Logo BIP Logo ePUAP
Biuletyn Informacji Publicznej
herb jednostki
Urząd Miejski w Dębnie
System eBoi

eBoi
Jak załatwić sprawę?

System eWrota

eWrota
BIPy jednostek organizacyjnych.

Protokół z Sesji Nr XXXII z dnia 26.08.2004


PROTOKÓŁ Z PRZEBIEGU XXXII SESJI RADY MIEJSKIEJ W DĘBNIE W DNIU

26 SIERPNIA 2004 ROKU.

Sesja Rady Miejskiej odbyła się w sali posiedzeń UMiG o godz. 10.00 . Obrady zakończyły się o godz. 15 .20

Obrady otworzyła i prowadziła przewodnicząca RM Helena Sługocka.

Na wstępie przywitała wszystkich obecnych.

Stwierdziła, że na sali posiedzeń obecni są: Burmistrz MiG, z-ca Burmistrza MiG, przedstawiciele jednostek gminnych, przedstawiciele handlowców, mieszkańcy gminy, prasa lokalna i regionalna.

Lista obecnych na sali obrad stanowi załącznik do protokołu nr 1.

Poinformowała, że na stan 21 radnych obecnych jest 19 co stanowi 90,47 % stanu ogólnego Rady.

Wobec czego Rada może obradować i podejmować prawomocne uchwały.

Nieobecni: Radny A. Brzozowski, S. Lenartowicz.

Lista obecności radnych na sesji stanowi załącznik nr 2.

Informuję, że na wniosek Burmistrza z porządku obrad wycofuje się zajęcie stanowiska w sprawie usytuowania targowiska miejskiego, w miejsce to wprowadzony został projekt uchwały 11 c w sprawie woli przystąpienia do prac zmierzających do utworzenia kompleksu handlowo- targowego na terenie po byłych NZPOW.

Pismo Burmistrza o zmianę porządku stanowi załącznik nr 3

Burmistrz MiG - na wspólnej komisji zagłosowano aby określić się w formie uchwały kierunkowej dlatego został przygotowany projekt uchwały i Rada w dniu dzisiejszym zajmie stanowisko. Proszę Radę o przesunięcie kolejności rozpatrzenia tego projektu uchwały w miejsce pkt 4 aby większość dzisiaj zgromadzonych mogła jak najszybciej usłyszeć odpowiedź.

Przewodnicząca RM - są wnioski o których mówiłam wcześniej i wniosek o przesunięcie do pkt 4 rozpatrzenia projektu uchwały w sprawie targowiska.

Kto jest za przyjęciem wniosków:

  • wycofania z porządku obrad pkt 12 zajęcie stanowiska w sprawie usytuowania targowiska miejskiego,

  • wprowadzenia projektu uchwały w sprawie woli przystąpienia do prac zmierzających do utworzenia kompleksu handlowo-targowego na terenie po byłych zakładach NZPOW do pkt 4.

Stan Radnych na sali 19.

Głosowanie: za jednogłośnie.

Stwierdzam, że zostały naniesione poprawki do porządku obrad.

Przestawiła następujący porządek obrad:

1 Sprawy regulaminowe:

a/ otwarcie sesji RM,

b/ stwierdzenie kworum,

c/ przyjęcie protokołów z przebiegu XXX i XXXI sesji Rady Miejskiej,

d/ informacja Przewodniczącego RM o działaniach podejmowanych między sesjami.

e/ uzupełnienie informacji z pracy Komisji Rewizyjnej za II kwartał 2004 r.

  1. Sprawozdanie z działalności Burmistrza MiG.

a/ pytania do sprawozdania Burmistrza,

b/ odpowiedzi na pytania dotyczące sprawozdania z działalności Burmistrza,

c/ przyjęcie sprawozdania z działalności Burmistrza.

  1. Wolne wnioski i zapytania.

  2. Projekt uchwały w sprawie woli przystąpienia do prac zmierzających do utworzenia kompleksu handlowo-targowego na terenie po byłych zakładach NZPOW.

  3. Sprawozdanie z działalności Zakładu Gospodarki Mieszkaniowej sp. z o.o w Dębnie za I półrocze 2004 r.

  4. Sprawozdanie z działalności Przedsiębiorstwa Energetyki Cieplnej sp. z o.o w Dębnie za I półrocze 2004.

  5. Informacja z realizacji inwestycji za I półrocze 2004 r.

  6. Informacja o przygotowaniu placówek oświatowych do nowego roku szkolnego.

  7. Informacja z realizacji zadań w zakresie promocji, współpracy z zagranicą i miastami partnerskimi.

  8. Informacja na temat dożywiania dzieci w okresie wakacyjnym przez OPS.

  9. Przyjęcie założeń do budżetu MiG na 2005 rok.

  10. Podjęcie uchwał w sprawie;

a/ zmiany budżetu i zmian w budżecie MiG Dębno na 2004 rok,

b/ zmiany planu przychodów i wydatków Gminnego Funduszu Ochrony Środowiska i

Gospodarki Wodnej na 2004 rok,

13. Odpowiedzi na wnioski i zapytania.

  1. Sprawy różne.

  2. Zamknięcie sesji RM.

Czy są uwagi dotyczące porządku obrad?

Kto jest za przyjęciem porządku obrad z naniesionymi poprawkami?

Głosowanie: za jednogłośnie.

Stwierdzam, że Rada przyjęła porządek.

Informuję, że protokoły z przebiegu XXX i XXXI sesji Rady Miejskiej zostały sporządzone i wyłożone do wglądu w Biurze Rady. Dotychczas nie wniesiono uwag. Czy w dniu dzisiejszym ktoś z państwa chce wnieść uwagi odnośnie uwidocznionych zapisów w protokołach sesji RM?

Uwag nie zgłoszono.

Kto jest za przyjęciem protokołów z przebiegu XXX i XXXI sesji RM?

Głosowanie: za jednogłośnie.

Stwierdzam, że Rada przyjęła protokoły

============================================

PKT 1 d - informacja Przewodniczącego RM o działaniach podejmowanych między sesjami.

Pani Przewodnicząca przedstawiła sprawozdanie .

Sprawozdanie stanowi załącznik nr 4

=============================================

PKT 1 e - uzupełnienie informacji z pracy Komisji Rewizyjnej za II kwartał 2004 r.

Radny M. Wyszyński - odczytał protokoły pokontrolne Komisji Rewizyjnej ZEAS i OPS.

Przewodnicząca RM - kto chciałby się zapoznać szczegółowo z protokołami pokontrolnymi są do wglądu w Biurze Rady.

==============================================

PKT 2 - sprawozdanie z działalności Burmistrza MiG za okres od 22.07.2004 do 26.08.2004r.

Burmistrz MiG - odczytał sprawozdanie z działalności za okres od 22.07.2004 r do 26.08.2004 r.

Radni nie zgłaszali pytań do sprawozdania.


Przewodnicząca RM - kto jest za przyjęciem sprawozdania z działalności Burmistrza za okres od 11.07 do 26.08. 2004 r?

Stan radnych na sali 19

Głosowanie: za jednogłośnie.

Stwierdzam, że Rada przyjęła sprawozdanie. Załącznik nr 5

==============================================

PKT 3 Wolne wnioski i zapytania.

Pan Cz. Krzemiński - dwa lata temu miał być opracowany program budowy ścieżek rowerowych w mieście. Jak do tej pory nie wykonano nawet linii oddzielających jazdę rowerem. Czy ta fontanna przed USC dalej będzie straszyć.

Radny A. Dobropolski - jak wygląda sprawa zakupu aparatu RTG dla naszego szpitala. Obecny aparat w każdej chwili może ulec awarii i chorego należałoby zawieźć do Gorzowa albo do Kostrzyna. Koszty leczenia zwiększyły by się. Jak wygląda sprawa nieszczęsnej hurtowni na ul. Kwiatowej?

Radny B. Ircha - jeśli chodzi o organizację Dni Dębna to uważam, że formuła powinna być taka, że powinny to być dni otwarte dla wszystkich. To boisko ogrodzono niczym getto. Pożytek z tego jest jeden - remont obiektu Centrum Wspierania Biznesu dopiero jest oddany opaska jest porozbijana. Żeby posłuchać pana Burmistrza i obejrzeć władze musiano zapłacić 8 zł. Ktoś tu coś przegapił, tak nie może się dziać. Mamy magistra od sportu, magistra od kultury a elektryk nam robi kulturę. Przecież jest to formuła dni otwartych. Nie musi być tylko piwo mocz i trochę potu. Są ludzie starsi schorowani i są tacy którzy chcieli przyjść posłuchać Burmistrza i musieliby zapłacić.

Pan Kluch - czy znajdą się środki finansowe na sfinansowanie zajęć wyrównawczych dla dzieci i młodzieży mające trudności w nauczaniu. W roku ubiegłym nie było na to środków i dlatego kieruję to pod rozwagę.

Przewodnicząca RM - odpowiedzi zostaną udzielone w pkt 13.

=======================================

PKT 4 - projekt uchwały w sprawie woli przystąpienia do prac zmierzających do utworzenia kompleksu handlowo-targowego na terenie po byłych zakładach NZPOW.

Burmistrz MiG - tym tematem zajmowaliśmy się w miesiącu marcu i wówczas zapadła decyzja by ten problem przesunąć na miesiąc sierpień, ponieważ mogą się zmienić przepisy w związku z UE i nie było wiadomo jak te sprawy miały by wyglądać. Dlatego w dniu dzisiejszym tym tematem się zajmujemy. W tedy wnioskowałem aby tematu nie przesuwać zbyt daleko, ponieważ stosownymi uchwałami przystąpiliśmy do opracowania planu zagospodarowania przestrzennego tego terenu . Abym mógł planistom wskazać przeznaczenie terenu dzisiaj decyzja musi zapaść.

Obecne targowisko funkcjonuje na słabych mocowaniach prawnych. Trzyroczne dzierżawy pawilonów nie motywują kupców do szerszego modernizowania. 5 lat temu poprzedni Zarząd zaproponował kupcom żeby się zorganizowali i przedstawili koncepcję zagospodarowania z kosztorysami. Na dzień dzisiejszy kupcy dębnowscy podłączyli się do Stowarzyszenia szczecińskiego i wstępny szkic koncepcji a nie projekt budowlany przedstawili Radzie. Następnym elementem jest teren centrum miasta na tz. kwartał B na terenach NZPOW, który jest na zorganizowanie targowiska funkcji handlowej-pawilonowej czy hali targowej, na dzień dzisiejszy kwestia nie istotna jeśli decyzja zapadnie o przeniesieniu. Jest tz. następny etap rozmów. Potencjalny teren w centrum miasta na trwale zlokalizowanie targowiska. Pamiętamy co się działo z targowiskiem w mieście - była targowica przy ul. Chojeńskiej, następnie przy ul. Boh. Września , w pewnym momencie handel zaczął się lokalizować nad rzeczką i formuła się zmieniła z dwóch dni w tygodniu na każdy dzień tygodnia. Nastąpiło jednak stopniowe przesuwanie na obecny plac. Każdy zdawał sobie sprawę z tego, że jest to nie trwała lokalizacja. Na dzień dzisiejszy jest ono już za ciasne. W okresie letnim dla producentów działkowców nie tylko z naszej gminy brakuje miejsca i rozkładają się po chodnikach. W obecnym miejscu nie jesteśmy wstanie zagwarantować prawidłowego funkcjonowania targowiska. Należy w końcu ten temat

3

rozstrzygnąć, aby można było podjąć dalsze działania. Kwartał B może być zagospodarowany z całą infrastrukturą nie prędzej jak w ciągu 2 lat. Stoję na stanowisku, że czas przeniesienia targowiska na kwartał B musi być jasno określony. Proszę Radę o decyzję w dniu dzisiejszym.

Pan T. Nowak - jestem jednym z kupców z targowiska miejskiego. Witam Burmistrza , Przewodniczącą RM oraz naszego gościa, który przyjechał z Zachodniopomorskiej Izby Kupieckiej ze szczecina. My kupcy, którzy dzisiaj wstawiliśmy się tak licznie naszej bardzo ważnej sprawie prosilibyśmy państwa aby to głosowanie, które podejmiecie w naszej życiowej decyzji przełożyć jeszcze o miesiąc. Abyśmy się spotkali i wszystkie szczegóły dopracowali, ponieważ dzisiejsza wasza decyzja będzie rzutowała na byt lub niebyt wielu kupców. Chcemy abyście się zastanowili bardzo dobrze by razem z nami czy przeniesienie targowiska z obecnego miejsca na kwartał B jest dobrym pomysłem. Przeglądając nasze pisma znaleźliśmy pismo, które wpłynęło do państwa z datą 2001 roku w lipcu w którym zwracamy się do Burmistrza aby przedłużono nam dzierżawę na dłuższy okres czasu byśmy mogli zacząć modernizację bazaru. Od dnia dzisiejszego 2001 roku nie otrzymaliśmy od państwa odpowiedzi. My nie podłączyliśmy się do Stowarzyszenia w Szczecinie. My zawiązaliśmy swoje Stowarzyszenie Kupców "Bazar" Dębno i jako całe Stowarzyszenie wstąpiliśmy do Zachodniopomorskiej Izby Kupieckiej, która skupia w swoim gronie wszystkie bazary w zachodniopomorskim chcą należeć do Izby Kupieckiej. Optujemy za tym aby ta decyzję na dzisiaj odsunąć. My kupcy z bazaru miejskiego chcemy pozostać w tym miejscu w którym obecnie jesteśmy.

Kupiec - co to znaczy, że kupcy zagospodarują się sami.

Burmistrz MiG - obecne prawodawstwo mówi - gmina organizuje targowisko, czyli tą część straganową. Gdy powstawało targowisko , powstawały pawilony na krótkotrwałych umowach. Wychodząc naprzeciw potrzebą stwarzamy ofertę również dla tej części zorganizowanie pawilonów. Część straganowa zawsze leży po stronie miasta a pawilony już na innych zasadach, nie na krótkotrwałych dzierżawach ale zmierzanie do uwłaszczenia i stałej normalnej zabudowy. Z roku na rok nie wiadomo co z tym targowiskiem. Nie możemy odkładać decyzję i zatrzymać temat w zawieszeniu. Są dwie koncepcje w jaki sposób to zorganizować - czy zorganizują kupcy spółkę i postawią jako spółka obiekt. Dzisiaj przedstawiono mi jeszcze jedną koncepcję, że gmina wykona projekt na pawilony i będzie sprzedawać udziały w całości w przetargu ograniczonym. Jeżeli byśmy przenosili to targowisko to musimy zapewnić obecnie handlującym przyszłe miejsca pracy. Są dwie koncepcje - działki w przetargu lub w przetargu udziały. Natomiast jeśli powstałaby spółka myślę, że Rada Miejska zgodziłaby się, wnieść aportem pod tą część pawilonową grunt, który by z czasem byłby wykupiony przez spółkę. Są dwie możliwości prawne, przetarg ograniczony lub nieograniczony. Przy przetargu nieograniczonym, wchodzi nam jakakolwiek sieć handlowa zewnątrz. Takie oferty do gminy również wpływały. Jako gmina tematu nie możemy pozostawiać w nieskończoność, trzymać teren, który może być zagospodarowywany i nie mając odpowiedzi jak zorganizować targowisko. Jeżeli Rada podejmie decyzję o przeniesieniu to dwuwariantowo pawilony zagospodarowujemy i stragany pod zadaszenie na utwardzonym terenie organizujemy. Jeśli zapadnie inna decyzja będę musiał dążyć aby to targowisko w inny sposób formalno -prawny zorganizować i zmobilizować tych, którzy posiadają pawilony aby to zorganizowali w sposób estetyczny i zorganizowany. Partyzantka , która w pewnym momencie zaczęła się tam rodzić chluby naszemu miastu nie przydaje.

Radny K. Witkowski - dzisiejszy temat targowiska był omawiany 23 sierpnia na komisji . W spotkaniu brali udział przedstawiciele kupców. Głos zabierali, pani M. Fitek, T. Nowak, Nisiewicz. Garbacz, Korzeniowski E, H. Kreczmer. Po wysłuchaniu wniosków i argumentów we wstępnym głosowaniu radni podjęli decyzję o przeniesieniu targowiska na kwartał B po NZPOW z terminem 1 roku od nałożonego obowiązku w postaci uzbrojenia terenu, wykonania dróg dojazdowych.

Pani A. Garbacz- decyzja nie została podjęta a Burmistrz powiedział, że należy zastanowić się nad modernizacją obecnego targowiska. My kupcy jesteśmy zdecydowani modernizować obecny rynek. Jeśli pójdziemy na kwartał B to padniemy. Kupcy większości nie będą mieli możliwości wybudowania sobie pawilonu na kwartale B. Należy podjąć decyzję w kierunku modernizacji obecnego rynku.

4

Pani Słowińska -Nowak- przez 3 lata prosimy Radę o decyzję czy zgadza się na przedłużenie umów dzierżaw czy nie. Projekt modernizacji targowiska miejskiego kosztuje olbrzymie pieniądze. My nie możemy wydać tak dużych pieniędzy nie mając decyzji państwa na przedłużenie nam dzierżaw. Z naszej strony przedstawiliśmy wstępny kosztorys, projekty i Radzie one się podobały. Nie wiem dlaczego teraz wszystko się nie podoba. Z drugiej strony rynek w Dębnie w innych miejscach się nie przyjął. Przyjął się tylko tu gdzie obecnie jesteśmy. Dlaczego chce nas się do zlikwidować, dlatego że się przyjął, że daje ludziom pacę , że my zatrudniamy ludzi. Jeśli nas się przeniesie to musimy za duże pieniądze wybudować sobie nowe miejsca pracy, opłacać ZUS, podatki od nieruchomości, spłacać kredytu - nikogo na to nie będzie stać.

Radny A. Dobropolski - ja bym prosił aby ktoś odczytał informację przedstawioną przez kupców dla Radnych, która nie jest podpisana. Obrady sesji sa nagrywane i protokołowane i należy wszystkich zapoznać z ta informacją.

Pani Fitek M. - wy cały czas rozmawiacie z nami na słowo. Jeśli nawet pozostaniemy na tym miejscu to i tak będzie centrum handlowe na kwartale B.

Pani Garbacz - przejście na nowe miejsce może okazać się dla nas cmentarzem.

Radny B. Ircha - błąd, że w ogóle to targowisko tu powstało. Wnioskuję aby przenieść decyzję o przeniesieniu jeszcze o miesiąc. Nie należy się spieszyć są to głosy naszych wyborców. Należy decyzję podjąć rozsądną. Należy rozpocząć debatę na temat rozwoju Dębna.

Pan T. Nowak - część targowiska nie będzie stać na przeniesienie w nowe miejsce. Wnioskujemy o: przesunięcie debaty na inny termin i o wydłużenie okresów dzierżawy na 10 lat.

Radny K. Witkowski - proponuję 5 lat kupcom na przeniesienie od dnia podjęcia decyzji przez Radę.

Radny A. Dobropolski - wnioskuję o podjęcie uchwały za miesiąc.

Burmistrz MiG - nic nam nie da przedłużanie podjęcia uchwały o 1 miesiąc.

Pan T. Nowak - chcemy wszystkim Radnym przedstawić jak chcemy zmodernizować targowisko. Chcemy aby nam wydłużono termin dzierżawy na wieloletni abyśmy mogli targowisko zmodernizować.

Radny J. Baranowicz- za przesunięciem terminu podjęcia decyzji przemawia kilka argumentów; na jakich zasadach ma nastąpić uwłaszczenie na nowym miejscu, jak to się odbędzie. Druga sprawa to brak koncepcji zagospodarowania terenu po likwidacji obecnego targowiska. Należy opracować projekt i mieć koncepcję jak ten teren ma wyglądać. Wniosek o odłożenie decyzji o przeniesieniu i uzyskaniu opinii prawnej w kwestii uwłaszczenia oraz do opracowania koncepcji zagospodarowania obecnego terenu rynku.

Radny B. Ircha - spotkać się pod koniec roku w Centrum Wspierania Biznesu i ponowić dyskusję.

Burmistrz MiG - radny Baranowicz nie określa na jakich zasadach pozostawić obecnie funkcjonujący rynek. Rada musi określić gdzie ma być usytuowane targowisko. Pozostawimy czy przenosimy targowisko każdy kierunek ma swoje uwarunkowania:

  • zawiązanie spółki,

  • podzielenie działek pod pawilony,

  • wykonanie projektu technicznego,

  • sprzedaż udziałów we wspólnocie

Czy rzeczywiście pozostawić na 10 lat obecny rynek i temat odłożyć - co dalej z rynkiem. Temat ciągle nie uregulowany do końca.

Pani Nowak - gmina nie ma pieniędzy by wybudować nam bazar, my sami musimy . Niektórzy nie mają pieniędzy aby się przenieść na nowe miejsce.

5

Pani. M. Źółkowska - czy nie wystarczy pomalować budy na rynku. Brak gwarancji aby wykonać modernizację na rynku. Należy dać nam dzierżawę na wiele lat i teren w planach zapisać jako targowisko miejskie.

Radny M. Wyszyński - proszę o przerwę w obradach.

Radny R. Święcicki - myślę, że warto nad tematem zastanowić się. Wiadomym jest, że na obecnym targowisku nikt nie pozostanie na stałe. Czy jednak 10 lat to taki długi czas. Muszą być wykonane prace przygotowawcze na nowym targowisku, urządzenie terenu , media itd. Kto będzie miał kasę to przeniesie się na nowe miejsce. Myślę, że debatę na temat targowiska należy przesunąć jeszcze o kilka miesięcy.

Pani Nowak - prosimy o przedłużenie dzierżaw abyśmy mogli zmodernizować bazar. Koszt na jednego kupca wyniesie w granicach 10-15 tyś zł.

Burmistrz MiG - teren NZPOW również znajduje się w centrum miasta a tu trudno jest zorganizować właściwe targowisko. Za 10 lat znowu będzie problem z usytuowaniem targowiska i może zabraknąć miejsca na NZPOW.

Przewodnicząca RM - jest wniosek o przesunięcie projektu uchwały o 1 miesiąc.

Radny J. Baranowicz - wniosek o przesunięcie podjęcia decyzji w sprawie targowiska do czasu przedłożenia opinii prawnej co do możliwości przeniesienia kupców w nowe miejsce.

Przewodnicząca RM - kto jest za przesunięciem podjęcia uchwały o usytuowaniu targowiska o 3 miesiące?

Stan radnych na sali 19

Głosowanie: za 7

11 przeciwnych

1 wstrzymujący się.

Stwierdzam, że wniosek nie został przyjęty przez Radę.

Burmistrz - proponuję autopoprawkę do projektu uchwały § 2 wpisać 2 lata jednak nie dłużej niż 5 lat.

Pan T. Nowak - chcemy 6 lat i prosimy Wysoką Radę o przychylną decyzję.

Burmistrz MiG - należy zadać pytanie czy jest sens w nieskończoność to przesuwać w sytuacji gdzie handlujący zdają sobie sprawę, że rynek funkcjonuje ponieważ jest razem rynek zielony i pawilonowy. To miasto organizuje rynek zielony i podejmie decyzję przenosimy. W tym momencie państwo pozostajecie z pawilonami i kupujący zmieniają swoje kierunki i przyzwyczajenia. Sensowne jest przenoszenie całości w ciągu trzech dni. W sobotę kończymy i już jesteśmy gotowi na nowym miejscu . Jeżeli tak się nie stanie to stracą wszyscy. Sensowne jest przeniesienie wszystkich w jednym momencie. Tak to widzę żeby zafunkcjonowało to w nowym miejscu. Dlatego proponuję pewien przedział czasowy aby nawzajem się ocenić ale dyscyplinę z drugiej strony, że nie dłużej niż 5 lat. Chodzi również o to aby państwa nie narażać na koszty modernizacji obecnego rynk. Po co wydawać tu , przenieść się w nowe miejsce, zainwestować i mieć ta formułę prawną własności.

Radny J. Baranowicz - cieszę się, że spotkanie grupy radnych przyniosło taki efekt. Ale jest to nowa jakość i sposób wprowadzania uchwał na sesję. Na ostatniej komisji była mowa o przedłużeniu na 2 lata zmniejszono do roku. Dobrze, że po tej dyskusji zgodziliście się państwo diametralnie zmienić uchwałę. Bardzo dobrze, chwała tylko należało to powiedzieć przed poprzednim głosowaniem. W zasadzie doszliśmy do tego o czym była mowa cały czas, żeby dać 7-8 lat na spokojne przeniesienie się. Jest w tej chwili nowa jakość uchwały. Dobrze, że część zrozumiała, że nie może to być robione na siłę.

6

Radny A. Dobropolski - ja nie będę głosował za tym projektem uchwały, który mamy bo tej zmiany nie ma.

Radny J. Głuszko - infrastruktura na kwartale B to wiadomo, drogi dojazdowe, parkingi, chodniki, pociągnie to za sobą ogromne koszty z budżetu gminy. Chcę zapytać kosztem jakich inwestycji to będzie wykonane. Czy nadal obrzeża miasta nie będą zgazyfikowane, skanalizowane, zwodociągowane już nie wspomnę o wsiach gdzie nie ma w ogóle infrastruktury drogowej, utwardzonych dróg i chodników itp. Ja na wspólnym posiedzeniu komisji już powiedziałem, co myślę o tym targowisku. Lepszego miejsca w Dębnie jak obecne miejsce nie znajdzie się. Ja nie wiem czy kwartał B jest szczęśliwym miejscem na targowisko , może na inna inwestycję, która by przyciągnęła do miasta turystów. Nie będzie to ani bardziej bezpieczne ani bardziej funkcjonalne. Obecne targowisko ma dobra lokalizację , w sąsiedztwie są dwie apteki, optyk. Ja będę głosował przeciw lokalizacji targowiska na kwartale B.

Radny K. Witkowski - chcę odpowiedzieć koledze Głuszce bo jakiś tok postępowania musi być. Jako członek ówczesnego Zarządu podejmował decyzję o likwidacji NZPOW. Mówiło się cały czas, że w te tereny musimy zainwestować, że tu powstanie nowe Dębno. Kolega jest teraz zdziwiony, że tam należy zainwestować. My przyjmujemy konsekwencję tego co zrobiło się kiedyś. Nie wiem czy należy teraz ponosić co będzie z obrzeżami miasta. Kolega w tedy też chyba myślał i o obrzeżach miasta.

Radny J. Głuszko - ja w tedy nie byłem członkiem Zarządu.

Radny B. Ircha - przeniesienie bazaru powinno się wiązać zmodernizowaniem Placu Konstytucji i otworzenia ul. Boh. Września. Dla mnie jest to rzecz, która powinna razem być wykonana. Jeżeli to ma być tylko przeniesienie bazaru to nie ma sensu lepiej go zostawić. Po wykonaniu ronda okaże się, że ten bazar będzie bezpieczniejszy, ponieważ wyjazd będzie spokojny , bezpieczny. Proszę te dwa elementy potraktować razem. Samo przeniesienie rynku jest zupełnie bezcelowe.

Przewodnicząca RM - § 2 projektu uchwały ma nowe brzmienie: " przeniesienie targowiska nastąpi w okresie 2 lat nie dłużej niż 5 lat od daty wykonania infrastruktury technicznej nowego targowiska".

Radny J. Baranowicz - po co pisać 2 lata zapisać od razu 5 lat.

Przewodnicząca RM - zakładamy, że projektowanie, prace miasta na tym terenie będą trwały do 3 lat. Od tych 3 lat gdy miasto zakończy infrastrukturę dajemy dwa lata i razem daje to około 8 lat

Ograniczamy to do 5 lat aby tego nie rozwlekać w nieskończoność, by była taka graniczna, że te 5 lat jest terminem ostatecznym przeniesienia od momentu wykonania infrastruktury na nowym terenie.

Kto jest za przyjęciem poprawki § 2 do projektu uchwały " przeniesienie targowiska nastąpi w okresie 2 lat nie dłużej niż 5 lat od daty wykonania infrastruktury technicznej nowego targowiska".

Stan radnych na sali 19

Głosowanie: za 13

6 wstrzymujących się.

Stwierdzam , że poprawka została przyjęta.

Odczytała projekt uchwały w nowym brzmieniu.

Kto jest za podjęciem uchwały w sprawie woli przystąpienia do prac zmierzających do utworzenia kompleksu handlowo-targowego na terenie po byłych zakładach NZPOW.

Stan radnych na sali 19

Głosowanie: za 14

2 przeciw

3 wstrzymujących się

Stwierdzam, że Rada podjęła uchwałę nr XXXII/208/2004. Załącznik nr 6

7

Przewodnicząca RM - dziękujemy za obecność wszystkim handlującym. Będziecie zapraszani na spotkania we wszystkich sprawach projektowania i zagospodarowywania nowego terenu bo nie może być inaczej. Dziękuję za twórczą, rozsądną daleko idącą dyskusję.

Pani Słowińska Nowak - spowodowaliście ta decyzją wielką tragedię ludzi. Nie interesuje was to w tej chwili. Może 5 osób wybuduje te pawilony a większość straci wszystko i żeście się nad tym nie zastanowili. Nie podejmujecie działań, które życzy sobie społeczność, robicie tylko to co wam jest wygodne a nie to co pragną wszyscy ludzie.

Burmistrz MiG - jeżeli kogoś nie będzie stać na wybudowanie pawilonu będzie miał zagwarantowaną inną formę straganową. W nowym miejscu jesteśmy wstanie to zapewnić a na starym tego brakuje.

Przewodnicząca RM - będę do końca optymistką, patrząc na kierunki rozwoju miasta i patrząc jak nas przynagla tępo rozwoju wszystkiego co się dzieje wokół nas i Europie całej. To że mamy taką możliwość usytuowania waszych miejsc pracy w centrum miasta możemy to stracić jeśli nie wykorzystamy. Myślę, że czas 8 lat jest czasem optymalnym do przygotowania się na przeniesienie w inne miejsce od strony finansowej, projektowej przeprowadzenie jeszcze różnych rozmów na ten temat. Uwierzcie, że przyświeca nam wola nie zniszczenia tego co nasze dębnowskie tutaj dla ludzi przeznaczone. Jeśli dożyję do tego czasu to spytam, każdego z osobna czy jest niezadowolony z nowego miejsca pracy.

Ogłosiła przerwę w obradach.

=========================================

PKT 5 - Sprawozdanie z działalności Zakładu Gospodarki Mieszkaniowej sp. z oo w Dębnie za I półrocze 2004 r.

Komisje przyjęły sprawozdanie z działalności ZGM za I półrocze 2004 r.

Przewodnicząca RM - czy są pytania do sprawozdania?

Nie zgłoszono uwag ani pytań.

Kto jest za przyjęciem sprawozdania z działalności Zakładu Gospodarki Mieszkaniowej sp. z oo w Dębnie za I półrocze 2004 r.

Stan radnych na sali 18 / nieobecny R. Święcicki/

Głosowanie: za jednogłośnie.

Stwierdzam, że Rada przyjęła sprawozdanie . Załącznik nr 7

===========================================

PKT 6 - Sprawozdanie z działalności Przedsiębiorstwa Energetyki Cieplnej spółka z oo w Dębnie za I półrocze 2004 r.

Komisje przyjęły sprawozdanie.

Przewodnicząca RM - czy są pytania do sprawozdania?

Nie zgłoszono pytań i uwag.

Kto jest za przyjęciem sprawozdania z działalności PEC spółka z o.o za I półrocze 2004 r?

Stan radnych na sali 18

Głosowanie: za jednogłośnie.

Stwierdzam, że Rada przyjęła sprawozdanie. Załącznik nr 8

=============================================

PKT 7 - informacja z realizacji inwestycji za I półrocze 2004 r.

Komisje przyjęły informację z realizacji inwestycji za I półrocze 2004 r.

8

Sołtys wsi Dolsk - dlaczego jest zbyt mało inwestycji wiejskich. Jaki jest procent udziału inwestycji wiejskich w budżecie gminy?

Burmistrz - uchwalając budżet określiliśmy ramy inwestycji. Na dzień dzisiejszy realizowana jest kanalizacja Oborzan i jest określony harmonogram i etapowość. Nie jesteśmy w stanie wygospodarować około 30.000000 zł na wykonanie jednym rzutem kanalizacji w ciągu bardzo krótkiego czasu dlatego jest to etapowane. W kwestii chodników, po wykonaniu projektów w związku ze zmianą ustawy o prawie budowlanym i przeniesieniu pozwoleń na budowę do starostwa te procedury znacznie się wydłużyły. W tej chwili na dzień 8-9 września odbędą się przetargi na budowę chodników. Zakres mamy do kwoty 150.000 zł a projekty łącznie opiewają na 500.000 zł . W tegorocznym i przyszłorocznym WPI mamy zapisane 340.000 zł. Aby załatwić problem w całości będziemy musieli zastanowić się jak do tego podejść. Na świetlice wiejskie też kwota z budżetu została wygospodarowana i stopniowo jest wszystko robione. Jeśli chodzi o placówki oświatowe wiejskie zabiegaliśmy o środki z kontraktu wojewódzkiego jednak zarząd województwa podjął decyzję o finansowaniu z kontraktu wojewódzkiego 5 dużych budów obiektów oświatowych i my nie otrzymaliśmy środków. Jednak zarówno mniejsze jak i większe roboty w tym roku są wykonywane jak w Smolnicy, Różańsku i Sarbinowie. W Cychrach zagospodarowujemy budynek na mieszkania. W tej chwili nie odpowiem w procentach jaki to wskaźnik bo należałoby to obliczyć ale to co jest konieczne to wykonujemy. Była konieczność wykonania wodociągu w Bogusławiu, modernizacji wodociągu w Sarbinowie i Warnicy. Te tematy są przed nami i je realizujemy. Co do dróg śródpolnych łącznie z dotacją kwota 150.000 zł. Na równanie dróg mamy 80.000 zł z czego znaczna część jest przeznaczana na tereny wiejskie. Też jest zarzut mieszkańców miasta , że peryferia są nie doinwestowane. My przy bardzo dużym wysiłku jesteśmy wstanie wygospodarować 10.000.000zl na inwestycje. Należy mieć świadomość tego, że na jutro wszystkich potrzeb nie zrealizujemy.

Radny K. Witkowski - na posiedzeniu komisji padł wniosek o wykonanie chodnika w Smolnicy. Burmistrz w swoim sprawozdaniu ujął ten wniosek.

Przewodnicząca RM - kto jest za przyjęciem informacji z realizacji inwestycji za I półrocze 2004 roku?

Stan radnych 18

Głosowanie: za 17

1 wstrzymujący się.

Stwierdzam, że Rad przyjęła informację. Załącznik nr 9

=================================================

PKT 8 - informacja o przygotowaniu placówek do nowego roku szkolnego.

Komisja Oświaty Kultury i Sp. Publicznych przyjęła informację dotyczącą przygotowania placówek oświatowych do nowego roku szkolnego. Odbyła się dyskusja na temat Stowarzyszenia Oświatowego w Barnówku . Komisja wnioskowała do Burmistrza o informację z przeprowadzonego spotkania z Zarządem Stowarzyszenia.

Burmistrz MiG - w dniu dzisiejszym po przedstawieniu kompletnej dokumentacji zarejestrowałem Stowarzyszenie Oświatowe w miejscowości Barnówko. Wpłynął wniosek o przekazanie części subwencji oświatowej stąd rozszerzenie projektu uchwały budżetowej. Jeżeli mieszkańcy wsi chcą zorganizować Stowarzyszenie to niech robią to z marszu i subwencja ta na razie na dwa miesiące zabezpiecza. Pojawiły się sprzeczne informacje, że kilku rodziców z Barnówka swoje dzieci zapisało do szkoły w Dębnie. Dlatego rozumiem Stowarzyszenie, że nie może podać właściwej liczby dzieci. Pod koniec września zostanie to uszczegółowione i wyliczona subwencja która przysługuje.

Radny B. Ircha - ja mam deklarację ponieważ jest to zarodek / zaczyn/ takich Stowarzyszeń i oby ich jak najwięcej w przyszłości powstawało składam deklarację, że całą dietę przekazuję dla Stowarzyszenia Oświatowego w Barnówku. Stosowne pismo złożę w Biurze Rady. Uważam, że radni którzy głosowali przeciw szkole skrzywdzili ta społeczność. Ja w imieniu radnych chcę to naprawić. Jeśli by inni poszli moim śladem i oddali by jakąś część diety co wcześniej głosili, że na cele społeczne 50% przekażą. Ja stosowne pismo złożę w tej sprawie.

9

Radny J. Baranowicz - jak zostało zabezpieczone dowożenie uczniów w gminie do szkół na terenie gminy?

Dyrektor ZEAS - sieć szkół została przyjęta uchwałą Rady Miejskiej. Dla szkoły w Barnówku nie przewidzieliśmy dojazdów.

Radny J. Baranowicz - na jakich przepisach opiera się pani Dyrektor zabraniając dowożenie dzieci do szkoły w Barnówku, które musza spełnić obowiązek szkolny.

Proszę mi przeczytać zapisy w ustawie o systemie oświaty zabraniające dofinansowanie dowożenia uczniów, którzy mają wypełnić obowiązek szkolny.

Dyrektor ZEAS - ja jestem od wykonywania uchwały Rady i decyzje pana Burmistrza. Uchwała Rady Miejskiej określa sieć szkół i kieruję się tym.

Radny J. baranowicz - nigdzie nie ma w ustawie o systemie oświaty pominięcia traktowania szkoły podstawowej, która realizuje obowiązek szkoły podstawowej z siecią szkół . Nie ma uchwały Rady ani stanowiska Rady mówiącej o niemoźliwości organizowania i dofinansowania dowożenia dzieci do szkoły w Barnówku. Jeśli była taka decyzja Burmistrza to chciałbym ją usłyszeć.

Zacytował zapisy dotyczące systemu oświaty z ustawy art. 85 ust 1. " niepublicznej szkole podstawowej i gimnazjum założonym zgodnie z artykułem 82 ust. 1. 3 przysługują uprawnienia szkoły publicznej w dniu rozpoczęcia działalności". Jeżeli pani Dyrektor z tym się nie zgadza poroszę radcę prawnego aby wyjaśnił ten zapis. Art. 90 ust 1 - "niepubliczne przedszkola w tym specjalne szkoły podstawowe i gimnazja w tym z oddziałami integracyjnymi z wyjątkiem szkół specjalnych i gimnazjów specjalnych oraz szkół podstawowych artystycznych otrzymują dotacje z budżetu gminy". Nie wiem na jakich przepisach opiera się pani Dyrektor - ja wyczuwam przesłanki a nie przepisy. Poproszę radcę prawnego aby to dzisiaj na spokojnie rozważyć i nie robić poruty na całe województwo, że miejscowość , która do budżetu gminy daje 15 mln zł puszczając autobus zabierający dzieci do gimnazjum będzie pozostawiał na przystanku uczniów uczęszczających do szkoły niepublicznej spełniającej rolę szkoły publicznej. Zamiast podziękować tym ludziom, że zorganizowali się założyli to Stowarzyszenie - pojedźcie i zobaczcie jak ta szkoła wygląda teraz, jak dzieci w warunkach bezpiecznych się bawią. Jakby była likwidacja to ta szkoła uległaby dewastacji. Gorąca prośba i apel to nie są duże pieniądze i będzie to waszą decyzją. Tą interpretację przepisów jaką przedstawia pani Dyrektor nie wiem na jakiej podstawie. Proszę przedstawić przepis ustawy, który neguje to co przedstawiłem.

Dyrektor ZEAS - zacytowała art. 18 ustawy o oświacie.

Radny J. Baranowicz - jak to się ma do art. który ja zacytowałem. Jeżeli szkole niepublicznej przysługują uprawnienia szkoły publicznej to musi być traktowana jak każda inna szkoła publiczna. Wnioskuję o przegłosowanie dzisiaj aby te dwa autobusy, które tam jeżdżą zabierały i dowoziły dzieci do Barnówka dowoziły je jak do tej pory. Są dzieci, które dowozimy mimo, że odległości są mniejsze niż zapis w ustawie i bardzo dobrze że dowozimy. Dlaczego tym dzieciom podkładać nogę nie rozumiem pani Dyrektor.

Dyrektor ZEAS - szkoła powołana została w dniu dzisiejszym i pracowałam na dokumentach które znam. Byłam zobligowana do zapewnienia dowozu do szkół publicznych. Nie ja jestem od podejmowania decyzji.

Burmistrz MiG - przy tym zapisie i przy interpretacji radcy prawnego, który będzie w środę. W tym temacie wypowie się gminny radca. Jeżeli faktycznie tak jest to gmina ma dział dowożenie uczniów. Co będzie jeśli nastąpi rozbieżność w interpretacji, musiałbym przeznaczyć dodatkowe środki dla szkoły w Barnówku. Proponuję, że prawnie rozpatrzę ten temat a dla części do Dębna ten dowóz musimy zorganizować.

Radny J. Baranowicz - stawiam wniosek aby do tej pory rozstrzygnięcia prawnego dzieci były normalnie dowożone z Mostna Więcławia do Barnówka, a później będziemy się spierać jak to zrobić. Aby nie było sytuacji, że 1-2 wrzesień kierowca będzie pytał dzieci do której szkoły chodzi. Jest drugi wniosek, który powinien być uwzględniony : Szkoła rozpoczyna

10

działalność z dniem 1 września i Stowarzyszenie występuje z wnioskiem o nowelizację uchwały Rady odnośnie sieci szkół. Jest szkoła i ma swój obwód jak Mostno, Więcław Łazy, Barnówko i realizuje obowiązek szkolny jako szkoła niepubliczna na prawach szkoły publicznej. Robi się poprawkę do uchwały stosując art. 85 ust 1 i jest wszystko w porządku.

Przewodnicząca RM - organem prowadzącym jest Stowarzyszenie i ona określa sieć dla swojego rejonu.

Radny J. Baranowicz - Stowarzyszenie występuje do organu, który ustala sieć szkoły na terenie gminy czyli do Rady i Rada decyduje a nie Stowarzyszenie.

Przewodnicząca RM - ale organem prowadzącym tej szkoły jest Stowarzyszenie a nie gmina.

Kierownik OKiS - jest szkoła publiczna i szkoła niepubliczna o uprawnieniach szkoły publicznej . Szkoła w Barnówku uzyska dopiero uprawnienia po weryfikacji Kuratora. Dobrze by się stało aby prawnicy wypowiedzieli się w tej kwestii.

Radny Z. Myszkowski - wniosek pana Baranowicza jest niewątpliwie zasadny , jest tylko kwestia naszego podejścia do sprawy. Należy dokonać decyzji zgodnie z naszymi oczekiwaniami. Myślę, że stać naszą gminę na dofinansowanie, jeśli nawet pojawią się wątpliwości formalno- prawne.

Przewodnicząca RM - temat jest bardzo nośny i z tego wynika, że jest bardzo negatywnie ustosunkowane do dzieci. Wykazaliśmy dużo dobrej woli i pomocy tej szkole jak chęć użyczenia budynku tej szkole wraz z wyposażeniem, wykonana została instalacja elektryczna, zakupione środki czystości, materiały biurowe. W związku z tym nie jest tak, że jesteśmy obojętni na te sprawy.

Radny J. Baranowicz - wniosek aby do czasu rozstrzygnięcia prawnych aspektów dzieci z Mostna, Łąz, Więcławia były normalnie dowożone do Barnówka od 1 IX br.

Sołtys wsi Mostno-Więcław- przedstawiła skład członków Zarządu i Komisji Rewizyjnej Stowarzyszenia Oświatowego w Barnówku.

Przewodnicząca RM - kto jest Dyrektorem Szkoły.

Sołtys - pani Elżbieta Mielcarek.

Sekretarz Gminy - deklaracja Burmistrza jest jasna i w środę będzie radca prawny, który wyda opinie w powyższej kwestii i decyzja Burmistrza będzie stosowna.

Radny J. Baranowicz - na następnej sesji będziemy się zastanawiać a dzisiaj należy podjąć decyzję w sprawie dowożenia. Jak pojadą dzieci 1 IX?

Sekretarz Gminy - zrozumiałem, że dzieci pojadą tak jak rozstrzygnie Burmistrz w formie decyzji.

Radna D. Sawicka - czy nam radnym tak trudno podjąć decyzję aby te dzieci były dowożone do czasu wyjaśnienia tych spraw? Czy to jest tak wielki problem. Przecież to będzie kilka dni.

Przewodnicząca RM - może rodzice przynajmniej wykazali by inwencję ze swojej strony w przynajmniej w małej cząstce dowożąc swoje dzieci do szkoły na własny koszt.

Radna D. Sawicka - proszę państwo ja nie rozumiem takiej postawy radnych. Nie widzę problemu żadnego . Nie takie pieniądze wydajemy.

Radny B. Ircha - moją deklarację znacie. W kwestii wniosku pana Baranowicza - nie do czasu rozstrzygnięcia ale w ogóle podjąć decyzję o dowożeniu. Żebyście państwo mnie za mocno nie sprowokowali. Jeśli idzie tak dużo pieniędzy na różne rzeczy. Będę jeszcze w gazetach

11

opisywał jak pieniądze gdzie idą i jak idą. Nie róbcie koło tego tematu zawieruchy bo ona jest nie potrzebna, bardzo źle na tym wyjdziecie. Nie możliwe jest abyśmy my tu dyskutowali w kategorii

" dobra Rada " da pieniądze. Bez łaski pani Przewodnicząca musi być autobus i koniec.

Przewodnicząca RM - musimy działać w kategorii prawa.

Burmistrz MiG - zacytował art. 90 pkt 2 ustawy o oświacie. My się zobowiązujemy na pewno przekazać subwencję oświatową dla tej szkoły i do końca roku 4/12. W kwestia dowozu jest wolą Rady.

Radny J. Baranowicz - nigdzie nie pisze ., że nie można dofinansować dowóz.

Burmistrz MiG - ale czy musimy. Proszę przegłosować wniosek w sprawie.

Radny Z. Myszkowski - pani Przewodnicząca pani tak tu akcentuje kwestie działalności Rady zgodnie z prawem. A gdzie pani widzi niezgodność z prawem suwerennej decyzji Rady ustanawiającej prawo tych dzieci do bezpłatnego dowożenia finansowanego przez gminę. To będzie nasza decyzja i gdzie tu jest działalność bezprawna. Stawiam wniosek o upoważnienie Burmistrza do zorganizowania normalnego dowożenia dzieci do szkoły w Barnówku.

Przewodnicząca RM - wyjdzie w pewnym momencie na to, że mimo, że nie jesteśmy organem prowadzącym prowadzimy szkołę - tak?

Radny J. Baranowicz - niech pani nie miesza tutaj - naprawdę. Chodzi o traktowania tamtych dzieci i mieszkańców na równych prawach obywateli tej gminy jak tym których dowozimy po niżej 3 km.

Przewodnicząca RM - chcieliśmy aby te dzieci dowozić do Dębna.

Radny J. Baranowicz - ja wiem , że chcieliście i tu wychodzi szydło z worka.

Proszę o przegłosowanie wniosek radnego Myszkowskiego bo jest najdalej idący i oceni tą Radę jak traktuje dzieci.

Przewodnicząca RM - kto jest za zorganizowaniem dowozu dzieci do szkoły niepublicznej na prawach publicznych j w Barnówku na koszt gminy?

Stan radnych na sali 18

Głosowanie: za 7

8 przeciwnych

1 wstrzymujący się.

Stwierdzam, że wniosek nie został przyjęty.

Radny B. Ircha - czy wy macie prawo brać diety na koszt gminy.

Przewodnicząca RM - kto jest za dowożeniem dzieci do szkoły w Barnówku do czasu uzyskania opinii prawnej w sprawie obowiązku gminy odnośnie dowozu dzieci do szkoły niepublicznej w Barnówku?

Burmistrz MiG - jeśli będzie interpretacja taka, że gmina ma obowiązek dowozić wówczas zabezpieczam środki i dowożę.

Radny J. Baranowicz - jeśli można dowozić a nie koniecznie to dowóz dzieci będzie do rozstrzygnięcia na następnej sesji a później będziemy się kłócić skąd wziąć pieniądze na dowóz.

Radny B. Ircha - na maratony na wódę macie państwo pieniądze, lekką ręką podnosicie za takimi wydatkami - zastanówcie się czy te diety wam przysługują.

12

Radny Z. Myszkowski - należy wejść w położenie rodziców tych dzieci, które do tej szkoły w Barnówku mają uczęszczać. Każdy z nas jeśli by się znalazł w takim położeniu chciał by wiedzieć czy jego dziecko będzie dowożone czy też nie.

Przewodniczący RM - to Stowarzyszenie ma podejmować takie decyzje..

Radny Z. Myszkowski - to jest żenujące co pani mówi.

Przewodnicząca RM - kto jest za tym aby do czasu wyjaśnienia przez radcę prawnego sprawy obowiązku gminy do dowożenia dzieci do szkoły w Barówku?

Stan radnych na sali 18

Głosowanie: za 13

4 wstrzymujących się,

Wniosek uzyskał większość.

Kto jest za przyjęciem informacji o przygotowaniu placówek oświatowych do nowego roku szkolnego?

Stan radnych na sali 18

Głosowanie: za jednogłośnie.

Stwierdzam, że Rad przyjęła informację. Załącznik nr 10

===========================================

PKT 9 - informacja z realizacji zadań w zakresie promocji, współpracy z zagranicą i miastami partnerskimi.

Komisje przyjęły informację.

Przewodnicząca RM - kto jest za przyjęciem informacji z realizacji zadań w zakresie promocji, współpracy z zagranicą i miastami partnerskimi ?

Stan radnych na sali obrad 18

Głosowanie: za 17

1 wstrzymujący się.

Stwierdzam, że Rada przyjęła informację. Załącznik nr 11

=============================================

PKT 10 - informacja na temat dożywiania dzieci w okresie wakacyjnym przez OPS.

Komisja Oświaty, Kultury i Spraw Publicznych przyjęła informację.

Przewodnicząca RM - kto jest za przyjęciem informacji na temat dożywiania dzieci w okresie wakacyjnym przez OPS?

Stan radnych na sali 18

Głosowanie: za jednogłośnie.

Stwierdzam, że Rada przyjęła informację. Załącznik nr 12

===============================================

PKT 11 - Przyjęcie założeń do budżetu MiG Dębno na 2005 rok.

Komisje przyjęły założenia do budżetu na 2005 r.

Przewodnicząca RM - kto jest za przyjęciem założeń do budżetu MiG Dębno na 2005 rok?

Stan radnych na sali 18.

Głosowanie: za jednogłośnie.

Stwierdzam, ze Rada przyjęła założenia do budżetu MiG Dębno na 2005 rok. Załącznik nr 13

==================================================

PKT 12 a - projekt uchwały w sprawie zmiany budżetu i zmian w budżecie MiG Dębno na 2004 rok.

Projekt uchwały został przyjęty przez komisję Rozwoju Gospodarczego i Finansów.

13

Skarbnik Gminy - w projekcie uchwały, który państwo dzisiaj otrzymali są nowe pozycje. Doszło Stowarzyszenie Oświatowe dotacja podmiotowa wysokości 32.612 zł. Wiadomo, że jest to kwota, która nie wystarczy do końca roku ale na ten czas i początek 1 i drugiego miesiąca powinna wystarczyć. Po uzyskaniu dokładnej informacji o ilości uczniów będziemy przekazywać odpowiednie kwoty. Rada Sołecka Dolsk - kwotę przeznaczoną na remizę 2250 zagospodarowują inaczej : 150 zł na opryskiwacz ręczny, 1100 zł na doposażenie świetlicy wiejskiej i 1000 zł na ogrodzenie świetlicy. Pozostałe zapisy w projekcie uchwały są bez zmian.

Sołtys - co z tablicami ogłoszeniowymi.

Burmistrz MiG - kierownik BN jest na urlopie ale po oszacowaniu kosztów potrzebnych jest 22000 zł na wykonanie tablic ogłoszeniowych. Jeżeli będzie taka możliwość finansowa to zrealizujemy.

Jeśli chodzi o środki dla szkoły w Barnówku jest to kwota nieprecyzyjna, zabezpieczyliśmy kwotę na dwa miesiące i wiemy, że będziemy musieli to korygować. Moja deklaracja, że 4/12 szkoła otrzyma środki na faktyczną ilość uczniów w Barnówku.

Radny B. Ircha - sama Rada oszczędza mnóstwo pieniędzy. Na diety zostały pieniądze zaplanowane i one nie zostaną wykorzystane w pełnych wysokościach i nie ma problemy aby dodatkowe środki dla Barnówka znaleźć.

Przewodnicząca RM - kto jest za podjęciem uchwały w sprawie zmiany budżetu i zmian w budżecie MiG Dębno na 2004 rok.

Stan radnych na sali 18

Głosowanie: za jednogłośnie.

Stwierdzam, że Rada podjęła uchwałę nr XXXII /209/2004. Załącznik nr 14.

=============================================

PKT 12 b - projekt uchwały w sprawie zmiany planu przychodów i wydatków Gminnego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej na 2004 rok.

Komisje przyjęły projekt uchwały.

Przewodnicząca RM - kto jest za podjęciem uchwały w sprawie zmiany planu przychodów i wydatków GFOŚ i GW na 2004 rok?

Stan radnych 18

Głosowanie: za jednogłośnie.

Stwierdzam, że Rada podjęła uchwałę nr XXXII/210/2004 z> Załącznik nr 15.

===============================================

PKT 13 Odpowiedzi na wnioski i zapytania.

Burmistrz MiG - jeśli chodzi o fontannę przed USC - zaproponowałem inną architekturę tego miejsca, ponieważ dotychczasowa nie zdała egzaminu. Będzie to zadanie do WPI na przyszły rok.

Odnośnie hurtowni - w tej chwili postępowanie prowadzi wojewódzki inspektor nadzoru budowlanego. Pełna ścieżka administracyjna musi być zachowana. Jeśli chodzi o rentgen dla szpitala wydałem decyzję o powołaniu komisji przetargowej. Sprawa się przeciągnie w czasie może około pół roku. Od przyszłego roku będzie możliwość aplikowania o środki na szpital. Nikt w kraju jeszcze nie powiedział jaka będzie sieć szpitali chociaż ciągle się o tym mówi. W granicach przyznanych środków będziemy starać się kupić rentgen dla szpitala. Wystąpiłem z zapytaniem do szpitala o wydanie warunków technicznych jakie rentgen powinien spełniać.

Kierownik RI - jeśli chodzi o ścieżki rowerowe to najczęściej realizujemy je w momencie budowy nowych ulic czy chodników poprzez wygospodarowanie pasa czerwonego z odpowiednim oznakowaniem.

Radny A. Dobropolski - sanepidu już w Dębnie nie ma i dowiedziałem się, że poprane próbki gromadzone są w przychodni u pani laborantki. Nie jest to pomieszczenie przystosowane do gromadzenia próbek i za to trzeba zapłacić. Samochód wozi te próbki do Myśliborza. Sanepid został zlikwidowany ze względów ekonomicznych a w cale tak nie jest. Czy nie można było pozostawić jednego pracownika aby te podstawowe badania wykonywał?

14

Dyrektor DOK - ogłoszony został przetarg na obsługę Dni Dębna. Z budżetu gminy otrzymałam 30.000 zł na organizację Dni Dębna. Jest to zbyt mała kwota aby zaprosić jakąś gwiazdę estrady

dlatego zespół Leszcze był obiletowany. Zdecydowaliśmy, że otwarcie odbędzie się przed występami tego zespołu.

Radny A. Dobropolski - muzyka powinna być dla wszystkich skierowana a nie tylko dla młodych.

Dyrektor DOK - starałam się dobierać muzykę dla wszystkich i każdy dzień przeznaczony był dla innych odbiorców starszych i młodszych.

Burmistrz MiG - zgadzam się, że otwarcie Dni Dębna można zrobić o innej porze.

Radny B. Ircha - akurat Dni Dębna nie muszą być dochodowe. Proponuję przeprowadzić ankietę czy mieszkańcy chcą drogie zespoły i bilety czy za darmo i zespoły rodzime.

Radny J. Baranowicz - należy zastanowić się nad koncepcją Dni Dębna . Uważam, że Dni Dębna nie powinny być imprezą komercyjną. Należy tą imprezę przeprowadzić takim sprzętem i w takim wymiarze przy występach takich zespołów jakie posiadamy i na jakie nas stać.

Dyrektor DOK - czekam na propozycje innej formuły organizacji Dni Dębna.

Przewodnicząca RM - podziękowała za organizację Dni Dębna dla pani Dyrektor DOK.

=====================================

PKT 14 - sprawy różne.

Radny J. Baranowicz- prosiłbym o przedstawienie następujących informacji:

  • jaki jest miesięczny koszt autobusu na trasie Dębno , Mostno, Więcław , Barnówko w tym na dowożenie uczniów ze wsi Mostna, Więcławia i Łaz.

  • przedstawić dokumenty, że dzieci z gminy Boleszkowice dowożone do naszych szkół nie obciążają naszego budżetu,

  • przedstawić wykaz uczniów dowożonych przez gminę Dębno do szkół poniżej limitu kilometrów wynikających z ustawy o systemie oświaty na koszt gminy za rok szkolny 2003/2004.

Pan Wróblewski Prezes Klubu MKS - przedstwił problemy finansowe Klubu Dąb Dębno. Stwierdził, że sponsorzy się wyfofali. Deficyt wynosi 30.000 zł. Od 1 września rusza liga lekkoatletyczna i musza zostać poniesione odpowiednie wydatki.

Wice Prezes MKS - dotacja z gminy 93.000 zł nie zaspakaja wszystkich potrzeb. Wykonaliśmy wiele działań ponad miarę i zabrakło środków. Najwięcej kosztuje liga juniorów. Sponsorzy jak Zielonogórska Nafta wycofali się . Na dziś potrzebujemy około 30.000 zł. Jeśli tych środków nie zdobędziemy będziemy szukać sponsorów a także szukać oszczędności po przez likwidację drużyn. Nasze drużyny grają na poziomie wojewódzkim i pierwszy raz mają szansę być w gronie najlepszych drużyn.

Radny M. Jacura - czy zostały uregulowane składki dla grupy brydżystów na ten rok?

Prezes MKS - Tak zostały uregulowane. Sekcja brydżystów do dnia dzisiejszego nie wywiązała się ze swoich zobowiązań wg statutu. Składki zostały uregulowane.

Radny A. Dobropolski - czy są uregulowane sprawy studni.

Prezes MKS - sponsor zadeklarował się, że pokryje w 100% koszty dokumentacji studni i doi końca września temat załatwi.

Radny B. Ircha - pytanie do pani Skarbnik składam oficjalna prośbę o informację w sprawie organizowanych w skali roku imprez jak Maraton czy Dni Dębna - ile kosztują te nieoficjalne bankiety?. Będzie to do informacji społeczeństwu. Nie tylko kosztuje dowożenie uczniów do szkoły ale inne rzecz też.

15.

Skarbnik Gminy - nie rozumiem takiego pojęcia o jakie wydatki chodzi.

Radny B. Ircha - np. na Dni Dębna było przyjęcie w Straży Pożarnej.

Burmistrz MiG - był sponsor i nie stało się to z budżetu gminy.

Radny B. Ircha - to należy podać kto to sponsoruje za co. Wniosek do Komisji Rewizyjnej o sprawdzenie i podliczenie tego wszystkiego. Przy okazji maratonu w Bielinie czy w Barnówku na szkółce to nie może być tak, że to nie kosztuje i sponsor był. Jeśli był sponsor to kto. Jeśli Ircha zasponsorował to należy powiedzieć, że sponsoruje.

Burmistrz MiG - niektórzy mówią, że zasponsorują ale proszę nie podawać nazwiska lub firmy.

Radny B. Ircha - państwo Tuszkowscy odchodzą z Domu Dziecka. Był to bardzo solidny Dyrektor i czule odnosił się do swoich podopiecznych, jednym słowem zrobił dużo dobrego. Zwrócił się do mnie o zasponsorowanie kieszonkowego dla dzieci. Złożyłem już na jego ręce 77 razy po 10 zł i mam apel aby też coś tam ofiarowali aby przynajmniej na to odejście aby ładnie zaakcentować. Jest to porządna placówka, chwalona, nagradzana. Będzie mi miło jeśli wesprzecie pana Tuszkowskiego jak ja.

Radny K. Witkowski - słyszałem że w Klubie Sportowym była zmiana trenera.

Wice Prezes Klubu - Pan K. Rosadziński nie zjawił się na mecz , nie znamy powodów i nie wpłynęło pismo. Powstały pewne niejasności i powiem że nie wiem o co chodzi. Rozmawiamy w tej chwili na temat powołania nowego trenera.

Przewodnicząca RM - do Rady Miejskiej wpłynęło pismo od pana Szatkowskiego dotyczące odszkodowania za grunty przy ul. Zielonej. Kieruję to pismo na komisje i spróbujemy dać panu odpowiedź. Pismo od kupców państwo otrzymaliście.

Sołtys - był wniosek wcześniej o przełożenie pkt odpowiedzi na wnioski i zapytania w miejsce po zgłoszonych wnioskach i zapytaniach, po to aby sołtysi którzy zadawali pytania mogli od razu otrzymać odpowiedź i nie czekać prawie do końca sesji.

Przewodnicząca RM - jeśli będzie takie życzenie Rady aby stało to się praktyką by odpowiedzi były bezpośrednio po zadanych pytaniach , myślę, że jest to do przegłosowania. Takich przeniesień dokonywaliśmy gdy np. Burmistrz wyjeżdżał. Myślę, że sprawa jest do przegłosowania ale należy dać czas Burmistrzowi na przygotowanie tej odpowiedzi.

Radny J. Baranowicz - chodzi o to aby odpowiadać bezpośrednio na pytania złożone przez sołtysów i osoby z poza Dębna. Ni nie raz muszą czekać do godz. 15.00 na odpowiedź.

Przewodnicząca RM - w związku z wyczerpaniem się porządku obrad zamykam sesję Rady Miejskiej i dziękuję za udział.

====================================================

Protokołowała

Przewodnicząca RM

E. Bajkiewicz

Helena Sługocka

Metadane - wyciąg z rejestru zmian

Akcja Osoba Data
Dodanie dokumentu: Arkadiusz Mazepa 17-11-2004 12:25
Osoba, która wytworzyła informację lub odpowiada za treść informacji: 17-11-2004
Ostatnia aktualizacja: - 17-11-2004 12:25