokość oraz

szczegółowe zasady przyznawania i wypłacania dodatku mieszkaniowego,

d/ określenia zasad udzielania i rozmiaru zniżek dyrektorowi, wicedyrektorowi szkoły /

przedszkola/ oraz nauczycielowi pełniącemu inne stanowisko kierownicze w szkole /

przedszkolu/ oraz zasad zwalniania od obowiązku realizacji tygodniowego

obowiązkowego wymiaru godzin zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych

prowadzonych bezpośrednio z uczniami lub wychowankami albo na ich rzecz,

nauczycieli zatrudnionych w pełni wymiarze zajęć i określenia tygodniowego ,

obowiązkowego wymiaru godzin zajęć pedagogów, psychologów i logopedów.

e/ zaciągnięcia kredytu długoterminowego.

  1. Odpowiedzi na zapytania.

  2. Sprawy różne.

  3. Zamknięcie sesji RM

Przewodnicząca RM - czy są pytania do porządku obrad. Kto jest za przyjęciem porządku obrad LVIII sesji RM po zmianach ?

Stan Radnych na sali 19

Głosowanie. za jednogłośnie.

Stwierdzam, ze Rada przyjęła porządek obrad

Informuję, że protokoły z przebiegu LVI i LVII sesji RM zostały wyłożone do wglądu w Biurze Rady. Dotychczas nie wniesiono uwag. Czy w dniu dzisiejszym ktoś chce wnieść uwagi odnośnie uwidocznionych zapisów w protokołach sesji?

Kto jest za przyjęciem protokołów.

Głosowanie: za jednogłośnie.

Stwierdzam, że protokoły zostały przyjęte.

============================

PKT 1 d - sprawozdanie Przewodniczącej RM działaniach podejmowanych między sesjami.

Przewodnicząca RM - przedstawiła sprawozdanie ze swojej działalności. Załącznik nr 4

===============================

PKT 2 - sprawozdanie z działalności Burmistrza MiG Dębno.

Proszę pana Burmistrza o przedstawienie sprawozdania.

Burmistrz przedstawił sprawozdanie ze swojej działalności za okres od 30.11 2005 do 22.XII.05 r.

Sprawozdanie Burmistrza stanowi załącznik nr 5

Przewodnicząca RM - czy są pytania do sprawozdania Burmistrza?.

Radny J Baranowicz - pkt 5 - sprzedaż działki bez przetargu w Dębnie przy ul. Piłsudskiego 25 - o jaką działkę chodzi?

Burmistrz MiG - chodzi o mieszkanie- sprzedaż na rzecz najemcy z bonifikatą. Jest publiczne informowanie o sprzedaży.

Radny B Ircha - panie Burmistrzu zwracałem się kilka razy do pana aby sprawozdanie było bardziej czytelne wówczas nie byłoby pytań.

Burmistrz MiG - jest pytanie czy sprawozdanie ma być na 7 stron czy krótsze i ewentualnie pytania.

Radny M Jacura - prosiłbym o informację odnośnie sanepidu.

Burmistrz MiG - złożyłem ofertę u Marszałka. Odbyło się spotkanie 20 XII. Zarząd województwa nie rozpatrzył naszej oferty i sejmik również, sprawa leży do rozpatrzenia. My jesteśmy właścicielami budynku po sanepidzie i kwestia jak go wykorzystamy.

Radny A. Dobropolski - czy pan Burmistrz może coś powiedzieć na temat ronda na Kostrzyńskiej.

Burmistrz MiG - może w sprawach różnych odpowiem na temat ronda.

Przewodnicząca RM - kto jest za przyjęciem sprawozdania z działalności Burmistrza MiG.

Stan Radnych na Sali 19

Głosowanie.: za jednogłośnie

Stwierdzam , że Rada przyjęła sprawozdanie

====================================

PKT 3 Interpelacje i zapytania radnych.

Przewodnicząca RM - Na sali obrad jest Pani Dyrektor Szpitala Powiatowego w Dębnie- proszę o zabranie głosu i radnych o zadawanie pytań.

Dyrektor M Mróz - szpital otrzymał warunki na restrukturyzację i podpisania ugody z wierzycielami. Rok 2006 będzie trudny dla szpitala. NFZ obiecał zwiększenie środków jednak kontrakt jest obniżony o 45.000 zł w skali roku. Mamy długu na kwotę 11.000.0000 zł i musimy spłacić w ciągu 3 lat. Rozpoczynamy spłatę od stycznia. Zarząd powiatu zlecił restrukturyzację zewnętrzną i założenia: zbilansowanie szpitala przychodów z kosztami do 2007 r. Już rozpoczęłam pierwsze działania restrukturyzacyjne. Koszty 8.340.000 zł i nie obędzie się bez redukcji zatrudnienia. 13 osób otrzymało rozwiązanie pracy i 8 zmieniające warunki pracy i płacy. W styczniu nastąpią następne zwolnienia. Mamy umowy na sprzątanie i inne usługi z firmami zewnętrznymi . Będzie konkurs na usługi laboratoryjne i pralnicze. Występujemy o umorzenie zaległości do ZUS i US oraz do Burmistrza o umorzenie podatku . Szpital jest zobowiązany do restrukturyzacji w ramach opracowanych standardów i wymogów. Planujemy aby na jednym poziomie umieścić oddział ginekologiczny, położniczy i chirurgiczny. 6 I 2006 konkurs na remont bloku operacyjnego. Największy problem to parter oddziału wewnętrznego, który chcemy przystosować na zakład opiekuńczo-leczniczy. Zmniejszony zostanie oddział dziecięcy i zwiększony zostanie oddział opiekuńczy.

Przewodnicząca RM - każda strona ma rację i kadry która jest zagrożona. Czy ta restrukturyzacja dobrze rokuje.

Dyrektor szpitala - 700 szpitali pójdzie do likwidacji. Jest to jedyna droga aby uratować szpital. Firma przedstawiła drugi wariant. My nie konkurujemy o pacjenta. Bezpieczeństwo pacjentów zabezpieczone. Jest mi przykro że będę wręczać wypowiedzenia.

Radny M Wyszyński - chce pani przekazać dla firm zewnętrznych usługi i połączyć oddziały. Czy jest zachowane bezpieczeństwo i właściwa opieka dla pacjentów.

Dyrektor szpitala - jest zbyt dużo łóżek i dlatego podjęłam decyzję o połączeniu niektórych oddziałów.

Radny M Wyszyński - nie ma innego wyjścia jak zwolnienia. Do ilu łóżek będzie zmniejszony oddział dziecięcy.

Dyrektor Szpitala - do 22 łóżek.

Radny M Jacura - znowu ucierpią mieszkańcy. Dług chcecie spłacić w ciągu 3 lat. Skąd taka gotówka na spłacenie długu.

Dyrektor Szpitala - złożyłam wniosek do Zarządu Powiatu o zabezpieczenie ZUS 2006/2007. Pozostają odprawy dla pracowników po zwolnieniach. Dużym obciążeniem jest komornik który zabiera 25% dochodów . Złożyłam 39 skarg na działalność komornika brak odpowiedzi Sądu.

Burmistrz MiG - na spotkaniu starostów była omawiana sprawa szpitali . 20.000.000 zł wynosi razem dług szpitali w Barlinku i Dębnie. Wszyscy oczekują od rządu systemowego działania bo powiaty rozsypują się. Szpitale będą się dalej zadłużały stąd jest konieczna restrukturyzacja. Konieczne są redukcje w szpitalu i konkretne działania. Bomba w służbie zdrowia tyka i ktoś musi podjąć trudne działania.

Radny M Wyszyński - jak wygląda sprawa poręczenia kredytu.

Dyrektor - musze rozpocząć spłatę długu bieżącego. Część pracowniczą muszę spłacić.

Radny A. Dobropolski - myślę, że należy spłacić dług szpitala i nie wyobrażam sobie aby szpital zlikwidowano. Można zrobić 2-3 chodniki mniej ale szpitala nie można zlikwidować.

Radny K. Witkowski - czy jakość usług poprawi się i zwiększy się personel lekarski.

Dyrektor Szpitala - na pogotowiu jest lekarz. Najważniejszy jest pacjent zmieni się nasze podejście do pacjenta. Przejmujemy obsługę spółek lekarskich. Zwiększą się usługi aparatu rendgena. Pracownia będzie miała pełen zakres świadczeń. Będą usługi kardiologiczne i obsługa pracowni wysiłkowej.

Przewodnicząca RM - złożyła życzenia dla pani Dyrektor Szpitala w sprawie sprawnego przeprowadzenia restrukturyzacji.

Przerwa w obradach

Radny B Ircha - składam 3 interpelacje: 1 / - do pani Przewodniczącej: w związku z ciągłym pomijaniem wniosków Komisji Rewizyjnej dotyczących zmniejszania kosztów maratonu oraz prowadzenia księgowości komputerowej w DOK i OSiR proszę na piśmie postawić ten problem pod obrady Rady. 2/ do pana Burmistrza : proszę przedstawić politykę naboru nowych pracowników wraz z wykazem od 2002 roku do 2005 do UMiG z uzasadnieniem pomijania naszych absolwentów Filii Uniwersytetu Szczecińskiego. 3/ do Burmistrza : na skutek ostatnich kilku wyroków Sądowych na niekorzyść UMiG proszę chronologicznie przedstawić wszystkie nakazy Sądowe zarówno w UMiG , jednostkach budżetowych jak i w spółkach, z krótką analizą przyczyn ich powstania .

Interpelacje stanowią załącznik nr 6

Burmistrz MiG - zazwyczaj wszyscy składają do mnie interpelację ale ja mam jedna interpelację do pana J. Głuszki: w związku z dyskusją na sesji Rady Miejskiej w dniu

24 listopada 05 r Radny Głuszko użył sformułowania „ nie zrobimy nigdy dobrze inwestycji jeżeli przetargi wygrywa się po znajomości”. Proszę o wyjaśnienie przez Radnego stawianego zarzutu oraz wskazanie które przetargi i odpowiedź na piśmie.

Interpelacja stanowi załącznik nr 7

Radny A. Dobropolski - mam obawy co do bezpieczeństwa na skrzyżowaniu ul. Daszyńskiego z Grunwaldzką - czy są nadzieje aby tam teren wyrównać.

Radny J. Baranowicz - brak odpowiedzi na pytanie odnośnie PEC., kosztów , opinii prawnych.

/ radny Baranowicz otrzymał na piśmie żądane koszty odnośnie PEC/

Sołtys wsi - lepiej zapobiegać chorobie niż leczyć. Na trasie Warnice - Smolnica jest zakręt na wzniesieniu koło młyna. W czasie zimy i gołoledzi jest bardzo niebezpiecznie i dlatego proponuję aby ten zakręt złagodzić by nie stwarzał zagrożenia dla pojazdów.

Odpowiedzi zostaną udzielone w PKT 8

=========================================

PKT 5 c projekt uchwały w sprawie uchwalenia regulaminu określającego wysokość oraz szczegółowe warunki przyznawania nauczycielom dodatków : za wysługę lat, motywacyjnego, funkcyjnego, za warunki pracy oraz niektóre inne składniki wynagradzania, a także wysokość oraz szczegółowe zasady przyznawania i wypłacania dodatku mieszkaniowego.

Radny P Chrobak - komisja odbyła spotkanie z panią kierownik wydziału oświaty i ustaliliśmy termin spotkanie ze związkami zawodowymi. 13 grudnia i spotkaliśmy się. Regulamin wynagradzania nauczycieli został przyjęty bez zmian. Dolną granicę ustaliliśmy na 20% górna na 35% .

Przewodnicząca RM - czy są uwagi do projektu uchwały.

Radny M Jacura - pod moją nieobecność na ostatniej komisji powiedziano wiele słów o mnie. Na komisji Oświatowej i Budżetowej postawiłem wniosek odnośnie wyników nauczania względem powiatu województwa i kraju. Te wnioski były na dwóch komisjach. Na trzeciej komisji były zatwierdzane i nie wiem jak się stało, że pani Kierownik spowodowała, że wszyscy dyrektorzy przybyli na komisję z wielkimi pretensjami o to że Jacura w tej kwestii stawia wnioski. Dotarła do mnie informacja, że stopień finansowania nauczycieli nie pokrywa się z wynikami nauczania. Ja poprosiłem tylko o relację tego jak to wygląda. Pytam czy radnemu na komisji nie wolno postawić wniosku i zapytać. Ja nie wskazywałem na żadnego Dyrektora czy robi źle czy dobrze, chciałem się tylko odnieść do wyników nauczania. Radny ma prawo pytać a kierownik jest od tego aby udzielił informacji. Rada robi wszystko aby placówki oświatowe były wyposażone i wyremontowane idą na to duże środki z budżetu aby stopień nauczania naszych dzieci był wysoki. Chodziło nam tylko o wyniki i o nic więcej.

Burmistrz MiG - temat był wywołany przy okazji dyskusji nad regulaminem wynagradzania nauczycieli na Komisji Budżetowej i pojawił się wniosek , który został przyjęty przez Komisję aby Komisja Oświatowa w lutym tematem się zajęła. Luty będzie najlepszym czasem aby posumować sytuację oświaty.

Pani Matuszkiewicz - chciałam tylko stwierdzić, że doszły do mnie słuchy , że nie było to tylko pytanie ale konkretna propozycja na obniżenie dodatków motywacyjnych dla nauczycieli za wyniki nauczania. Czy pan zdaje sobie sprawę jakie dzieci i młodzież mają motywacje do nauki skoro kończą studia i nie mają pracy. Nauczyciele robią co mogą żeby program realizować ale motywacja żadna. Dzieci są takie jakie są i nie możecie karać nauczycieli za wyniki nauczania.

Radny M Jacura - ani słowa nie wspomniałem nas temat regulaminu. Wspomniałem w swojej wypowiedzi, że płace nie przekładają się na wyniki nauczania. Taki wniosek złożyłem i tak to zostało zapisane.

Radny A. Brzozowski - mam prośbę abyśmy tą dyskusję przenieśli na odpowiedni czas. Prośbę mam aby kolega Mieczysław zwolnił panią Kierownik od odpowiedzi na pytanie. Proszę abyśmy dzisiaj o tym nie dyskutowali. Mieliśmy dzisiaj poza porządkiem dyskusję na temat zdrowia.

Radny J. Baranowicz - chciałbym usłyszeć opinię o regulaminie Związków Zawodowych Nauczycieli.

Pani Matuszkiewicz - regulamin wynagradzania nauczycieli został omówiony i zaakceptowany przez Związki Zawodowe Nauczycieli. Dziękuję Radnym za przychylność. Myślę, że ta dyskusja nie ma sensu ale trochę boli.

Przewodnicząca RM - Kto jest za podjęciem uchwały w sprawie uchwalenia regulaminu określającego wysokość oraz szczegółowe warunki przyznawania nauczycielom dodatków : za wysługę lat, motywacyjnego, funkcyjnego, za warunki pracy oraz niektóre inne składniki wynagradzania, a także wysokość oraz szczegółowe zasady przyznawania i wypłacania dodatku mieszkaniowego.

Stan Radnych 19

Głosowanie.: za jednogłośnie.

Stwierdzam , że Rada podjęła uchwałę nr LVIII/344/05. Załącznik nr 9

=================================

PKT 5 d - projekt uchwały w sprawie określenia zasad udzielania i rozmiaru zniżek dyrektorowi, wicedyrektorowi szkoły / przedszkola/ oraz nauczycielowi pełniącemu inne stanowisko kierownicze w szkole / przedszkolu/ oraz zasad zwalniania od obowiązku realizacji tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych prowadzonych bezpośrednio z uczniami lub wychowankami albo na ich rzecz, nauczycieli zatrudnionych w pełni wymiarze zajęć i określenia tygodniowego , obowiązkowego wymiaru godzin zajęć pedagogów, psychologów i logopedów.

Radny P. Chrobak - tak jak poprzednio komisja rozpatrzyła temat i prze uwag projekt uchwały został przyjęty.

Przewodnicząca RM - czy są uwagi do projektu uchwały?

Uwag nie było

Przewodnicząca RM - kto jest za podjęciem uchwały w sprawie określenia zasad udzielania i rozmiaru zniżek dyrektorowi, wicedyrektorowi szkoły / przedszkola/ oraz nauczycielowi pełniącemu inne stanowisko kierownicze w szkole / przedszkolu/ oraz zasad zwalniania od obowiązku realizacji tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych prowadzonych bezpośrednio z uczniami lub wychowankami albo na ich rzecz, nauczycieli zatrudnionych w pełni wymiarze zajęć i określenia tygodniowego , obowiązkowego wymiaru godzin zajęć pedagogów, psychologów i logopedów?

Stan radnych 19

Głosowanie.: za 18

1 wstrzymujący

Stwierdzam , że Rada podjęła uchwałę nr LVIII/345/05. Załącznik nr 10

============================================

PKT 5 e - projekt uchwały w sprawie zaciągnięcia kredytu długoterminowego.

Przewodnicząca RM - burmistrz wyjaśnił zasadność podjęcia tej uchwały. Czy są pytania do projektu uchwały?

Pytań nie było.

Przewodnicząca RM - odczytała projekt uchwały. Kto jest za podjęciem uchwały w sprawie zaciągnięcia kredytu długoterminowego?

Stan radnych na sali 19

Głosowanie : za jednogłośnie

Stwierdzam, że Rada podjęła uchwałę nr LVIII/339/05. Załącznik nr 11

================================

PKT - 5 a - projekt uchwały w sprawie zmiany budżetu i zmian w budżecie MiG Dębno na 2005 rok

Skarbnik Gminy - omówiła projekt uchwały.

Burmistrz MiG - łącznie zadania zdjęte lub rozliczone na poszczególnych kontach te które pozostały jest to kwota 695.122 zł i druga grupa zadania ujęte w uchwale to kwota 919.000 zł i przechodzi to na rok przyszły. Dlatego w tej chwili należy podjąć tą uchwałę aby te zadania wpisać do budżetu na rok 2006.

Przewodnicząca RM - Czy są uwagi do projektu uchwały?

Uwag nie było.

Przewodnicząca RM - Kto jest za podjęciem uchwały w sprawie zmiany budżetu i zmian w budżecie MiG Dębno na 2005 rok ?

Stan radnych na sali 19

Głosowanie: za 18

1 wstrzymujący

Stwierdzam , że Rada podjęła uchwałę nr LVIII/340/2005. Załącznik nr 12

==========================================

PKT 5 b - projekt uchwały w sprawie zmiany planu przychodów i wydatków Gminnego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej na 2005 rok.

Komisje przyjęły projekt uchwały.

Przewodnicząca RM - czy są uwagi do projektu uchwały?

Uwag nie było

Kto jest za podjęciem uchwały w sprawie zmiany planu przychodów i wydatków Gminnego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej na 2005 rok?

Stan radnych na sali 19

Głosowanie: za jednogłośnie.

Stwierdzam , że Rada podjęła uchwałę nr LVIII/343/05. Załącznik nr 13

Ogłoszona przerwa w obradach.

============================================

PKT 4 - uchwalenie budżetu MiG Dębno na 2006 rok

Pani Skarbnik odczytała opinię RIO - Załącznik do protokołu nr 14

Radny A. Brzozowski - odczytał opinię Komisji Rewizyjnej. Załącznik nr 15

Odczytał wnioski KR do projektu budżetu. Załącznik nr 16.

Radny P. Chrobak - Komisja dyskutowała na temat budżetu i WPI . Odczytał wnioski komisji.:

  • zwiększenie środków na remont nawierzchni żużlowych i wykonywanie inną technologią,

  • przydzielenie odpowiedniej kwoty w budżecie na odwodnienie posesji podwórkowych używanych przez wspólnoty ,

  • znaleźć środki w budzecie na wykonanie sieci wod-kan w rejonie ul. Hołdowniczej,

  • wykonać dodatkowe tereny zielone na terenie miasta,

  • komisja pozytywnie zaopiniowała wnioski na remonty w parafiach,

  • wniosek do inwestycji na rozpisanie potrzeb remontowych obiektów sakralnych na rok 2006/2010,

  • wniosek Radnego Baranowicza w sprawie przekazania 50% dotacji d z Dargomyśla na SP w Barnówku został odrzucony,

  • w sprawie zmiany wysokości diet radnych - wniosek został przekazany na posiedzenie komisji budżetowej, zobowiązała Burmistrza aby na 13 XII przygotował zakres zadań i oczekiwań pracy SM,

Komisja po dyskusji przyjęła projekt budżetu na 2006 rok.

Radny J. Baranowicz - sprostowanie - nie chodziło o zdjęcie środków z Dargomyśla tylko 50 % kwoty z całości jaka idzie na Dargomyśl ale z innych środków przeznaczyć na Szkołę w Barnówku.

Radny J Sypniewicz - Komisja Infrastruktury Wiejskiej przyjęła projekt budżetu na 2006 rok .

Radny K. Witkowski - Komisja Budżetowa zbierała się dwukrotnie nad projektem budżetu na 2006 rok. Pani Skarbnik przedstawiała pozycje dochodów i wydatków w projekcie budżetu. Stronę dochodów Komisja zaakceptowała i nie było wniosków. Po stronie wydatków padło kilka wniosków:

  • 3.000 zł na wykonanie chodnika w Sarbinowie,

  • wszystkie centra informacji skupić w jednym miejscu,

  • sprawa paliwa dla SM - rozliczenie kosztów,

  • kwotę 32.200 zł przypisać do działu Oświata i Wychowanie,

  • zmniejszenie środków na plener malarski z 30.000 zł na 7.000 zł, a środki z oszczędności przeznaczyć na "Pastele",

  • sprawa poziomu nauczania w szkołach,

  • wykonanie wod-kan ul. Hołdowniczej- wstępnie 40.000 zł,

  • wykonanie PT wodociągu ul. Kosynierów do nr 58-59,

  • wykonanie ogrodzenia boiska przy Gorzowskiej i siedziska 20.000zł.

W dniu 13 grudnia odbyło się drugie posiedzenie Komisji Budżetowej , dyskutowaliśmy nad wszystkimi wnioskami komisji. Burmistrz przedstawił swoje stanowisko do złożonych wniosków przez komisje RM. Padały dodatkowe wnioski :

  • sprzątania Urzędu na czas urlopu sprzątaczek,

  • oświetlenie ul. Piłsudskiego, Baczewskiego jako zadanie na 2006 rok,

  • nowych nasadzeń zieleni w mieście,

  • wyjaśnienie spraw związanych z wynagrodzeniem w WTZ,

  • sprawa nie podwyższania diet radnych i zweryfikowanie w uchwale sprawy diety dla Przewodniczącej przy jednej nieobecności> padały sugestie, że Przewodnicząca pracuje cały miesiąc i jedna nieobecność np. choroby dyskwalifikuje całość diety,

  • zlikwidować Z-ców przewodniczących Komisji.

Komisja po poprawkach przyjęła projekt budżetu na 2006 rok. W imieniu Komisji Budżetowej wnoszę o uchwalenie budżetu MiG Dębno na 2006 rok.

Radny A. Dobropolski - nie chodziło mi o zlikwidowanie wiceprzewodniczących komisji. Walczyliśmy o oszczędności dlatego stawiam wniosek aby zrównoważyć diety zastępców z dietą radnego bez funkcji i zaoszczędzone pieniądze na budowę pomnika lub biednych.

Radny M Wyszyński - czy to nie jest za późno. Wybory za 4 -miesiące i co to da.

Przewodnicząca RM - wniosek radnego Antoniego do pracy w komisjach. Wiąże to się ze zmianą uchwały Rady.

Radny K Witkowski - z-cy biorą udział w pracach Rady. Szkoda , że ten wniosek nie padł w poprzedniej kadencji.

Burmistrz MiG - proponuję temat zamknąć - jest to kompetencja Rady. Materiał do dyskusji w komisjach Rady.

Przewodnicząca RM - proszę Burmistrza o stanowisko do wniosków komisji.

Burmistrz MiG - część wniosków jako głos w dyskusji. - odczytał stanowisko do proponowanych zmian do projektu budżetu na 2006 rok i WPI na lata 2006-2010 przez Komisje. Załącznik 17

Wnioski Komisji Rewizyjnej dotyczą spraw organizacyjnych a nie zmian do projektu budżetu. Odniósł się do wniosków KR. Odnośnie zieleni zapewnione jest utrzymanie i funkcjonowanie zieleni w mieście.. Co do nowych zakresów osobno będziemy rozmawiać. Nasadzenia będziemy robić. Dużych nasadzeń na oś Siewna nie będziemy robić. Ograniczenia na Stowarzyszenia- plan przyjęty. Wprowadzenie księgowości komputerowej w DOK i OSiR - zostały wprowadzone zalecenia prowadzenia księgowości komputerowej. Ograniczać dotacje i środki przeznaczać w konkursach - w tym roku ogłaszaliśmy konkursy na wiele zadań gdzie nikt się nie zgłosił, dlatego nastąpiło zlecenie. Zawody jeździeckie ogłosiłem konkurs i nikt się nie zgłosił. Na organizację Olimpiady Specjalnej był ogłoszony konkurs i nikt się nie zgłosił , nie było chętnych. Na organizację Triady Teatralnej "Inspiracje" nie złożyły oferty. Podtrzymuję swoje stanowisko w tych sprawach.

Radny A. Brzozowski - wnioski KR wzięły się bo nikogo z Burmistrzów nie było na posiedzeniu komisji. Ja te wyjaśnienia przyjmuję Jeśli chodzi o gromadzenie zbiorów malarstwa należy zapewnić warunki na gromadzenia obrazów a to pociąga za sobą odpowiednie koszty. Maraton i Triatlon - zreorganizować formułę imprez. Chodzi mi o nadanie zupełnie innego kształtu organizacyjnego. Nie może to być komitet organizacyjny ale Stowarzyszenie lub Fundacja. Ta zmiana powinna nastąpić w następnej kadencji Rady. Formuła Dni Dębna - chodzi o to, że w niektórych gminach imprezy w takich dniach są bezpłatne. Sprawa Merkuriusza - polityka informacyjna gminy , konieczność wydawania informatora. Merkuriusz Dębnowski - powinien mieć cykl dwumiesięczny . Może również w nim być miejsce na gromadzenie historii , obiektów krajoznawczych. Rzeczą nadrzędną jednak dla gminy to wydawanie informatora, a pozostałe informacje w cyklu dwumiesięcznym. Olimpiada Specjalna - porozmawiać o tym na Komisji Oświaty.

Przerwa w obradach.

Radny B Ircha - sprawa kanalizacji przy Kosynierów. Proponuję wykonanie dokumentacji 2006 a realizacja 2007 r.

Burmistrz MiG - mamy dużo większe tereny o większym zagęszczeniu mieszkańców i trzeba by było zwiększyć deficyt w budżecie o 20.000 .000 zł. Proponuję odrzucić ten wniosek.

Przewodnicząca RM - kto jest za zapisaniem środków w budżecie 2006 r na kanalizację Kosynierów?

Stan Radnych na sali 17

Głosowanie za 5

10 przeciw

2 wstrzymujących się

Stwierdzam, że wniosek nie został przyjęty.

Radny S Witkowski - sprawa kanalizacji ul. Kosynierów był moim wnioskiem z roku ubiegłego -zagospodarowanie prawej strony aż do lasu. Czy projekt jest robiony do państwa Żłobickich.

Radny B Ircha - co z wodą do Żłobickiego.

Burmistrz - projekt jest wykonywany tylko do pana Zielińskiego zgodnie z planem zagospodarowania. Pan Łojko ma hydrofor. Dla przysiółek i koloni wykonanie sieci kanalizacyjnej decydować będzie wynik ekonomiczny. Osady dalekie od zwartej zabudowy poleciłem wyłączać z budowy kanalizacji . Po 2012 możemy przystąpić do programu oczyszczalni przydomowych. W rejonie ul. Kosynierów nie są dopuszczone szamba do użytkowania. Jest to strefa bliska wodociągów. PWiK musi dysponować projektem technicznym na sieć kanalizacyjną tego terenu i uzyskane pozwoleń na budowę będzie możliwe po wybudowaniu kanalizacji. Co do odległego terenu ważnym dla mnie jest czynnik ekonomiczny. Stoję na stanowisku odłożenia w czasie bo zadań budżetowych mamy dużo.

Przewodnicząca - kto jest za wnioskiem o zwiększenie środków w budżecie 2006 na utrzymanie zielni w mieście?

Burmistrz MiG - proponuję ten wniosek odrzucić i zapis w budżecie na zieleń pozostanie.

Stawiam wniosek aby pozostawić kwoty zapisane w projekcie budżetu. Jeżeli wniosek nie przejdzie przystąpimy do głosowania o zwiększenie.

Radny S Witkowski - nie chodzi o zwiększenie środków a chodzi o zakres działania utrzymania zieleni. Środki są przypisane a efektów nie ma.

Radny A. Brzozowski - budżet jest zadaniowy i nie widzę aby był zrealizowany.

Przewodnicząca RM - kto jest za utrzymaniem kwot zaproponowanych przez Burmistrza na zadaniu utrzymanie zieleni , oczyszczanie i oznakowanie miasta?

Stan radnych na sali 18

Głosowanie; za 13

1 przeciw,

4 wstrzymujące się

Stwierdzam, że wniosek uzyskał większość.

Przewodnicząca RM - ograniczenie dotacji dla Stowarzyszeń na organizację imprez do uzgodnionej proporcji w ogólnych kosztach działalności/ imprezy/. Przyjąć odpowiednie zróżnicowanie , kryteria dla Stowarzyszeń sportowych, społecznych, kulturalnych, kombatanckich. Itp. Program współpracy z organizacjami jest uchwalony i nie wiem jak mam rozumieć ten wniosek.

Radny A Brzozowski - jest to nie rzecz do tego budżetu a na przyszłość. Chodzi o przyjęcie na rok przyszły innego programu współpracy z organizacjami pozarządowymi. Jest to sprawa do dyskusji na Komisji Oświaty.

Radny B Ircha - my uchwalamy budżet. Wiemy już ile na co dajemy. Wniosek był aby obniżyć środki na wydawanie Merkuriusza do kwoty 20.000 zł. To samo dotyczy środków na plenery malarskie. Przecież my dopiero to uchwalamy.

Radny A Brzozowski - wniosek do dyskusji na Komisji Oświaty w roku 2006 , ponieważ nie ma związku z projektem budżetu.

Radny M Jacura - należy dokładać wszystkim i w miarę potrzeb. Nie badałem tematu Różańska. Po części jest zasadny i należy się przyjrzeć Stowarzyszeniom i komu ile i na co dajemy.

Burmistrz MiG - dla Klubu "Myśla Dardomyśl" warunki zmiany uzasadnione. Dla Różańska i innych drużyn w tej samej klasie nie było dodatkowych kosztów działalności. Opłat na tym samym poziomie. Indywidualnego rozpatrzenia wymagał Klub "Myśla Dargomyśl" . Proponuję pozostawić wniosek otwarty ale kwot zapisanych w projekcie budżetu nie zmieniać bo zostały zapisane w programie z organizacjami pożytku publicznego.

Przewodnicząca RM - odczytała wniosek KR: " ograniczenie dotacji dla Stowarzyszeń na organizację imprez do uzgodnionej proporcji w ogólnych kosztach działalności/ imprezy/. Przyjąć odpowiednie zróżnicowanie , kryteria dla Stowarzyszeń sportowych, społecznych, kulturalnych, kombatanckich. Itp. Kto jest za skierowaniem tego wniosku do prac w komisji?

Stan Radnych na sali 18

Głosowanie: za 14

4 wstrzymujących się

Stwierdzam, że wniosek został przyjęty przez Radę.

Przewodnicząca RM - wniosek nr 4 KR - "Kwota 10.000 zł - organizacja obozów sportowych jako nagroda za wyniki - przyjąć zapis w treści partycypacja w kosztach obozu szkoleniowego dla zespołów osiągających wysoką klasę sportową. Określić zasady uczestnictwa i organizacji , miejsce obozu, liczby uczestników i opiekunów itp. Proszę o wypowiedź w tej sprawie.

Radny K. Witkowski - jest to wniosek ogólny a nie finansowy i nie powinien w tej chwili być dyskutowany.

Burmistrz MiG - konsultowałem to z Radą Kultury i Sportu i Szkolnym Związkiem Sportowym. Termin obozu został ustalony na ferie zimowe. Aby zorganizować ferie to konkurs musiał być już ogłoszony.

Dyrektor OSiR - 40 osób wyjeżdża na obóz szkoleniowy tj. grupa lekkoatletyczna, grupa siatkarek i grupa piłki nożnej. Są to grupy sportowe, które osiągają sukcesy.

Radny A. Bójko - organizacja strzelectwa 1. 500 zł a organizacja wyjazdów 10.000 zł. Powinno być odwrotnie. Dwa lata temu MKS Dąb Dębno występowali z wnioskiem o środki wysokości 20.000 zł na obóz szkoleniowy Rada powiedziała nie. Teraz LOK organizuje ogromne zawody sportowe i 1500 zł a na obóz dajemy 10.000 zł. Stawiam wniosek aby na zawody 10.000 zł a na wyjazdy 1500 zł.

Radny A Brzozowski -ja przyjmuję argumentacje pana Burmistrza , że jest to obóz zaplanowany w okresie ferii zimowych , otrzymaliśmy informację od pana Dyrektora OSiR i dalsza dyskusja nie ma sensu i nikomu nie służy.

Radny A. Dobropolski - za 1.500 zł nie zorganizuje się obozu. Jest to zbyt mała kwota dla 40 uczestników.

Radny A Brzozowski - jest obóz który nie da się zrobić za 1500 zł panie Adamie.

Radny M Jacura - tym wnioskiem ma się zająć Wydział Oświaty bo to jest wycięte z pozycji oświaty nie Stowarzyszenia.

Radny Z Myszkowski - mam prośbę do pana Burmistrza - czy jest pan za przyjęciem czy za odrzuceniem wniosku. Będziemy dyskutować i nic z tego nie wyniknie.

Burmistrz MiG - moje stanowisko było takie po stanowiskach Komisji Oświaty, za dobre wyniki promujemy. Jeżeli mamy dobrze zawalczyć wiosną to przygotujmy się zimą . Ten zapis przy LOK nie powinien być i jest źle czytany. Wyraziłem zgodę na jeden obóz sportowy.

Radny Z Myszkowski - rozumiem, że ten wniosek jest realizowany już w tej chwili.

Przewodnicząca RM - kto jest za odrzuceniem wniosku KR w sprawie 10.000 zł organizacja obozów sportowych przyjąć zapis jako partycypacja w kosztach obozu szkoleniowego dla zespołów osiągających wysoką klasę sportową . Określić zasady uczestnictwa i organizacji / miejsce obozu, liczba uczestników, liczba opiekunów itp./

Stan Radnych na sali 18

Głosowanie: za 15

3 wstrzymujących się

Stwierdzam, że Rada odrzuciła wniosek KR.

Przewodnicząca RM - wniosek 5 KR - " wyasygnować środki na wprowadzenie księgowości komputerowej w DOK i OSiR. Rada Miejska na sesji w dniu 28.07.2005 r przyjęła informację Komisji Rewizyjnej z przeprowadzonej kontroli OSiR wraz z wnioskiem ? Głosowanie : za 18, O przeciwnych, 3 wstrzymujących się/. Burmistrz oświadczył, że sprawa zostanie rozpatrzona w trybie normalnym.

Radny Z Myszkowski - czyli wniosek jest bezprzedmiotowy.

Przewodnicząca RM - ograniczyć ponad statutową działalność jednostek podległych gminie / zmniejszyć wielkości dotacji / a/ Biblioteka - plener malarski, Merkuriusz,

B/ DOK - formuła Dni Dębna,

C/ OSiR , maraton, triatlon. Gmina w zbyt dużym zakresie finansuje te imprezy. Organizację tego typu imprez powinny przejąć Stowarzyszenia. Obecna formuła organizacyjne nie sprzyja efektywnemu pozyskiwaniu środków spoza budżetu gminy. mityng lekkoatletyczny - powrócić do formuły olimpiady specjalnej organizowania przez Stowarzyszenie w drodze konkursu.

Burmistrz też się ustosunkował do tego stanowiska i czy państwo Radni uznają stanowisko Burmistrza.

Burmistrz MiG - przypomnę - maraton i triatlon był głosowany na Komisji Budżetowej i odpowiednie kwoty były przegłosowywane dlatego proponuję odrzucić pkt c. Pkt b - formuła Dni Dębna- jest to temat otwarty, nie mówimy o kwocie a o formule. Temat można przyjąć i dalej dyskutować. Plener Malarski i Merkuriusz Dębnowski tematy do dyskusji.

Radny K Witkowski - jeśli chodzi o Plener Malarski Komisja dyskutowała i zaakceptowała środki zapisane w projekcie budżetu.

Burmistrz MiG - proponuję dwa głosowania; jedno co do kwot - komisja wydała stosowną opinię o odrzuceniu wniosku KR w tym momencie i drugie głosowanie przeniesienie do komisji w trakcie roku. Jedno finansowe a drugie merytoryczne.

Radny M Jacura - plener malarski mamy zapisane 23.000 zł , kwota duża, a 11.500 na Pastele. Reklamę robią nam Pastele a nie plenery malarskie. Nie róbmy pleneru dla Gorzowa bo tam organizowany jest cały finał. Plener odbywa się w Dębnie a cały finał w Gorzowie. Ta kwota powinna ulec zmniejszeniu.

Radny K Witkowski - ta kwestia o którym mówi pan Mieczysław była wyjaśniana na komisji a teraz dyskusja od nowa.

Radny A. Brzozowski - wyjaśnienia pana Burmistrza odnośnie pleneru przekonały mnie dlatego rezygnuję z wyjaśnień pani Dyrektor. Może obrazy są większej wartości. Merkuriusz na osobną dyskusję. Pkt "b" do dyskusji , pkt "c" nie jest tematem do budżetu na 2006 rok a do budżetu na 2007. Możemy jedynie wskazać, żeby te trzy duże imprezy były organizowane w innej formule i to wszystko.

Przewodnicząca RM - można zobaczyć te dzieła sztuki i daje to obraz tego jacy ludzie do nas przyjeżdżają, jak są utytułowani i jak wysoko postawieni w swojej klasie artystycznej.

Dyrektor J Tylman - plenery międzynarodowe organizowane przez gminę od 1994 r. Plenery malarskie mają swoją historię. Przyjeżdżają do nas od 12-14 artystów są to profesjonaliści a nie amatorzy. Wartość każdego z tych dzieł nie jest niższa jak 2.000 zł. Są spisywane umowy. Każdy ma obowiązek pozostawienia jednego obrazu . Wszystkie sa wpisane do księgi inwentarzowej . Cena dzieł rośnie z upływem czasu. Jeśli chodzi o wystawy po plenerowe - otrzymujecie zawsze zaproszenie. W Gorzowie była taka wystawa w marcu i będzie wystawa również w Książnicy Pomorskiej i będzie promocja gminnej twórczości malarskiej , działalności Biblioteki publicznej , również naszych współpartnerów z którymi współpracujemy. Uważam, że nie ma lepszego sposobu na promowanie miasta.

Przewodnicząca RM - w galerii u nas zostały dwa obrazy, które były wystawiane na bardzo honorowej aukcji w Krakowie. Jeden z tych obrazów został sprzedany za 50.000 zł, w Dębnie namalowany. Nie można zestawiać malarstwa dziecięcego z malarstwem profesjonalistów, dlatego musimy sobie pewne rzeczy na odpowiednich poziomach poukładać.

Kto jest za przyjęciem wniosku KR o ograniczenie ponad statutową działalność jednostek podległych gminie / zmniejszyć wielkości dotacji dla Biblioteki - na plener malarski, Merkuriusz Dębnowski?

Stan Radnych na sali 18

Głosowanie: za 1

13 przeciw

4 wstrzymujących się

Stwierdzam, że wniosek nie uzyskał większości.

Przewodnicząca RM - wniosek KR b i c o zmianę formuły imprez - kto jest za przyjęciem wniosku KR?

Głosowanie nie odbyło się.

Burmistrz MiG - na organizację tych imprez ogłaszaliśmy konkursy i nikt się nie zgłosił. Zapewne w tym roku będzie to samo.

Radny B Ircha - jak mi dacie te pieniądze co są zapisane w budżecie to zrobię wam za to 100 imprez i wszystkie będą rozsławiać Dębno. Była Olimpiada Specjalna dlaczego ją zlikwidowano, przejął to OSiR i zrobił z tego mityng. Niech Stowarzyszenia robią sobie plener malarski, rzeźbiarski a Rada może jedynie dofinansować w razie potrzeby. Pani Burmistrzu proszę wziąć z 2 ludzi i sprawdzić ile Merkuriusza leży na strychu w Bibliotece. Niedługo strażaków trzeba będzie wysłać bo będzie niebezpieczeństwo - taka kulturę mamy.

Przewodnicząca - Kto jest za tym aby te wnioski dotyczące formuły organizacji Dni Dębna, Maratonu, Olimpiady Specjalnej przekazać do rozpatrzenia na wspólną komisję.

Stan Radnych na sali 18

Głosowanie : za 17

1 wstrzymujący

Rada przekazała wnioski pod obrady wspólnych komisji.

Przewodnicząca RM - jesteśmy przy stanowisku Burmistrza do wniosków, które wpłynęły z poszczególnych komisji w trakcie pracy nad projektem budżetu.

Radny B Ircha - mam 3 wnioski - zwiększyć budżet MKS "Dąb Dębno" z 80.000 zł do 110.000 zł, poprzez zdjęcie z Maratonu 45.000 zł dołożeniem 30.000 zł do MKS "Dąb Dębno" i 15.000 zł na Kluby sportowe wiejskie. Druga sprawa -wprowadzić w północnej części miasta kanalizację i wodę na ul. Kosynierów do dwóch zakładów drzewnego i metalowego oraz do gospodarstw Łojko Żłobicki. Trzeci wniosek - PT na 2006 utwardzenie gruntowej drogi do zakładu drzewnego. Nie będę się więcej prosił i podam do Sądu bo nie mam którędy do własnego zakładu dojechać i do trafostacji. Oświadczam, że zakład Ircha Dębno zatrudnionych kilkadziesiąt ludzi nie ma dojazdu.

Radny K Witkowski - chcę przypomnieć że obowiązuje procedura uchwalania budżetu i dzisiaj nowe wnioski nie mogą padać. Ta inicjatywa przysługuje tylko Burmistrzowi MiG.

Radny B Ircha - co ja tu robię. Jeśli tak to 20-30 razy byśmy w roku nie zmieniali budżetu. Dla Miłośników Dębna też wprowadzane były środki po czasie. Niestety zawsze można wprowadzać zmiany do budżetu i składać wnioski. Co ja tu robię jeśli ja nie mogę zgłosić wniosku.

Radny A Dobropolski - ja już tyle lat jestem radnym i takich rzeczy nigdy nie było żeby 30 grudnia jeszcze wnioski do budżetu składać.

Burmistrz MiG - uchwała Rady z ubiegłego roku określa procedurę uchwalenia budżetu i terminy rozpatrywania wniosków. Pan Bogumił przespał czas na składanie wniosków.

W tym miejscu zacytował zapisy w uchwale Rady dotyczącej procedury uchwalania budżetu MiG.

Hałas na sali obrad.

Radny B Ircha - wnioski od kilku lat padają te same tylko nikt ich nie czyta. Poza tym uchwały o uchwaleniu budżetu jeszcze nie ma i można w każdym momencie składać wnioski.

Radny K Witkowski - procedura uchwalania budżetu jest zamknięta dzisiaj jeśli chodzi o nowe wnioski.

Radny B Ircha - gdyby ta sytuacja wyszła z waszej jedynastaki to byłoby wszystko porządku.

Radny A. Brzozowski - na Komisji Rewizyjnej był kolega Prezes MKS Dąb pan A. Wróblewski i zwrócił się o zwiększenie dotacji. Sugerowałem aby pojawił się na dzisiejszej sesji jednak nie skorzystał z tej możliwości.

Przewodnicząca RM - czy są uwagi do stanowiska Burmistrza i proponowanych zmian do budżetu w stosunku do wniosków z poszczególnych komisji.

Uwag nie było.

Kto jest za przyjęciem propozycji przedstawionych w stanowisku Burmistrza do proponowanych zmian do projektu budżetu na 2006 rok i WPI na 2006 - 2010.

Stan Radnych na sali 19

Głosowanie: za 13

2 przeciw

4 wstrzymujących

Stwierdzam że stanowisko Burmistrza zostało przyjęte przez Radę do proponowanych zmian przez komisje.

Radny J. Baranowicz - budżet przedstawiony do przyjęcia na dzisiejszej sesji jest imponujący nawet jak na rok wyborczy. Dochody 50,491.710 zł , wydatki 58,835.960. Zadania inwestycyjne : w budżecie na 2004 rok zapisane było na inwestycje 8.941.115 zł z tego 1. 5 00.000 zł przeszło na rok 2005, część nie wykorzystano do tej pory i przechodzi na rok 2006. W 2005 r mieliśmy zapisane 12.629.927 zł na inwestycje. Na półrocze wykonano 700.000 zł. Na koniec roku inwestycje nabrały przyspieszenia , jednak kosztem jakości wykonania / nawierzchnia przy bazarze/ . Na 2006 rok w budżecie mamy zapisane na inwestycje 20.034.592 zł w tym 4.600.000 zł może otrzymamy ze środków unijnych . Ta kwoata przeznaczona na inwestycje może olśnić mieszkańców w roku wyborczym . Doświadczenie ostatnich lat jednak uczy, że albo nie będą wykonane / ale to będzie po wyborach/ albo będą wykonywać firmy " pożal się Boże".Nie żałuje się pieniędzy na tworzenie różnego rodzaju mało efektywnych za to poważnie brzmiących instytucji , i tak już mamy:

  • Centrum Wspierania Biznesu za 61.364. zł,

  • Polsko Niemieckie Centrum Gospodarcze za 44.000 zł,

  • Gminne Centrum Informacji za 40.000 zł,

  • Spotkania kobiet Przedsiębiorczych za 86.439 zł.

Łącznie na utrzymanie Centrów wydamy w 2006 roku 231.806 zł. Jedynym efektem jak do tej pory jest to , że znalazło w nich zatrudnienie 5 osób. Gdyby jednak te środki przeznaczyć na roboty publiczne lub interwencyjne to w połączeniu ze środkami Urzędu Pracy można by było zatrudnić kilkadziesiąt osób. Z powodzeniem te wszystkie zadania mogłoby spełniać jedno Centrum lub wzmocniona filia Urzędu Pracy. Właśnie teraz Urząd Pracy prowadzi bezpłatne szkolenie kobiet. Innym przykładem rozrzutności to zaplanowana w budżecie kwota 40.000 zł na kute ogrodzenie sali gimnastycznej w Smolnicy oraz budowa trzeciego boiska w tej miejscowości. Należy zwrócić uwagę na nierówne traktowanie mieszkańców tej gminy. Chodzi o finansowanie uczniów ze szkoły podstawowej w Barnówku i Dargomyślu. Do SP w Barnówku uczęszcza 58 uczniów Kl I -VI i 6 dzieci do klasy "O" razem 64. Do SP w Dargomyślu 55 uczniów w tym 43 z naszej gminy i 12 z gminy Boleszkowice, do klasy "O" 7 dzieci, razem 62 Szkoła w Barnówku musi utrzymać się za 257.000 zł subwencji z Ministerstwa Edukacji. Natomiast na szkołę w Dargomyślu planuje się wydać 515.181 zł z tego 258.000 zł dopłaca budżet gminy . Nie może być tak, że z budżetu na który składają się wszyscy mieszkańcy w jednym przypadku nie dokłada się ani złamanego grosza a w innym na każdego ucznia ponad 4.000 zł. Najwyższy czas , aby spokojnie bez emocji zająć się tak poważną sprawą jak sprawa szkoły w Barnówku i Dargomyślu. Od września ma wejść obowiązek przedszkolny dl 5 - latków. Stać nas aby te dzieci uczyły się w miejscu zamieszkania. Ponieważ te dwie szkoły mają podobną liczbę uczniów, powinny działać na tych samych zasadach. Mieszkańcy Dargomyśla powinni rozważyć powołanie Stowarzyszenia i prowadzić szkołę dla 5,6 latków i klas I -VI lub klas I -III , tak aby tych najmniejszych dzieci nie dowozić do Dębna. Dopłata z budżetu gminy poza subwencją po kilkadziesiąt tysięcuy złotych nie stanowi większego obciążenia dla budżetu. Pozwoli to na naukę najmłodszych w miejscu zamieszkania, utrzymania szkół jako ośrodków opiekuńczo-kulturalnych na wsiach oraz utrzymania budynków.

Składam wniosek o dofinansowanie działalności Szkoły Podstawowej w Barnówku w 2006 roku o kwotę 40.000 zł. Środki te mogą pochodzić z zaplanowanego ogrodzenia sali gimnastycznej w Smolnicy. Na dokończenie tego zadania przeznaczyć pozostałe środki z kwoty 60.000 zł planowanych na ten rok. Trudno przy takich zapisach uznać ten budżet za dobry. ma wiele zadań dobrych ale również ma takie z którymi trudno się zgodzić. Są one dowodem niefrasobliwości bądź rozrzutności w zapisach.

Radny B Ircha - dajmy spokój z Barnówkiem, chodź moralnego kaca ta ekipa używająca sobie władzy będzie miała dłuższy czas. Budżety w ostatnich latach były zachowawczo- konsumpcyjne. Program rozwoju gospodarczego w gminie nikogo nie obchodzi ani Burmistrza ani części radnych. Ładu przestrzennego nie ma. Pieniądze rozdaje się na inne cele. Ten budżet to koncert życzeń. Nie dobrze się stało, że budżet ten tak bogaty , a inwestycje i tak nie zostaną większości zrealizowane. Zamiast parę a porządnych rzeczy zrobić to zakłada się dużo inwestycji mniejszych i tylko bałagan się zrobi. 2002-2005 lata zmarnowane na pobudzanie aktywności obywatelskiej w kształtowaniu społeczeństwa obywatelskiego. Ta Rada nienawidzi pozytywnej inicjatywy społecznej na przykładzie Barnówka , chyba że inicjatywa wychodzi od grupy rządzącej a właściwie używającej sobie władzy. Instytucja Burmistrza w bezpośrednich wyborach miała ożywić działalność samorządową , gospodarczą - niestety panie Burmistrzu ja się zawiodłem i mieszkańcy się zwiedli. Z wielką przykrością będę głosował przeciwko budżetowi. Budżet na 2006 rok to pasztet wyborczy a nie kiełbasa jak się potocznie mówi.

Radny K Witkowski - padły słowa krytyki pod adresem naszego ostatniego budżetu. Opozycji nie dziwię się bo zawsze mówili że takie jest prawo opozycji i demokracji. Dlatego panu Janowi nie dziwię się, że po raz 4 krytykuje budżet. Na początku kadencji mówił, że jest otwarty na wszystkie inicjatywy na pełną współpracę. Nie usłyszałem do tej pory od pana , że coś jest dobre. Sprawa długów - płacimy również te z poprzedniej kadencji, po nas przejmie nowa Rada. Inwestycje - podejmujemy odważne działania, czy wyjdą trudno przewidzieć. Zbyt śmiałe podejmowane działania kończą się nieraz źle. Traktujemy to jako przestrogę. Dobrze, że te inwestycje są na dużym poziomie. Centra Informacji - niech korzystają ci co ich potrzebują. Lepiej na to środki przeznaczać niż na współpracę, które nigdy nie miały szans powodzenia jak miasta we Włoszech czy Meksyku. Nierówne traktowanie- nie wiem kogo my nierówno traktujemy . Jest w Dębnie Stowarzyszenie i nie widzimy tu jakiś roszczeń. Nie można mówić, że my nie równo traktujemy te podmioty. Jeżeli ta społeczność w Barnówku zapragnęła mieć szkołę niepubliczną to ją ma. Finansowanie dzieci w placówkach szkolnych to nie ma wyjątków między wsią a miastem, albo Barnówko jako wieś jest traktowana inaczej jak inne społeczności. Jakiś poważnych wątków co do budżetu nie mamy jedynie szkoła. Żeby coś powiedzieć to trzeba się czegoś przyczepić.

Radny J Baranowicz - panie Witkowski stwierdzenie, że ja wszystko krytykuję to nie jest tak. Na 118 stron budżetu omówiłem tylko 3 sprawy do których mam zastrzeżenie. Niech pan słucha dokładnie o czym mówię. , ale pana nie interesuje co mówię tylko kto mówi i od razu pan reaguje. Jest tylko moja obawa z ostatnich lat gdy było tylko 8.000.000 zł. a 1.500.000 zł niewykonanych i część przechodzi na rok przyszły , czy pan zarzuci mi jako kłamstwo. Mówimy o tym budżecie a nie o budżetach z poprzednich kadencji. Jeżeli pan uważa, że istnienie tylu centrów na które idzie 270.000 zł jest to samo co współpraca z miastami, to też dziękuję za takie porównanie. Mój wniosek dotyczył tylko 40.000 zł gdzie planuje się kute ogrodzenie sali gimnastycznej w Smolnicy i przekazanie tych środków na szkołę w Barnówku. Mówi pan o równym traktowaniu to niech pan spojrzy w ZEAS w dokumenty ilu uczniów i gdzie jest dowożonych z poza obwodu do szkół - tam można . Na samo słowo Barnówko niektórzy dostają gęsiej wysypki.

Burmistrz MiG - w sumie zarzutów było tylko 3. Czy Barnówko nie jest Centrum. Celem centrum jest dokształcanie dorosłych . W ten sposób stymulujemy aktywność społeczną, pomagamy dorosłym, którzy być może w szkole nie dokształcili się. Na Centra zabezpieczamy środki, które zostaną nam we wnioskach zwrócone. Łącznie na dzień dzisiejszy płacimy 3,5 etatu. Co do ogrodzenia - na Komisji Budżetowej wyjaśnialiśmy. Mamy przepis mówiący o tym, że musimy ogrodzić , ale z dyskusji zrodziła się koncepcja posadzenia żywopłotu. Z kwoty na ogrodzenie utwardzamy teren. Spełnimy oczekiwania konserwatora zabytków. Co do centra - 800.000 zł otrzymaliśmy na tworzenie CWB w DOK. Na GCI otrzymaliśmy 50.000 zł plus bezrobotnych, którzy to obsługiwali. Aktywizacja kobiet wiejskich 23.000 zł i aktywizowanie obywatelska obywatelskiego o czy pan Ircha nie czyta albo nie wie. Szkoła w Barnówku - obowiązek gminy do kształtowania polityki oświatowej. Przypominam stwierdzenie pana Baranowicza - dajcie dowozy skończy się temat - jakoś się nie skończył. Co do wypowiedzi pana B Irchy konkretów żadnych. Szacunek i współżycie wymaga aby pan szukał kontaktów z tą Radą , którzy ostatecznie zatwierdzają budżet. Co do przejadania - rolą miasta jest aby mieszkańcy mieli nie tylko chodnik i wodę czy kanalizację ale zorganizowane też życie kulturalne, społeczne. Pan reprezentuje wąską grupę sportowców i to bardzo wąską. Obowiązuje forma konsensusu i wydyskutowania tematów. Pracowaliśmy 2 miesiące nad tymi zadaniami, które w budżecie zapisaliśmy i chcemy zrealizować . Są w budżecie 4 duże inwestycje a pozostałe to cząstkowe do realizacji w ciągu kolejnych 15 lat. Kanalizacja po 30 dniach umowę podpisujemy, budynek socjalny umowa jest już podpisana, sprawa pogranicza INTEREG - przetarg ogłoszony i wszystko dopięte. Jeśli wniosek przejdzie realizujemy kończymy rozliczać parkingi. Urząd Wojewódzki opóźnia się z realizacją zadań unijnych. Czyją to jest winą, my nie jesteśmy gotowi? Należy ocenić to realnie a nie stawiać zarzuty. Pan Ircha mówi o braku rozwoju i planów zagospodarowania. Sejm poprzedniej kadencji zafundował ustawę o planach zagospodarowania przestrzennego, niektóre gminy wycofały swoje plany zagospodarowania przestrzennego bo nie wiedziały jak mają je uchwalić. Nam zajęło to dwa lata i 30 grudnia kolejne plany będą uchwalane. Czy my jako miasto każdy kawałek mamy zbroić czy tworzyć dzielnice przemysłowe jak Cegielniana i Demokracji. Mamy rozpracowaną ul. Demokracji na przyszły rok w planach zagospodarowania przestrzennego.

Radny B Ircha - pan mówi, że mało konkretów a o jakich konkretach mam mówić. W Oborzanach i Cychrach wykonywano kanalizację nie podłączono do wszystkich posesji. CWB - 800.000 zł wyremontowano w 3 miesiące zamiast w 8 miesiącach .Czym pan się chwali, że z Urzędu Marszałkowskiego dostał 800.000 zł. . Te pieniądze na szkołę są potrzebne a nie tu na tz CWB. Te same informacje są w internecie. Nie zrobiono Hołdowniczej, nie wykonał pan do zakładu przemysłowego instalacji wod-kan. Czy pobudzeniem społeczności jest Uniwersytet Trzeciego Wieku lub Srebrny Włos. Złotówka powinna pomnożyć możliwość zarobkowania. Stworzyć roboty publiczne i ściągnięciu inwestora. Jest możliwość dogadania się ze strefą ekonomiczną. Opracować plan zagospodarowania przestrzennego dla konkretnego inwestora a nie po kawałku przystosowywać tereny pod przemysł. W budżecie jest 75% dobrych inwestycji ale te 25% ludzie będą widzieli niedługo.

Radny J Baranowicz - panie Burmistrzu pana zadaniem jest chwalić budżet. Mówiłem o środkach unijnych ile otrzymaliśmy. Jeśli te środki wykorzystamy to bardzo dobrze Od listopada w kraju ma obowiązywać nie tylko prawo ale i sprawiedliwość -Czy sprawiedliwym jest, że do 50 uczniów w Dargomyślu dopłaca się 258.000 zł a do uczniów z Barnówka ani złotówki.

Radny A. Brzozowski - trzeba by było się spytać czy na sali jest lekarz. Słyszymy nawoływania o uzdrowienie oświaty. Z całym szacunkiem - życzenia są nieco przesadzone i los by sprawił abyśmy zamienili się stronami czy z równym zapałem pan Jan broniłby placówek oświatowych. Kolega cierpi 4 rok. Chciałbym usłyszeć głos z sali że Burmistrz jest nie sumienny, mało pracowity, że pracę swoją lekceważy itd.. Może należało by się lepiej wsłuchiwać w głos Rady. Dyskusja nasza przypomina tą absolutoryjną i myślę, że zgubiliśmy trochę temat . My dzisiaj niesłusznie rozliczamy Burmistrza co było w tej kadencji. Jeszcze będzie okazja do tego. Można mieć obawę, że gdyby był inny styl zarządzania gminą to budżet byłby inny.

Burmistrz MiG - co do Barnówka - na sesji postawiłem wniosek o zamknięciu dwóch szkół w Barnówku i Dargomyślu. Po dyskusji i niewielkiej różnicy głosów i tak burzliwej dyskusji przez wiele miesięcy nie widzę sensu takiego stawiania problemu przed tą Radą. Takiego tematu już nie podejmę. Na pewno następna Rada tym tematem będzie musiała się zająć. Na ul. Rzemieślniczej jest woda zrobiona. Na ul. Demokracji droga tłuczniem wykonana, na dzień dzisiejszy są plany gdzie przedsiębiorczość może się rozwijać. Następuje stopniowe zbrojenie terenów. Na pewno odbędzie się dyskusja na forum Rady z przedsiębiorcami. My zaczynamy od pół roku odczuwać braki w branży stolarskiej, budowlanej pracowników. Nowa firma tej branży która u nas rozpocznie działalność wykończy niejednego właściciela firmy. Faktem jest że możemy mówić o strefie ekonomicznej ale tylko w niektórych branżach. Brakuje miejsc pracy dla kobiet. Niektóre podnoszone tu tematy nie mają potwierdzenia.

Radny Z Myszkowski - szkoda że reakcje pana Burmistrza i większości radnych są tak alergiczne na temat szkoły Barnówka. Przy normalnym i spokojnym podejściu do sprawy było by o wiele lepiej. Niestety decyzja o likwidacji tej szkoły była błędną decyzją i chyba dzisiaj wszyscy to już wiecie. Nie potraficie tylko tego zaakceptować i ewentualnie tego błędu naprawić. Pan o Dargomyślu nie chciał już rozmawiać na etapie likwidacji szkoły w Barnówku bo wtedy zmieniliście decyzję i tak zostało. Ja cieszę się, że szkoła w Dargomyślu pozostała. Takim właśnie szkołom należy pomagać aby one funkcjonowały. Zlikwidowanie szkoły w Barnówku niczego nie załatwiły. I dzisiaj gdybyście chcieli łaskawszym okiem na to spojrzeć i pomóc. Kto wie może w następnej kadencji będzie czas wrócić do tego co było. Ta szkoła nigdy naszego budżetu nie zrujnuje. Pozornie tylko środki zostały zaoszczędzone. Jest to budżet wyborczy. Chce zapytać pana Burmistrza o dokładne wyjaśnienie kwestii ogrodzenia w Smolnicy - czy 60.000 zł zostały wykorzystane, czy przejdą na przyszły rok.

Burmistrz MiG - w tym roku było zagospodarowanie terenu wokół hali. Głównym problem przy projektowaniu uzyskanie takich uzgodnień co do typu ogrodzenia i funkcjonowania tego. Zdajemy sobie sprawę, że wybudowanie boiska to kwota 80-90 tyś zł i nikt o tym nie rozmawiał. RS zakupiła polbruk aby do kościoła doprowadzić podjazd przez posesję przez park. Są trzy tematy, boisko, ogrodzenie i chodnik. W granicach działki wykonać dojazd do kościoła od strony parkingu. Duży koszt ogrodzenia i wyszliśmy z propozycją żywopłotu. Do tematu wrócimy na forum Rady.

Radny S. Witkowski - poprzez pracowitość Burmistrza nie ma przełożenia na podwładnych sobie ludzi i tu jest pies pogrzebany. Zaproponowałem dwa wnioski w sprawie Straży Miejskiej i OSiR. Straż Miejska - wniosek o reorganizację Straży Miejskiej nie winię za zła pracę SM swojego sąsiada tylko Burmistrza. Każdy powinien mieć swój plan i Burmistrz powinien sprawdzać. Te zmniejszenie wydatków w Straży Miejskiej o 3500 zl to na otarcie łez. Podam dla przykładu : Choszczno, Świnoujście i Gryfino - w Choszcznie Rada nie zgodziła się na zwiększenie i finansowanie SM. Jak to przełożyć na nasze środowisko nie po to aby zmieniać a jedynie poprawić. Oznajmiam wszystkim, że nie biorę udziału w kampanii wyborczej. W Gryfinie jest 7 strażników i kwota 510.000 zł ale tam praca jest dzień i noc. Nie ma problemu z parkowaniem, z wałęsającym się psem na ulicy. Idą pieniądze ale efekt jest widoczny. Chciałbym aby u nas były efekty skoro idą na to pieniądze. W Świnoujściu sam komendant realizuje zadania SM i różnie Radni do tego podchodzą. Odnośnie porządku publicznego i sprzedaży alkoholu - należy sprawdzać legalność sprzedaży alkoholu przez SM czy Komisję alkoholową. O takich kontrolach przez 3 lata nie słyszałem. Nie chodzi o zamykanie punktów sprzedaży alkoholu tylko chodzi o nie demoralizowanie młodzieży. OSiR - budżet tej jednostki mimo zmniejszenia zadań o 57.000 zł które przeszły na Kluby Wiejskie pozostał taki sam. Na 2005 rok mieliśmy budżet OSiR na poziomie 601.000 zł a w tej chwili 602.000 zł. Nie mówię co później było dodawane do budżetu jak z maratonu 43.000 zł , środki własne i specjalne. Kwota rosła przez cały rok. My mamy oceniać budżet ale w ciągu roku jest tyle zmian, za którymi radni podnoszą ręce. Nie politycznie ale bardziej ekonomicznie i gospodarniej należy podchodzić do budżetu. Z budżetu OSiR zostało zmniejszone o 2.000 zł wydatki rzeczowe . Też można to uznać za zmniejszenie zerowe. Sprawa delegacji nie wykorzystuje pan Burmistrz nawet w połowie środków 3.600 zł. W OSiR dwa razy więcej wykorzystuje się na delegacje służbowe - jak to się dzieje. Jeśli dotyczy to dużych imprez typu maraton czy triatlon itd. to te wydatki nie powinny być w budżecie zadaniowym OSiR ale w tych 12.000 czy 195.000 zł i z tego czerpać.

Przewodnicząca RM - odczytała projekt uchwały. Kto jest a podjęciem uchwały w sprawie uchwalenia budżetu MiG Dębno na 2006 rok z przyjętymi zmianami przez Radę zaproponowanymi w stanowisku Burmistrza MiG ?

Stan Radnych na sali 19

Głosowanie: za 13

1 przeciw

5 wstrzymujących się.

Stwierdzam, że Rada uchwaliła budżet MiG Dębno na 2006 rok. Uchwała nr LVIII/341/2005. Załącznik nr 17

========================================

PKT 5 b - uchwalenie Wieloletniego Programu Inwestycyjnego na lata 2006-2010.

Skarbnik Gminy - omówiła zmiany do WPI po posiedzeniach Komisji zaakceptowanych przez Burmistrza: po zmianach wzrost na 2006 rok 20.195.494 zł. Pozostałe lata : do roku 2007 dodajemy 5 pozycji:

1/ Polsko-Niemieckie Centrum Gospodarcze z kwotą 88.405 zł

2/ Kompleksowa termomodernizacja budynków użyteczności publicznej - kwota

2.817.480zł.

3/ Utwardzenie wjazdów i zaułków na terenach gminnych - kwota 50.000 zł.

4/ Budowa wodociągu ul. Kosynierów / Łojko, Żłobicki/ kwota 15.000 zł.

5/ Remonty zabytkowych obiektów sakralnych kwota - 65.000 zł

Przewodnicząca RM - odczytała projekt uchwały w sprawie uchwalenia Wieloletniego Programu Inwestycyjnego na lata 2006-2010 ze zmianami przedstawionymi przez panią Skarbnik. Kto jest za podjęciem uchwały?

Stan radnych na sali 19.

Głosowanie: za 18

  • wstrzymujący się.

Stwierdzam ,że Rada uchwaliła Wieloletni Program Inwestycyjny na lata 2006 -2010. Nr Uchwały LVIII/342/2005. Załącznik nr 18.

Ogłoszona została przerwa w obradach.

=====================================

PKT 7 sprawy różne.

Przewodnicząca RM - odczytała pismo od rodziców dzieci uczęszczających do Gimnazjum w Smolnicy - chodzi o zmianę obwodów i przekazuje materiał do pracy w komisjach. Drugie pismo od mieszkańców wsi Więcław w sprawie utworzenia sołectwa Więcław - do pracy w komisjach . Odczytała pismo od kibiców piłki nożnej w sprawie zwołania Walnego Zgromadzenia Klubu MKS Dąb Dębno. Mieliśmy tutaj przedstawicieli Klubu, dwa lata temu byliśmy na zebraniu , były nowe władze i co roku okazuje się, że są wybierane nowe władze, Komisja Rewizyjna nie rozliczyła poprzedników. Zmieniają się osoby a my wydajemy z budżetu 100.000 zł na działalność Klubu. Myślę, że wcześniej czy później musimy zbadać jak ta organizacja funkcjonuje, bo nie małe idą pieniądze. Trudno doprosić się o rozliczenie na czas. Trzeba mieć wgląd w dokumentację abyśmy nie wydawali pieniędzy na organizację która może nie istnieć.

Radny B Ircha - było 19 członków - kibice zachowali się złośliwie. Rzeczywiście są tam trudności. Temu Klubowi trzeba pomóc . !00.000 zł to za mało aby żyć ale za dużo żeby umrzeć. Tam pracuje się za darmo a jedyne co to dokłada się stale. Czas najwyższy aby porozmawiać o Klubie.

Radny J Baranowicz - 80.000 zł jest zapisane na Klub w 2006 roku. W Urzędzie jest stanowisko d/s kontroli i jeśli coś się źle dziej to pracownik powinien pójść i skontrolować przyznana dotację dla Klubu.

Burmistrz MiG - Urząd ma prawo do kontroli i robi to ale w ramach udzielanej dotacji. Taka kontrola w ubiegłym roku jesienią była przeprowadzona. W końcówce października wystąpiłem do Starostwa, który jest organem kontrolującym Stowarzyszenia o dokonanie kontroli legalności organów Stowarzyszenia. Otrzymałem ostatni wypis z KRS z 2004 roku. Do tej pory były zmiany i wszystkie rezygnacje powinny być przesyłane do starostwa. Zarząd Klubu doszedł do jednoosobowego Zarządu - to co robili pozostali członkowi Zarządu? Nie mieli świadomości, że mają pewne obowiązki , albo takie to jest Stowarzyszenie i ludzie w nim nieodpowiedzialni i nie do końca poważnie traktują tą działalność. Są dwie strony medalu - kibice, którzy krzyczą , wymagają i druga grupa ludzi którzy chcą działać w Klubie. Forma zwołania Walnego Zgromadzenia dawała wiele do życzenia . Jeśli będzie aktualny KRS i nikt nie oprotestuje środki zostaną przydzielone.

Radny B Ircha - nie ma chętnych do pracy. Adama można nie lubić, ale to jedyny człowiek który chce ten bajzel ciągnąć i trzeba pomyśleć jak mu pomóc.

=================================

PKT 6 Odpowiedzi na pytania

Burmistrz MiG - ul. Grunwaldzka - Daszyńkiego wykonano już naprawy skrzyżowania. Interwencja w sprawie drogi w Warnicy - napiszemy do Zarządu Dróg powiatowych o remont.

W dalszej części wypowiedzi Burmistrz wyjaśniał sprawy budowy ronda w Dębnie.

Radny A. Dobropolski - płytki chodnikowe na Piasta są źle położone.

Radny B Ircha - ul. Hołdownicza kanalizacja miała być planie PT w 2005 ewentualnie w 2006 roku , potem w 2007 jednak po rozmowie z panem Moździerzem zrobił się rok 2006. Okazuje się że teraz wyrzuca się to bo Ircha nie pilnuje.

Radny S. Witkowski - inwestycja jest potrzebna ale Bogdan nie masz racji , zapisane to wcześniej było na 2007 rok.

Radny J Baranowicz - jeżeli coś się omawia w sprawie oświaty to Dyrektorzy już są na Komisji. Proszę aby nie wciągać środowiska Dyrektorów i ustawiać ich przeciwko Radnym. Nie wiem dlaczego na Komisję Budżetową wzywa się Dyrektorów wszystkich szkół, aby omówić sprawę, która wypłynęła z komisji Oświaty i od czego komisja Budżetowa nie jest. Widzę, że dziś Dyrektorzy przyszli tylko po to aby posłuchać tą część i poszli. Jeżeli coś się omawia w sprawach oświaty to nigdy tu nie powiedziano, że Dyrektorzy czegoś nie robią bo to nie sprawa Rady. Środki z Gminy są zabezpieczone na działalność oświaty a wyniki nauczania są jakie są. Jedna Komisja nie może zrzucać zadań drugiej Komisji ani nikt nie może przeciwstawiać jakiejś części społeczeństwa przeciw Radnemu. Jeśli dyskutujemy to nad tym aby coś poprawić.

Komendant SM - muszę odpowiedzieć panu Radnemu - poruszył pan temat sprawy i ja poczułem się trochę nieswojo. Utrzymanie dwóch ludzi z mandatów. Dwa etaty kosztują 100.000 zł Aby starczyło mandatów to należy ukarać 2100 ludzi po 50 zł. Wyobraźcie sobie, że ja to zrobię w Dębnie. Tego typu działania są wyśmiewane w prasie i wszędzie. Działalność SM regulują przepisy. Burmistrz ustala kierunek główny i reaguje na bieżąco jeśli są jakieś nieprawidłowości. Parkowanie samochodów na Pl. Konstytucji - samochody parkują w niedzielę i święta gdy SM nie pracuje. Każdy wypisany mandat to prośba do Burmistrz o umorzenie albo rozłożenie na raty. Mamy program bezpiecznej gminy. W Świnoujściu rozwiązano SM i do dzisiaj gmina nie ma pieniędzy aby odtworzyć Straż. W mieście mamy parkingów za mało, wszystkie miejsca koło bloków zawalone są samochodami. Ludzie do kościoła przyjeżdżają samochodami i w czasie mszy ulice wokół kościoła i plac są zatarasowane samochodami. Samochody ciężarowe w Dębnie nie mają gdzie stanąć. Polityka karania przez SM to nie mój wymysł ani Burmistrza- jest to Zarządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych. Na pewno tych mandatów jest za mało. Ja bym prosił pana Radnego aby przyszedł do mnie i ja pokażę co ta SM robi, obligują nas pewne rzeczy. Ja nie mogę wydawać poleceń nie zgodnych z prawem.

Radny D Dutkiewicz - czy pan kontroluje pracę swoich pracowników popołudniu. Czy spisuje pan notatki służbowe z przeprowadzonej kontroli.

Komendant SM - nie sporządzam takich notatek bo nie ma takiej potrzeby. Mam ustalony system kontroli. Ja świetnie wiem co robią Strażnicy i gdzie oni są i jakie czynności wykonują.

Radny A Dobropolski - należy zastanowić się nad tym czy chcemy aby parkować na PL. Konstytucji czy nie. Jak będzie tam pomnik to nie mogą koło niego stać samochody. Należy odpowiednio oznakować i egzekwować od kierowców właściwego parkowania.

Burmistrz MiG - jeśli Komisja ds. Ruchu nie wypracuje jednoznacznego stanowiska to rozwiążę ją i powołam nowa Komisję. Proponuję aby pozwolić parkować na Pl. Konstytucji przy szczególnych uroczystościach.

Radny D Dutkiewicz - należy plac odpowiedni oznakować, komu wolno parkować w jakich miejscach a komu nie wolno. Należy jednak zabezpieczyć miejsca do parkowania. Ludzie parkują w Dębnie tak jak im się podoba. Samochody pod kościołem w dzień powszedni stoją i nadaje się wszystko do karania. Ile kosztuje doba w hotelu na plaży?

Dyrektor OSiR - około 30 zł za osobę.

Przewodnicząca RM oraz Burmistrz MiG - złożyli życzenia świąteczne.

W związku z wyczerpaniem się porządku LVIII sesji RM zamykam obrady i dziękuję za udział.

====================================================

Protokołowała Przewodnicząca RM

E. Bajkiewicz Helena Sługocka

10

Metadane - wyciąg z rejestru zmian

Akcja Osoba Data
Dodanie dokumentu: Arkadiusz Mazepa 20-03-2006 10:27
Osoba, która wytworzyła informację lub odpowiada za treść informacji: 20-03-2006
Ostatnia aktualizacja: - 20-03-2006 10:27