Logo BIP Logo ePUAP
Biuletyn Informacji Publicznej
herb jednostki
Urząd Miejski w Dębnie
System eBoi

eBoi
Jak załatwić sprawę?

System eWrota

eWrota
BIPy jednostek organizacyjnych.

Protokół z Sesji Nr XXII z dnia 26.02.2004 r.


Protokół z przebiegu XXII sesji Rady Miejskiej w Dębnie z dnia 26 lutego 2004 roku.

Sesja RM odbyła się w sali posiedzeń UMiG o godz. 10.00 a zakończyła się o godz. 14.00

W pierwszej części obradom sesji przewodniczyła Helena Sługocka Przewodnicząca RM.

Na wstępie otworzyła obrady i przywitała wszystkich obecnych na sali.

Stwierdziła, że na sali obrad obecni są : Burmistrz MiG, Z-ca Burmistrza MiG, przedstawiciele Rady Powiatowej Pan Józef Getman i Pan J. Fabiańczyk, kierownicy placówek i prezesi spółek gminnych, sołtysi i mieszkańcy MiG, przedstawiciele prasy.

Lista obecności zaproszonych gości stanowi załącznik nr 1

Stwierdzam, że na stan 21 radnych obecnych jest 18 co stanowi 85,71

Lista obecności radnych stanowi załącznik nr 2

Nieobecni: radny Ryszard Święcicki, Sawicka Danuta, Kasprowiak Kazimierz.

Wobec czego Rada Może obradować i podejmować prawomocne uchwały.

Informuję, że na wniosek Burmistrza zostały wprowadzone do porządku obrad dzisiejszej sesji 5 projektów uchwał:

9 b - w sprawie zmian w budżecie MiG Dębno na 2004 rok.

9 c - w sprawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego

terenu w rejonie ul. Kostrzyńskiej i Dargomyskiej w Dębnie,

9 d - wyrażenia poparcie dla inicjatywy utworzenia w Dębnie

zamiejscowego wydziału grodzkiego Sądu Rejonowego w Myśliborzu.

9 e - wprowadzenia zmian do uchwały o zarządzeniu poboru w drodze inkasa należności

podatkowych.

9 f - zaciągnięcia pożyczki preferencyjnej w Wojewódzkim Funduszu Ochrony

Środowiska i Gospodarki Wodnej w Szczecinie .

Burmistrz MiG - odnośnie uchwały w sprawie zmian budżetu wcześniej nie było podstaw aby formułować taką uchwałę. W sprawie zmian przestrzennego zagospodarowania w rejonie Dargomyskiej i Kostrzyńskiej nie mogliśmy wcześniej sformułować takiej uchwały, ponieważ termin składania zarzutów i odwołań mijał 16 lutego. Z drugiej strony obowiązuje termin 60 dniowy zachowania całej procedury. W sprawie Sądu Grodzkiego - myślę że wolą całej Rady jest aby doprowadzić do tego aby Sąd Grodzki w Dębnie powstał. Zarządzenie w drodze inkasa - nastąpił wybór sołtysa wsi Dyszno i jesteśmy przed poborem podatków i z uchwały wynika komu ten pobór podatków powierzyć. Jeśli chodzi o pożyczkę preferencyjną jest to zabezpieczenie środków w WFOŚ inwestycji kanalizacja sanitarna wsi Oborzany. W tej chwili kompletujemy materiały i nie wiemy czy mamy promesę czy nie. Uzgodnienia są telefoniczne ale mamy takie sygnały.

Kto jest za wprowadzeniem 5 projektów uchwał do porządku obrad?

Głosowanie : za jednogłośnie.

Stwierdzam, że projekty uchwał zostały wprowadzone do porządku obrad.

Przedstawiam porządek obrad:

1 Sprawy regulaminowe:

a otwarcie sesji RM,

b/ stwierdzenie kworum,

c/ sprawozdanie Przewodniczącego RM o działaniach podejmowanych

między sesjami,

d/ przyjęcie protokołu z przebiegu XXI sesji RM.

  • Sprawozdanie z działalności Burmistrza MiG Dębno,

a/ pytania do sprawozdania Burmistrza MiG Dębno,

b/ odpowiedzi dotyczące sprawozdania Burmistrza MiG Dębno ,

c/ przyjęcie sprawozdania z działalności Burmistrza MiG Dębno,

3. Wolne wnioski i zapytania.

  • Sprawozdanie z działalności Miejsko-Gminnej Komisji Profilaktyki i

Rozwiązywania Problemów Alkoholowych za 2003 rok,

  • Sprawozdanie z działalności Warsztatu Terapii Zajęciowej za 2003 rok.

  • Sprawozdanie z działalności Ośrodka Opieki Społecznej w Dębnie za 2003 rok.

  • Informacja na temat przygotowania procesu inwestycyjnego na 2004 rok.

  • Informacja o realizacji uchwały nr LII/378/2002 z dnia 23.05.2002 r dotyczącej zasad gospodarowania mieszkaniowym zasobem gminy oraz kryteriów wyboru osób z którymi umowy najmu powinny być zawierane w pierwszej kolejności.

  • Podjęcie uchwał w sprawie:

a/ zmiany uchwały nr LIV/393/2002 Rady Miejskiej w Dębnie z dnia

27.VI.2002 r w sprawie nadania statutu Ośrodkowi Pomocy Społecznej w Dębnie,

b/ zmian w budżecie MiG Dębno na 2004 rok,

c/ miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego terenu w rejonie ul.

Dargomysliej i Kostrzyńskiej w Dębnie.

d/ wyrażenia poparcia dla inicjatywy utworzenia w Dębnie zamiejscowego

wydziału grodzkiego Sądu Rejonowego w Myśliborzu.

e/ wprowadzenia zmian do uchwały o zarządzeniu poboru w drodze inkasa należności

podatkowych.

f/ zaciągnięcia pożyczki preferencyjnej w Wojewódzkim Funduszu Ochrony

Środowiska i Gospodarki Wodnej w Szczecinie.

  • Odpowiedzi na wnioski i zapytania.

11. Sprawy różne.

12. Zamknięcie sesji RM.

Czy są uwagi do przedstawionego porządku obrad?

Kto jest za przyjęciem porządku obrad z naniesionymi poprawkami.

Głosowanie: za jednogłośnie.

Stwierdzam, że porządek obrad został przyjęty.

====================================

PKT 1 c - sprawozdanie Przewodniczącego RM o działaniach podejmowanych między

sesjami.

Pani Przewodnicząca przedstawiła sprawozdanie. Załącznik nr 3

Informuję, że protokół z przebiegu XXI sesji RM został sporządzony i wyłożony do wglądu w Biurze Rady. Dotychczas nie wniesiono uwag. Czy w dniu dzisiejszym ktoś chce wnieść uwagi odnośnie uwidocznionych zapisów w protokole sesji?

Radni ni wnosili uwag.

Kto jest za przyjęciem protokołu z przebiegu XXI sesji RM?

Głosowanie: za jednogłośnie.

Stwierdzam, że protokół został przyjęty.

========================================

PKT 2 sprawozdanie z działalności Burmistrza od dnia 31 stycznia do 26.02.2004 r.

Burmistrz przedstawił sprawozdanie

Radny K. Witkowski - chciałbym się dowiedzieć na temat przetargu Biblioteki.

Burmistrz MiG - komisja przetargowa po rozpatrzeniu ofert stwierdziła, iż pozostała tylko jedna ważna oferta i na dzień dzisiejszy obowiązuje nas ustawa o zamówieniach publicznych, przetarg został unieważniony. Dnia 3 marca wchodzi w życie zmieniona ustawa o zamówieniach publicznych i w momencie gdy jedna ważna oferta jest złożona , komisja przetargowa może taki

przetarg rozstrzygnąć pozytywnie. Z 6 ofert tylko jedna była kompletna i ważna.

Radny B. Ircha - często się słyszy, że przetarg nieważny. Są w wydziale pracownicy, którzy przyjmują dokumenty, patrzą i analizują. Jak to się dzieje, że tyle ofert jest nieważnych.

Burmistrz MiG - jeżeli oferenci nie czytają specyfikacji i nie odnoszą się do niej - ustawa mówi jednoznacznie : w momencie protestu do Prezesa Zamówień Publicznych, każde uchybienie powoduje powtórzenie przetargu. Należy ofertę wypełnić zgodnie ze specyfikacją, a oferenci nie do końca wypełniają zgodnie ze specyfikacją dlatego komisja przetargi unieważnia.

Radny B. Ircha - ja spotykam się z tym - brakuje jakiegoś zaświadczenia. Ktoś to przegląda. Jeśli takiego zaświadczenia potrzeba to można zadzwonić i poprosić aby doniósł. Kto przyjmuje dokumenty wie , że brakuje jakiegoś zaświadczenia i nic nie powie o tym.

Radny A. Dobropolski - co z przetargiem na dzierżawę terenu przy ul. Chrobrego- dla kogo to jest?.

O co chodzi w sprawie negatywnej odpowiedzi dla Związku Gmin Wyznaniowych Żydowskich?

Burmistrz MiG - teren przy ul. Chrobrego - to teren w trakcie wykonywania planu zagospodarowywania. Pan Getman zwrócił się o możliwość wydzierżawienia i procedurę uruchomiliśmy. Jest to działka obok jego domu i prosił aby do końca roku umożliwić mu tam składowanie materiałów. Z tego są również dochody gminy. Co do Związku Gmin Wyznaniowych Żydowskich- zwrócili się do Wojewody i Starosty o wydanie opinii. Obywatele tej wspólnoty w tej chwili na całym terenie Polski dochodzą swoich własności i mają roszczenia co do terenów po byłych synagogach i do tych terenów mają prawo, do cmentarzy i innych obiektów jeżeli było użytkowane jako wspólnota wyznaniowa. Chodzi im o teren skwer przed górnymi pawilonami za bankiem 59 ar w centrum miasta. Z informacji, które posiadam nie była tam żadna synagoga, było to miejsce modlitwy w mieszkaniu prywatnym. Nie są w stanie nam udokumentować, iż w tym miejscu była działka tej wspólnoty. Co do cmentarza nie ma żadnej wątpliwości w 1933 roku w tamtym miejscu był cmentarz i są wstanie udokumentować. Dlatego nie ma sensu w sprawie cmentarza odmawiać już na starcie.

Radny B. Ircha - ja bym chciał poznać Burmistrza pogląd jeśli niemieccy ewangelicy zwrócą się o tereny cmentarza przy ul. Parkowej jak by pan to widział. To się może zdarzyć.

Burmistrz MiG - na dzień dzisiejszy tym tematem się nie zajmowałem. Komisja regulacji ds. wyznań te sprawy reguluje. Faktem jest, iż był tam cmentarz poniemiecki i bardziej komunalny a nie jako wspólnoty parafialnej. Gorzej może być z cmentarzami poniemieckimi przy kościelnymi. Co do Gmin Żydowskich dokumenty z ostatnich 10 lat , porozumienia , które zostały podpisane z Izraelem obligują nas do rozpatrywania w inny sposób niż w stosunku do terenów odzyskanych od Niemiec.

Co do przetargów - mówi pan o zaświadczeniach, które brakują - niech pan stanie w mojej sytuacji i komisji przetargowej - doniesienie brakującego dokumentu będzie mogło znaczyć o podmianie strony kosztorysu i tp. Jak ja mam te sprawy rozpatrywać - czy równo wszystkich traktować zgodnie z zasadami czy pozwolić na wymienianie dokumentów w zależności od potrzeb. Ustawa mówi wyraźnie. Oferta złożona nie w komplecie jest nieważna. Pan sugeruje abym postępował wbrew ustawie.

Radny B. Ircha - koszula bliższa ciału - miejscowy powinien mieć jakieś łatwiejszy dostęp do robót. Ja nic nie sugeruję, tylko chciałbym aby to wszystko było normalniej.

Pani Sołtys wsi Krześnica - chodzi mi o salkę przy remizie w Krześnicy - dlaczego został odrzucony wniosek. W ubiegłym roku na tą salkę z funduszu wiejskiego przeznaczyliśmy 2000 zł - pan Jacura był i oglądał, strażacy we własnym zakresie wykonali panele. Pozostała wymiana posadzki i okien. Kosztorys nie został przyjęty.

Burmistrz MiG - rozdziału środków dokonywałem zgodnie z wcześniejszymi ustaleniami. Jest to dodatkowy obiekt strażacy chcą sobie tam stworzyć dodatkowe pomieszczenie. W ramach środków przydzielonych do OSP z Komendantem ustaliliśmy, że realizowane są bieżące

potrzeby. W tej chwili nie mam dodatkowych środków aby rozważać przydzielić czy nie. Około półrocza będziemy mogli mówić cokolwiek o dodatkowych zadaniach. Na dzień dzisiejszy chcę państwa poinformować, że wpłynęło ostateczne zawiadomienie o dochodach gminy i z subwencji oświatowej mamy mniej o 144.000 zł. W kwietniu będziemy musieli zbilansować budżet. W oświacie brakuje nam taka kwota. W tym roku nie ma przyrostu dochodów jest ubytek i to dosyć znaczny.

Sołtys wsi Krześnica - w tym roku w Krześnicy chcieliśmy robić dożynki i tą salkę otworzyć. Może wykonać tylko posadzkę bo okna mogły by jeszcze być. Jest to koszt około 3.000 zł.

Burmistrz MiG - terminem do rozpatrzenia będzie miesiąc kwiecień. Dobrze - na najbliższej komisji Rada przyjmie do rozpatrzenia wniosek Krześnicy.

Pan L. Łukasiuk - jeśli chodzi o dom modlitwy żydowskiej w Dębnie to wyglądało tak; gmina żydowska była bardzo mała i nie miała swojej gminy wyznaniowej. Ja nie wiem, czy ten cmentarz przynależał do tej gminy wyznaniowej, natomiast na rogu gdzie stał kiedyś CPN przy Mickiewicza był trzeci dom i żyd miał w tym miejscu sklep tekstylny. W jego domu na podwórku był tz dom modlitwy ale nie było to własnością gminy tylko prywatne mieszkanie niemca wyznania mojżeszowego. W okolicy to była bożnica w Boleszkowicach, Witnicy Chojeńskiej i Kostrzyniu. Żydzi zostali nijako dwukrotnie poszkodowani bo przez władze hitlerowskie a po wojnie wszystko przejęło państwo Polskie. Odzyskiwanie mienia żydowskiego jest to powrót wg stanu przed 1933 roku. Nie wiem tylko skąd 50 ar- jest to chyba z powietrza wzięte.

Burmistrz MiG - po wojnie utworzono tam jedną działkę i osobną działkę stanowi działka banku natomiast pozostała jest działką gminną. Oni dochodzą do całego terenu. W ewidencji gruntu jest to jedna działka.

Przewodnicząca RM - kto jest za przyjęciem sprawozdania z działalności Burmistrza MiG.

Stan radnych na sali 18

Głosowanie: za jednogłośnie.

Stwierdzam, że Rada przyjęła sprawozdanie. Załącznik nr 3.

====================================

PKT 3 - Wolne wnioski i zapytania.

Radny K. Witkowski - jakie są dalsze działania w sprawie hurtowni drobiu przy ul. Kwiatowej?

Radny B. Ircha - w tej samej sprawie jest drugi głos.

Pan Łukijańczuk - ten obiekt handlowy działa i to za wiedzą wszystkich instytucji. My sąsiedzi tego obiektu jesteśmy bezradni. Wiemy co robić ale nie chcemy we własne "gniazda brudzić". Chcielibyśmy aby sprawę załatwiła gmina. Ta sprawa oprze się o telewizję o prasę. Jest wiele protestów mieszkańców tej ulicy. Ja wiele razy w tej sprawie byłem w gminie. Byliśmy u pana Walasa w Mysliborzu , było odwołanie do Wojewody. Jednak wszystko jest na zasadzie spychologii. W obiekcie gdzie jest surowe mięso będą muchy, szczury, odległość 4 m od naszego ogrodzenia. W porze letniej nie da się siedzieć na powietrzu. Dochodzi do tego, że dom chcemy sprzedać tylko, kto go teraz kupi. Tu się ciśnie na usta wiele ostrzejszych słów. Rozmawiałem z panem Kornasiem - czy tym ludziom nie można zaproponować inną działkę i temat załatwić w sposób ludzki. Dziwne jest, że po zawiadomieniu przez nas sanepidu agregaty ucichły. Powiedziałem im , że dzisiaj będę na sesji i sprawę poruszę to rzucono mi na budynek butelkę z abizolem i zabrudzono ścianę. Natomiast w zakładzie moim wybito mi szybę. Zdarzenia te zgłosiłem na Policji. Wydaje mi się, że pan Burmistrz może nie wiedzieć jak należy postępować w takich sprawach bo nie jest fachowcem ale ma służby do tego powołane.

Radny M. Wyszyński - pojawia się spychoterapia. Należy się zastanowić - jeżeli ktoś z radnych mieszkał by tam na pewno reakcja byłaby niesamowita. Tu jakby walenie o ścianę. Jeżeli są do tego zobligowani ludzie do podpisywania kwitów w związku z jakąś budową to należy tolerować. Należy zebrać ekipę i zrobić z tym porządek. Jeżeli sami tego porządku nie zrobimy to tak jak pan Łukijańczuk mówi zrobi to telewizja i prasa i wylejemy sobie następne zlewki na głowę.

Radny K. Witkowski - jeśli funkcjonuje działalność gospodarcza to chcemy wiedzieć czy osoba która ma zezwolenie na tą działalność w tym właśnie miejscu. Bo wydaje się zezwolenie na działalność gospodarczą pod jakimś adresem. Czy na dzisiaj takie zezwolenie jest w tym właśnie miejscu.

Kierownik BN A. Kornaś - pozwolenie na budowę dotyczy budynku gospodarczego a nie na działalność produkcyjną . Jest pozwolenie na użytkowanie budynku gospodarczego. Jest tu zmiana samowolna funkcji budynku gospodarczego. Po państwa interwencji każde pismo zostało przesłane do kompetentnych organów, do Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego, zawiadomieniem również Powiatowej Inspekcji Sanitarnej, która jest władna przy działaniu niezgodnie z przeznaczeniem obiektu. Były przeprowadzone kontrole natężenia hałasu i Powiatowy Inspektor Sanitarny prowadzi postępowanie administracyjne w tym zakresie. Inspektor powiatowy nałożył na panią Annę Klimek obowiązek uzyskania opinii czy wybudowany budynek jest z godny z planem zagospodarowania przestrzennego. Pani Klimek złożyła wniosek i odpowiedź może być tylko jedna, że na dzień dzisiejszy nie możemy stwierdzić zgodności z planem zagospodarowania ponieważ plan zagospodarowania nie istnieje. Pani Klimek ma pozwolenie na prowadzenie działalności. Ona korzysta z tych pozwoleń które uzyskała wcześniej. Nie jest wymagane wskazanie miejsca prowadzenia działalności gospodarczej.

Radny B. Ircha - ja krótko bo niedobrze się robi od słuchania tego wszystkiego. Wina leży po stronie Urzędu MiG w Dębnie służb budowlanych . Od fundamentów było wiadomo, że budowa idzie w innym celu. Zwracaliśmy uwagę i mówiono nam, że to co nie zakazane jest dozwolone. Jeżeli tak mają działać służby budowlane to po pierwsze może w ogóle nie są potrzebne, zmniejszyć je o połowę bo i tak nic nie robią, tylko mataczenie i nic więcej. Wiedzieliśmy co tam się kroi i należało w czasie i we właściwy sposób zainterweniować. Podejrzewam że tylko telewizja pomoże. Podobna sprawa jest z panem Sakowskim i wiele innych spraw.

Burmistrz MiG - są to wnioski za daleko idące. Na dzień dzisiejszy instytucją kompetentną jest pan Walas Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego. Ja w tym momencie nie przyjmuję takich zarzutów, że gmina ma to wszystko załatwić. Pan Walas nie podejmuje czynności w terminach określonych 60 dni. Sprawa od Wojewody wróciła w listopadzie ubr i te 60 dni dawno minęło. Pan całą winą chce obarczyć gminę - niestety tak nie jest. Jest sprawa prowadzona na szczeblu powiatowym może i celowo.

Radny A. Brzozowski - mam pytanie do pana Kierownika BN - wiara czyni cuda ale nie chcę uwierzyć że nie ma sposobu na określenie miejsca prowadzenia działalności gospodarczej.

Jeśli zgłosiłbym prowadzenie działalności gospodarczej to nie muszę podawać miejsca prowadzenia tej działalności?

Kierownik BN A. Kornaś - adres korespondencyjny był przez pewien okres bo ustawodawca wprowadził ale ten przepis został zniesiony. Na dzień dzisiejszy wystarczy adres zamieszkania.

Radny A. Brzozowski - być może na podstawie ustawy lub rozporządzenia nie ma sposobu na namierzenie podmiotu miejsca prowadzenia działalności na podstawie przepisów o ewidencji gospodarczej. Ale chyba na podstawie przepisów skarbowych jest możliwość określenia miejsca faktycznego prowadzenia działalności gospodarczej. Myślę, że w ten sposób można do tematu podejść. Czy podmiot nie przewidział terminu kontroli Powiatowej Inspekcji Sanitarnej , może trudniej byłoby przewidzieć takiej inspekcji z lubuskiej stacji. Może postarajmy się o niezapowiedziana wizytę z wojewódzkiej stacji.

Radny J. Baranowicz - nie ma wątpliwości, że pan Łukijańczuk ma rację zgłaszając swój problem również ci mieszkańcy maja problem co tam mieszkają. Na sesji tego problemu nie rozstrzygniemy choćbyśmy dyskutowali jeszcze przez godzinę czy dwie. Rada może przyznać rację zgłaszającemu problem. Jedyne rozwiązanie jest takie panie Burmistrzu, ściągnąć tutaj Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego, Powiatowego Inspektora Sanitarnego i należy to rozstrzygnąć bo inaczej to ciągnąć się będzie przez kilkanaście lat jak sprawa pana Sakowskiego. Nie można tego załatwić po przez dyskusję tylko poprzez konkretne działanie. Należy razem usiąść i rozstrzygnąć sprawę.

Sołtys wsi Sarbinowo - w imieniu Rady Sołeckiej i mieszkańców chciałam prosić pana Burmistrza o przydzielenie elementów urządzeń na placu zabaw po przedszkolu nr 3 w Dębnie dla wsi Sarbinowo.

Radny J. Baranowicz - Chciałbym się dowiedzieć jakie programy i wnioski zostały złożone w gminie o dotację, na jakie zadania, na jakie kwoty. Dobrze by było jeśli jest możliwość uzyskać informację jakie z gminy podmioty związane z rolnictwem i nie tylko złożyło wniosków na dotację z tychże środków. 110.000.000 zł na Województwo Zachodniopomorskie to naprawdę dużo i nasza gmina powinna znacząco w tym uczestniczyć. Również dobrze by było aby na marcową sesję przygotować informację o przygotowaniu rolników gminy Dębno do korzystania z funduszy unijnych od 1 maja br. To co się dzieje w tej chwili w kraju są sygnałami niepokojącymi, że część rolników może tych dotacji nie otrzymać ze względu na niedopracowanie wszystkich spraw z tym związanych. Myślę, że dobrze by było aby Rada zapoznała się z tym tematem.

Radny M. Wyszyński - mam sprawę do pana prezesa Suligi - ulica Ofiar Katynia wykonana tam została kanalizacja w listopadzie 2000 r i cyklicznie co tydzień u pana Wilczyńskiego są problemy bo gdzieś zapycha się kanaliza. Jest to odcinek od ul. Leśnej w kierunku ul. Głowackiego.

Radny G. Kujda - przez ostatnie miesiące byłem atakowany na łamach gazet i Radzie Miejskiej na temat udziału mojej firmy w organizacji Dni Dębna. Pan Baranowicz zarzucił mi, że nie mogę prowadzić takiej działalności. Mam pismo, które oczywiście dostarczę do komisji Rewizyjnej podpisane przez prezesa RIO w Szczecinie.

Zacytował ostatnie dwa zdania z pisma, które oczyszcza go z zarzutów.

Ja rozumiem troskę pana Baranowicza i pana Myszkowskiego i nie domagam się tym razem przeprosin ale chcę aby ta sprawa w przyszłości była bardziej oczywista. Jeżeli taka firma jak moja będzie uczestniczyć w przyszłości w organizacji Dni Dębna w takim wymiarze i formule to przeliczając na pieniądze jest 30 razy lepszym rozwiązaniem niż było wcześniejsze. Jeżeli miasto miałoby zapłacić za to co tam było zapłaciłoby około 60 .000 zł a wcześniej wszyscy handlowcy którzy tam byli płacili 2.400 zł. Ja życzyłbym sobie aby każdy radny znajdował rozwiązania o 30 razy lepsze dla gminy . Jeśli chodzi o tą moją moralność i pan Ircha mówi , że nie ważne kto ile zapłacił a ważne ile zarobił zostawiam bez komentarza.

Radny B. Ircha - wirtualna korzyść jest to co gmina uzyskała na Dni Dębna. Chodzi o to, że korzyści, które sobie pan określił panie Kujda to sobie pan sam określił jak tego wróbla na dachu , że on jest wart więcej jak gołąb. Druga sprawa to jest to, że z RIO nie ma jednoznacznej odpowiedzi i jest to pogląd za daleko idący. Nikt nie karze być panu radnym i wówczas może pan zarabiać na okrągło. Tu raczej jest kwestia moralna i etyczna niż kto ile na tym zarobił.

Radny G. Kujda - jeśli dam panu pismo jakie ja skierowałem do RIO wyjaśni jakiej odpowiedzi oczekiwałem.

Pan Kendelewicz - mi się zawsze zdawało, że jeśli w jakiejkolwiek działalności jest naruszone prawo to należy do pewnych osób zainteresowanych obowiązek zawiadomienia o naruszeniu prawa kogoś kto powinien być o tym powiadomiony najczęściej jest to prokurator. Jeśli w przypadku hurtowni kurczaków zostało naruszone prawo budowlane, ponieważ obiekt wybudowano na pozwoleniu na budynek gospodarczy jest przeznaczony do prowadzenia działalności gospodarczej i kubaturowo nie odpowiada udzielonemu zezwoleniu - prawo zostało naruszone. Druga sprawa to prowadzona działalność gospodarcza jest działalnością obrotu środkami spożywczymi i to ze specyficznymi środkami spożywczymi bo łatwo psującymi się. W związku z tym istnieje w Polsce pewna władza sanitarna, która powinna stwierdzić, że obiekt nie odpowiada prawu budowlanemu nie został zgłoszony do odbioru i nie został zaprojektowany jako obiekt na prowadzenie działalności tego rodzaju a więc prawo zostało naruszone. Wreszcie jeśli w ogóle prowadzi się jakąś działalność gospodarczą, także musi być obiekt odebrany choćby przez straż i tu widzę, że po raz trzeci prawo zostało naruszone. Wobec tego organa władzy samorządowej są na tyle omni impotentne, nie ma komu powiadomić do właściwego organu o naruszeniu prawa.

Radny Z. Myszkowski - w imieniu sołectwa Dolsk chcę złożyć wnioski które zostały przedstawione na zebraniu wiejskim. One znajdą się w protokole zebrania ale tu również chciałbym je przedstawić i prosić o ewentualne przyspieszenie.

  1. Wykonać wiatę przystankową na koloni Turze z troską o dzieci czekające na autobus szkolny . Wykonać przy tej wiacie lampę oświetleniową, jest tam linia elektryczna.

  2. Rozważyć możliwość wybudowania sanitariatu w świetlicy wiejskiej. Niech fachowiec rozpozna warunki techniczne.

  3. Kiedy ruszy inwestycja oświetlenie w Dolsku.

  4. Ustawienie planu zajęć w Smolnicy w Zespole Szkół gdyby go skorygować tak aby umożliwić dojeżdżanie dla młodzieży autobusem szkolnym z gimnazjalistami.

Radny A. Dpobropolski - czy inwestycje, które były odebrane i okres gwarancji się kończy czy służby gminy kontrolują ten okres gwarancji. Po terminie gwarancji gmina z tego tytułu nic nie uzyska.

Pan Łukijańczuk - czy mógłbym otrzymać odpowiedź na piśmie.

Przewodnicząca RM - sprawa jest w toku i po dzisiejszych wypowiedziach Urząd zajmie jakieś stanowisko i zostanie pan powiadomiony o czym solidnie obiecuję.

=====================================

PKT 4 - sprawozdanie z działalności Miejsko-Gminnej Komisji Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych za 2003 r.

Radny K. Witkowski - komisja analizowała materiał i przyjęła bez uwag.

Przewodnicząca RM - kto jest za przyjęciem sprawozdania z działalności Miejsko-Gminnej Komisji Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych za 2003 rok ?

Stan radnych na sali 18

Głosowanie: za jednogłośnie.

Stwierdzam, że Rada przyjęła sprawozdanie. Załącznik nr 4.

Ogłoszona została przerwa w obradach. Po przerwie obrady prowadził Wiceprzewodniczący RM Mieczysław Jacura.

======================================

PKT 5 - Sprawozdanie z działalności Warsztatu Terapii Zajęciowej za 2003 rok.

Komisje przyjęły sprawozdanie bez uwag.

Wiceprzewodniczący RM - kto jest za przyjęciem sprawozdania z działalności WTZ za 2003 rok?

Stan radnych na sali 18

Głosowanie: za 17

1 wstrzymujący się.

Stwierdzam, że Rada przyjęła sprawozdanie. Załącznik nr 5.

========================================

PKT 6 - Sprawozdanie z działalności Ośrodka Opieki Społecznej w Dębnie za 2003 rok.

Komisje przyjęły sprawozdanie.

Wiceprzewodniczący RM - kto jest za przyjęciem sprawozdania z działalności OPS za 2003 rok?

Stan radnych na sali 18.

Głosowanie; za 17

1 wstrzymujących się.

Stwierdzam, że Rada przyjęła sprawozdanie. Załącznik nr 6.

=========================================

PKT 7 - informacja na temat przygotowania procesu inwestycyjnego na 2004 rok.

Komisje przyjęły sprawozdanie.

Wiceprzewodniczący RM - kto jest za przyjęciem informacji na temat przygotowania procesu inwestycyjnego na 2004 rok.

Stan radnych na sali 18

Głosowanie: za 15

3 wstrzymujących się.

Stwierdzam, że Rada przyjęła sprawozdanie. Załącznik nr 7

==========================================

PKT 8 - informacja o realizacji uchwały nr LII/378/2002 z dnia 23.05.2002 r dotyczącej zasad gospodarowania mieszkaniowym zasobem gminy oraz kryteriów wyboru osób z którymi umowy najmu powinny być zawierane w pierwszej kolejności.

Komisje przyjęły informację.

Radny A Dobropolski - zwrócił się do mnie młody człowiek bezrobotny czy on może otrzymać dodatek mieszkaniowy. Nigdzie nie pracuje i nie ma żadnych dochodów.

Kierownik BN - nie może otrzymać dodatku mieszkaniowego , ponieważ żeby utrzymać mieszkanie należy mieć dochód i opłacać w części czynsz. Musi posiadać jakiś dochód.

Radny J. Baranowicz - a zapomogę z OPS wlicza się w dochód?

Kierownik BN - zapomoga nie jest w takiej kwocie aby utrzymać mieszkanie.

Kierownik OPS - wlicza się zasiłki stałe i wyrównawcze a zasiłki celowe nie.

Radny A. Dobropolski - jest to trochę śmieszne, rodzice musza go utrzymać on chce pracę ale nie może znaleźć. Ten człowiek został przekwaterowany do mniejszego mieszkania i rachunki należy płacić a nie ma z czego.

Kierownik BN - może otrzymać dodatek jeśli wykaże, że rodzice mu pomagają po przez prace dorywcze które są też dochodem na podstawie oświadczenia.

Burmistrz MiG - dodatków mieszkaniowym przyznajemy około 1000 miesięcznie. W tej chwili sytuacja się trochę zmieniła, ponieważ ustawodawca wprowadził warunek kontroli warunków mieszkaniowych. Sami wiemy jak duża grupa pracuje na czarno i gmina ma obowiązek sprawdzania niektórych sytuacji dotyczących wypłaty dodatków mieszkaniowych. Jeśli rodzice karmią młodego człowieka to ma dochód i nie należy mówić, że nie ma nic.

Radny A. Dobropolski - nie ma nic.

Burmistrz MiG - nie panie Antoni - jakby faktycznie nie miał nic to już by nie żył. Intencją tej nowej ustawy było wykazanie tego. Każdy ubiegający się o dodatek mieszkaniowy musi pokazać cokolwiek- jak żyje a gmina ma obowiązek sprawdzania przypadków wątpliwych. W kilku przypadkach odmówiliśmy przyznanie dodatku mieszkaniowego mimo, że dokumenty mówiły co innego.

Kierownik BN - do przyznawania dodatków mieszkaniowych są szczegółowe przepisy w zależności od nakładów poniesionych na lokal, wydatków i innych.

Burmistrz MiG - nasza gmina przydziela do 80 % kosztów utrzymania mieszkania. Od 1 stycznia nastąpiła zmiana tej ustawy , że gmina reguluje to sama.

Wiceprzewodniczący RM - kto jest za przyjęciem informacji z realizacji uchwały nr LII/378/2002 z dnia 23.05.2002 dotyczącej zasad gospodarowania mieszkaniowym zasobem gminy oraz kryteriów wyboru osób z którymi umowy najmu powinny być zawierane w pierwszej kolejności.

Stan radnych na sali 18

Głosowanie: za 17

1 wstrzymujący się.

Stwierdzam, że Rada przyjęła informację. Załącznik nr 8

PKT 9 a - projekt uchwały w sprawie zmiany uchwały nr LIV/393/2002 Rady Miejskiej w Dębnie z dnia 27.VI.2002 w sprawie nadania statutu Ośrodkowi Pomocy Społecznej w Dębnie.

Komisja przyjęła projekt uchwały.

Radny J. Baranowicz - kiedy ten statut będzie dostosowany już do nowych przepisów prawa?

Pani Kierownik OPS - prawdopodobnie w miesiącu czerwcu kiedy wejdzie w życie ustawa o zasiłkach rodzinnych.

Burmistrz MiG - ostateczne zmiany mogą nastąpić nie wcześniej niż w miesiącu czerwcu. W tej chwili gmina przejmuje 7 zadań różnego typu umiejscowionych czy to w ZUS czy innych jednostkach szczebli nadrzędnych. Od maja gmina będzie musiała te obowiązki przejąć i w tej chwili kontaktujemy się z Urzędem Wojewódzkim, który te zadania przekaże nam dotyczy to również kosztów wykonywania tych zadań. Nie jest na dzień dzisiejszy określone jak będą refundować te zadania. Szacujemy, że minimum 3 osoby dodatkowo będą musiały to prowadzić i rozmowy dalej się toczą. W połowie marca odbywają się dopiero pierwsze szkolenia na ten temat. Pojadą wytypowane osoby, które przejmą te zadania i które w tej chwili pracują w ZUS natomiast uzupełniać będziemy nowymi osobami mniej doświadczonymi na dzień dzisiejszy. Nie pozwolimy sobie na zatrudnienie świeżej osoby, która obejmie daną działkę od startu, to musi być osoba, która w opiece społecznej dłuższy czas pracuje. Na sesji kwietniowej będziemy mieli pełną jasność i będziemy wprowadzać do budżetu. Następnym zadaniem jest też na sesji kwietniowej co zostało oszacowane przez OPS dopłaty do domów pomocy społecznej. Od 1 stycznia br gmina jest zobowiązana do dopłaty dla lokatorów domów pomocy społecznej z terenu gminy , oszacowane koszty około 80.000 zł.

Wiceprzewodniczący RM - kto jest za podjęciem uchwały w sprawie zmiany uchwały nr LIV/393/2002 RM z dnia 27.VI.2002 w sprawie nadania statutu OPS w Dębnie.

Stan radnych na sali 18

Głosowanie: za jednogłośnie.

Stwierdzam, że Rada podjęła uchwałę nr XXII/152/2004. Załącznik nr 9

========================================

PKT 9 b - projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie MiG Dębno na 2004 r.

Komisje przyjęły projekt uchwały.

Wice przewodniczący RM - kto jest za podjęciem uchwały w sprawie zmian w budżecie MiG Dębno na 2004 r.

Stan radnych na sali 18.

Głosowanie: za 17

1 wstrzymujący się.

Stwierdzam, że Rada podjęła uchwałę nr XXII/153/2004 r. Załącznik nr 10.

=======================================

PKT 9 c - projekt uchwały w sprawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego terenu w rejonie ul. Kostrzyńskiej i Dargomyskiej w Dębnie.

Komisje przyjęły projekt uchwały.

Wiceprzewodniczący RM - kto jest za podjęciem uchwały w sprawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego terenu w rejonie ul. Kostrzyńskiej i Dargomyskiej w Dębnie?

Stan radnych na sali 18

Głosowanie: za 15

3 wstrzymujących się.

Stwierdzam, że Rada podjęła uchwałę nr XXII/155/2004. Załącznik nr11

=============================================

PKT 9 d - projekt uchwały w sprawie wyrażenia poparcia dla inicjatywy utworzenia w Dębnie zamiejscowego wydziału grodzkiego Sądu Rejonowego w Myśliborzu.

Komisje przyjęły projekt uchwały.

Wiceprzewodniczący RM - kto jest za podjęciem uchwały w sprawie wyrażenia poparcia dla inicjatywy utworzenia w Dębnie zamiejscowego wydziału grodzkiego Sądu Rejonowego w Myśliborzu.

Stan radnych na sali 18

Głosowanie: za jednogłośnie.

Stwierdzam, że Rada podjęła uchwałę nr XXII/154/2004. Załącznik nr 12.

===========================================

PKT 9 e - projekt uchwały w sprawie wprowadzenia zmian do uchwały o zarządzeniu poboru w drodze inkasa należności podatkowych.

Skarbnik Gminy - w związku z tym, że został wybrany w Dysznie nowy sołtys automatycznie kompetencją Rady jest ustalenie inkasenta i my wskazujemy sołtysów wsi. Zbliża się termin płatności należności podatkowych uchwała taka jest nam niezbędna. Wskazujemy Panią Kamilę Bijas, która została wybrana na sołtysa.

Wiceprzewodniczący RM - kto jest za podjęciem uchwały w sprawie wprowadzenia zmian do uchwały o zarządzeniu poboru w drodze inkasa należności podatkowych.

Stan radnych na sali 18

Głosowanie: za jednogłośnie.

Stwierdzam, że Rada podjęła uchwałę nr XXII/156/2004. Załącznik nr 13.

============================================

PKT 9 f - projekt uchwały w sprawie zaciągnięcia pożyczki preferencyjnej w Wojewódzkim Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Szczecinie.

Skarbnik Gminy - ten projekt uchwały jest konsekwencją uchwały budżetowej gdzie wskazane jest źródło pokrycia wydatków nie znajdujących się w dochodach budżetu. Dlatego wskazana jest pożyczka z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Szczecinie. Uchwała jest wymagalnym dokumentem w tym funduszu. Jest to bezpieczny zapis bo jest to do kwoty 736.000 zł, jeżeli po przetargu okaże się, że będzie mniejsza kwota odpowiednio pożyczka zostanie pomniejszona. Wskazaliśmy okres spłaty 2005-2006 r i formę zabezpieczenia to weksel im blanco.

Radny J. Baranowicz - nie ma przy sobie budżetu - o ile pamiętam w połowie będzie sfinansowane ze środków pozyskanych a w połowie z budżetu. Czy jest to nasz udział własny czy to jest sfinansowanie w 100% a później odzyskanie.

Pani Skarbnik Gminy - to jest nasz udział własny.

Radny J. Baranowicz - czyli własnych środków 50% w budżecie nie znalazło się na sfinansowanie tego zadania.

Pani Skarbnik Gminy - Jest to źródło kredytu preferencyjnego gdzie oprocentowanie jest na poziomie 2%. Dobrze, że taka pożyczkę możemy pozyskać bo nie na każde zadanie taką pożyczkę możemy otrzymać dlatego skorzystaliśmy z tej okazji i do tego zadania przypisaliśmy.

Burmistrz MiG - staramy się korzystać z preferencyjnych kredytów. Porównanie jest takie, komercyjne pożyczki oscylują w granicach 7 %. Drugim czynnikiem jest to, że możemy ubiegać się o umorzenie 30% pożyczki czyli zwiększenie możliwości finansowania inwestycji ze środków zewnętrznych.

Wiceprzewodniczący RM - kto jest za podjęciem uchwały w sprawie zaciągnięcia pożyczki preferencyjnej w Wojewódzkim Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Szczecinie.

Stan radnych na sali 18

Głosowanie: za jednogłośnie.

Stwierdzam, że Rada podjęła uchwałę nr XXII/157/2004. Załącznik nr 14.

===========================================

PKT 10 - Odpowiedzi na wnioski i zapytania.

Burmistrz MiG - na temat sprawy pana Łukijańczuka podejmę jeszcze dodatkową próbę przy pomocy Straży Miejskiej. Jest to jedyne narzędzie przy pomocy którego mogę coś interweniować. Natomiast co do urządzeń do zabawy po przedszkolu jest to pierwszy wniosek i z komisją infrastruktury zapewne będziemy tą sprawę rozważać. Dlatego w tej chwili nie będę deklarować ani tak ani nie. W sprawie funduszy strukturalnych - zorganizowaliśmy tutaj szkolenia dla rolników. Jako gmina podejmowaliśmy działania aby informacja była przekazywana rolnikom. Były zebrania ze sołtysami najnowsze informacje były przekazane i myślę, że sołtysi swoim rolnikom to przekazują. Jeżeli jest taka wola Rady i Pana Baranowicza możemy zaprosić pana Rupenthala aby dokładną informację przedstawił. Co do wniosków z ostatniego zebrania w Dolsku myślę, że na piśmie one spłyną z pozostałych wsi i zbierzemy te najpilniejsze potrzeby i będziemy rozpatrywać te sprawy. Może problem rozwiąże zakup kabin.

Radny Z. Myszkowski - kabina jest przy świetlicy, chodzi o takie sanitariaty wewnątrz. Chodzi o dzieci, bo jeśli te zajęcia w tych świetlicach mają być realizowane, to taka kabina nie zdaje egzaminu

Burmistrz MiG - na świetlicach wiejskich kończymy remonty dachów. Co do sanitariatów wewnątrz to pan Kierownik się ustosunkuje. Zebranie wszystkich wniosków zebrań wiejskich da nam przegląd sytuacji i potrzeb. Co do skorygowania tych dowozów uczniów Zespołu Szkół w Smolnicy proszę panią Kierownik OKiS o ustosunkowanie się. Co do przeglądów gwarancyjnych wydział inwestycji przeprowadza je i najbliższym terminem gwarancyjnym jest ul. Armii Krajowej Kostrzyńska. Byliśmy tu współinwestorem i w związku z zapadającymi się studzienkami wezwaliśmy wykonawcę do usunięcia usterek, które zagrażają bezpieczeństwu ruchu na drodze. W okresie gwarancyjnym wykonawca usuwa usterki a jeżeli nie usuwa to podejmujemy formalne działania. Co do dodatku mieszkaniowym dla tego bezrobotnego to myślę, że pan Kornaś panu sprawę wyjaśni na miejscu zgodnie z nową obowiązującą ustawą. Dalej dodatek utrzymujemy na poziomie 80 % gdzie inne gminy zdecydowały się obniżyć do 50%. Pewne obowiązki ma najemca tj opłacać czynsz i utrzymywać dany lokal. Natomiast gmina wspiera go w tym zakresie jak funkcjonuje uchwała Rady.

Kierownik OKiS - w marcu planowana jest tematyka związana z funkcjonowaniem świetlic wiejskich i szkolnych i na tych komisjach będziemy przedstawiać nasze propozycje rozdysponowywania środków na cele remontowe oraz zatrudnienia ewentualnie pracowników w tych świetlicach. Odbędzie się dyskusja z udziałem komisji profilaktyki, ponieważ oni w dużej części współfinansują zatrudnienie i wyposażenie świetlic wiejskich. Myślę, że otrzyma pan również odpowiedź na pytanie toalet czy jest to możliwe czy też nie. W sprawie dowozu - jutro mam naradę Dyrektorów i już wstępnie Dyrektorzy są poinformowani, że trzeba będzie się liczyć z przesunięciem czasu pracy niektórych placówek. To dobro dziecka ma zadecydować.

Prezes Suliga - w sprawie kanalizacji na ul. Ofiar Katynia jest sytuacja niepokojąca bo jest to nowa kanalizacja która ma nie cały rok czasu. Mam nadzieję, że będzie dokonany przegląd gwarancyjny. Przy odbiorze spadki były zachowane i mam nadzieję, że tam się nic nie stało mimo załamania kanalizacji i było to zjawisko jednorazowe. Jeśli będzie coś innego wykonawca musi usunąć.

Radny J. Baranowicz - odnośnie wniosków prosiłbym odnośnie wniosków i programów pomocowych krótką notatkę na piśmie. Składam formalny wniosek aby na kwietniowej sesji wysłuchać szefa Ajax o przygotowaniu rolników gmin Dębno do korzystania z funduszy. Prosiłbym aby udział wzięli również Sołtysi wsi.

Radny Z. Myszkowski - odnośnie tej wiaty przystankowej - ta wiata jest w tej chwili w PUK , która została zdjęta ze Sulisławia tam wymaga uzupełnienia szyb. Gdyby była taka możliwość to PUK jest wstanie ustawić wiatę na koloni Turze.

Radny J. Baranowicz - wydaje mi się, że ustawianie wiat poza miejscowością w odludnych miejscach należałoby zobaczyć czym by zastąpić te szyby bo stale są wybijane. Może szyby zastąpić blachą w tych przystankach oddalonych.

Radny A. Dobropolski - panie Janku blachy też ukradną.

==============================================

PKT 11 sprawy różne.

Przewodnicząca RM - do Rady wpłynęły następujące pisma - odczytała ich treść.

  1. Kupcy targowiska miejskiego w Dębnie.

  2. Odpowiedź od Marszałka na temat naszego stanowiska Rady odnośnie funkcjonowania powiatu.

  3. Koszalińskie Centrum Wspierania Inicjatyw Społecznych - zaproszenie do współpracy.

  4. List od Przewodniczącej Rady Rodziców w Barnówku pani Lidia Kunisz.

5. Pismo od działkowiczów w sprawie melioracji. Materiał na komisję Budżetową.

Jesteśmy w okresie składania nowych oświadczeń majątkowych i proszę druki odebrać w Biurze Rady.

Sołtys wsi Dolsk - za organizację ferii zimowych powinny być odpowiedzialne szkoły podstawowe. U nas w Dolsku nie ma szkoły a na terenie miasta było wiele imprez. Czy nie można zorganizować dowozu dzieci wiejskich do miasta na różnego rodzaje imprezy w okresie ferii.

Kierownik OKiS - w tym roku po raz pierwszy spróbowaliśmy jakby zorganizować ferie łącząc wszystkie jednostki mogące w tym uczestniczyć czyli DOK, OSiR i szkoły. Każdy z dyrektorów szkół otrzymał dodatkową pulę godzin na prace szkół w tym okresie. Jeśli chodzi o szkoły wiejskie zaproponowaliśmy przewiezienie na dwie imprezy w ciągu tygodnia do miasta. Część dzieci mogło skorzystać z zajęć sportowych a część z zajęć w DOK. My zorganizowaliśmy dowozy. Dzieci mieszkające we wsi gdzie nie ma szkoły leży już w gestii dyrektora szkoły do której uczęszcza dziecko aby zgłosił zapotrzebowanie na dowiezienie dzieci do Dębna. Jeśli chodzi o informację z tego co wiem pani Dyrektor DOK poinformowała wszystkich sołtysów jakie imprezy są w DOK zorganizowane. Nie było jednak odzewu z tamtej strony. Żaden ze sołtysów nie zgłosił nam jak gdyby zapotrzebowania. Nie możecie powiedzieć, że nie wiecie, że w Dębnie jest DOK czy OSiR i że należy zapytać i zainteresować się w sprawie. Jeśli państwo widzicie taką potrzebę to proszę wykonać jeden telefon i na pewno nie zostanie on bez odzewu.

Sołtys Dolska - brak jest informacji dla nas abyśmy mogli coś rozwiesić. Ja widzę w Dębnie, że coś się dzieje w bibliotece, DOK i OSiR a my nie mamy takich informacji do wywieszenia na wsi.

Kierownik OKiS - Do naszego wydziału dostarczane są informacje jakie imprezy są organizowane w DOK i OSiR i każdy dyrektor szkoły ma w przegródce włożone wszystkie informacje co się odbywa. Kwestią jest tylko czy dyrektor danej szkoły przekaże to dalej.

Radny J. Głuszko - w sprawie pomieszczeń po przedszkolu w Cychrach - na jakim etapie są roboty adaptacji pomieszczeń na mieszkania. W dniu wczorajszym zobaczyłem, że są tam jeszcze stare okna nie pomalowane. Sprawie wiaty przystankowej jestem poproszony przez mieszkańca Krześnicy pana Jarmuszkę abym się zapytał odnośnie wiaty autobusowej, która miała stanąć na drodze powiatowej przy PKP Krześnica. Ponoć ta wiata jest od roku na terenie PUK. Jeden mieszkaniec Dębna z oś. Waryńskiego prosił mnie abym, się zapytał w sprawie ogródków działkowych. Ja nie wiedziałem, że w tej sprawie jest taka obszerna korespondencja. Na skutek prac na ogródkach działkowych woda pojawiła się w piwnicach na ul. Harcerskiej.

Radny J. Baranowicz - doszło do konfliktu między prezesem a Zarządem ogródków działkowych. Prezes chciał rozbudowywać świetlicę a wiceprezes melioracje wykonać. Część działkowiczów nie zgadza się z melioracjami. Problem jest taki, że część działek położona jest wyżej a część położona jest dużo niżej i melioracja wcale nie będzie robiona na tych gdzie są suche a część działkowiczów nawiozła sobie grunt i będą mieć sucho. Prosiłbym aby za bardzo nie wchodzić w to, jest nowy Zarząd, będzie ogólne zebranie działkowiczów i tam rozstrzygną. Konflikt zawsze będzie bo gdy rok mokry to połowa działek jest podtapianych jak jest sucho to cieszą się ci co mają więcej wilgoci. Jest to normalne w tego typu środowiska i położeniu ogródków działkowych.

Burmistrz MiG - został oczyszczony rów z mułu od Kościoła MBF, powstał pewien problem przy garażach koło kościoła, które są postanowione zbyt blisko rowu. Podjąłem decyzję aby założyć tam rurociąg aby te garaże się nie rozsypały i rów otwarty przesunąć poza garaże. Rozszerzyłem zakres ale nie na teren działkowy. Następnie po stronie gminy leżało wybudowanie przepustu i przekierowanie odwodnienia w kierunku Kostrzyńskiej. Pan Biaduń starał się o pieniądze na odwodnienie zadeklarowałem 5.000 zł w ramach działek, ale określiłem w jakim kierunku tj odnowienie rowu, który idzie do ul. Kostrzyńskiej. Gmina nie wchodzi w melioracje poszczególnych w działek. Obecny prezes chce się z tego wycofać ale niestety umowy i porozumienia na wykonanie melioracji ogródków działkowych są podpisane i finansowanie też jest uzgodnione łącznie z zarządem krajowych ogródków działkowych. Całość sprawy leży w tej chwili w kompetencji ogródków działkowych i należy potraktować jako ich wewnętrzną sprawę. Myślę, że sami poradzą sobie działkowicze i rozwiążą problem.

Radny A. Dobropolski - w styczniu było spotkanie handlowców dębnowskich i w lutym miała zapaść decyzja. Czy to jest to samo o czym czytała pani Przewodnicząca.

Burmistrz obiecywał, że zostanie udostępniony aportem teren na NZPOW dla kupców dębnowskich. Co się w tej sprawie zmieniło?

Burmistrz MiG - zmieniło się o tyle iż poprzednio była grupa inicjatywna inna szeroko związana z kupcami handlem nie związana z rynkiem tylko działająca w handlu na innym terenie. 30 stycznia doszło do zebrania osób handlujących na targowisku miejskim i zawiązała się druga grupa. Mamy teraz dwie grupy. Wolą Rady jest czy przekazany zostanie im grunt na NZPOW czy też nie. Będziemy musieli podjąć debatę i zdecydować kwestię usytuowania targowiska miejskiego.

Prosiłbym o spotkanie z całą Radą i podjęcie dyskusji w tym temacie.

Radny A. Brzozowski - termin ustawowy przeprowadzenia sesji absolutoryjnej może być w miesiącu kwietniu i myślę, że pomysł byłby nie od rzeczy. Chcę zapytać pana Burmistrza jak przebiegają przygotowania do rodzinnych biegów olimpijskich na dystansie 2004 m.

Może należy jeszcze odnieść się do problemu ulicy Kwiatowej aby tam było czuć kwiatami a nie innymi rzeczami. Myślę, że Burmistrz powinien podjąć decyzję o kontroli wewnętrznej tej sprawy. Nie mówię o winie osób już z góry ale taka informacja przydałaby się.

Sadzę, że Burmistrz zgodzi się zlecić kontrolę wewnętrzną w zakresie zgodności z prawem budynku przy Kwiatowej.

Burmistrz MiG - dokumentacja cała była kontrolowana przez nadzór wojewody i postanowienie zostało uchylone ze względu iż budynek już stał. Z drugiej strony inspektor powiatowy też to kontrolował i stosownej decyzji o zatrzymaniu nie wydał. Jest to trudna i zagmatwana sprawa. Jeżeli radni chcą się głębiej z tematem zapoznać wydziale budownictwa jest pełna dokumentacja chronologicznie ułożona. Co do maratonu to będzie zorganizowany bieg rodzinny i zapraszam do uczestnictwa wszystkich razem z rodzinami i nikt burmistrza nie może wyprzedzić.

Radny B. Ircha - jeśli chodzi o ulicę Kwiatową to sprawa jest tego rodzaju, że my w Komisji Rewizyjnej rozpoczęliśmy kontrolę, lecz z uwagi na to, że dokumenty były u wojewody i przerwaliśmy kontrolę. Wrócimy do tematu i spróbujemy temat wyjaśnić. Uważam, że źle się dzieje i urzędnik publiczny ale również radny ma obowiązek " donieść" i poinformować kogo trzeba. Członkowie Komisji Rewizyjnej mają tz zakichany obowiązek donosić. Ja informowałem pana Walasa ale wszystko jest na zasadzie RWD. Jeśli dzieje się krzywda i my nie interweniujemy to tak jak byśmy sami uczestniczyli w tej krzywdzie. Nagminnie Urzędy źle pracują i w ogóle jest to nagminne. My co złego chronimy i uzasadniamy lub usprawiedliwiamy.Chciałbym moją wypowiedź zakończyć apelem abyśmy byli bardziej uwrażliwieni a Urzędy i urzędnicy mają lepiej pracować.

Kierownik BN - naprawdę organy kompetentne i Urząd we właściwym czasie skierował te pisma.

Kierownik RiI - w sprawie postępu robót przy adaptacji przedszkola w Cychrach. Do końca lutego ma być zakończona adaptacja i lokal oddany do użytku. Jeśli chodzi o wiaty przystankowe to na ostatnim posiedzeniu Komisji Infrastruktury Wiejskiej wytypowała chodniki do realizacji. Po otrzymaniu pozwoleń na budowę zobaczymy jakimi środkami dysponujemy i wówczas ewentualnie zobaczymy co można zrobić w sprawie wiat przystankowych.

Radny S. Witkowski - u pana Wilczyńskiego na Ofiar Katynia dwukrotnie czyścili i sprawa jest na tyle niebezpieczna że jest planowana inwestycja zabudowy drogi. W tym wypadku nie należy popełnić błędu. Chodzi mi o przetargi na inwestycje duże typu drogi, duże budynki. Budowa budynku jest wykonywana szybką technologią ale nie zawsze zdaje egzamin - wnioskuję aby te duże inwestycje doprowadzić do specyfikacji przetargowej na okres gwarancji co najmniej 3 lat. Proponuję aby inwestycje na drogi tz miękkie przeprowadzane były do jesieni. Chodzi o to aby nie jednorazowo w kwietniu wydać wszystkie pieniądze, pojedzie równiarka i na tym koniec. Należy ją poprawić za miesiąc lub dwa. Należy mieć harmonogram remontów dróg. Odcinek drogi krajowej od Placu Zwycięstwa do Palcu Konstytucji jadące tiry i inne samochody wjeżdżają pomiędzy rampą i uszkadzają kostkę. Wnioskuję o odizolowanie tego odcinka tak jak jest w perspektywie zagospodarowanie tego terenu, że nie ma wjazdu na teren NZPOW od Placu Konstytucji. Druga sprawa to wyjazd od Biedronki wnioskowałem aby za budynkiem wykonać wyjazd dla samochodów , o 50% zmniejszyłoby to zagrożenie ruchu pieszych i pojazdów. Jakie są informacje w tej sprawie.

Kierownik RiI - w sprawie przeglądów gwarancyjnych na ul. Kostrzyńskiej i Armii Krajowej była to inwestycja prowadzona głównie przez Krajowy Zarząd Dróg i oni ustawili tak specyfikację nie dając większych gwarancji jak rok. My wysłaliśmy trzy pisma ponaglające wykonanie przeglądu gwarancyjnego i bez odzewu. Na drogi gruntowe, żużlowe okresy gwarancji są na pół roku. Jeżeli na ul. Ofiar Katynia jest taka sytuacja postaramy się niezwłocznie rozpisać przegląd gwarancyjny.

Kierownik BN - odnośnie dróg żużlowych jest to element postanowień szczegółowych z Przedsiębiorstwem Usług Komunalnych i one są wykonywane. W sprawie Biedronki były prowadzone rozmowy z ELEKROMISEM jako właścicielem obiektu i próbowaliśmy wywołać trójstronne spotkanie z Zarządcą Drogi. Czekamy na odpowiedź i ustalenie terminu spotkania.

Radny A. Dobropolski - na jak długo jest gwarancja przy budowie nowych chodników? Proponuję skontrolować te chodniki w różnych miejscowościach. Czy wydział RiI pobrał kiedykolwiek próbki podbudowy przy budowie nowych chodników po to aby udowodnić, że tam jest odpowiednia podbudowa.

Kierownik RiI - gwarancje narzucamy sami i minimalny okres to 3 lata i tego się trzymamy. Wykonawca zobowiązany jest pokazać certyfikat na daną podbudowę. Jeżeli kostka jest dostarczana to również certyfikaty są wymagane. To że chodniki się zapadają to kwestia nie tyko samej podbudowy ale również użytkowania. Chodniki większości są na podbudowie piaskowej a używane bywają przez samochody i nie wytrzymują. Przeglądy gwarancyjne są przeprowadzane , mamy wszystkie inwestycje wynotowane gdzie i na jaki okres obowiązują gwarancje. Jeżeli nie ma zgłoszeń o usterkach to przegląd jest wykonywany na koniec okresu gwarancyjnego a jeżeli są zgłoszenia o usterkach to natychmiast organizujemy przegląd gwarancyjny i na bieżąco usterki się usuwa.

Wiceprzewodniczący RM - w związku z wyczerpaniem się porządku sesji Rady Miejskiej w Dębnie zamykam obrady i dziękuję za udział.

==========================================

Protokołowała

Przewodnicząca RM H. Sługocka..

E. Bajkiewicz

Wiceprzewodniczący RM M Jacura

1

Metadane - wyciąg z rejestru zmian

Akcja Osoba Data
Dodanie dokumentu: Arkadiusz Mazepa 17-05-2004 10:24
Osoba, która wytworzyła informację lub odpowiada za treść informacji: 17-05-2004
Ostatnia aktualizacja: - 17-05-2004 10:24